Näytetään tulokset 1-11/11

Viestiketju: Tiehankkeet

  1. #1

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    4765

    oletus Tiehankkeet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Kyllä toki. Lusi - Mikkeli (VT 5) parantaminen lykätään
    Ihmettelen mitä vikaa VT5:ssä on että sitä pitää ruveta vielä parantamaan? Sitähän on parannettu viime vuosina niin paljon että sitä pääsee etenemään lähes moottoritievautia. Olen ajanut sitä pari kertaa vuodessa, kesäviikonloppuisin kun pitäisi olla ruuhkaa, mutta matka on silti sujunut joutuisasti, Hki-Mikkeli n 2.5 h koska ohituskaistoja on tiheään ja tie vetää hyvin.

    Paljon tärkeämpiä tienparannuskohteita ovat mielestäni Hki-Hanko tie sekä nelostie Lusi-J:kylä jotka ovat liikennemääriin nähden surkeita.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 24.5.2007 kello 16:06. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ihmettelen mitä vikaa VT5:ssä on että sitä pitää ruveta vielä parantamaan?
    Aluepolitiikkaa? Sunnuntai-iltana olen mennyt erikoispikavuorolla Mikkelistä Helsinkiin, siis sellaisella joka ei käy Lahdessa, ja silloin tie on kyllä ollut aika ruuhkainen Mikkelistä Lusiin. Moottoritien alettua on ruuhka helpottanut. Bussi meni sellaista 60 km/h nopeutta aika pitkän matkaa loputtomien autojonojen seassa. Ehkäpä olisi kuitenkin viisaampaa parantaa joukkoliikennettä, kuin tehdä aina vaan uusia kaistoja, jos kerran viikossa on pari tuntia ruuhkaista. Autoilijat voivat sitten siellä keskenään jumittua ruuhkassa Kuortissa, kun juna suhahtaa ohitse vallan eri reittiä Kouvolan kautta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Paljon tärkeämpiä tienparannuskohteita ovat mielestäni Hki-Hanko tie sekä nelostie Lusi-J:kylä jotka ovat liikennemääriin nähden surkeita.
    Hangon tien ruuhkat johtuvat Hangon satamasta ja Hangon satamaan tulevaa liikennettähän voitaisiin ohjata myös muihin Suomen satamiin. Turha sitä kapeaa niemeä varten on rakentaa mitään huippuhyvää tietä, kun tuo laivaliikenne voi siirtyä muuallekin, jos transitokuljetukset loppuvat. Lahden ja Jyväskylän välistä autoliikennettä voisi jakaa paremmin tien 4, tien 24 ja tien 314 (Sysmän kautta kulkeva tie) kesken, ohjaten autoilijoita valitsemaan oikean reitin ruuhkatilanteen mukaisesti. Viime kesänä kun oli ne kovat myrskyt, menimme pohjoiseen ja 4-tiellä liikenne oli täysin tukossa koko päivän ja illan, mutta sattumalta päätimme ottaa tien 24 maisemien takia ja ohitimme hetkessä tuon ruuhkasumpun. Telematiikkaa olisi siis viisasta kehittää.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 24.5.2007 kello 16:34. Syy: yhdistetty kaksi peräkkäistä viestiä
    Yöbussissa on tunnelmaa

