Minusta aika hyvä vastaus kokonaisuudessaan - jos nyt sallit, että arvostelen ajatuksiasi.
Hintalappuja löytyy YTV:n PLJ-sivuilta. Itse olen ruotinut PLJ:tä omilla www-sivuillani, sieltä löytyy linkkejä edelleen. Karkeasti voin heitellä seuraavia suuruusluokkia:
- keskustatunneli 500 M€
- päärata lentokentälle 300 M€
- Pisaran tapainen "kakkosmetro" 500 M€
- ratikka Viikkiin ja malmille 80 M€
- ratikka Pitäjänmäkeen 30 M€
- ratikka Mechelinikadulle 25 M€
Näistä en nyt aio jäädä kiinni valehtelusta, sillä nämä ovat vain suuruusluokkia kesän muistilokeroista kaivettuna.
Näinhän pitäisi menetellä. Mutta kun se ei vaan onnistu. Jotkut asiat kuten länsimetro laahaavat riippana ikuisesti, vaikka aika menisi ohi (tarkoitan sitä, että se olisi pitänyt tehdä silloin kun Espoota rakannettiin, nyt se on myöhäistä). Joissain asioissa kehitystä ei voi pysäyttää, toisissa kehityksen ei anneta tapahtua vaikka olisi mikä. Lipsumista tapahtuu, kun meillä ei sitouduta koskaan mihinkään. PLJ on kokoelma vanhentuneita unelmia, joita kukaan ei aiokaan maksaa. Koska todelliseen sopuun ei päästä, päädytään vain huonoihin kompromisseihin joiden merktys on siinä, että saatin aikaiseksi sopu - siis ei aikomusta tehdä jotain.
Tässä olisi minusta jotain ideaa: ne jotka haluaa, myös maksavat. Sitten nähdään, miten todellinen "tarve" se halu on. Totta kai kaikkea kivaa halutaan niin kauan kun siitä ei tarvitse itse vastata - ainakaan rahalla. Toisten rahaa on aina niin mukava käyttää.
Antero