Pakolais- ja toimeentulopolitiikka

Liittynyt
27 Huhtikuu 2006
Viestit
2,697
Nyt kun concordia voitti linjoja paljon, on mielenkiintoista mistä saada uusia kuljettajia.

Jos suomen pakolaispoliitikka säilyy vastaanottavana, on siinä esimerkiksi yksi reikä mistä saada uusia kuljettajia. Sitten pitäisi saada potkittua niitä työttömiä töihin, jotka laskevat että saman verran tuloja saa pelkillä tuilla. Noh, ehkäpä nykyinen hallitus muuttaa asiaa..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pohjolan Liikenne laajenee Pornaisten suuntaan

Jos suomen pakolaispoliitikka säilyy vastaanottavana, on siinä esimerkiksi yksi reikä mistä saada uusia kuljettajia. Sitten pitäisi saada potkittua niitä työttömiä töihin, jotka laskevat että saman verran tuloja saa pelkillä tuilla. Noh, ehkäpä nykyinen hallitus muuttaa asiaa..
Hieman menee ohi aiheen, mutta vastaus tähän viestiin:

Suomen pakolaispolitiikan pitäisi ensin muuttua vastaanottavaksi, ennen kuin se voi säilyä sellaisena.

Hallitusohjelmassa taas on tarkoitus muuttaa perusturvajärjestelmä sellaiseksi, että kaikilla on oikeus toimeentuloon, mutta työnteko kannattaa aina.
 
Vs: Pohjolan Liikenne laajenee Pornaisten suuntaan

Hallitusohjelmassa taas on tarkoitus muuttaa perusturvajärjestelmä sellaiseksi, että kaikilla on oikeus toimeentuloon, mutta työnteko kannattaa aina.

Kenellä ei ole ollut oikeutta toimeentuloon tähän mennessä? Tuntuisi oudolta, että rikkaassa Suomessa olisi leipäjonoja ja syvää köyhyyttä/pahoinvointia, mutta kai sen on jostain syystä annettu jatkua. Samoin kuin joukkoliikenteen rapistumisen. Tuntuu koomiseltä, että nyt Kokoomuksen astuttua puikkoihin, alkaa joukkoliikenteen ja köyhien asema parantua. Voisi kuvitella ihan eri tavalla, jos juuttuisi perinteisiin stereotypioihin SDP:stä ja Kokoomuksesta.
 
Vs: Pohjolan Liikenne laajenee Pornaisten suuntaan

Tuntuu koomiseltä, että nyt Kokoomuksen astuttua puikkoihin, alkaa joukkoliikenteen ja köyhien asema parantua.
Lapin matkailukeskuksiin suuntautuvaa joukkoliikennetta haluttaisiin tukea valtion varoista.
Liikenneministeriön työryhmä esittää, että joukkoliikennettä ostettaisiin kolmella miljoonalla eurolla vuodessa.

Tätäkö se on? Tuikitarpeellisen "joukkoliikenteen" tukemisella tukea köyhille matkailuyrittäjille.
 
Vs: Pohjolan Liikenne laajenee Pornaisten suuntaan

Kenellä ei ole ollut oikeutta toimeentuloon tähän mennessä?
Tarkoitin, että muutetaan työn ja sosiaaliturvan suhdetta muodosta "sosiaaliturvaa saa kaikki, jotka osaavat hakea sitä oikealta luukulta ja jaksavat nähdä vaivaa, sosiaaliturvan varassa elävät älkööt tehkö edes sivutoimisia töitä" muotoon "toimeentulo on turvattava, mutta työn vastaanottamisen tulee aina kannattaa".
 
Vs: Pohjolan Liikenne laajenee Pornaisten suuntaan

Tarkoitin, että muutetaan työn ja sosiaaliturvan suhdetta

Kyllä, näin tulisi tehdä. Samalla minusta turvan tasoa tulisi korottaa, jotta leipäjonot häviäisivät katukuvasta. Jonkinnäköinen perusturva olisi kai hyvä ajatus ja sitähän nyt puuhataankin. Perusturvan taso joko ei laskisi työnteosta tai se laskisi maltillisesti. Ei niin kuin nyt, eli täysin satunnaisesti. Vakain tukien lasku tapahtuu nykyään toimeentulotukea saavilla, mutta heilläkin 80% palkasta leikkautuu tuesta pois. Ja kuka sitä jaksaakaan ensin hakea työmarkkinatukea Kelalta, täyttää lappuset joka kuukausi, sitten täyttää sosiaalitoimistoon joka kuukausi tukihakemus, tehdä töitä ja lähettää vielä tiliotteet luukulle. Menee koko elämä työn teoksi ja tukien hakemiseksi.
 
Vs: Pohjolan Liikenne laajenee Pornaisten suuntaan

Kyllä, näin tulisi tehdä. Samalla minusta turvan tasoa tulisi korottaa, jotta leipäjonot häviäisivät katukuvasta.

