Tiehankkeet

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
Kyllä toki. Lusi - Mikkeli (VT 5) parantaminen lykätään
Ihmettelen mitä vikaa VT5:ssä on että sitä pitää ruveta vielä parantamaan? Sitähän on parannettu viime vuosina niin paljon että sitä pääsee etenemään lähes moottoritievautia. Olen ajanut sitä pari kertaa vuodessa, kesäviikonloppuisin kun pitäisi olla ruuhkaa, mutta matka on silti sujunut joutuisasti, Hki-Mikkeli n 2.5 h koska ohituskaistoja on tiheään ja tie vetää hyvin.

Paljon tärkeämpiä tienparannuskohteita ovat mielestäni Hki-Hanko tie sekä nelostie Lusi-J:kylä jotka ovat liikennemääriin nähden surkeita.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ihmettelen mitä vikaa VT5:ssä on että sitä pitää ruveta vielä parantamaan?

Aluepolitiikkaa? Sunnuntai-iltana olen mennyt erikoispikavuorolla Mikkelistä Helsinkiin, siis sellaisella joka ei käy Lahdessa, ja silloin tie on kyllä ollut aika ruuhkainen Mikkelistä Lusiin. Moottoritien alettua on ruuhka helpottanut. Bussi meni sellaista 60 km/h nopeutta aika pitkän matkaa loputtomien autojonojen seassa. Ehkäpä olisi kuitenkin viisaampaa parantaa joukkoliikennettä, kuin tehdä aina vaan uusia kaistoja, jos kerran viikossa on pari tuntia ruuhkaista. Autoilijat voivat sitten siellä keskenään jumittua ruuhkassa Kuortissa, kun juna suhahtaa ohitse vallan eri reittiä Kouvolan kautta.

Paljon tärkeämpiä tienparannuskohteita ovat mielestäni Hki-Hanko tie sekä nelostie Lusi-J:kylä jotka ovat liikennemääriin nähden surkeita.

Hangon tien ruuhkat johtuvat Hangon satamasta ja Hangon satamaan tulevaa liikennettähän voitaisiin ohjata myös muihin Suomen satamiin. Turha sitä kapeaa niemeä varten on rakentaa mitään huippuhyvää tietä, kun tuo laivaliikenne voi siirtyä muuallekin, jos transitokuljetukset loppuvat. Lahden ja Jyväskylän välistä autoliikennettä voisi jakaa paremmin tien 4, tien 24 ja tien 314 (Sysmän kautta kulkeva tie) kesken, ohjaten autoilijoita valitsemaan oikean reitin ruuhkatilanteen mukaisesti. Viime kesänä kun oli ne kovat myrskyt, menimme pohjoiseen ja 4-tiellä liikenne oli täysin tukossa koko päivän ja illan, mutta sattumalta päätimme ottaa tien 24 maisemien takia ja ohitimme hetkessä tuon ruuhkasumpun. Telematiikkaa olisi siis viisasta kehittää.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ehkäpä olisi kuitenkin viisaampaa parantaa joukkoliikennettä, kuin tehdä aina vaan uusia kaistoja, jos kerran viikossa on pari tuntia ruuhkaista. Autoilijat voivat sitten siellä keskenään jumittua ruuhkassa Kuortissa, kun juna suhahtaa ohitse vallan eri reittiä Kouvolan kautta.
Näin on. kunhan ihmiset ensin löytävät junaan. Viikonloppuliikenteestä suurin osa on menossa mökeille jonne junalla ei perille pääse, mutta ei pelkän mökkiliikenteen takia mitään motaria koko matkalle tarvi tehdä.

Hangon tien ruuhkat johtuvat Hangon satamasta ja Hangon satamaan tulevaa liikennettähän voitaisiin ohjata myös muihin Suomen satamiin. Turha sitä kapeaa niemeä varten on rakentaa mitään huippuhyvää tietä, kun tuo laivaliikenne voi siirtyä muuallekin, jos transitokuljetukset loppuvat.
Suomen eri satamilla on selkeä työnjako, ja Hangon sataman tehtäväksi on jäänyt arvokkaamman tuonti- ja transitotavaran satamaksi. Hangolla on se rooli mm koska se on meritse lähimpänä keski-eurooppaa ja siellä on ns valtavan iso vapaavarasto josta on käytännössä mahdoton pölliä tai salakuljettaa tavaraa ulos, kun on kapean kannaksen takana.

