Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-40/40

Viestiketju: Paras kulkumuoto?

  1. #31
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Paras kulkumuoto?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä (YTV ja HKL) opiskelija-alennuksen saa jos täyttää seuraavat vaatimukset
    Selvä, kiitos perusteellisesta selvittämisestä
    Yöbussissa on tunnelmaa

  2. #32

    Liittynyt
    04.07.2005
    Viestejä
    23

    oletus Vs: Paras kulkumuoto?

    Tämän keskustelun piti kai käsitellä sitä, mitä kukin priorisoi liikkumisessaan, mutta aika nopeasti siirryttiin kritisoimaan sitä, mikä maassa on huonosti ja miten asioiden pitäisi olla Parempi kuitenkin näin. Olisi kyllä mahtavaa, kun pyöräily saataisiin integroitua paremmin joukkoliikenteeseen. Silloin ne tukisivat toisiaan, ja kaikkien olisi parempi elää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Mitä mieltä enqvisti olet Suomessa yleisistä mummomallisista käyristä ohjaustangoista? Niitä edelleen on markettien halpapyörissä ja muissa 'kestopyörissä', mutta pyöräkorjaajat kertovat viikottain vaihtavansa niitä (samoin kuten käppyräsarvia) suoriksi tangoiksi.
    Mummotanko ei sovi ollenkaan ainakaan minun käsiini. Sen sijaan hieman kohoava, mutta muuten suora riser -tanko on hyvä myös leppoisaan ajeluun. Ohjainkannattimen korkeudellahan se ajoasento säädetään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti

    Luulen vain, että suurin osa "hienoista" pyöristä ostetaan siksi, että halutaan näyttää tehopyöräilijän urheilullista imagoa, mutta oikeasti ei sitä olla. Kun kuvailin sitä perhettä, jossa isällä ja pojilla on jousitetut 32-vaihteiset ja tyttärellä joku sekä äidillä lapsuudesta peritty Tunturi tai Pyrkijä, niin porukassa ne polkevat kumminkin.
    Tätä ilmiötä kyllä on havaittavissa. Surullista on, että ostetaan Biltemasta halpa ja huono Yosemite, jonka pultit ruostuvat vuodessa, ja hylätään se pihalle tai pyöräkellariin. Halpojen maastopyörien jouset ovat vaimentamattomia elastomeeri -hyppykeppejä, joita ei voi korjata kun ne hajoavat. Minusta on toisaalta ok, jos joku innostuu pyöräilystä vaikka jonkin imagon vuoksi, koska kaikki keinot pyöräilyn edistämiseksi valtakunnassa ovat sallittuja. Mutta ilmeisesti pyörät ovat jo sen verran erikoistavaraa, ettei "tavalliset" ihmiset osaa enää tunnistaa laatua sekundasta. Hyvä runko voi kestää säännöllistä tavallista käyttöä 20 - 30 vuotta, ja jos haarukan leveys, emäputki ja keskiö ovat standardimittaisia, voi uusia osia vaihdella teoriassa loputtomiin - pyörää voi siis päivittää. Näin ollen on mielekästä sijoittaakin siihen hieman enemmän, kunhan runkokoko on alun perinkin oikea.

    Toisaalta, pyörävarkaudet ovat ikävä nykyajan ilmiö kaupungeissa. En tiedä miten työmatkapyöräilyn edellytykset (zygän säilytys, kamppeitten vaihto jne.) on hoidettu työpaikoilla keskimäärin, mutta yksi näkökohtahan on että juuri kun on saanut hankittua sen kalliin, nopean, kevyen ja kevyesti liukuvan pyörän, ei sillä voikaan tehdä asiointimatkoja varastamisen pelossa. Tähän pitäisi kehittää kuumeisesti ratkaisuja. Hyvä lukko tietysti auttaa paljon, mutta täysin huolettomana ei voi pyöräänsä jättää mihinkään.
    Mainokset ratikoiden ja bussien ikkunoissa kyllä ärsyttää.

  3. #33

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Fillareista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Muut voisivat tyytyä peruspyörään, niin kotimaiset tehtaat pysyisivät pystyssä ja voisivat tarjota tuotteet halvalla.
    Työllisyys ei ole ulkoisvaikutus. Jos minun pitäisi ostaa polkupyörä 600 eurolla, ja vaihtoehtoina olisivat Jääkäri ja tuo Suomen Polkupyörätukun tarjouspyörä, ostaisin ehdottomasti kevyen, monivaihteisen ja levyjarruilla varustetun ulkomaisen. Toisaalta satasen lisäsijoituksella saisi hyvän Rossanon, joka on yhtä kotimainen kuin Helkamakin. Vai uskooko Antero oikeasti, että Helkama Velox laskisi pyöriensä hintoja, jos niitä enemmän ostettaisiin? Minä en usko edes siihen, että Tunturi palauttaisi polkupyörien valmistuksen Suomeen, jos pyörien menekki yllättäen lisääntyisi. Kotimainen pyöräteollisuus on jo lähes menetetty, Suomeen on jäänyt vain kokoonpano.

    Anteron mielikuvaan halvasta ja kotimaisesta kestopyörästä sopinee parhaiten Tähtipyörä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Ja millaisilla paineilla muuten kannattaa polkea?
    Ei enempää kuin renkaat kestävät! Maastopyöräilyyn 2-3 baaria, asfaltille enemmän. Kokeilemalla löydät sopivat arvot. Hyvälaatuiset renkaat kestävät halparenkaita paremmin. Huonon renkaan yleensä tunnistaa siitä, että valmistaja ei kehtaa painaa nimeään renkaaseen. Valitettavasti monet kalliitkin renkaat ovat huonoja.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  4. #34
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Paras kulkumuoto?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut enqvisti Näytä viesti
    Tämän keskustelun piti kai käsitellä sitä, mitä kukin priorisoi liikkumisessaan, mutta aika nopeasti siirryttiin kritisoimaan sitä, mikä maassa on huonosti ja miten asioiden pitäisi olla Parempi kuitenkin näin. Olisi kyllä mahtavaa, kun pyöräily saataisiin integroitua paremmin joukkoliikenteeseen. Silloin ne tukisivat toisiaan, ja kaikkien olisi parempi elää.
    Helsingin keskustassa olen kokeillut menestyksekkäästi kaupunkipyörän ja metron yhdistämistä. Menen metrolla runkomatkan ja viimeisen kilometrin työpaikalle taitan HKL:n kaupunkipyörällä vauhdikkaasti. Tulee liikuntaa ja pääsee heti liikkeelle. Kävellen kestää pidempään, mutta eipä nyt kauan silloinkaan. Lähinnä pyöräilen siksi, kun se on hauskaa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  5. #35

    Liittynyt
    04.07.2005
    Viestejä
    23

    oletus Vs: Fillareista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Ei enempää kuin renkaat kestävät! Maastopyöräilyyn 2-3 baaria, asfaltille enemmän. Kokeilemalla löydät sopivat arvot.
    Kyllä renkaan pitäisi kestää se paine helpostikin, mikä kyljessä lukee. Painehan määräytyy renkaan koon ja profiilin mukaan; esim. 28 -milliseen 6 baria, 37 -milliseen viisi (en muista ulkoa). Paine vähenee renkaan ilmatilavuuden kasvaessa. Ja on tärkeää, ettei sisäkumi jää ulkokumin reunan ja vanteen väliin puristuksiin. Toinen syy renkaan puhkeamisiin on huonolaatuinen vannenauha. Kun painetta nostaa, niin pinnan pää vanteen sisäpuolella nirhaa sisäkumia, jos ei ole tarpeeksi vahvaa vannenauhaa.

    Tässä taas pläjäys pyörien maailmasta
    Mainokset ratikoiden ja bussien ikkunoissa kyllä ärsyttää.

  6. #36

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Fillareista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut enqvisti Näytä viesti
    Kyllä renkaan pitäisi kestää se paine helpostikin, mikä kyljessä lukee. Painehan määräytyy renkaan koon ja profiilin mukaan; esim. 28 -milliseen 6 baria, 37 -milliseen viisi (en muista ulkoa).
    Juu, kumit oli ihan jotain Nokian, hieman alle vuoden vanhoja. Sekä sisä- että ulkokumit olivat revenneet aika pitkältä matkalta joten meni vaihtoon.. Ostin uudet samanlaiset, ja nuihin ajattelin jotain 3 baaria niin ei räjähtäisi uudelleen, ja ehkä pyöräilykin on hieman mukavampaa
    Viimeisin muokkaaja vko; 21.07.2007 kello 17:24. Syy: lainausta lyhennetty

  7. #37
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Fillareista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Työllisyys ei ole ulkoisvaikutus. Jos minun pitäisi ostaa polkupyörä 600 eurolla, ja vaihtoehtoina olisivat Jääkäri ja tuo Suomen Polkupyörätukun tarjouspyörä, ostaisin ehdottomasti kevyen, monivaihteisen ja levyjarruilla varustetun ulkomaisen. Toisaalta satasen lisäsijoituksella saisi hyvän Rossanon, joka on yhtä kotimainen kuin Helkamakin. Vai uskooko Antero oikeasti, että Helkama Velox laskisi pyöriensä hintoja, jos niitä enemmän ostettaisiin?
    En tunne pyöräteollisuuden tilaa. Mutta pyöräkaupasta minulle on tullut sellainen kuva, että kaukoidästä saa helposti ostetuksi kontillisen "hienoja maastopyöriä" alle satasella kappale. Pyörät ovat kuitenkin täyttä roskaa, koska valmistaja tietää, ettei koskaan joudu vastuuseen laadustaan. Ja tyhmiä ostajia maailmanmarkkinoilla riittää firman omistajien eliniäksi.

    Kotimainen valmistaja on tietynlainen takuu siitä, että pyörällä voi ajaa pidempään kuin viikon. Jopa liki 20 vuotta, kuten omalla Helkamallani. Kotimaisuusaste ei siinä ole tärkeä, vaan esim. se, että se kotimainen kokoonpanotehdas laittaa pyörään Shimanon valikoimista otetun toimivan eikä halvimman vaihteen. Ja että kun siinä lukee Shimano, se on oikeasti Shimano, ei korealainen kopio.

    Onpa sellainenkin kokemus, että noin 12-vaihteinen maastopyörä tuli jonkun kaupan kylkiäisenä. Kun se oli tarpeeton, annoin sen pois. Ensimmäisellä reissullaan uusi omistaja joutui taluttamaan pyörän kotiin, koska toinen poljin irtosi kammen silmukan haljetessa. Tällaista ei monta kertaa tarvitse tapahtua kotimaiselle toimittajalle, niin menekki loppuu. Mutta arvatkaa, saako kylkiäispyörän valmistaja koskaan edes tietää asiasta.

    Antero

  8. #38

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Fillareista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    kaukoidästä saa helposti ostetuksi kontillisen "hienoja maastopyöriä" alle satasella kappale. Pyörät ovat kuitenkin täyttä roskaa
    Käsityksesi pyörämarkkinoista tuntuu oikealta. Mutta muistellaanpa vähän, mitä tänne on kirjoitettu:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Hyvä ja varusteltu pyörä on paikallaan sille, joka sitä tarvitsee oikeasti. Muut voisivat tyytyä peruspyörään, niin kotimaiset tehtaat pysyisivät pystyssä ja voisivat tarjota tuotteet halvalla.
    Jos haluaa ostaa kotimaisen pyörän, onko pakko ostaa peruspyörä? Eikö saa laittaa sataa euroa lisää rahaa ja ostaa sillä Rossanoa?

    Peruspyörän voisi tehdä tai teettää myös kotimaisesta Finnpeakin-rungosta.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  9. #39
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Fillareista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Jos haluaa ostaa kotimaisen pyörän, onko pakko ostaa peruspyörä? Eikö saa laittaa sataa euroa lisää rahaa ja ostaa sillä Rossanoa?
    Olen ymmärtänyt, ettei kotimainen pyöräteollisuus kilpaile ulkomaisen tuonnin kanssa varusteiden määrällä vaan laadulla. Toisaalta peruspyörän tuonti kovin kaukaa ei liene kannattavaa, koska rahti maksaa saman kuin monivaihteisella jousitetulla "luxuspyörällä" ja paljon suhteessa pyörän ostohintaan tehtaalta.

    Mutta ei tämä markkina ole minulle kovin tuttu aihe.

    Antero

  10. #40

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Paras kulkumuoto?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut enqvisti Näytä viesti
    Toisaalta, pyörävarkaudet ovat ikävä nykyajan ilmiö kaupungeissa. En tiedä miten työmatkapyöräilyn edellytykset (zygän säilytys, kamppeitten vaihto jne.) on hoidettu työpaikoilla keskimäärin, mutta yksi näkökohtahan on että juuri kun on saanut hankittua sen kalliin, nopean, kevyen ja kevyesti liukuvan pyörän, ei sillä voikaan tehdä asiointimatkoja varastamisen pelossa. Tähän pitäisi kehittää kuumeisesti ratkaisuja. Hyvä lukko tietysti auttaa paljon, mutta täysin huolettomana ei voi pyöräänsä jättää mihinkään.
    Varkauksien ja ilkivallan lisäksi pyöräilijöitä vaanii kaupungeissa onnettomuuksiin joutuminen. Jouduin itse sellaiseen pari viikkoa sitten, kun kaupunkimaasturi (auto siis) tuli kolmion takaa ja törmäsi minuun kun ajoin pyörällä töihin. Onneksi selvisin itse lähes ilman naarmuja mutta pyöräni (halpahallista aikoinaan tuhannella markalla ostettu ihan kelpo city-fillari) meni romuksi. Vaikka vakuutukset sitten aikanaan korvaavat mitä korvaavat, niin eniten tällaiset tapaukset aiheuttavat mielipahaa ja tenkkapoota, että onko fillaroinnissa ylipäänsä mitään järkeä. Nyt joutuu jatkossa vissiin valitsemaan pidemmän reitin pienentääkseen mahdollisuuden törmätä autoihin.

    t. Rainer

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Paras liikennöitsijä? osa 2
    kirjoittanut Nak foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 50
    Viimeisin viesti: 23.07.2011, 15:52
  2. Paras liikennöitsijä?
    kirjoittanut otto s foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 108
    Viimeisin viesti: 28.05.2011, 18:28
  3. Paras joukkoliikenneväline?
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 08.12.2010, 16:04
  4. PARAS-järjestelmä laajenee
    kirjoittanut killerpop foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 23.12.2006, 19:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •