Paras kulkumuoto?

Löysin viimein Internetistä Helkaman kotisivut. Siellä oli tosiaan pari sellaista pyörää, jotka voisivat täyttää kestopyörän tunnusmerkit. Halpoina niitäkään ei voi pitää. Kulkuri maksoi 369 euroa (3 vaihdetta) tai 439/529 euroa (7 vaihdetta). Kolmivaihteinen Jääkäri lienee Anteron unelmapyörä, ja sen hinta on 589 euroa. Noiden hintojen jälkeen 698 euroa moninkertaisesta testivoittajasta, Rossanosta, ei tunnu lainkaan kalliilta.

15 ylimääräistä vaihdetta ja niitä varten vaijerit ja vivut. Monimutkaiset jarrut, joissa on heikkoja särkyviä osia.
Vaihteita valitettavasti on liikaa. Vaihdevalmistajat eivät nykyisin valmista laadukkaita vaihteita kuin 3x8 tai 3x9-vaihteistolle. Pienempi määrä (esim. 2x5) riittäisi hyvin Suomen oloihin! Nykyisin pyörissä suositaan mekaanisia levyjarruja, joissa on vähemmän huoltoa vaativia osia kuin V-jarruissa. Särkyvistä osista en osaa sanoa. Hydrauliset levyjarrutkaan eivät tarvitse huoltoa, mutta niitä on hyvin vaikea korjata, jos sattuvat hajoamaan matkalla.

Vaaralliset jalkajarrut? Tuopa oli ihan uusi tieto. Onko siis jalkajarrut kategorisesti vaarallisia vai onko näissä esimerkkipyörissä jotenkin poikkeuksellisen vaaralliset jalkajarrut?
Google kertoo monta mielipidettä jalkajarrujen vaarallisuudesta. Hakutulosten perusteella tein johtopäätöksen, että jalkajarrut ovat vaaralliset, ja kirjoitin tuon päätelmän tänne. Omakohtaista kokemusta jalkajarrujen vaarallisuudesta tai napavaihteen huollon tarpeellisuudesta minulla ei valitettavasti ole.
 
Junalla matkustaminen on yksi loistavimmista esimerkeistä siinä, kuinka hinnoitellaan oma tuote kilpailukyvyttömäksi.

Eikä tuo koske pelkästään junaa, vaan myös kaukobusseja. Jos autoa ei ole, niin muutaman kerran vuodessa pidempiä kotimaan matkoja tehdessä junamatkasta maksaminen ei vielä tunnu niin hirveästi, vaikka matkan hinta sitten aina hirvittääkin, kun sen näkee. Onneksi lukuisat ylioppilaskunnat ympäri Suomen tarjoavat half-fare cardia n. 70 e vuosihintaan ;)
 
Onneksi lukuisat ylioppilaskunnat ympäri Suomen tarjoavat half-fare cardia n. 70 e vuosihintaan ;)

Kai niihin ensin pitää hakea opiskelemaan? Ja iltalukioistakin saa. Kannattaa siis hakea joka syksyn yhteishaussa jonnekin kouluun mihin varmasti pääsee ja sitten erota sen jälkeen kun on saanut alennuskortit :D Itse kyllä mielelläni maksan täyden hinnan, niin tulee tuettua enemmän kaukobusseja. Matkustajia kun niissä ei voi sanoa olevan ruuhkaksi asti.
 
Kai niihin ensin pitää hakea opiskelemaan? Ja iltalukioistakin saa. Kannattaa siis hakea joka syksyn yhteishaussa jonnekin kouluun mihin varmasti pääsee ja sitten erota sen jälkeen kun on saanut alennuskortit

Opiskelija-alennuksen saadakseen tulee olla oikeutettu Kelan opintotukeen. Joten pelkkä jäsenyys jossain opiskelijajärjestössä ei riitä. Opintotukea ei toki tarvitse varsinaisesti nostaa tai tukikuukausia olla jäljellä. Mutta tietääkseni esim. aikuislukiossa opiskelu ei oikeuta opintotukeen. (Saatan olla väärässä, mutten jaksanut tarkistaakaan.)
 