Lahden ja Jyväskylän välistä autoliikennettä voisi jakaa paremmin tien 4, tien 24 ja tien 314 (Sysmän kautta kulkeva tie) kesken, ohjaten autoilijoita valitsemaan oikean reitin ruuhkatilanteen mukaisesti. Viime kesänä kun oli ne kovat myrskyt, menimme pohjoiseen ja 4-tiellä liikenne oli täysin tukossa koko päivän ja illan, mutta sattumalta päätimme ottaa tien 24 maisemien takia ja ohitimme hetkessä tuon ruuhkasumpun. Telematiikkaa olisi siis viisasta kehittää.
Joskus, oikein pahoissa ruuhkatilanteissa olen nähnyt että bussit ja muut ammattiajoneuvot koukkaavat vanhoille rinnakkaisteille päästääkseen jonon ohi. Niiden kuskeilla kun on tiedossa ratin ja selkänojan välissä missä ne vanhat tiet menevät. Olen itse kerran päässyt Lahti-Heinola välin sumpun ohi autollani kun lähdin seuraamaan yhtä pikkubussia joka teki U-kääännöksen silloisella moottoriliikennetiellä ja ajoi pikkuteitä vanhalle vitostielle. Parempi viitoitus joko telematiikalla tai ihan kiinteilläkin tauluilla poikkeaville reiteille helpottaisi monen seutuja huonosti tuntevan sunnuntai-autoilijan tuskaa.

t. Rainer
 
Olen itse kerran päässyt Lahti-Heinola välin sumpun ohi autollani kun lähdin seuraamaan yhtä pikkubussia joka teki U-kääännöksen silloisella moottoriliikennetiellä ja ajoi pikkuteitä vanhalle vitostielle.

Tarkoititko vanhaa Lahti-Heinola tietä (oliko se muuten vanha nelostie)? Oman käsitykseni moni bussikuski ajoi vanhaa "Heinolantietä" ennen kuin Lahti-Heinola välillä avattiin koko matkalle motari. Ainakin useimmat entisen Itä-Hämeen liikenteen(/Vesaisen) kuskeista käytti tätä reittiä miltein aina, koska he olivat tottuneet ajamaan tätä reittiä ja se oli jopa nopeampi.
 
Tarkoititko vanhaa Lahti-Heinola tietä (oliko se muuten vanha nelostie)? Oman käsitykseni moni bussikuski ajoi vanhaa "Heinolantietä" ennen kuin Lahti-Heinola välillä avattiin koko matkalle motari. Ainakin useimmat entisen Itä-Hämeen liikenteen(/Vesaisen) kuskeista käytti tätä reittiä miltein aina, koska he olivat tottuneet ajamaan tätä reittiä ja se oli jopa nopeampi.

Juuri sitä tarkoitin, ja aikaa ennenkuin moottoritie Lahden ja Heinoalan välillä oli valmis, oli vain tuo moottoriliikennetie joka veti sairaan huonosti viikonloppuisin. Sen tapauksen jälkeen aloin opiskella itse vanhalle tielle löytämistä.

t. Rainer
 
Juuri sitä tarkoitin, ja aikaa ennenkuin moottoritie Lahden ja Heinoalan välillä oli valmis, oli vain tuo moottoriliikennetie joka veti sairaan huonosti viikonloppuisin. Sen tapauksen jälkeen aloin opiskella itse vanhalle tielle löytämistä.

Se on kannatettavaa. Vaikka nykyään onkin näissä Navicoreissa ja muissa nuo ruuhkien automaattiset kiertotoiminnot, niin kyllä kannattaa tietää myös vähän Suomen tieverkkoa ulkoakin. Yllättävän paljon löytyy vaihtoehtoisia reittejä paikasta toiseen.

Tästä päästäänkin hyvin bussiliikenteeseen. Tätä reittiverkoston monipuolisuuttahan käyttävät bussiliikennöitsijät hyväkseen mm. Helsingin ja Jyväskylän välillä siten, että kaksi suurta kaupunkia kummassakin päässä takaavat hyvän peruskuorman ja sitten voidaan suunnilleen saman matka-ajan puitteissa jakaa vuoroja palvelemaan eri pikkukuntia, jotka eivät kuitenkaan yksinään riittäisi elättämään näitä vuoroja, varsinkaan näin montaa.

Turun ja Porin välinen pikavuoroliikenne ajetaan Säkylän kautta. Turun ja Rauman välillä mennään 8-tietä rannikkoa pitkin. Rauman ja Porin välillä mennään vakiovuoroilla 8-tietä. Turun ja Vaasan väliä ajetaan 8-tietä, 204-tietä Säkylän kautta sekä Huittisten ja Kankaanpään kautta.

Turun ja Tampereen välillä sama työnjako. Pari vuoroa menee suorinta reittiä Loimaan kautta, loput vajaa pari kymmentä vuoroa on jaettu kulkemaan Forssan ja Huittisten kautta, saman verran molemmille suunnille.

Helsingin ja Vaasan väliä ajetaan sekä Porin että Tampereen kautta.

Helsingin ja Oulun väliä mennään ainakin reittejä Helsinki-Kuopio-Kajaani-Oulu, Helsinki-Jyväskylä-Oulu sekä Helsinki-Kuopio-Pyhäntä-Oulu.