Tämä siirrettiin näköjään omakseen. Noh, ei se mitään, jatkan silti samasta aiheesta.. Minusta hyvä, että kannustetaan työntekoon, eikä kotiin jäämiseen. Se tulee kalliiksi valtiolle, ja samalla HelB hakee uusia kuljettajia. Siinä on "pikkanen" ristiriita. Väitän lisäksi, että linikan ajaminen (jopa HelBin alaisuudessa) on mielekkäämpää kuin ainainen lattioiden luutuaminen..
 
Vs: Pohjolan Liikenne laajenee Pornaisten suuntaan

Tämä siirrettiin näköjään omakseen. Noh, ei se mitään, jatkan silti samasta aiheesta.. Minusta hyvä, että kannustetaan työntekoon, eikä kotiin jäämiseen. Se tulee kalliiksi valtiolle, ja samalla HelB hakee uusia kuljettajia. Siinä on "pikkanen" ristiriita. Väitän lisäksi, että linikan ajaminen (jopa HelBin alaisuudessa) on mielekkäämpää kuin ainainen lattioiden luutuaminen..

No eivätköhän useimmat ihmiset töitä mieluummin tee kuin ole kotona. Jos on kuitenkin ihmisiä, jotka eivät esim. terveydentilansa takia töitä saa, heille tulisi turvata ihmisarvoiset olot. Piti oikein ottaa selvää asiasta ja sen mukaan minimiturva on 380 € elämiseen ja enintään 520 € vuokraan, Helsingissä siis ja tämä edellyttää lukemattomilla luukuilla käymistä joka kuukausi. Jos töitä tekee, lähes kaikki palkkatulot ulosmitataan toimeentulotuesta, eli töihin ei kannata mennä. Käteen työnteosta jää vain 20%, enintään 150 € kuukaudessa. Vielä luukuilla käyminen päälle, niin siinä on sitä työn iloa. Tämäkö on sitä kannustavuutta työntekoon? En yhtään ihmettele, että on vaikea saada työntekijöitä matalapalkkaisiin töihin, kun järjestelmä kannustaa aktiivisesti toimettomuuteen ja passiivisuuteen.
 
Vs: Pohjolan Liikenne laajenee Pornaisten suuntaan

En yhtään ihmettele, että on vaikea saada työntekijöitä matalapalkkaisiin töihin, kun järjestelmä kannustaa aktiivisesti toimettomuuteen ja passiivisuuteen.

Se juuri suomalaisessa järjestelmässä on, että se kannustaa käymään luukulla, kun menemään töihin. Se on se ongelma, ja siihen pitäisi saada muutos. Luultavasti tällä hallituskaudella tulee, tai ainakin osittain..
 
Vs: Pohjolan Liikenne laajenee Pornaisten suuntaan

Väitän lisäksi, että linikan ajaminen (jopa HelBin alaisuudessa) on mielekkäämpää kuin ainainen lattioiden luutuaminen..

Saahan sitä väittää mitä vaan, mielekkyyden arvioiminen on kuitenkin hankalaa. Molemmilla mainitsemillasi aloilla kärsitään eräänlaisesta kroonisesta työvoimapulasta, mutta siihen on muitakin syitä kuin työn mielekkyys. On myös teknisempiä seikkoja.

Linja-autonkuljettajaksi ryhtymisen edellytyksenä on soveltuva ajokortti ja työn menestyksekäs hoitaminen edellyttää tyydyttävää suomen kielen taitoa. Yhteistä molemmille aloille on, että alalle koulutetuistakin vain osa jää pidemmäksi aikaa linja-autonkuljettajaksi. Näistä syistä pääkaupunkiseudulla on ollut krooninen kuljettajapula jo vuosia, vuoden 2000 paikkeilla se oli kenties pahimmillaan. Eikä helpotusta ole näköpiirissä, koska linja-autonkuljettajien keski-ikä on noin 50 ikävuoden paikkeilla ja eläkepäivät koittavat monelle pian.

Jatkossa linja-autonkuljettajan ammattitaidon merkitys tulee kasvamaan kun liikennepalvelulle asetetut laatuvaatimukset kasvavat. Mahdollisuudet rekrytoida kuljettajia ulkomailta rajoittuvat kun samaan aikaan halutaan töihin ammattitaitoisia kuljettajia. Ammattitaitoon sisältyykin asiakaspalvelutyössä myös riittävä kielitaito. Linja-auton kuljettaminen ei siis ole vain ajamista.
 