Opiskelija-alennuksen saadakseen tulee olla oikeutettu Kelan opintotukeen.
Kyllä. Olisin kernaasti ottanut opiskelijahintaisen seutumatkakortin päätoimisena jatko-opiskelijana. Mutta en saa sitä mitenkään, koska olen niin luopio, että omistan valtavan lainan omasta asunnostani, enkä voi mitenkään saada Kelan opintotukea. Vaikka en olisi muuta tukea juuri halunnutkaan, kun oikeuden halpaan joukkoliikenteeseen ja opiskelijahintaiseen ruokaan. En käytä rahaa oikeastaan mihinkään, joten muuten tulen toimeen vaimon siivellä.

Nyt on sitten tilanne niin, että on pakko yrittää saada aina väliin jokin konsulttityö opintojen rahoittamiseksi. Kun ei ole apurahatkaan vielä onnistuneet.

Antero
 
Löysin viimein Internetistä Helkaman kotisivut. Siellä oli tosiaan pari sellaista pyörää, jotka voisivat täyttää kestopyörän tunnusmerkit. Halpoina niitäkään ei voi pitää. Kulkuri maksoi 369 euroa (3 vaihdetta) tai 439/529 euroa (7 vaihdetta). Kolmivaihteinen Jääkäri lienee Anteron unelmapyörä, ja sen hinta on 589 euroa. Noiden hintojen jälkeen 698 euroa moninkertaisesta testivoittajasta, Rossanosta, ei tunnu lainkaan kalliilta.
Oiskohan se vanha Helkamani ollut nimenomaan Kulkuri. Jääkäri lienee käytännössä Kulkurin "ammattimalli", muutenhan molemmat ovat aika perusfillareita.

Voi voi Rossanoa. Kaikissa kuvissa näyttä olevan avonainen vaihde. Tiedän kyllä, että napavaihteessa on huonompi hyötysuhde. Mutta ei ole hyvä hyötysuhde avovaihteessakaan, kun sitä ei ole voideltu ja ketjut ja rissat vaan kitisevät.

Ei ole taidettu kestotestiä tehdä kovin monen vuoden ajalla ja tavallisen tallaajan käyttötottumuksilla eli ilman huoltoa. Kyllähän kaikki uutena kiiltää...

Lisäys: Löytyhän sieltä Rossanon sivuilta napavaihteitakin. Anteeksi hätäinen tuomio!

Antero
 
Viimeksi muokattu:
Opiskelija-alennuksen saadakseen tulee olla oikeutettu Kelan opintotukeen.

VR:n ehdot opiskelija-alennuksen saamiselle ovat:
  • Myönnetään päätoimisille Suomessa opiskeleville opiskelijoille, jotka eivät ole suorittaneet perustutkintoa
  • oppilaitos julkisen valvonnan alainen
  • opintojen kesto yhtäjaksoisesti vähintään 8 kuukautta
  • Opiskelijalippu on henkilökohtainen
  • kansainvälisten järjestöjen opiskelijakortit (esim. ISIC) eivät oikeuta alennukseen
Käytännössä noistakaan ei ainakaan opiskelun päätoimisuutta eikä perustutkinnon suorittamista valvota.
 
kansainvälisten järjestöjen opiskelijakortit (esim. ISIC) eivät oikeuta alennukseen

Tätä kohtaa olen aina ihmetellyt. Eikö koko muussa Euroopassa opiskelija-alennuksen saa missä tahansa maassa opiskeleva? Miksei Suomessa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vaihteita valitettavasti on liikaa. Vaihdevalmistajat eivät nykyisin valmista laadukkaita vaihteita kuin 3x8 tai 3x9-vaihteistolle. Pienempi määrä (esim. 2x5) riittäisi hyvin Suomen oloihin!

Nyt kun tämä viestiketju on muuttunut pääpuolisesti polkupyöräilyketjuksi, niin en voi enää olla puuttumatta asiaan :) Pyöräilen ammatikseni, sillä olen pyörälähetti. Huvittaa tämä vaihteiden ja varusteiden ympärillä pyöriminen.

Jos "Suomen oloilla" tarkoitetaan kylmää ja sohjoista talvea, niin eihän siitä mikään pyörä selviä ehjänä ilman huoltamista. Joka muuta väittää, ei pyöräile säännöllisesti talvella. Lähettipyöräily lienee kuluttavinta pyöräilyä, ja lähetit käyttävät yleisesti vaihteettomia (singlespeed) ja "jarruttomia" (fixed-gear, ei vapaaratasta) pyöriä, koska ne ovat kevyitä, kestäviä ja lähes huoltovapaita. Käytännössä vain renkaat, ketju ja rattaat kuluvat, mutta ne kuluvat kaikissa pyörissä. Tällainen ns. sinkula/fixi on ainoa, josta voi sanoa että se kestää "Suomen oloissa", jos puhutaan siitä miten vähällä huoltotarpeella selviää.

Täytyy kuitenkin ottaa huomioon erilaiset harrastuneisuuden asteet. Kun peruskunnossapitoon liittyvät hommat on otettu haltuun, ei pyörä ole sen vaivalloisempi pitää kunnossa kuin autokaan, vaikkei autoakaan varsinaisesti rassaisi yhtään. Ja esim. navat ja keskiö: vuosien varrella niihin pesiytyy likaa ja kosteutta, ja laakerit kuluvat. Tätä ei vain huomaa, kun se tapahtuu pikkuhiljaa pitkällä aikavälillä. Kuitenkin, huollon jälkeen ihmetellään kuinka paljon kevyemmin pyörä kulkee kun laakerit on vaihdettu ja rasvattu.

Kukaan ei tunnu ottavan huomioon, paljonko tuollainen Jääkäri -pyörä painaa. Helkaman sivuilla kerrotaan että 18,6 kg. Samaten vaikkapa Kulkuri -malli, 16,3 kg. Aivan hirvittäviä painoja! Pyörän paino on käytännössä yhtä tärkeä asia kuin rungon koko suhteessa ajajan kokoon, mikä on kylläkin tärkein asia. Minä en kuitenkaan haluaisi raahata kymmentä ylimääräistä kiloa mukanani jokaisessa ylämäessä, kun on kevyempikin vaihtoehto. Tälläkin foorumilla keskustellaan esim. raideliikenteen alhaisesta vierintävastuksesta ja junaratojen vähän energiaa kuluttavista profiileista. Asia on pyöräilyssä kuitenkin vähintään yhtä tärkeä ellei tärkeämpi. Ajatelkaa nyt! Pyöräilijä voi tuottaa hetkellisesti arviolta 2 kW:n tehon, jatkuvana vain osan siitä. Siinä on aika vähän pelivaraa, jos tulee vastatuuli tai ylämäki. Jokainen puoli kiloa tuntuu selvästi ylimääräisenä vastuksena. Moni ei tätä kuitenkaan tiedosta, vaan hylkäävät pyöränsä varaston perukoille koskaan tajuamatta, että ajaminen voisi olla paljon kevyempää, nopeampaa ja hauskempaa kevyemmällä pyörällä.

Vaihteista: kyllähän vaihteista iloa on, niillä voi sovittaa kampikierrokset kulloisiinkin maasto- ja tuuliolosuhteisiin. Itselläni ei kuitenkaan vaihteita ole katukiitäjässäni, otin ne pois ja valitsin 48/18 -rattaat, jolloin välityssuhteeksi tulee n. 1:2,67. Näillä välityksillä jaksan nousta Linnunlaulun (Hki:n jyrkin nousu), ja saan kelattua tarpeeksi vauhtia ajaessani autojen seassa. Kiihdytys on nopea, koska ei tarvitse vaihtaa vaihdetta kesken kaiken. Tietysti jalkavoimia tarvitaan hiukan, kuten myös peruskuntoa. Mutta pyörä keveni varmaan 1,5 kiloa, kun repäisin vaihtajat, rataspakan, keskiörattaat ja vaijerit pois.

Ketjuvaihteen hyötysuhde on selvästi parempi kuin napavaihteen. Ketjuvaihteissa on kuitenkin huimasti eroja; mitä parempi osasarja, sen kestävämpi, kevyempi, nopeampi ja paremmin säädöissä pysyvä on myös vaihtaja. Markettitasolla voi napavaihde olla kilpailukykyinen, mutta jos yhtään huvittaa polkea ripeämmin, ei mistään napavaihteesta voi puhua samana päivänä esim. Shimanon Ultegra -tason vaihtajan kanssa. Sen eron vuoksi suorittaa mielellään silloin tällöin perussäädöt ja puhdistaa sekä rasvaa ketjun.

Jousituksesta: joustohaarukat ovat kehittyneet valtavasti viime vuosina. Nykyään saa hyvän jousituksen järkevällä hinnalla, jossa on säädettävä paluuvaimennus. Maastopyöriin jousitus on tullut jäädäkseen, ja sen tehtävä on tietenkin sama kuin vaikkapa moottoripyörissä: pitää pyörä kiinni alustassa. Eli maastopyörässä jousitus ei ole turha, koska maastoajossa alusta on huomattavan epätasainen; jousitus mahdollistaa selvästi suuremmat ajonopeudet, mikä lisää ajamisen mielekkyyttä ja hauskuutta. Kysymys on tietenkin, että miksi ajaa maasturilla kaupungissa. No, kaikilla ei ole rahaa / kiinnostusta useampaan pyörään, joten yleispyöräksi valitaan sellainen jonka ominaisuudet painottuvat omiin mieltymyksiin. Maastopyörä on verraton hiekalla ja poluilla, mutta saa sen kulkemaan suhteellisen kevyesti myös asfaltilla, jos laittaa alle slicksit ja säätää keulan jäykäksi. Kadulla ohi ajavasta maastopyörästä ei siis voi päätellä kuskin kaikkia ajomieltymyksiä. Ja pienempi paha maastopyörä kadulla sentään on, kuin vastaava ilmiö autopuolella! Jos joku innostuu pyöräilystä vain sen fiiliksen takia, minkä maastopyörä antaa, niin suotakoon se hänelle ilomielin.

Ajoasento: pyöräilen päivittäin Lauttasaaren sillan yli useita kertoja. Jos nousun suuntaan mennessä tuulee vastaan kuten esim. eilen, tuntuu se 30 kilon perävaununa. Mahdollisuus matalaan ajoasentoon (maantietanko) on siunaus tällaisessa tilanteessa. Kapea satula sopii matalaan ajoasentoon, mutta silloin pitää myös polkea ahkerasti, jotta tukipiste saadaan jaloille takapuolen sijaan. Pysty ajoasento on mukava, jos ajaa hitaasti ja paino on takapuolella. Silloin pitää myös hyväksyä korkea tuulivastus. Kova satula on tarkoitettu käytettäväksi pyöräilyhousujen kanssa; niissä on pehmuste vastaavalla kohdalla.

Tarpeita on siis monenlaisia, kuten ajotapoja. Jos joku haluaa välttämättä polkea jollain 20 -kiloisella rautamöhkäleellä, niin siitä vain. Vaihtoehtona olisi kuitenkin vaikkapa ohennetusta alumiinista valmistettu, kolmanneksen tai jopa puolet kevyempi mutta kuitenkin yhtä kestävä pyörä. Kuten sanottu, tehon kanssa on niin vähän pelivaraa, että mahdollisuus järkevän vauhtiseen etenemiseen pitää hankkia muulla tavoin, lähinnä vähentämällä ilmanvastusta ja painoa. Ja tällöin pyörällä voi kilpailla helposti jopa henkilöauton kanssa.
 
Voi voi Rossanoa. Kaikissa kuvissa näyttä olevan avonainen vaihde. Mutta ei ole hyvä hyötysuhde avovaihteessakaan, kun sitä ei ole voideltu ja ketjut ja rissat vaan kitisevät. Ei ole taidettu kestotestiä tehdä kovin monen vuoden ajalla ja tavallisen tallaajan käyttötottumuksilla eli ilman huoltoa. Kyllähän kaikki uutena kiiltää...
Tämä keskustelu on kääntymässä klassiseen napavaihde vs avovaihde -keskusteluun. Molemmilla vaihteilla on omat hyvät puolensa ja molempia pitää myös huoltaa. Ei väittelyä, kiitos. Ei liene kovin vaikeaa tavalliselle sunnuntaipyöräilijälle opetella öljyämään ketjut kerran viikossa? Mielestäni on tyhmyyttä rikkoa hyvä pyörä rasvauksen puutteeseen.

Jos "Suomen oloilla" tarkoitetaan kylmää ja sohjoista talvea
Ajattelin näitä loivia mäkiä, joissa ei tarvita kolmea hammaspyörää eteen. Kaksi riittää varmasti, jos ei lähde tuntureille tai Sveitsiin pyöräilemään.