Muuallakin Suomessa on varmasti ollut vastaavia järjestelyjä laajemmassakin mittakaavassa, mutta nykyään nämä vuorot ovat kuihtuneet pois ja maininnan ansaitsevat lähinnä nämä yllä mainitut esimerkit. Päähuomioni on, että meillä on kiitettävän monipuolinen suurten kaupunkien välinen kaukoliikenneverkosto bussi- ja junapuolella, jotka palvelevat lukemattomia yhteyksiä pienillekin paikkakunnille. Pienempien paikkakuntien vakiovuoroverkosto on valitettavasti kuihtunut olemattomiin ja tämä muukin kaukoliikenne palvelee lähinnä matkailua, joka ei tapahdu päivittäin, sillä vuoroja on verraten vähän, vaikkakin reitit ovat monipuolisia. Oikeastaan lähes kaikki entisaikojen vahvat reitit ovat vielä olemassa, vaikkakin sitten vain kerta koulupäivässä ajettavia enää nykyään, mutta lisärahoituksella verkoston voisi elvyttää helpolla.
 
Viimeksi muokattu:
Olen itse kerran päässyt Lahti-Heinola välin sumpun ohi autollani kun lähdin seuraamaan yhtä pikkubussia joka teki U-kääännöksen silloisella moottoriliikennetiellä ja ajoi pikkuteitä vanhalle vitostielle. Parempi viitoitus joko telematiikalla tai ihan kiinteilläkin tauluilla poikkeaville reiteille helpottaisi monen seutuja huonosti tuntevan sunnuntai-autoilijan tuskaa.
Parempi, ettei tällaista viitoitusta koskaan tehdä. Pysyköön henkilöautot siellä motareittensa seisovissa ruuhkissa tukkimasta paikallisteitä ja häiritsemästä niiden varrella olevaa asutusta.

Ainoa vika on siinä, että joukkoliikenne ylipäätään on siirretty sinne motarille. Sillä tavoin joukkoliikenne kuolee maaseudulta, kun se ei edes pysty palvelemaan muuta kuin motarin päätepisteiden välistä liikennettä.

Antero
 
Ainoa vika on siinä, että joukkoliikenne ylipäätään on siirretty sinne motarille. Sillä tavoin joukkoliikenne kuolee maaseudulta, kun se ei edes pysty palvelemaan muuta kuin motarin päätepisteiden välistä liikennettä.

Viimeisin muutos oli tuolla suunnalla se, kun Heinolan pikavuorobussit eivät enää kulkeneet Veljeskylän kautta. Tämä tapahtui noin vuosi sitten. Syyksi arvelen sen, ettei nousijoita ikinä tullut lukuisista bussivuoroista huolimatta, joten oli turha ajattaa busseja hitaampaa reittiä.
 
Törmäsinpä tuossa liikenneaiheisia sivustoja selaillessani mielenkiintoiseen Matti Grönroosin ylläpitämään sivustoon, jossa läpikäydään Suomen tiestön historiaa varsin kattavasti ja on jopa suht ajantasallakin. Kannattaa vilkaista.
 
Tarkoititko vanhaa Lahti-Heinola tietä (oliko se muuten vanha nelostie)?

Vanha nelostiehän kääntyi Lahdesta Jämsään ja sieltä Jyväskylään.

Autoilijan tiekartta vuodelta 1955 kertoo, että vielä vanhempi nelostie meni Tuusulan, Hyvinkään, Oitin ja Lammin kautta Padasjoelle - ja sieltä sitten Jämsän kautta Jyväskylään. :smile:
 
Muuallakin Suomessa on varmasti ollut vastaavia järjestelyjä laajemmassakin mittakaavassa, mutta nykyään nämä vuorot ovat kuihtuneet pois ja maininnan ansaitsevat lähinnä nämä yllä mainitut esimerkit.

Tekee mieli lisätä, että Helsingin ja Joensuun välillä voi matkustaa Heinolan tai Kouvolan tai Kotkan kautta. Myös Savonlinnasta voi matkustaa näiden kolmen kaupungin kautta Helsinkiin eri kerroilla.

Savonlinnan ja Joensuun välillä voi vielä matkustaa joko Kiteen tai Savonrannan-Liperin kautta. Ennen vanhaan myös Enonkosken-Viinijärven kautta. Tällä linjalla oli puolenpäivän tienoilla kolmen bussin kohtaaminen Sapun risteyksessä. Se kolmas bussi ajoi Heinävesi-Sappu-Heinävesi. Savonlinjalla oli muitakin tällaisia linja-autojen "kokoontumisajoja" asumattomiin risteyksiin. Muistaakseni ainakin Väärämäki, Pöytälahti, Viljolahti, Narila ja varmaan muitakin.

Nykyään Sappuun pääsee Jyväskylä-Joensuu, Varkaus-Outokumpu ja Kuopio-Heinävesi-Savonlinna reiteillä.
:smile:
 
Takaisin
Ylös