Maanalaiset käytävät

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

Kuriositeettina voi mainita, että tämä on yksi niitä harvoja asemakomplekseja missä on mahdollista ajaa yksi väli metrolla ja palata lähtöpaikkaan liukukäytävien kautta poistumatta kertaakaan asemakompleksin ulkopuolelle.

Eikös Kamppi-Rautatientori ole myös jotain tämän tapaista? Käytäviä pitkin pääsee asemalta toiselle. Rautatientori-Kaisaniemi voisi olla, mutta vielä ei ole tunnelia louhittu, että voisi kävellä Kaisaniemestä Kamppiin. Onkos tällaisia muualla missä määrin?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

Eikös Kamppi-Rautatientori ole myös jotain tämän tapaista? Käytäviä pitkin pääsee asemalta toiselle. Rautatientori-Kaisaniemi voisi olla, mutta vielä ei ole tunnelia louhittu, että voisi kävellä Kaisaniemestä Kamppiin. Onkos tällaisia muualla missä määrin?

Kamppi-Rautatientori voisi olla, mutta pari juttua tulee mieleen. En kulje siellä säännöllisesti, joten en tunne paikkaa kunnolla enkä siis ole löytänyt sellaista käytävää jota pitkin sisätiloissa pääsee rautatieasemalta Kampin keskukseen. Forumiin toki osaan kävellä ongelmitta ja samoin olen löytänyt sisäreitin Forumin parkkihallin kautta Stockalle ja Akateemiseen (josta puolestaan pääsee lyhyen kadunylityksen jälkeen takaisin asematunneliin eli lähes täysi lenkki saadaan täyteen), mutta mistä pitää mennä jotta pääsee Kamppiin?

Jos oikein pilkkua viilataan niin vaikka reitti asemalta Kamppiin löytyisi, se olisi kuitenkin "avoimen" vyöhykkeen kautta eikä tariffialueen sisällä kuten Pariisissa. Tosin kun Helsingissä ei ole portteja niin kulku näinkin onnistuu, mutta onhan se vähän eri asia silti. Pariisin Châtelet-kompleksissa ei tarvitse poistua järjestelmästä ulos missään kohtaa (jolloin lippu lakkaisi olemasta voimassa), mutta kieltämättä täytyy kulkea Châtelet-les-Halles -RER-aseman kautta jolloin normaali metrolippu validoidaan porteissa sekä metrosta RER-asemalle sisään mennessä että sieltä takaisin metroon poistuttaessa. Siksi lippu kannattaakin pitää helposti käsillä.

Rupeaa kyllä kuulostamaan jo todellista harrastajajutulta... Huolestuttavaa. ;)
 
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

Eikös Kamppi-Rautatientori ole myös jotain tämän tapaista? Käytäviä pitkin pääsee asemalta toiselle. Rautatientori-Kaisaniemi voisi olla, mutta vielä ei ole tunnelia louhittu, että voisi kävellä Kaisaniemestä Kamppiin. Onkos tällaisia muualla missä määrin?

Jos "ostoshelvetit" lasketaan mukaan, niin kovin paljon ei puutu että pystyisi kävelemään sisätiloissa Itäkeskuksen ja Puotilan metroasemien välillä.

Tukholmassa Kungsträdgården - T-Centralen välin pystyy kävelemään suurimmalti osin sisällä kanssa.

t. Rainer
 
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

... mutta mistä pitää mennä jotta pääsee Kamppiin?
Meniköhän se nyt niin, että Mannerheimintien tasosta yksi kerros ylöspäin Forumissa ja sieltä pääsee Koiton taloon eli Yrjönkadun ja Simonkadun kulmataloon Forum-korttelissa. Sitten mennään kerroksen verran portaita alas ja tullaan käytävään, joka vie Simonkadun ali ja Hotellin alakertaan. Sieltä matka jatkuu Kampin bussitasolle UKK-kadun mutkan alle.

Kunhan keskustan huoltotunneliverkko valmistuu, tuleekin mahdollisuus seikkailla aurongolta piilossa todella laajalla alueella. Mutta sillähän ei ole enää mitään tekemistä joukkoliikenteen kanssa, vaan touhu palvelee autolijoita ja pysäköintiluolien yhteyksiä. Ihmiset saavat onneksi kulkea maan päällä ja näkevät kaupunkinsa.

Antero
 
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

Kamppi-Rautatientori voisi olla, mutta pari juttua tulee mieleen. En kulje siellä säännöllisesti, joten en tunne paikkaa kunnolla enkä siis ole löytänyt sellaista käytävää jota pitkin sisätiloissa pääsee rautatieasemalta Kampin keskukseen. Forumiin toki osaan kävellä ongelmitta ja samoin olen löytänyt sisäreitin Forumin parkkihallin kautta Stockalle ja Akateemiseen (josta puolestaan pääsee lyhyen kadunylityksen jälkeen takaisin asematunneliin eli lähes täysi lenkki saadaan täyteen), mutta mistä pitää mennä jotta pääsee Kamppiin?

Rautatientorilta Forumiin, sitten 2. kerrokseen missä on ravintola Hullu Kukko, sitten sitä kohti ja jossain vaiheessa ilmestyy myös Kamppi-kyltti. Kampin keskuksesta taas pääsisäänkäynniltä vasempaan siitä Ben&Jerry'sin heti ohitettuaan, sieltä löytyy käytävän päästä tunneli, jossa on opastekylteissä Forum-teksti. Aika sokkeloinen, myönnetään! Miten tuo reitti Forumin parkkihallilta Sotkalle muuten toimii? Saisi näitä parkkihalleja hyödyntää siten, että saataisiin niihin kävelyreittejä ihmisille. Ne kun ovat mukavia lämpimiä paikkoja ja niihin on paljon sisäänkäyntejä myös siellä, missä ei ole metroasemia.
 
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

Jos "ostoshelvetit" lasketaan mukaan, niin kovin paljon ei puutu että pystyisi kävelemään sisätiloissa Itäkeskuksen ja Puotilan metroasemien välillä.

Jatkossa niin pystyykin teemään, kun Itäkeskus nielaisee Puotilan metroaseman sisäänsä. Itäväylän ja Kehä I risteyksessä kun on tuo iso monttu koillispuolella, niin siihen tulee iso Prisma, joka liitetään Itäkeskukseen kävelijöiden ylikulkusillalla.
 
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

Miten tuo reitti Forumin parkkihallilta Sotkalle muuten toimii? Saisi näitä parkkihalleja hyödyntää siten, että saataisiin niihin kävelyreittejä ihmisille. Ne kun ovat mukavia lämpimiä paikkoja ja niihin on paljon sisäänkäyntejä myös siellä, missä ei ole metroasemia.

Forumin pohjakerroksesta Seston ja Alkon ohi parkkihalliopasteita seuraten portaikkoon, pari kerrosta alaspäin ja sisään pysäköintihalliin. Siristetään silmiä. Kaukana jossain edessäpäin näkyy jalankulkuopaste, jossa on nuolet sekä Forumin että Stockmannin suuntaan. Seurataan Stockmann-nuolia. (Muistaakseni se oli jotenkin eteenpäin - oikealle - eteenpäin ison teräksisen palo-oven ohittaen - vasemmalle - eteenpäin, mutta viime käynnistä on niin pitkä aika että en ole ihan varma.) Mennään lasisista liukuovista sisään Stockmannin kiinteistöön ja kävellään loivasti nousevaa luiskakäytävää ylöspäin kunnes saavutaan Herkkuun (en muista nyt johtiko käytävä suoraan perille vai oliko siinä vielä yksi portaikko/hissi), josta voikin kätevästi jatkaa Keskuskadun ali Akateemiseen.

Ei ole kyllä maailman helpoin reitti. Muutaman kerran olen sen kävellyt läpi ja joka toisella kerralla eksynyt matkalla. Muistaakseni kerran päädyin jostain Stockmannin portaikon ovesta suoraan Mannerheimintien jalkakäytävälle vaikka olin mielestäni menossa ihan eri suuntaan.

Tällaiset sisäreitit ovat toisinaan käytännöllisiä jos esim. yöpyy Vaakuna-hotellissa, josta pääsee vain pikaisesti ulkokautta kiertäen pujahtamaan maan alle kevyessä vaatetuksessa keskellä ankarinta talvea, mutta siinä Antero on kyllä oikeassa, että pääosin maan pinnalla on mukavampi kävellä. Tai ainakin olisi jos Mannerheimintien ylitys ei tuntuisi niin julmalta. Autot ja ylileveät kadut aiheuttavat aikamoisen psykologisen estevaikutuksen. Kunnon tiivis kävelykeskusta olisi kaikkein paras miljöö.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

Tai ainakin olisi jos Mannerheimintien ylitys ei tuntuisi niin julmalta. Autot ja ylileveät kadut aiheuttavat aikamoisen psykologisen estevaikutuksen. Kunnon tiivis kävelykeskusta olisi kaikkein paras miljöö.

Ehkäpä jonakin päivänä palautetaan vanha järjestys ja keskikaistalle missä nyt kulkevat raitiovaunut palautetaan Heikinpuisto, läntinen ajorata jätetään autoille ja itäiselle siirtyvät raitiovaunut.
 
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

Forumin pohjakerroksesta Seston ja Alkon ohi parkkihalliopasteita seuraten portaikkoon, pari kerrosta alaspäin ja sisään pysäköintihalliin. Siristetään silmiä. Kaukana jossain edessäpäin näkyy jalankulkuopaste, jossa on nuolet sekä Forumin että Stockmannin suuntaan. Seurataan Stockmann-nuolia. (Muistaakseni se oli jotenkin eteenpäin - oikealle - eteenpäin ison teräksisen palo-oven ohittaen - vasemmalle - eteenpäin, mutta viime käynnistä on niin pitkä aika että en ole ihan varma.) Mennään lasisista liukuovista sisään Stockmannin kiinteistöön ja kävellään loivasti nousevaa luiskakäytävää ylöspäin kunnes saavutaan Herkkuun (en muista nyt johtiko käytävä suoraan perille vai oliko siinä vielä yksi portaikko/hissi), josta voikin kätevästi jatkaa Keskuskadun ali Akateemiseen.

Tuossa kuukausi sitten tuli kyseistä tunneliyhteyttä sadepäivänä käytettyä ja reitin alku on tosiaan juuri tuo, mutta parkkihallissa ainakin minä päädyin kävelemään heti vasemmalle ja parkkihallin reunaa seuraten (kääntyy oikealle) Stockmannille johtavaan nousevaan käytävään, joka päättyy elektroniikkaosaston nurkkaan. Vai onko näitä käytäviä kenties olemassa useampiakin?
 
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

Tuossa kuukausi sitten tuli kyseistä tunneliyhteyttä sadepäivänä käytettyä ja reitin alku on tosiaan juuri tuo, mutta parkkihallissa ainakin minä päädyin kävelemään heti vasemmalle ja parkkihallin reunaa seuraten (kääntyy oikealle) Stockmannille johtavaan nousevaan käytävään, joka päättyy elektroniikkaosaston nurkkaan. Vai onko näitä käytäviä kenties olemassa useampiakin?

Enpäs osaa sanoa... Olen varmaan viimeksi kulkenut sieltä joskus vuosi sitten tai aikaisemmin. Mielikuvani oli, että päädyin johonkin Herkun lähistölle, mutta vannomaan en mene. Ehkä joku toinen tuntee paremmin ja osaa sanoa löytyykö toista tunnelia?

Keskuskadun ali Rautataloon pääsee muistaakseni myös tuolta levyosaston tienoilta, joten aika kattava verkosto maanalaisia käytäviä jo on.

Tampereella vastaavia on niukemmin, mutta ennen vanhaan vanhan Stockmannin kaksi taloa (nykyiset H&M/Kappahlin talo Hämeenkadun/Kuninkaankadun kulmassa ja Aleksi13:n talo Kauppakadun/Kuninkaankadun kulmassa) oli yhdistetty maanalaisella käytävällä. Se oli auki vielä joitakin vuosia sitten, mutta suljettiin jossain vaiheessa ja nyt sen olemassaolo lienee vain perimätiedon varassa. Toinen käytävä johti puolestaan Centrumista (nykyinen H&M Suomen Pankin talon vieressä) Voiman rautakaupan puolelle Hämeenkadun ali. Muistini mukaan tunnelissa oli kahvila vielä lapsuudessani, ja siitä pääsi kävelemään läpi. Tämäkin oli vuosia suljettuna, mutta nyttemmin siellä on ilmeisesti avattu ravintola, tosin ilman kulkuyhteyttä Hämeenkadun eteläpuolelle.