Kukaan ei tunnu ottavan huomioon, paljonko tuollainen Jääkäri -pyörä painaa. Pyörän paino on käytännössä tärkeä asia.
Tämä on juuri vikana näissä ns. "halvoissa kestopyörissä". Jääkäri maksaa vain 109 euroa vähemmän kuin halvin Rossano. Parhaatkaan pyörät eivät siis tunnu kalliilta. Ja Suomen Polkupyörätukku myy hydraulisella levyjarrulla varustettua alumiinipyöräänsä alle kuudella sadalla eurolla - siis lähes yhtä halvalla kuin Helkama myy Jääkäriään!

Mitä mieltä enqvisti olet Suomessa yleisistä mummomallisista käyristä ohjaustangoista? Niitä edelleen on markettien halpapyörissä ja muissa 'kestopyörissä', mutta pyöräkorjaajat kertovat viikottain vaihtavansa niitä (samoin kuten käppyräsarvia) suoriksi tangoiksi.
 
Auton välttäminen takaa elämänlaadun - niin liikenteessä kuin liikenteen ulkopuolellakin.

Tästä sain itse eilen (jälleen, ties kuinka monetta kertaa...) mukavan muiston, kun matkustin Pekolan bussilla kahden poikani kanssa Tammelan Portaasta Karkkilaan jossa vaihto Satakunnan Liikenteen pikavuoroon kohti Helsinkiä. Kävi niin mukavasti, että Pekolan kuljettaja oli seurallinen ja hyväntuulinen jonka seurauksena sinänsä hitaanpuoleinen matka Karkkilaan tuntui suorastaan loppuvan kesken kun juttua riitti niin paljon. Pojillakin oli bussissa tilaa touhuta omia leikkejänsä kun olimme ainoat matkustajat Pekolan vuorossa eikä pikavuorossakaan ollut täyttä.

Henkilöautolla vastaava reissu Helsinkiin olisi ollut huomattavasti tylsempi sekä minun että poikien kannalta. Maisemista ei juurikaan ehdi (kunnolla) nauttia, itse ajaessa matkalla ei voi levätä, käydä vessassa tai nukkua pysähtymättä, tilaa on pikkukopperossa vähemmän. Kaikissa busseissa ei myöskään vielä ole niitä (poikien mielestä kahlitsevia) turvavöitä rajoittamassa lasten touhuja. Ja heti tähän perään tarkennus: aina kun autosta vyöt löytyy niin meillä kaikki niitä myös käyttävät.
 
Viimeksi muokattu:
Fillareista

Kiitos Enqvisti asiantuntijan sanoista.

Lähtökohtahan se on joka ratkaisee. Toisille pitää olla mahdollisimman nopea ja tehokas ja suuri auto, pikkuautolla ei voi ajaa ollenkaan - vaikka ruuhkassa mennään peräkkäin jonossa täsmälleen samaa vauhtia.

Pyöräilyssä en tarvitse polkupyörälähetin otetta ja tehokkuutta. Minulle pyöräily on rentouttavaa vapautta kiireestä, ehtimisestä, nopeudesta jne. Ja vain sopivalla säällä, ei talvella. Vaihteita olen halunnut pyörääni sen verran, että istuen pääsee ylös kaikki mäet. Mulla ei ole pyöräilijän kuntoa eikä ammattiasua, vaan ajelen ihan tavallisissa vaatteissa. Joten pehmeä ja leveä satula on paikallaan. Leppoisuus rules.

Luulen vain, että suurin osa "hienoista" pyöristä ostetaan siksi, että halutaan näyttää tehopyöräilijän urheilullista imagoa, mutta oikeasti ei sitä olla. Kun kuvailin sitä perhettä, jossa isällä ja pojilla on jousitetut 32-vaihteiset ja tyttärellä joku sekä äidillä lapsuudesta peritty Tunturi tai Pyrkijä, niin porukassa ne polkevat kumminkin.

Hyvä ja varusteltu pyörä on paikallaan sille, joka sitä tarvitsee oikeasti. Muut voisivat tyytyä peruspyörään, niin kotimaiset tehtaat pysyisivät pystyssä ja voisivat tarjota tuotteet halvalla.

Antero
 
Mutta tietääkseni esim. aikuislukiossa opiskelu ei oikeuta opintotukeen. (Saatan olla väärässä, mutten jaksanut tarkistaakaan.)

Opintotukeen ei tuo minun mielestäni liity, vaan siihen, että opiskelee perustutkintoa ja opinnot kestävät tietyn tuntimäärän viikossa, tai jotain vastaavaa. Koska aikuislukiosta ei saa opintotukea, mutta opiskelija-alennuskortin sain sieltä ainakin kaksi vuotta sitten HKL:lle, VR:lle ja Matkahuollolle.
 
Vs: Fillareista

Hyvä ja varusteltu pyörä on paikallaan sille, joka sitä tarvitsee oikeasti. Muut voisivat tyytyä peruspyörään, niin kotimaiset tehtaat pysyisivät pystyssä ja voisivat tarjota tuotteet halvalla.

Kuten myös omakotitalo on paikallaan lestaperheille - muuthan mahtuvat hyvin kerrostaloasuntoon. Ja kesämökit sopii kerrostaloasukkaille - omakotitaloasukkaillahan sitä omaa rauhaa on ihan tarpeeksi muutenkin.

Asia jolla voi pilata minkä tahansa harrastuksen on mielestäni liika varusteista tinkiminen. Toki kannattaa olla järki kädessä hankkiessa, mutta mielummin sitä hyvällä kun huonolla pyörällä polkee - hieman kalliimman ostaminen saattaa jopa säästää rahaa kun ei otakaan autoa enää joka paikkaan, vaan voi jopa pyörällä mennä.

Ja millaisilla paineilla muuten kannattaa polkea? Itse löysin painemittarilla varustetun pumpun ja löin ~4baaria sinne niinkuin niissä renkaissa luki. Aikaisemmin oli jotain 1.5, joten polkeminen muuttui aika reilusti kevyemmäksi, mutta samalla kaikki epätasaisuudet tuntuivat todella hyvin. Eikä se rengas sitä painetta kestänyt kovin kauaa, muutaman viikon päästä räjähti tosi komeasti (kuulosti ilotulitusraketilta)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Opintotukeen ei tuo minun mielestäni liity, vaan siihen, että opiskelee perustutkintoa ja opinnot kestävät tietyn tuntimäärän viikossa, tai jotain vastaavaa. Koska aikuislukiosta ei saa opintotukea, mutta opiskelija-alennuskortin sain sieltä ainakin kaksi vuotta sitten HKL:lle, VR:lle ja Matkahuollolle.
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä (YTV ja HKL) opiskelija-alennuksen saa jos täyttää seuraavat vaatimukset:
opiskelija asuu vakituisesti YTV:n seutulippualueella
opiskelee Suomessa sijaitsevassa peruskoulussa, lukiossa, kansanopistossa, ammatillisessa oppilaitoksessa, ammattikorkeakoulussa tai korkeakoulussa
YTV ylläpitää luetteloa niistä oppilaitoksista, joissa opiskelevilla henkilöillä on oikeus hakea pääkaupunkiseudun opiskelijan alennuslippuoikeutta. opiskelu on päätoimista (vähintään 25 tuntia viikossa)
opiskelu johtaa normaalisti jatkuessaan ammattiin tai tutkintoon
(poikkeus: kansanopistojen vapaan sivistystyön opiskelijat) opinnot kestävät yhteensä vähintään yhden lukuvuoden
( 9 kuukautta) opiskelija on 17 vuotta täyttänyt (30 vuotta täyttäneiltä sekä kaikilta kansanopiston vapaan sivistystyön linjoilla opiskelevilta edellytetään lisäksi KELA:n tai Ahvenanmaan maakuntahallituksen myönteistä päätöstä opintotuen saamisesta. Esim. Koulutusrahaston myöntämä aikuiskoulutustuki ei ole rinnasteinen KELA:n myöntämälle opintotuelle.)
Eli 30 vuotta täyttäneet eivät saa opiskelija-alennusta jos eivät saa opintotukeakaan. VR:llä ja Matkahuollolla on sitten omat sääntönsä, esim. VR:ltä yli 30-vuotiaatkin saavat alennuksen, opintotuesta riippumatta.

Lisäksi
Yliopistojen ja korkeakoulujen jatko-opiskelijoille (lisensiaateiksi ja tohtoreiksi opiskeleville), aikuisopiskelijoille ja uudelleen koulutettaville ei myönnetä alennuslippujen osto-oikeutta. - Lääketieteen lisensiaateiksi opiskelevat suorittavat perustutkintoa ja kuuluvat opiskelija-alennuksen piiriin.
 
Takaisin
Ylös