Sillat/tunnelit Suomesta Viroon ja Ruotsiin

Ajaahan RingLinjen-KaupunkiLinja joitain vuoroja.
aikataulut 20.8.2007 alkaen

Linkin aikataulussa aikasarakkeeseen KaupunkiLinja-merkityt 4 vuoroa ovat tiettävästi Tornion kaupungin palveluliikennettä ja muut vuorot Haaparannan kunnan RingLinjen-liikennettä. Haaparannalle pääsee joillakin Veljekset Salmelan vuoroilla: http://www.veljeksetsalmela.fi/KeToHa132.html

Kesällä 2005 Haaparanta - Sundsvall linjan numero 100 pohjoinen päätepysäkki oli Torniossa (kokeeksi?). Lähtöajat Torniosta olivat 15 min ennen Haaparannan lähtöaikaa: 6.10, 8.10, 12.10, 12.55(linja 20), ja saapumisajat 5 min Haaparannan jälkeen: 19.40, 21.40, 23.40 sekä 11.45 linja 20 ma-pe. Tällaiset tiedot ovat olleet Länstrafiken Norrbottenin sivulla netissä. Voimassaoloksi kerrottiin 12.6.-14.8.2005. Yllä mainitut kellonajat ovat Suomen aikaa, aikataulussa "Tiden i Torneå anges i svensk tid".

E.Jussilan aikatauluun http://www.tornio.fi/tuli/liikenne/default.htm
on merkitty, että klo 14.10 Torniosta Röyttään lähtevä vuoro aloittaa Haaparannalta. Jussilan tai Ylimäen aikatauluista ei löydy merkintää Haaparannalle menevästä vuorosta.

Haaparantalainen Tapanis Buss liikennöi "Expressbussia" Tornio - Tukholma, Torniosta lähtö to & la 18.25, Tornioon tulo la & ma 9.45: http://www.tapanis.se
Sesonkiaikoina lisävuoroja.

Tässä ovat kaikki tiedossaolevat linja-autoyhteydet Suomen ja Ruotsin välillä. Jos joku tietää lisää, varmaan täydentää.

PS. Yksityiskohdista kiinnostuneille: viime joulukuussa RingLinjenin kuitissa luki mm. Länstrafiken i Norrbotten Ab, linje 630,... , gäller inom Hapar tät,...
 
uutinen linjasta 362 Pellosta Ruotsin puoleisen Ylitornion
Hedenäsetiin.

Uutisessa oli tosiaan "tolkningsbara regler" ja kuvassa ennennäkemätön "Lapin Läänin Linjat".

Suomen puolella Matkahuollon aikatauluhaku kertoo, että Ylitornion Tilausajot Ay ajaa Ylitornio - Rovaniemi - Ylitornio -linjalla vuoroja, jotka ovat virallisesti Polcirkelns Åkeri Oy:n.

Ylitornion Tilausajot Ay:n käyntiosoite näyttää olevan Pysäkkitiellä.... (Jos olisin perustamassa bussifirmaa Savonlinnaan, valitsisin nimeksi Olavin Linja:lol: )

Ehkä Torniota pohjoisempana ei ole kysyntää valtakunnanrajan ylittävälle kyydille Ruåtsiin, linja 362 kun lähtee Pellohallenin pihasta.http://www.ltnbd.se/plugins/tidtabeller_lokaltrafik/files/362[2].pdf
 
Viimeksi muokattu:
todennäköisesti ja jatkaa siitä sitten Ruotsin puolelle samalla tunnuksella ( joka
on siis Norrbottens Länstrafikenin linjatunnus)- ainakin sopisi aikataulullisesti
juuri näin.Eli koulupäivisin on tuollainen valtakunnanrajan ylittävä linja olemassa.
 
Pellohallenilta 7.10 lähtevä vuoro on Övertorneålla 8.20 ja Risuddenilta tuleva 8.00, joten ne eivät taida ehtiä Rovaniemen linjalle, kun sen lähtöaika Ylitorniolta noin 10 km päästä on 9.00 Suomen aikaa. Rovaniemeltä palatessa
aikataulu sopisi paremmin. Toisaalta Polcirkelns Åkerilla on osoite Suomen puolellakin Muurolantiellä Aavasaksalla. Ei taida linja-auto olla "linjalla" rajasiltaa Ylitornio-Övertorneå ylittäessään .
 
Olen kulkenut paljon yöjunalla Helsingin ja Rovaniemen välillä, ja mielestäni se on paljon kätevämpi kuin lentokone tuolla välillä. Lentäen matkaan menee helposti kolmisen tuntia keskustasta keskustaan kun taas junalla ei tunnu menettävän yhtään matka-aikaa, sama kuin vain menisi nukkumaan kotona.

Kuinka realistinen olisi yöjuna Berliiniin? Aivan samalla lailla lentäminen Berliiniin vie useita tunteja, kun taas itse ainakin valitsisin ennemmin ympäristöystävällisen junan. Montako tuntia olisi matka-aika Helsingistä Berliiniin ja missä tapahtuisi raideleveyden vaihto?
 
Montako tuntia olisi matka-aika Helsingistä Berliiniin ja missä tapahtuisi raideleveyden vaihto?

Turistin taulukko D kertoo Helsinki-Tukholma-Kööpenhamina-Hampuri-Helsinki -aikatauluja. Esim. Helsinki 5.46 - Hampuri (seuraava päivä) 12.16.

Baltian läpi ei ole järkeviä junayhteyksiä. Itälinjalla Venäjän jne. kautta lienee jonkinlainen yhteys olemassa, mutta se ei ainakaan viisumi-yms. muodollisuuksien takia ole järkevä suomalaiselle.
 
Lentäen matkaan menee helposti kolmisen tuntia keskustasta keskustaan kun taas junalla ei tunnu menettävän yhtään matka-aikaa, sama kuin vain menisi nukkumaan kotona.


Olen aivan samaa mieltä. Matkaa suunnitellessa tulisi kaikkien ottaa huomioon se, että junissa ja laivoissa voi käyttää aikaa yhden yön verran nukkumiseen. Tällöin on oikeastaan aika sama, herääkö aamulla kotona ja menee lentokentälle odottamaan lentoaan.

Itse olen näitä öitä viettänyt hiljattain Turun ja Tukholman välisessä laivaliikenteessä.

Kuinka realistinen olisi yöjuna Berliiniin? Aivan samalla lailla lentäminen Berliiniin vie useita tunteja, kun taas itse ainakin valitsisin ennemmin ympäristöystävällisen junan. Montako tuntia olisi matka-aika Helsingistä Berliiniin ja missä tapahtuisi raideleveyden vaihto?


Nyt pitää ottaa aika monta asiaa huomioon:

Ensin pitää vielä odottaa suoraa yöjunaa välille Tukholma-Berliini. Tällä hetkellä on yöjunat Tukholmasta Malmöön ja Malmösta Berliiniin erikseen. Näiden yhteenlaskettu matka-aika olisi 14 tuntia. En tiedä, missä ajassa se reitti on kokonaisuudessan mahdollista ajaa. Voi olla, että aika olisi lähellä kahtatoista tuntia.

Käytännössä nopeaan yhteyteen tarvittaisiin kuitenkin silta Rødbystä Puttgardeniin sekä uutta rataa koko matkalta Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa.

Reitti Ahvenanmaan kautta vaatisi kovaa politiikkaa, mutta en uskoisi sen olevan mahdoton, kallis tosin. Itse ehdottaisin reittiä Turun kautta melko suoraan Maarianhaminaan. Siltoja tuhoton määrä, mutta lyhyitä sellaisia eikä luultavasti mahdottomissa paikoissa. Varmaankin pari tunnelia pitäisi kuitenkin laivaliikenteen tähden tehdä.

Ahvenanmaalta Ruotsin puolelle on kaksi reittiä, joita olen huvikseni tutkinut merikartasta ja syvyyskartasta. Lyhyempi näistä kulkee Eckeröstä ja matkalla on paljon karikkoa ja luotoja eli luultavasti se on myös halvempi reitti.

Toinen reitti on pidempi, mutta suorempi. Tämä kulkee melko suoraan Maarianhaminasta kohti Kappelskäriä. Tässä kohtaa on suuri syvänne, joka varmasti näkyisi rakennuskustannuksissa. Toisaalta tässä on myös luotoja reitillä niin, että siltarakennelmat muistuttaisivat luultavasti kahta Ison-Beltin siltaa. Ison-Beltin silta taitaa olla edelleen Tanskan rakennushistorian suurin projekti eli en näe tätä reittiä ollenkaan realistisena.

Optimistinen arvioni olisi, että 16 tuntia voisi olla mahdollinen aika vuonna x, jolloin junat ja radat olisivat kunnossa tällä välillä. Nopeintahan lienee, jos rata jatkuu sellaisenaan Helsinkiin saakka.

Kaiken kaikkiaan mieletön urakka tuo olisi, vain todella pitkällä tähtäimellä kannattava. Ehkei kuitenkaan toivottavasti mahdoton. Ja etenkin jos ympäristö alkaa vaatia lentoliikenteen rajoittamista, olisi hyvä jos suunnitelmat olisivat jo valmiiksi paperilla.
 
Ensin pitää vielä odottaa suoraa yöjunaa välille Tukholma-Berliini.

Tai jos tunneli Tallinnaan rakennettaisiin, yhteys saataisiin sitä kautta. Olisi pienempi projekti, kuin rakentaa rautatieyhteys Turusta Tukholmaan. Jos maisema-arvoista ja liito-oravista ei piitata, niin rautatie Turusta Maarianhaminaan voisi olla miettimisen arvoinen juttu. Vaunut laivattaisiin Eckerössä tai muussa sopivassa paikassa laivaan, Kapellskäristä jatkettaisiin Tukholmaan ja mahdollisesti siitä edelleen.
 
Tai jos tunneli Tallinnaan rakennettaisiin, yhteys saataisiin sitä kautta.


Mielestäni myös yhteys länteen on myös tärkeä. Ja onhan siellä myös paljon reitistä hyötyviä kaupunkeja.

Jos maisema-arvoista ja liito-oravista ei piitata, niin rautatie Turusta Maarianhaminaan voisi olla miettimisen arvoinen juttu.


Kyllä koko reitin varrella olevan saariston lintujen pesimäalueet, rannat ja luodot voisivat ihan hyvin mennä joidenkin muiden arvojen edelle.
 
Kyllä koko reitin varrella olevan saariston lintujen pesimäalueet, rannat ja luodot voisivat ihan hyvin mennä joidenkin muiden arvojen edelle.

Turha ajatella, että rautatietä Turusta Tukholmaan kokonaan tunnelissa vietäisiin, taitaa olla kustannuksiltaan mahdoton hanke. Jos halutaan käynnistää ekologinen sähköjunaliikenne Tukholmaan, on sen edestä uhrattava jotain muuta paikallista ekologiaa, kun rata rakennetaan saarien läpi. Vaihtoehtona on diesellaivojen ajaminen herkän saaristoluonnon läpi; linnut tukehtuvat dieselhiukkasiin ja hukkuvat aaltoihin. Vai olisiko sinulla tarjota joku vaihtoehto, jossa saadaan kaikki hyvä?
 
Vaihtoehtona on diesellaivojen ajaminen herkän saaristoluonnon läpi; linnut tukehtuvat dieselhiukkasiin ja hukkuvat aaltoihin.


Tarkoitin juuri, että laivaliikenne tekee pahaa vahinkoa Suomen puoleiselle saaristolle, jossa nopeusrajoitukset ovat aivan liian korkeat. En myöskään tiedä, miten paljon laivojen pakokaasut vaikuttavat saariston ympäristöön, mutten ole sen kuullut olevan mikään suuri ongelma. Siitä melusta, jota junaradoilla syntyy en tiedä tippaakaan, mutta ainakin tavarajunaliikenne sallittiin Porvarinlahden Natura-alueella.
 
Viimeksi muokattu:
Eräs asia, joka tuli mieleeni menneellä viikolla on junalautta, johon ajetaan vaunut niin, että junan hytti voisi toimia laivan hyttinä. Tällä tavoin esimerkiksi Tukholma-Kappelskär-Hanko-Helsinki sujuisi vaihdotta ja nopeasti. Kun illalla astut rautatieasemalla junaan, ei yön aikana tarvitse hytistä poistua minnekään.

Laiva voisi olla vaikka Superfast-tyyppinen alus, joka taittaisi matkan Kappelskäristä Hankoon noin kolmessa tunnissa. Rataa tarvittaisiin Tukholmasta Kappelskäriin, ja Hangosta Helsinkiin samalla raideleveydellä, sillä emmehän halua, että matkustajien uni häiriintyy.

Ehdottomasti tätä samaa pitäisi miettiä myös, kun Rail Baltica alkaa valmistua.
 
Takaisin
Ylös