  3. #3

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    4765

    oletus Vs: Tiehankkeet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Ehkäpä olisi kuitenkin viisaampaa parantaa joukkoliikennettä, kuin tehdä aina vaan uusia kaistoja, jos kerran viikossa on pari tuntia ruuhkaista. Autoilijat voivat sitten siellä keskenään jumittua ruuhkassa Kuortissa, kun juna suhahtaa ohitse vallan eri reittiä Kouvolan kautta.
    Näin on. kunhan ihmiset ensin löytävät junaan. Viikonloppuliikenteestä suurin osa on menossa mökeille jonne junalla ei perille pääse, mutta ei pelkän mökkiliikenteen takia mitään motaria koko matkalle tarvi tehdä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Hangon tien ruuhkat johtuvat Hangon satamasta ja Hangon satamaan tulevaa liikennettähän voitaisiin ohjata myös muihin Suomen satamiin. Turha sitä kapeaa niemeä varten on rakentaa mitään huippuhyvää tietä, kun tuo laivaliikenne voi siirtyä muuallekin, jos transitokuljetukset loppuvat.
    Suomen eri satamilla on selkeä työnjako, ja Hangon sataman tehtäväksi on jäänyt arvokkaamman tuonti- ja transitotavaran satamaksi. Hangolla on se rooli mm koska se on meritse lähimpänä keski-eurooppaa ja siellä on ns valtavan iso vapaavarasto josta on käytännössä mahdoton pölliä tai salakuljettaa tavaraa ulos, kun on kapean kannaksen takana.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Lahden ja Jyväskylän välistä autoliikennettä voisi jakaa paremmin tien 4, tien 24 ja tien 314 (Sysmän kautta kulkeva tie) kesken, ohjaten autoilijoita valitsemaan oikean reitin ruuhkatilanteen mukaisesti. Viime kesänä kun oli ne kovat myrskyt, menimme pohjoiseen ja 4-tiellä liikenne oli täysin tukossa koko päivän ja illan, mutta sattumalta päätimme ottaa tien 24 maisemien takia ja ohitimme hetkessä tuon ruuhkasumpun. Telematiikkaa olisi siis viisasta kehittää.
    Joskus, oikein pahoissa ruuhkatilanteissa olen nähnyt että bussit ja muut ammattiajoneuvot koukkaavat vanhoille rinnakkaisteille päästääkseen jonon ohi. Niiden kuskeilla kun on tiedossa ratin ja selkänojan välissä missä ne vanhat tiet menevät. Olen itse kerran päässyt Lahti-Heinola välin sumpun ohi autollani kun lähdin seuraamaan yhtä pikkubussia joka teki U-kääännöksen silloisella moottoriliikennetiellä ja ajoi pikkuteitä vanhalle vitostielle. Parempi viitoitus joko telematiikalla tai ihan kiinteilläkin tauluilla poikkeaville reiteille helpottaisi monen seutuja huonosti tuntevan sunnuntai-autoilijan tuskaa.

    t. Rainer

  4. #4
    Kotkalainen avatar
    Liittynyt
    06.01.2006
    Sijainti
    Helsinki/Kotka
    Viestejä
    330

    oletus Vs: Tiehankkeet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Olen itse kerran päässyt Lahti-Heinola välin sumpun ohi autollani kun lähdin seuraamaan yhtä pikkubussia joka teki U-kääännöksen silloisella moottoriliikennetiellä ja ajoi pikkuteitä vanhalle vitostielle.
    Tarkoititko vanhaa Lahti-Heinola tietä (oliko se muuten vanha nelostie)? Oman käsitykseni moni bussikuski ajoi vanhaa "Heinolantietä" ennen kuin Lahti-Heinola välillä avattiin koko matkalle motari. Ainakin useimmat entisen Itä-Hämeen liikenteen(/Vesaisen) kuskeista käytti tätä reittiä miltein aina, koska he olivat tottuneet ajamaan tätä reittiä ja se oli jopa nopeampi.
    Kotkalaisen kuvia my operassa kuvat.fi:ssä

  5. #5

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    4765

    oletus Vs: Tiehankkeet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kotkalainen Näytä viesti
    Tarkoititko vanhaa Lahti-Heinola tietä (oliko se muuten vanha nelostie)? Oman käsitykseni moni bussikuski ajoi vanhaa "Heinolantietä" ennen kuin Lahti-Heinola välillä avattiin koko matkalle motari. Ainakin useimmat entisen Itä-Hämeen liikenteen(/Vesaisen) kuskeista käytti tätä reittiä miltein aina, koska he olivat tottuneet ajamaan tätä reittiä ja se oli jopa nopeampi.
    Juuri sitä tarkoitin, ja aikaa ennenkuin moottoritie Lahden ja Heinoalan välillä oli valmis, oli vain tuo moottoriliikennetie joka veti sairaan huonosti viikonloppuisin. Sen tapauksen jälkeen aloin opiskella itse vanhalle tielle löytämistä.

