Ehkä samasta syystä kuin se, että maassa on toiseksi onnellisin kansa...
Bussien pysyminen aikataulussa ei ole mitään muuta kuin tahdon asia. Jos päätetään, että busseilla on etuisuudet, silloin niille tehdään etuisuudet. Suomessa kuitenkin tykätään, että autolla pitää päästä ajamaan mihin vain ja mahdollisimman lyhyessä ajassa, vaikka muu liikenne siitä kärsisikin. Loistava esimerkki tästä on Kuusisaari ja Koivusaari, jossa hirveimpinä aamuina on autoletka, joka ulottuu Espoon puolelta Munkkiniemen aukioille. Jos tahdottaisiin nämä autot Kehä I:lle tai Länsiväylälle, kiellettäisiin läpiajo Kuusisaarentiellä. Mielestäni melko yksinkertaista.
Vielä hauska esimerkki Saksasta: Monessa kaupungissa olen huomannut ilmiön, että bussipysäkille tullaan minuuttia tai paria ennen bussin saapumista. Sillä minuutilla, kun bussin pitäisi tulla, alkaa väki kerääntymään pysäkkikatoksen alle. Jos bussi on minuutin myöhässä, odottajat alkavat katselemaan kelloa. Jo kahden minuutin myöhästyminen saa aikaiseksi sen, että he kävelevät hermostuneesti edestakaisin.