Viimeksi muokattu:
Palveluammatti

Linja-auton kuljettaminen ei siis ole vain ajamista.
Juuri näin; mielestäni bussinkuljettajan ammatti on nykyään vaativa asiakaspalveluammatti, jonka työnkuvaan kuuluu osana myös tätä (turvallista ja taloudellista) ajamista :). Varsinaisista kuljetusammattiryhmistä se on luisumassa pois. Liikenteen tilaaja, liikenneyritys ja asiakkaat vaativat vastinetta rahoilleen ja tämän pitäisi näkyä kuljettajan (niinkuin muunkin henkilökunnan) asenteessa tekemäänsä tyotä kohtaan. Palvellaan jatkuvia matkustajavirtoja, myydään lippuja, käsitellään satojen tuhansien arvoista "matkamyymälää" (bussia), ollaan esimerkkinä liikenteessä (hyvässä tai pahassa) ja edustetaan niin liikenneyhtiötä kuin myöskin liikenteen tilaajan brändistä täytyy pitää huolta jne. Melkoisesti muutakin hommaa kuin vain fyysistä ajamista.

Täytyy sanoa, että tunnen monia ulkomaalaistaustaisia kuljettajia, jotka ovat sisäistaneet tuon ajatuksen ja hoitavat hommansa vähintäänkin yhtä kunniakkasti kuin alunperin suomalaiset kolleegansa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Offtopic

Linja-auton kuljettaminen ei siis ole vain ajamista.

Tämä on totta ilman muuta. Asiakaspalvelu on myös olennainen osa työtä. Tuntuu joskus, että juuri ne ulkomaalaiset hoitavat kaikista parhaiten hommansa. Kun tulen bussiin ja sanon "moi", "tervehdys" ym. tulee ulkomaalaiselta iloisesti takaisin. Kun jään bussista ulos nostan kättäni, ja kiitän tulee ulkomaalaiselta kuljettajalta usein samalla mitalla iloisesti takaisin. Kun puolestaan teen yllämainutut asiat suomalaiselle kuljettajalle on vastauksena usein muminaa, kiukkuseen äänensävyyn jotain, tai sitten ei mitään. On tullut omien kokemuksien pohjalta. Teen sen heti selväksi, että suuntaan ja toiseen tämä vaihtelee.
 
Turussa on kunnollisia ulkolaisia kuskeja. Eräs venäläinen on yksi kaupungin rauhallisimmista. Toisaalta sitten meillä on myös monta välimeren tummaa, joiden työn laatu ei päätä huimaa. Ei kuskin kansallisuuteen ole katsomista, sillä ihan yhtä lailla suomalainenkin töpeksii. Ja sitten siihen työssäviihtymiseen. Osalla isännistä Turussa kuskit viihtyvät, toisilla eivät.
 
Vs: Offtopic

Tämä on totta ilman muuta. Asiakaspalvelu on myös olennainen osa työtä. Tuntuu joskus, että juuri ne ulkomaalaiset hoitavat kaikista parhaiten hommansa. Kun tulen bussiin ja sanon "moi", "tervehdys" ym. tulee ulkomaalaiselta iloisesti takaisin. Kun jään bussista ulos nostan kättäni, ja kiitän tulee ulkomaalaiselta kuljettajalta usein samalla mitalla iloisesti takaisin. Kun puolestaan teen yllämainutut asiat suomalaiselle kuljettajalle on vastauksena usein muminaa, kiukkuseen äänensävyyn jotain, tai sitten ei mitään. On tullut omien kokemuksien pohjalta. Teen sen heti selväksi, että suuntaan ja toiseen tämä vaihtelee.
Puolin ja toisin: välillä kun kuljettajana tervehtii matkustajia, niin suurin osa kyllä tervehtii reippaasti takaisin. Sitten on niitä, jotka eivät reagoi millään tavalla ja jopa niitä jotka tulkitsevat tervehtimisen jotenkin vinoiluksi tms.. Elävästi jäi mieleeni, kuinka viime vuonna ajaessani Jokeri-linjaa jostain Haagan tienoilta nousi kyytiini nuori pariskunta lapsineen. Kun tervehdin heitä aivan normaalisti, sain vastaani hyvin epäileviä katseita ja ihmettelyä ("Puhuuko tuo kuljettaja?"). Mutta ei pidä antaa moisen häiritä, kun seuraavana kyytiin tullut nuori nainen vastasi puolestaan reippaalla tervehdyksellään ja aurinkoisella hymyllään. Sellainen pelastaa kyllä koko päivän monesti :).
 
Niin, on se kyllä toisinkin päin. Ihme touhua kyllä. Kummaa, kun matkustajat eivät osaa tervehtiä kuljettajaa ja toisinpäin. Ei pitäis olla kauheen vaikeeta, mutta kun on vaan. Suomesta mainattakoon asiaan kuulumaton, mutta kerrottakoon kuitenkin. Jos satut kävelemään kadulla toisen samaa sukupuolta olevan kanssa, olet homo/lesbo. Tai niin ihmiset, ja juorulehdet ajattelevat (usein). Kummia me suomalaiset.. :)
 
Takaisin
Ylös