Rajoitun nyt Turku - Ahvenanmaa - Tukholma - tieyhteyteen.
Ahvenanmaan tieyhteyttä on puuhattu 1960 - 70 - luvuilla erityisesti Varsinais-Suomen Seutukaavaliitossa (nyk. Varsinais-Suomen Liitto), muistaakseni nimellä Suuri Lännentie. Hanke on kaatunut sekä suuriin kustannuksiin, vähäisiin hyötyihin että mittaviin negatiivisiin ympäristövaikutuksiin.
Itsehallinnollisen Ahvenanmaan kiinnostus Kemkim:n mainitsemiin hankkeisiin on vähäinen mm. seuraavista syistä:
- Ahvenanmaalle ei tavoitella uutta, muualta Suomesta tai Ruotsistakaan muuttavaa väkeä. Ahvenanmaalla on nk. kotiseutuoikeus, jota ei noin vain saada.
- Merenkulku on Ahvenanmaan tärkeimpiä elinkeinoja
- Ahvenanmaa on EU:n tullirajan ulkopuolella
Lisäksi kannattaa muistaa, että moottoritieyhteys lisäisi merkittävästi auto- ja rekkaliikennettä. Laiva- tai junayhteys ohjaa kuitenkin ympäristöystävällisempiin kulkutahoihin.
Junayhteys on asia erikseen. Rautatieyhteys suunnassa Turku - Ahvenanmaa - Tukholma on kuitenkin oleellisesti Helsinki - Tallinna tunnelia vaikeampi toteuttaa mm. Ahvenanmeren syvänteen sekä Saaristomeren ja Ahvenanmaan arvokkaan luonnon asettamien haasteiden takia.