    t. Rainer

  6. #6
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Tiehankkeet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Juuri sitä tarkoitin, ja aikaa ennenkuin moottoritie Lahden ja Heinoalan välillä oli valmis, oli vain tuo moottoriliikennetie joka veti sairaan huonosti viikonloppuisin. Sen tapauksen jälkeen aloin opiskella itse vanhalle tielle löytämistä.
    Se on kannatettavaa. Vaikka nykyään onkin näissä Navicoreissa ja muissa nuo ruuhkien automaattiset kiertotoiminnot, niin kyllä kannattaa tietää myös vähän Suomen tieverkkoa ulkoakin. Yllättävän paljon löytyy vaihtoehtoisia reittejä paikasta toiseen.

    Tästä päästäänkin hyvin bussiliikenteeseen. Tätä reittiverkoston monipuolisuuttahan käyttävät bussiliikennöitsijät hyväkseen mm. Helsingin ja Jyväskylän välillä siten, että kaksi suurta kaupunkia kummassakin päässä takaavat hyvän peruskuorman ja sitten voidaan suunnilleen saman matka-ajan puitteissa jakaa vuoroja palvelemaan eri pikkukuntia, jotka eivät kuitenkaan yksinään riittäisi elättämään näitä vuoroja, varsinkaan näin montaa.

    Turun ja Porin välinen pikavuoroliikenne ajetaan Säkylän kautta. Turun ja Rauman välillä mennään 8-tietä rannikkoa pitkin. Rauman ja Porin välillä mennään vakiovuoroilla 8-tietä. Turun ja Vaasan väliä ajetaan 8-tietä, 204-tietä Säkylän kautta sekä Huittisten ja Kankaanpään kautta.

    Turun ja Tampereen välillä sama työnjako. Pari vuoroa menee suorinta reittiä Loimaan kautta, loput vajaa pari kymmentä vuoroa on jaettu kulkemaan Forssan ja Huittisten kautta, saman verran molemmille suunnille.

    Helsingin ja Vaasan väliä ajetaan sekä Porin että Tampereen kautta.

    Helsingin ja Oulun väliä mennään ainakin reittejä Helsinki-Kuopio-Kajaani-Oulu, Helsinki-Jyväskylä-Oulu sekä Helsinki-Kuopio-Pyhäntä-Oulu.

    Muuallakin Suomessa on varmasti ollut vastaavia järjestelyjä laajemmassakin mittakaavassa, mutta nykyään nämä vuorot ovat kuihtuneet pois ja maininnan ansaitsevat lähinnä nämä yllä mainitut esimerkit. Päähuomioni on, että meillä on kiitettävän monipuolinen suurten kaupunkien välinen kaukoliikenneverkosto bussi- ja junapuolella, jotka palvelevat lukemattomia yhteyksiä pienillekin paikkakunnille. Pienempien paikkakuntien vakiovuoroverkosto on valitettavasti kuihtunut olemattomiin ja tämä muukin kaukoliikenne palvelee lähinnä matkailua, joka ei tapahdu päivittäin, sillä vuoroja on verraten vähän, vaikkakin reitit ovat monipuolisia. Oikeastaan lähes kaikki entisaikojen vahvat reitit ovat vielä olemassa, vaikkakin sitten vain kerta koulupäivässä ajettavia enää nykyään, mutta lisärahoituksella verkoston voisi elvyttää helpolla.
    Viimeisin muokkaaja kemkim; 25.5.2007 kello 17:43.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  7. #7
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7087

