Aluepolitiikkaa? Sunnuntai-iltana olen mennyt erikoispikavuorolla Mikkelistä Helsinkiin, siis sellaisella joka ei käy Lahdessa, ja silloin tie on kyllä ollut aika ruuhkainen Mikkelistä Lusiin. Moottoritien alettua on ruuhka helpottanut. Bussi meni sellaista 60 km/h nopeutta aika pitkän matkaa loputtomien autojonojen seassa. Ehkäpä olisi kuitenkin viisaampaa parantaa joukkoliikennettä, kuin tehdä aina vaan uusia kaistoja, jos kerran viikossa on pari tuntia ruuhkaista. Autoilijat voivat sitten siellä keskenään jumittua ruuhkassa Kuortissa, kun juna suhahtaa ohitse vallan eri reittiä Kouvolan kautta.
Hangon tien ruuhkat johtuvat Hangon satamasta ja Hangon satamaan tulevaa liikennettähän voitaisiin ohjata myös muihin Suomen satamiin. Turha sitä kapeaa niemeä varten on rakentaa mitään huippuhyvää tietä, kun tuo laivaliikenne voi siirtyä muuallekin, jos transitokuljetukset loppuvat. Lahden ja Jyväskylän välistä autoliikennettä voisi jakaa paremmin tien 4, tien 24 ja tien 314 (Sysmän kautta kulkeva tie) kesken, ohjaten autoilijoita valitsemaan oikean reitin ruuhkatilanteen mukaisesti. Viime kesänä kun oli ne kovat myrskyt, menimme pohjoiseen ja 4-tiellä liikenne oli täysin tukossa koko päivän ja illan, mutta sattumalta päätimme ottaa tien 24 maisemien takia ja ohitimme hetkessä tuon ruuhkasumpun. Telematiikkaa olisi siis viisasta kehittää.