Minä taivun myös tälle kannalle. Kun Helsinki voi hyvin niin muukin Suomi voi. Kun Helsinki voi huonosti, se heijastuu muuallekin. Sille ei voi enää mitään että pääelinkeinomme ovat kokeneet voimakkaita rakenemuutoksia niin että vientiteollisuudemme selkäranka ja työllistävimmät toiminnot siitä toimii nykyisin pk-seudulla siinä missä se ennen toimi paikakunnilla tyyppiä Valkeakoski, Mänttä ja Vuoksenniska.
Ei tietenkään pidä mennä. Oletteko lukeneet Suomen Kuvalehden viime numeron? Siellä on Osmo Soininvaaran haastattelu liittyen aluepolitiikkaan ja hän ennustaa nimenomaan juuri näille maakuntien yliopistokaupungeille kasvu- ja menestysmahdollisuuksia Helsingin rinnalle. Mutta muuiden kohdalla ei lupaa kovin hyvää. Lukekaa se haastattelu, en viitsi siteerata sitä kun ei ole lehteä edessäni, mun mielestäni "Ode" on kuitenkin yksiä vihreiden harvoja realistisen kaupunkipolitiikan päälle ymmärtäviä. Harmi että on enää vain taustavaikuttajana politiikassa.Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen
Santahaminan luovuttamisessa asuinkäyttöön on se ongelma että jos Helsinkiä ei pystytä puolustaa uskottavasti mereltä tulevaa suurhyökkäystä vastaan rannikkolinnakeketjun avulla, niin mahdollisessa salamasodassa koko Helsinki menetetään alta aikayksikön. Sandis ja muut Helsingin ympäröivät saaret ovat pääkaupungin "lukko". Mahdollinen Nato-jäsenyys tai muu liittoutuminen sekä siihen liittyvät uudelleenjärjestelyt ja strategiamuutokset voivat tietenkin nopeasti muuttaa Puolustusvoimien kantaa asiassa, mutta nyt eletään kokonaan oman puolustuksen varassa ja siksi Sandis on välttämätön. Mielestäni oli myös munaus luopua Tuusulan Ilmatorjuntarykmentistä koska se suojasi Hki-Vantaan lentokenttää, päärataa ja kehäkolmosta, mutta ilmeisesti sen aselajin suorittaneilla kavereilla on jokin hyvä selitys miksi niin tehtiin. Ilmatorjunta on ilmeisesti nykyään niin mobiili aselaji, ettei se vaadi varuskuntaa välittömästi suojeltavan kohteen lähellä, mutta rannikkotykistö toimii sattuneista syistä eri lainalaisuuksilla.
On olemassa tietenkin se mahdollisuus että Sandikseen sallittaisiin siviili-asutusta osalla saarta ja että kulkulupakontrollista saaren rajalla luovuttaisiin. Suomessa on monta muuta varuskuntaa keskellä kaupunkia joissa ainakin peruskoulutuskasarmien pihoilla saa kuka tahansa siviili palloilla ilman kulkulupaa. Varsinaiset linnoitussaaret pysyisivät visusti maihinnousukiellossa.
Koko Santahaminan asuntorakentaminen (sekö myös Sipoon alueiden liitoshanke) on putkahtanut esiin siitä syystä että Malmin pienkonelentokenttää on sitä puolustamaan syntyneen kansalaisliikkeen painostuksen takia mahdotonta muuttaa asuinkäyttöön. Kun heitä ovat ryhtyneet avustamaan maan parhaimmat juristit ja kansalaisliikkeeseen kuuluu myös pääministerimme niin peli on käytännössä selvä.
Saavutetaan ne hyödyt että stadilainen oppii Karjalan muretta ja muutenkin vähän maakuntien elämästä. Nimim kokemusta on .
Niin pitäisi. Toki Nurmijärven sisällä on hintaeroja kanssa. Klaukkalassa joutuu pientalosta tai tontista jo maksamaan jo lähes yhtä paljon kuin Espoosta tai vähintään Vantaalta, mutta Rajamäellä pitkät työmatka-ajat Helsinkiin vaikuttaa jo hintoihin. Perusongelma on se, että valtiovalta tukee työmatkavähennyksten ja dieselpolttonesteen hinnoittelun muodossa sitä että muutetaan 50-100 km päähän työpaikalta, vaikka se on mieletöntä ympäristön kannalta koska se lisää autoilua. Muualla Suomessa kuin Uudellamaalla se on tietenkin perusteltua koska se helpottaa työvoiman liikkuvuutta, mutta ruuhka-Suomessa lainalaisuudet ovat toiset ja siksi monet ulosmittavat verohyödyn muuttamalla sellaisiin paikkoihin joissa julkinen liikenne on mahdollisimman huonosti järjestetty.
t. Rainer