    oletus Vs: Tiehankkeet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Olen itse kerran päässyt Lahti-Heinola välin sumpun ohi autollani kun lähdin seuraamaan yhtä pikkubussia joka teki U-kääännöksen silloisella moottoriliikennetiellä ja ajoi pikkuteitä vanhalle vitostielle. Parempi viitoitus joko telematiikalla tai ihan kiinteilläkin tauluilla poikkeaville reiteille helpottaisi monen seutuja huonosti tuntevan sunnuntai-autoilijan tuskaa.
    Parempi, ettei tällaista viitoitusta koskaan tehdä. Pysyköön henkilöautot siellä motareittensa seisovissa ruuhkissa tukkimasta paikallisteitä ja häiritsemästä niiden varrella olevaa asutusta.

    Ainoa vika on siinä, että joukkoliikenne ylipäätään on siirretty sinne motarille. Sillä tavoin joukkoliikenne kuolee maaseudulta, kun se ei edes pysty palvelemaan muuta kuin motarin päätepisteiden välistä liikennettä.

    Antero

  8. #8
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Tiehankkeet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ainoa vika on siinä, että joukkoliikenne ylipäätään on siirretty sinne motarille. Sillä tavoin joukkoliikenne kuolee maaseudulta, kun se ei edes pysty palvelemaan muuta kuin motarin päätepisteiden välistä liikennettä.
    Viimeisin muutos oli tuolla suunnalla se, kun Heinolan pikavuorobussit eivät enää kulkeneet Veljeskylän kautta. Tämä tapahtui noin vuosi sitten. Syyksi arvelen sen, ettei nousijoita ikinä tullut lukuisista bussivuoroista huolimatta, joten oli turha ajattaa busseja hitaampaa reittiä.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  9. #9
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Tiehankkeet

    Törmäsinpä tuossa liikenneaiheisia sivustoja selaillessani mielenkiintoiseen Matti Grönroosin ylläpitämään sivustoon, jossa läpikäydään Suomen tiestön historiaa varsin kattavasti ja on jopa suht ajantasallakin. Kannattaa vilkaista.

  10. #10
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Tiehankkeet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kotkalainen Näytä viesti
    Tarkoititko vanhaa Lahti-Heinola tietä (oliko se muuten vanha nelostie)?
    Vanha nelostiehän kääntyi Lahdesta Jämsään ja sieltä Jyväskylään.

    Autoilijan tiekartta vuodelta 1955 kertoo, että vielä vanhempi nelostie meni Tuusulan, Hyvinkään, Oitin ja Lammin kautta Padasjoelle - ja sieltä sitten Jämsän kautta Jyväskylään.

  11. #11
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Tiehankkeet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Muuallakin Suomessa on varmasti ollut vastaavia järjestelyjä laajemmassakin mittakaavassa, mutta nykyään nämä vuorot ovat kuihtuneet pois ja maininnan ansaitsevat lähinnä nämä yllä mainitut esimerkit.
    Tekee mieli lisätä, että Helsingin ja Joensuun välillä voi matkustaa Heinolan tai Kouvolan tai Kotkan kautta. Myös Savonlinnasta voi matkustaa näiden kolmen kaupungin kautta Helsinkiin eri kerroilla.

    Savonlinnan ja Joensuun välillä voi vielä matkustaa joko Kiteen tai Savonrannan-Liperin kautta. Ennen vanhaan myös Enonkosken-Viinijärven kautta. Tällä linjalla oli puolenpäivän tienoilla kolmen bussin kohtaaminen Sapun risteyksessä. Se kolmas bussi ajoi Heinävesi-Sappu-Heinävesi. Savonlinjalla oli muitakin tällaisia linja-autojen "kokoontumisajoja" asumattomiin risteyksiin. Muistaakseni ainakin Väärämäki, Pöytälahti, Viljolahti, Narila ja varmaan muitakin.

    Nykyään Sappuun pääsee Jyväskylä-Joensuu, Varkaus-Outokumpu ja Kuopio-Heinävesi-Savonlinna reiteillä.

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •