Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/42

Viestiketju: Maanalaiset käytävät

  1. #16

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Suuria metroasemia maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Kuninkaankadun tunneli ei ole ollut avoinna kuin liikkeiden aukioloaikoina. Joskus 1980-luvun alkuvuosina molemmissa päissä tunnelia oli joku vaateliike. Kassoja ei ollut tunnelin päissä, joten ostokset piti käydä maksamassa kenties jopa yläkerrassa ennen toiseen liikkeeseen siirtymistä.
    Niin, omat muistikuvani ovat niin hämärät koska niistä on aikaa yli 40 vuotta. Väitettäni että se oli avoinna yös liikkeiden aukioloajan ulkopuolella perustelen sillä että me käytiin sukulaisten luona kylässä useimmiten sunnuntaisin, joten miten olisimme päässeet tunneliin jos olisi pitänyt kulkea jonkun liikkeen sisätilojen kautta?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Lauritsalassa ei tule mitään tuollaista metroasemaa mieleen. Onkohan Lauritsalan metroasema lopetettu?
    Sen pitäisi olla ihan Lauritsalan keskustassa, torin alla. Ei taida olla M-kylttiä, mutta paikkakuntalaiset osavat varmaan opastaa, tai kertoa milloin se lopetettiin.

    t. Rainer

  2. #17
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Suuria metroasemia maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Niin, omat muistikuvani ovat niin hämärät koska niistä on aikaa yli 40 vuotta. Väitettäni että se oli avoinna yös liikkeiden aukioloajan ulkopuolella perustelen sillä että me käytiin sukulaisten luona kylässä useimmiten sunnuntaisin, joten miten olisimme päässeet tunneliin jos olisi pitänyt kulkea jonkun liikkeen sisätilojen kautta?
    Se lienee ollut mahdollista, koska Voiman rautakaupan (ja mitä kaikkea siinä sittemin on ollutkaan) puolelta portaat alas menivät niin, että vaikka liike olisi ollut kiinni, niin edes ulomman oven ollessa avoinna tuulikaapista pääsi suoraan portaita kellaritasolle ja siitä tunneliin. Jos siellä on kahvila ollut auki, niin veikkaan että Centrumin puoleinen pääty on silloin ollut suljettuna veräjällä, koska siellä ei ollut muistaakseni mahdollisuutta erottaa kulkua itse liikkeen tiloista.

  3. #18
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Suuria metroasemia maailmalla

    Hesarin foorumilta lainasin tämän kommentin:

    "Montrealissa - hieno kohde vaikka Helsingin päättäjien kaukomatkailulle! - on koko kaupungin keskustan kattava maanalainen kävely- ja liikeasiointiverkosto. Jokaiselta metroasemalta pääsee siistejä ja liikehuoneistoja sisältäviä kävelyreittejä pitkin toiselle asemalle. Välillä tullaan katutasolle ja siitä ylöspäin kohoaviin liikekeskuksiin.

    Montrealissa tulee talvella joskus merkittävästi enemmän lunta kuin täällä Helsingissä. Hienossa asiointi- ja kulkuverkossa tämäkään ei haittaa."

    Onko noita maanalaisia kävelyverkostoja muualla kuin Montrealissa? Nehän olisivat juuri sitä, mitkä saisivat eloa Pohjolan pimeään ja kylmään talveen. Kun ulkona olevat kasvitkin lakastuvat, on piristävämpää olla sisällä lämpimässä ja valoisassa. Kampin keskuksessa on paljon kivempi olla loskakelillä kuin ennen vanhaan linja-autoaseman kentällä. Mielikin on pirteämpi bussiin mennessä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.01.2008 kello 13:56. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun
    Yöbussissa on tunnelmaa

  4. #19

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Suuria metroasemia maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Onko noita maanalaisia kävelyverkostoja muualla kuin Montrealissa? Nehän olisivat juuri sitä, mitkä saisivat eloa Pohjolan pimeään ja kylmään talveen. Kun ulkona olevat kasvitkin lakastuvat, on piristävämpää olla sisällä lämpimässä ja valoisassa. Kampin keskuksessa on paljon kivempi olla loskakelillä kuin ennen vanhaan linja-autoaseman kentällä. Mielikin on pirteämpi bussiin mennessä.

    Onhan noita aika sisätilareitteja jo aika paljon Helsingissäkin. Sähkötalolta Kampista pääsee sisätiloissa ihan mukavaa reittiä Rautatieasemalle, Ateneumin nurkalle sekä Forumin uusimpaan osaan Manskun ja Kalevankadun risteykseen.

    Aleksilta tunnelit ainakin vielä puuttuvat, samoin asematunnelin ja Stockmannin väliltä.

  5. #20
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Suuria metroasemia maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Onhan noita
    Reitti Sähkötalolta City-Centeriin on kyllä niin sokkeloinen, mutkitteleva ja asianharrastusta vaativa, että ei kannata mainita.

    Mainitut maailman esimerkit lienevät tyyliä "Silja Serenade & Symphony", eli uunollekin on selvä reitti päästä päähän. Pääseehän maan alla kävelemään Rautatieaseman ja Postitalon raitiovaunupysäkkienkin välin kyseistä maanalaista käytävistöä pitkin, mutta tyhmä se on joka sen tekee. Ennen sen pääsi jopa seiskan vaunulla mutta viisain kävelee.

  6. #21

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    428

    oletus Vs: Suuria metroasemia maailmalla

    Petteri, Foorumista pääsee tunnelin kautta Sockalle. Mennään pysäköintihalliin hissillä, sieltä on kävelytunneli Stockan kellarikerrokseen.
    Kun tetää reitit, ovat ne käteviä käyttää.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  7. #22
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Suuria metroasemia maailmalla

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Onko noita maanalaisia kävelyverkostoja muualla kuin Montrealissa?
    Japanissa tuollaisia maanalaisia kävelyverkostoja oli ainakin Nagoyassa ja Sapporossa. Nagoya tosin on tehty enimmäkseen autoilukaupungiksi, joten ihmiset ja joukkoliikenne on kai tarkoitettukin kulkevan maan alla. Sapporo taasen vastaa ilmasto-olosuhteiltaan eteläistä Suomea, joten sielläkin voi sitten japanilaiset sipsutella pitkiäkin matkoja maan alla "kärsimättä" loskasta/lumesta ja näkemättä päivänvaloa.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  8. #23
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Maanalaiset käytävät

    Näitä kytäviä olen nähnyt enemmän ja vähemmän kaikissa niissä kaupungeissa, joissa on maanalaista joukkoliikennettä. Käytäviä on osin pakko tehdä ja osin niitä on tehty ajatuksella, että ne olisivat ihmisille viihtyisää tilaa.

    Kevään UITP:ssä oli esitelmiä aiheesta saada tuottaviksi nämä tilat, jotka on pakko rakentaa. En oikein ymmärtänyt, mikä esitelmissä oli erikoista. Olen nähnyt runsaasti tyhjiä liiketiloja näissä maanalaisissa tiloissa, eivätkä ne muuta tilaa yhtään sen viihtyisämmäksi kuin jos tyhjiä tiloja ei olisi. Ihmisten tarve asioida ei synny vain siitä, että jossain läpikulkupaikassa on liiketila. Jos tila sopii liikkeille muutenkin, on silloin tietenkin kannattavaa järjestää liikehuoneistoja.

    Suuret sisätilat ovat tietenkin suunnilleen vapaita sääongelmista. Silti minusta sääongelmia liitoitellaan. Ja erityisen huonosti ajatus sopii yhteen joukkoliikenteen kanssa.

    Ensinnä todella ongelmallisia päiviä ei ole kovin paljon. Sen vuoksi jopa Suomessa on menestynyt ja menestyy edelleen torikauppa. Mutta olennaista on se, että lähes kaikkien ihmisten on kotoa lähtiessään varustauduttava eli pukeuduttava vallitsevan sään mukaan. Eli koti ja työpaikka ovat usein siten, että on pakko liikkua ulkosalla. Silloin voi myös asioida kadunvarressa olevissa liikkeissä.

    Jotkut kauppakeskukset mainostavat autolevan asioinnin autuutta sillä, että autolla pääsee ajamaan rakennuksen sisään. Päällysvaatteet voi silloin jättää autoon ja sisätilasta on konkreettinen hyöty. Mutta onko tilojen lämpötila sitten sovitettava sisävaatteissa kulkevien autoilijoiden vai ulkovaatteissa kulkevien muiden asiakkaiden mukaan?

    Huipentuma on tietenkin se, että asunto on samassa rakennuksessa kuin kauppakeskus. Ehkä sitten löytyy ihmisiä, joiden onni on, etteivät he enää poistu samasta rakennuksesta koskaan. Onni on vapaaehtoinen vankeus?

    Käytäviin ja muihin sisätiloihin liittyy myös kysymys siitä, mitä tiloille tapahtuu iltaisin ja öisin. Joukkoliikennettä palvelevien tilojen on oltava avoimia niin kauan kuin joukkoliikenne toimii. Suuresta suljetusta kauppakeskuksesta tulee turvallisuusongelma sitten, kun liikkeet ovat kiinni ja kulkijoita on vähän. Jälleen seikka, joka tukee autoilua ja on joukkoliikenteelle haitaksi. Ihmiset valitsevat liikkumistottumuksensa omien mielikuviensa, ei tilastojen mukaan.

    Antero

  9. #24
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Maanalaiset käytävät

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Huipentuma on tietenkin se, että asunto on samassa rakennuksessa kuin kauppakeskus. Ehkä sitten löytyy ihmisiä, joiden onni on, etteivät he enää poistu samasta rakennuksesta koskaan. Onni on vapaaehtoinen vankeus?
    Tämä on yllättävän hyvä idea! Toimintojen sekoittamista parhaimmillaan. Ei tämä eroa vanhanaikaisesta keskikaupungista, jossa kaikki toiminnot ovat lähekkäin muuten, kuin että tällainen paikka on miellyttävä talvisäälläkin. Jos liikennettä saataisiin vähennettyä tällaisella, niin kyllä jossain voisi kokeilla tarjota tällaista asumisvaihtoehtoa ihmisille. Tornitalo kauppakeskuksen ja metropysäkin keskelle.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  10. #25
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Maanalaiset käytävät

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Tämä on yllättävän hyvä idea! Toimintojen sekoittamista parhaimmillaan. Ei tämä eroa vanhanaikaisesta keskikaupungista, jossa kaikki toiminnot ovat lähekkäin muuten, kuin että tällainen paikka on miellyttävä talvisäälläkin. Jos liikennettä saataisiin vähennettyä tällaisella, niin kyllä jossain voisi kokeilla tarjota tällaista asumisvaihtoehtoa ihmisille. Tornitalo kauppakeskuksen ja metropysäkin keskelle.
    Mitenkäs tämä eroaa Kampin keskuksen konseptista?

  11. #26
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Maanalaiset käytävät

    Lainaus Alunperin kirjoittanut karihoo Näytä viesti
    Mitenkäs tämä eroaa Kampin keskuksen konseptista?
    Kampin keskus on juuri sitä, mitä tarkoitan. Siellä vaan on noita asuntoja mitättömän vähän, valitettavasti. Joku 100-kerroksinen tornitalo Kampin keskuksen yhteydessä tarjoaisi keskeisen asumisen mahdollisuudet valtavalle joukolle helsinkiläisiä ja keskusta piristyisi huomattavasti uusista asukkaista. Mutta, historialliset syyt ja kaupunkikuva... Lontoossa tehtiin vastaavassa tilanteessa niin, että arkkitehtia pyydettiin suunnittelemaan sellainen tornitalo, joka on juuri sen korkuinen, että se ei näy kuin vasta aivan talon vieressä olevista kortteleista tai paljon kauempaa. Tavallinen tallaaja ei sitä historiallisella alueella huomaa, koska korttelit ovat sen verran korkeita.

    Itäkeskuksen kauppakeskukseen voisi rakentaa jonkun tornitalon siihen joukkoliikenneterminaalin matalan rakennuksen päälle. Samalla bussit saataisiin sateensuojaan Kampin Espoon terminaalin tapaan. Sörnäisissä sen korkean mustan tornitalon metroaseman vieressä voisi muuttaa cityasunnoiksi, kun uusia vuokralaisia ei toimistotaloon ole saatu vuosiin. Mellunmäessä on laajoja parkkialueita, jotka voisi siirtää maan alle ja rakentaa asuintorneja niihin. Betonilähiö on muutenkin sen verran karu, että tornit lähinnä piristäisivät aluetta. En ymmärrä tätä tornitaloallergiaa ja sitä, että raskaan raideliikenteen asemien vierustat jätetään rakentamatta tehokkaasti ja tehdään niihin autoparkkeja tai omakotitaloja, mutta korkeita taloja pykätään liityntäliikenteen varaan.
    Viimeisin muokkaaja kemkim; 06.01.2008 kello 21:03.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  12. #27
    omp
    omp ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    28.04.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    327

    oletus Vs: Maanalaiset käytävät

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    En ymmärrä tätä tornitaloallergiaa ja sitä, että raskaan raideliikenteen asemien vierustat jätetään rakentamatta tehokkaasti ja tehdään niihin autoparkkeja tai omakotitaloja, mutta korkeita taloja pykätään liityntäliikenteen varaan.
    Osut naulan kantaan. Mielelläni näkisin tulevaisuudessa esimerkiksi (länsimetroon tukeutuvan) merellisen asuintornitaloalueen Koivusaaressa, jolloin Keilaniemen toimistotornit, jotka eivät kaupunkikuvallisesti ole ollenkaan huonoja - Koneen lasitorni jopa kaunis - jatkuisivat komeana nauhana Helsingin puolelle. Valitettavasti esteenä tälle on paikallisten asukkaiden lisäksi myös ne, jotka asioista päättävät.

    Ympäri kaupunkia sirotellut yksinäiset "hampaat" sen sijaan ovat sitä, mitä pitäisi välttää. Jos tehdään korkeaa, tehtäköön sitten kunnolla eikä puolivaloilla. Cirrus oli kammottava esimerkki tästä.
    "Bara de döda stiger av i Kymlinge"

  13. #28
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Maanalaiset käytävät

    Lainaus Alunperin kirjoittanut omp Näytä viesti
    Ympäri kaupunkia sirotellut yksinäiset "hampaat" sen sijaan ovat sitä, mitä pitäisi välttää. Jos tehdään korkeaa, tehtäköön sitten kunnolla eikä puolivaloilla. Cirrus oli kammottava esimerkki tästä.
    Cirruksesta ei tullut korkea eikä siitä tullut maamerkiltä vaadittavan arkkitehtuurisen tason mukainen. Merihaassa oli tarkoitus 1970-luvulla tehdä torneista paljon korkeampia, mutta jonkun tahon vastustuksesta torneista leikattiin korkeutta pois ja niistä tuli puolikorkeita.

    Ihmeellistä, että ei tehdä asioita kunnolla, vaan jätetään puolitiehen ja tehdään näitä puolitien rakennelmia sitäkin enemmän, eri puolelle yksinäisiä korkeita taloja. Tapulikaupungissa esimerkiksi on aseman vieressä alueen ainoa 9-kerroksinen talo, mutta hetken matkan päässä on jo 3-kerroksista harmaata rakennelmaa.

    Kun on näitä harmaita betonikolosseja, niihin voisi maalata valtavia graffiteja seiniin koristukseksi. Neuvostoliitossa ainakn ydinvoimaloita koristeltiin isoilla seinämaalauksilla. Asukkaita tuskin nuo maalaukset haittaisivat, kun eivät näe niitä sisältä. Tai maalattaisiin talot vaikka iloisen turkooseiksi betoninvärin tai valkoisen sijaan. Metsälähiöissä, kuten Myllypurossa, graffitit voitaisiin maalata muistuttamaan vihreitä puita ja kasveja, jolloin kesällä talot sulautuisivat maastoon hienosti ja talvella toisivat pirteyttä pimeyteen.
    Viimeisin muokkaaja kemkim; 06.01.2008 kello 22:22.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  14. #29

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Maanalaiset käytävät

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Ihmeellistä, että ei tehdä asioita kunnolla, vaan jätetään puolitiehen ja tehdään näitä puolitien rakennelmia sitäkin enemmän, eri puolelle yksinäisiä korkeita taloja.
    Aivan! Jos Länsimetron asemien yhteyteen rakennettaisiin todellisia tornitalokeskittymiä, niin kannattaisin oitis metron rakentamista ja nopeutetulla aikataululla, jotta joukkoliikennejärjestelyt olisivat valmiita ennen asuntoja (niin ihmiset eivät hankkisi samassa määrin omia autoja). Itse asiassa lämpenisin myös Pasilan/lentokentän metro(i)lle, mikäli Länsi- ja Keski-Pasilaan kaavotettaisiin kunnolla rakennusmassaa. Jossain vanhassa ketjussa muistaakseni visioin jättimäistä kauppakeskusta asuntoineen Pasilaan.

    Ehkäpä Länsimetron kannattajien piilomotiivina onkin reipas lisärakentaminen Etelä-Espooseen vaikkei sitä reaalipoliittisista syistä lausutakaan yleisesti ääneen...

  15. #30
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Maanalaiset käytävät

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen Näytä viesti
    Ehkäpä Länsimetron kannattajien piilomotiivina onkin reipas lisärakentaminen Etelä-Espooseen vaikkei sitä reaalipoliittisista syistä lausutakaan yleisesti ääneen...
    Ja senpä takia eräät espoolaistahot vastustavatkin länsimetroa ja puolustavat nykyistä bussijärjestelmää, koska aavistavat tämän ja eivät tahdo Espooseen urbaania rakentamista. Metro ja urbaani rakentaminen liittyvät kiinteästi toisiinsa. Tämä on muistettava, kun aletaan viilailla niiden matkustusminuuttien kanssa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •