Tampereen hankkeessa kysymys ei ole ihan samasta asiasta.
Paasikiven-Kekkosentie on olemassaoleva nelikaistainen pääväylä, joka on osin tasoltaan Kehä I:n kaltainen "kaupunkimoottoritie". Väylä on myös osa valtatietä 12 ja välittää aidosti merkittävää valtakunnallista läpiajoliikennettä, jolle tosin on vaihtoehtoreittinä vt 3 ja vt 9 muodostama Tampereen eteläpuolinen kehätie.
Pitkässä tunnelissa on kyse kahdesta eri asiasta:
- Onkiniemen - Särkänniemen osuuden tason nostamisesta "kaupunkimottoritieksi"
- Tampellan kohdan nykyisen tien myymisestä tonteiksi
60 miljoonaa euroa on aika kova tavoite. Realistinen rakennusoikeuden myyntihinta Tampereen keskustan laidalla nykyistä kuplaa pidemmällä ajalla on ehkä 200 - 300 € / k-m2 joka tarkoittaa sitä, että pitäisi voida kaavoittaa 200 - 300 000 m2. Vertailupohjaksi: Turun Varissuon suurlähiö (9000 as) on n. 350 000 m2.