Aamulehden Moro-liitteen toimittaja joskus taannoin testasi miten pitkälle sisätiloissa pääsee etenemään mahdollisimman lyhyillä pyrähdyksillä paukkupakkaskeliin. Ainakin Keskustorilta vanhan kylmän hallin kauppakäytävän kautta Kauppahalliin ja Sokokselle kulkien ja kadun ylityksen + pienen kävelykatupätkän jälkeen Aleksi13:sta kellarin kautta Europehouseen ja sieltä kadun yli hilppaisten Anttilaan. Lähes vastaavaan pääsisi kun lähtisi Tampere-talolta Tullintorin ja asematunnelin kautta (joillaisia on parhaillaan myös uusi rakenteilla ratapihan alla). Hupaisa aihe, vaikkei varsinaisesti joukkoliikennettä kauheasti enää sivuakaan... ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

Tampereella vastaavia on niukemmin, mutta ennen vanhaan vanhan Stockmannin kaksi taloa (nykyiset H&M/Kappahlin talo Hämeenkadun/Kuninkaankadun kulmassa ja Aleksi13:n talo Kauppakadun/Kuninkaankadun kulmassa) oli yhdistetty maanalaisella käytävällä. Se oli auki vielä joitakin vuosia sitten, mutta suljettiin jossain vaiheessa ja nyt sen olemassaolo lienee vain perimätiedon varassa. Toinen käytävä johti puolestaan Centrumista (nykyinen H&M Suomen Pankin talon vieressä) Voiman rautakaupan puolelle Hämeenkadun ali. Muistini mukaan tunnelissa oli kahvila vielä lapsuudessani, ja siitä pääsi kävelemään läpi. Tämäkin oli vuosia suljettuna, mutta nyttemmin siellä on ilmeisesti avattu ravintola, tosin ilman kulkuyhteyttä Hämeenkadun eteläpuolelle.
Onko jompikumpi näistä se Suomen ensimmäinen maanalainen kauppakäytäväyhteys? Muistan että kun olin pikkupoika 1960-luvulla, käydessäni kylässä sukulaisteni luona Tampereella, niin he esittelivät ylpeänä n vuotta ennenkuin Helsingin Asematunneli valmistui, kyseisen maanalaisen käytävän.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

Enpäs osaa sanoa... Olen varmaan viimeksi kulkenut sieltä joskus vuosi sitten tai aikaisemmin. Mielikuvani oli, että päädyin johonkin Herkun lähistölle, mutta vannomaan en mene. Ehkä joku toinen tuntee paremmin ja osaa sanoa löytyykö toista tunnelia?

Keskuskadun ali Rautataloon pääsee muistaakseni myös tuolta levyosaston tienoilta, joten aika kattava verkosto maanalaisia käytäviä jo on.

Forumista tullaan Basementtiin elektroniikkaosaston luokse. Maanpäältä ajatellen Aleksin ja Manskun kulmaan.

Jatkamalla suoraan eteenpäin tulee vastaan tuo käytävä Keskuskadun ali, josta yhteys Akateemiseen kirjakauppaan. Josta pääsee toista Keskuskadun alittavaa tunnelia pitkin Stockan Herkkuun.

Eli forumin ja Stockan välillä on yksi tunneli ja Keskuskadun alittaa tällä hetkellä kaksi tunnelia, mutta Herkkuhan on laajenemassa noille tienoille :)
 
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

Onko jompikumpi näistä se Suomen ensimmäinen maanalainen kauppakäytäväyhteys? Muistan että kun olin pikkupoika 1960-luvulla, käydessäni kylässä sukulaisteni luona Tampereella, niin he esittelivät ylpeänä n vuotta ennenkuin Helsingin Asematunneli valmistui, kyseisen maanalaisen käytävän.

Lienee mahdollista, mutta omat tietoni tästä ovat puutteelliset.

Stockmann avasi Tampereella 1957 ja Stockmannin nettisivujen mukaan toimintaa laajennettiin 1965 (uskoisin, että tässä yhteydessä mukaan tuli Kauppakadun/Kuninkaankadun kulmakiinteistö), joten uskoisin että Stockmannin käytävä on 1960-luvun puolivälistä.

Centrumin tavaratalon valmistumisvuotta en osaa sanoa, mutta tyylillisesti se vaikuttaa 1960-luvun rakennukselta. Tämäkin tieto varmaan löytyisi jostain kaupungin rakennushistoriikista. Uskoisin, että aika lähellä 1960-luvun puoliväliä senkin kohdalla ollaan, joten en osaa laittaa näitä suoralta kädeltä aikajärjestykseen.
 
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

Stockmann avasi Tampereella 1957 ja Stockmannin nettisivujen mukaan toimintaa laajennettiin 1965 (uskoisin, että tässä yhteydessä mukaan tuli Kauppakadun/Kuninkaankadun kulmakiinteistö), joten uskoisin että Stockmannin käytävä on 1960-luvun puolivälistä.

Mulla on sellainen muistikuva että tunneli jota minulle esiteltiin 1960-luvulla ei yhdistänyt pelkästään saman tavaratalon kahta rakennusta, vaan oli ihan yleisessä käytössä jalankulkutunnelina, ja avoinna myös liikkeiden aukioloaukojen ulkopuolellakin. Joku kahvila sen varrella oli, joten vahvasti viittaa siihen Centrumin tunneliin.

Muita sen aikakauden "metroasemia ilman raiteita" on mm Lappeenrannassa, sekä keskustassa että Lauritsalassa. Nämä eivät kuitenkaan alita mitään katua vaan ovat myymälätiloja liikerakennusten kellarikerroksissa omine sisäänmenoaukkoineen kadulta.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Suuria metroasemia maailmalla

yleisessä käytössä jalankulkutunnelina, ja avoinna myös liikkeiden aukioloaukojen ulkopuolellakin.
Kuninkaankadun tunneli ei ole ollut avoinna kuin liikkeiden aukioloaikoina. Joskus 1980-luvun alkuvuosina molemmissa päissä tunnelia oli joku vaateliike. Kassoja ei ollut tunnelin päissä, joten ostokset piti käydä maksamassa kenties jopa yläkerrassa ennen toiseen liikkeeseen siirtymistä.

Centrumin tunneli suljettiin tämän blogin mukaan vuonna 1987 (on kai sattumaa, että tuolla sivulla puhutaan myös Hr11-veturista tunnelin lisäksi). Silti en muista ikinä kulkeneeni tuosta tunnelista.

Muita sen aikakauden "metroasemia ilman raiteita" on mm Lappeenrannassa, sekä keskustassa että Lauritsalassa. Nämä eivät kuitenkaan alita mitään katua vaan ovat myymälätiloja liikerakennusten kellarikerroksissa omine sisäänmenoaukkoineen kadulta.
Oletko sitä mieltä, että Tampereen tunnelit ovat metroasemia ilman raiteita? Mielestäni tuo ilmaisu ei kuvaa mitenkään ainakaan Kuninkaankadun tunnelia. Kuninkaankadun tunnelia tosin käytettiin kadun alitukseenkin hyvin usein, sillä autoliikenne oli silloin vilkasta sekä Kuninkaan- että Kauppakadulla. Nykyisin Kuninkaankatu on kävelykatu, joten tunnelista ei ole mitään hyötyä.

Lappeenrannan City-käytävän alakertaa kuvaa varsin hyvin ilmaus 'metroasema ilman raiteita'. Tuolla kellarissa ei tosin taida enää olla mitään liikkeitä. City-korttelin kellariin pääsee myös kadulta portaita pitkin, mutta kellarin liikkeet ovatkin Koulukadun puolella maantasalla. Lauritsalassa ei tule mitään tuollaista metroasemaa mieleen. Onkohan Lauritsalan metroasema lopetettu?
 
Takaisin
Ylös