Helsingin toinen lentokenttä

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Malmin Lentokenttä on tarkoitus Porvoosen rakennettavalla lentokentällä, kyseiselle lentokentälle kaavaillaan myös ns lähialuematkustajaliikennettä mm Balttian maihin jne...
LVM sanoi:
Työryhmä: Porvoon Backas olisi paras sijoituspaikka Helsingin seudun uudelle lentokentälle

16.8.2007

Porvoon Backas olisi paras sijoituspaikka Helsingin seudun uudelle lentokentälle. Tähän on päädytty liikenne- ja viestintäministeriön teettämässä Helsingin seudun lentokenttäselvityksessä. Mahdollisuuksien mukaan uudelle kentälle voisi Malmin kentän nykyisten lentokone- ja helikopteritoimintojen lisäksi tulla kevyttä kaupallista lentotoimintaa Helsinki–Vantaan lentokentältä. Ministeriö pyytää selvityksestä lausunnot lokakuun loppuun mennessä.

Lausuntokierroksen jälkeen ministeriö päättää, kuinka asiassa edetään. Kentän suunnittelu ja rakentaminen kestäisi vähintään 10–15 vuotta. Hinnaksi arvioidaan selvityksessä noin 120 miljoonaa euroa.

Malmin lentokentän käyttämistä nykymuodossa ei selvityksessä tutkittu, vaan tarkasteltavana oli toimintojen kehittäminen. Tämä tarkoittaisi isoja ja kalliita muutostöitä, mm. kiitotien suunta olisi käännettävä. Tällöin Malmille voitaisiin siirtää osa Helsinki–Vantaan liikenteestä, mikä nykyään on turvallisuusmääräysten takia mahdotonta. Uuden kiitotien alle jäisi kuitenkin Sepänmäen omakotialue ja ainakin osa Tattarisuon teollisuusalueesta.

.
Lähteitä:
http://www.lvm.fi/scripts/cgiip.exe...=1870&menuid=2&channelitemid=16378&channelid=
http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.e...oc.p?docid=1971&menuid=19&channelitemid=16374
 
Malmin Lentokenttä on tarkoitus Porvoosen rakennettavalla lentokentällä, kyseiselle lentokentälle kaavaillaan myös ns lähialuematkustajaliikennettä mm Balttian maihin jne...

Rehellisesti sanottuna en kyllä usko, että sijainti mahdollistaa kannattavaa lentoliikennettä Baltiaan. Vain siksi että Baltia on lähellä ei voi kuvitella että sinne erikseen lennettäisiin kentältä, jonne ei ole syöttöliikenneyhteyksiä muualta. Jos Baltian-liikenne olisi kultakaivos, ei Finnair lentäisi sinne Vantaalta pääsääntöisesti pienillä Aeron ATR-72:lla, jotka sentään saavat huomattavan osan matkustajista syöttöliikenteenä muualta Suomesta ja ulkomailta. Ja onhan Vantaa kai myös jonkinlainen kaukoliikenteen hubi myös Baltian suuntaan.

Eri asia jos Ryanair sattumalta tykästyisi kenttään. Suomen-laajuisesti ajatellen tosin Porvoo on vähän syrjässä, mutta Pietarista tulevia matkustajia se palvelisi ihan kohtuullisesti. Saapa nähdä.

Vakavasti otettavaa matkustajaliikennettä ajatellen vähän keskeisempi sijainti ja mieluiten vielä rautatien läheltä olisi ollut parempi Helsingin kakkoskentälle. Jos tarkoitus on palvella vain paikallista yleisilmailua, niin sitten kai Porvoo ajaa asiansa -- vaikka jotkut epäilemättä ovat sitä mieltä, että se on vähän turhan kaukana Helsingistä (?).
 
Miksi näitä lentokenttiä tarvitaan lisää? Eikö Suomessa ole jo riittävästi kenttiä? Eikös Hyvinkäälläkin ole yksi kenttä vajaakäytöllä?

Eri asia jos Ryanair sattumalta tykästyisi kenttään. Porvoo on vähän syrjässä, mutta Pietarista tulevia matkustajia se palvelisi ihan kohtuullisesti.
Suomessa on jo nyt monia vajaakäytössä olevia kenttiä, joita Ryanair voisi hyödyntää. Lappeenranta-Pariisi-lentoyhteys on julkisuudessa yhdistetty Ryanairiin. Ylivieskalaisetkin olisivat iloisia Ryanairista. Mutta ei kai kannata rakentaa uutta kallista kenttää, jossa olisikin alhaiset maksut halpalentoyhtiöitä varten?
 
Rehellisesti sanottuna en kyllä usko, että sijainti mahdollistaa kannattavaa lentoliikennettä Baltiaan. Vain siksi että Baltia on lähellä ei voi kuvitella että sinne erikseen lennettäisiin kentältä, jonne ei ole syöttöliikenneyhteyksiä muualta.

Kyllä varmaan Helsingistä alettaisiin liikennöidä uudelle lentokentälle jotain seutulinjaa. Ehkä moottoritieliittymäpysäkki palvelisi myös Porvoon suunnan pikavuorojen tai vakiovuorojen kautta, mikäli lentokenttä olisi tarpeeksi lähellä moottoritietä.
 
Kyllä varmaan Helsingistä alettaisiin liikennöidä uudelle lentokentälle jotain seutulinjaa.
No niin, siinä sitten on se raideliikenteen tarve lentokentälle. Janihyvärinen on aivan oikeassa: Miksi ei kenttää tehdä edes raideliikenteen ulottuville, kun kerran uutta oltaisiin tekemässä. No, meneehän Porvooseen lauantaisin museolättä. :)

Yksi hyvä selitys: Jos tehdään uusi kenttä, jonne pääsee muualta Suomesta kätevästi junalla, niin sehän olisi ryanairien sun muiden vuoksi uhka Finnairin toiminnalle. Olisi liian houkuttelevaa vaihtaa yölliset seuramatkabussit Finskin lennoille junamatkustamiseen halpalentokentälle.

Antero
 
No niin, siinä sitten on se raideliikenteen tarve lentokentälle. Janihyvärinen on aivan oikeassa: Miksi ei kenttää tehdä edes raideliikenteen ulottuville, kun kerran uutta oltaisiin tekemässä.

Mietinkin tuossa, että jos se idän nopea rata joskus rakennetaan Kotkaan ja eespäin, niin kannattaisi varautua tähän idän lentokenttään sitä tehtäessä, jotta voidaan lisätä Porvoon taajamajunalle tai kaukojunillekin asema lentokentän kohdalle. Uskon kyllä, että ulkomaan reittiliikenne jää sen verran vähäiseksi tältä uudelta kentältä, että riittäisi aivan hyvin, kun jotkut Porvoon suunnan vakiovuorot poikkeaisivat lentoaseman kautta. Jos on kerta epäilyksiä jo siitä, ettei Helsinki-Vantaalle kannattaisi junaa rakentaa, niin saati sitten tällaiselle pikkukentälle. Alkaisikohan sillä Nikkilä-Porvoo-radalla ikinä kulkea taajamajunia? Jos alkaisi, niin niille nyt sentään voisi jonkinnäköisen seisakkeen laittaa kentälle menijöitä varten ja kaavoittaa seisakkeen lähistölle myös jotain teollista toimintaa joka ei häiriydy lentoaseman melusta, niin tulisi vakiokäyttäjiäkin junavuoroille.
 
No niin, siinä sitten on se raideliikenteen tarve lentokentälle. Janihyvärinen on aivan oikeassa: Miksi ei kenttää tehdä edes raideliikenteen ulottuville, kun kerran uutta oltaisiin tekemässä. No, meneehän Porvooseen lauantaisin museolättä. :)

Harmi kun se museojunakaan ei mene kaavaillun lentokentän läheltä. ;)

Uusi lentokenttähän on luonnosteltu HELI-radan linjauksen läheisyyteen. Lentokenttä olisi yksi syy lisää toteuttaa HELI-rata. Hankkeiden toisiaan tukeva vaikutus oli todettu raportissakin. Tosin radan täsmällistä linjausta tulisi hiukan muuttaa. Tai ainakaan minun käsityksen riittävän hyvätasoisesta syöttöliikenteestä ei ole reilun kilometrin päästä menevä yhteys.

Lentokenttäselvityksen julkistamisen viivytys oli Itä-Uudenmaan kaavoituksen kannalta kummallinen päätös. Seuraava maakuntakaava alkaa olla loppusuoralla ja näin suurten muutosten tekeminen nopealla aikataululla on vaikeaa. Pienikin vastustus jättää lentokenttävaraukset kaavasta pois. Kun kyseinen selvitys aikaisemmin tihkuneista tiedoista päätellen mitä oli valmiina jo vaalien aikaan, tuntuu kummalliselta, että sen julkistamista viivytettiin näin pitkään.

Kun selvityksen vastaanotto ei ollut Porvoossa aivan sitä, mitä Helsingin Sanomat antoi ymmärtää, hanke voi hyvinkin kaatua vastustukseen. Vaikka kaupunginjohtaja antoikin lievästi myönteisen lausunnon, jonka pääkaupunkiseudun lehdistö väänsi muotoon "...Porvoo ilahtui", mm kaupungin valtuuston puheenjohtaja ilmaisi välittömästi ehdottoman kielteisen kantansa. Taitavat myyjät täytyy hankkeelle saada, jotta Porvoon ja Itä-Uudenmaan päättäjät sen ostavat. HELI-radan kytkeminen samaan pakettiin voisi olla riittävä porkkana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
No niin, siinä sitten on se raideliikenteen tarve lentokentälle. Janihyvärinen on aivan oikeassa: Miksi ei kenttää tehdä edes raideliikenteen ulottuville, kun kerran uutta oltaisiin tekemässä.


Raideliikennettä ole kokonaan unohdettu. Heli- tai uuden Porvoon radan linjaus menee kiitoradan ja moottoritien välistä eli käytännössä terminaalin edestä tai alta, jos Porvoon kentälle tulee merkittävästi matkustajaliikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ajatuksena on siirtää Malmin poikakerhon lentokoneharrastus 120 M€:lla parempien maankäyttöhankkeiden tieltä pois, niin voi tietenkin miettiä miksei Malmin lentokentälle jo nyt ole suuria kansanjoukkoja siirtämään kykeneviä kuljetusjärjestelmiä. Jos kentällä jokunen lennokkiharrastukseen hurahtanutta köpöä lentelee pienkoneilla ilman merkittävämpää matkustaja- tai rahdinkuljetusfunktiota, niin ei se myöskään tarvinne suuria logistisia järjestelyjä. Ei myöskään Porvoossa. Siten se lauantain museolättä hoitanee kaiken tarpeellisen liikenteen, etenkin jos otetaan rahtilättävaunu mukaan...
 
Niin voi tietenkin miettiä miksei Malmin lentokentälle jo nyt ole suuria kansanjoukkoja siirtämään kykeneviä kuljetusjärjestelmiä.


Ehkä Malmin 1130/1160 metrin käytettävissä olevalla kiitoratapituudella ja sillä ettei Malmille saa lentää mittarilentoja on jotain vaikutusta asiaan.

Malmi on käytännössä jo nyt alimitoitettu Helsingin kakkoskentäksi (liian lyhyt kiitorata mm. liikelentokoneille) sekä alivarusteltu.(Malmilla ei ole ILS lähestymistä eikä sitä nykyisellä kiitoradan suunnalla voi rakentaa.)

Lisäksi Helsinki-Vantaalla on vielä toistaiseksi ollut tilaa kaikelle kaupalliselle liikenteelle ja myös liikelennoille. Jos lentoliikenteen kasvu jatkuu, näyttää kuitenkin siltä, että Helsinki-Vantaa joko tarvitsee neljännen kiitotien nykyisen kolmannen kiitotien länsipuolelle tai liikennettä pitää rajoittaa ainakin ruuhka-aikoina.

Uuden lentokentän rakentaminen kaavoituksesta aloittaen kestänee parikymmentä vuotta. Eli Helsinki-Backas olisi valmis ehkä vuonna 2027. Jos Helsinki-Vantaan neljäs kiitotie ei etene, Helsinki-Backasista voi tulla merkittävä matkustajakenttä 30-40 vuoden tähtäimellä.

Uskoisin, että Helsinki-Vantaan neljännen kiitotien kaavoitussuunnitelmat tulevat julkisuuteen heti kun Helsingin uuden kakkoskentän rakentamisesta on päätetty. Hyväksytäänkö Helsinki-Vantaan neljäs kiitotie jää nähtäväksi.
 
Rehellisesti sanottuna en kyllä usko, että sijainti mahdollistaa kannattavaa lentoliikennettä Baltiaan. Vain siksi että Baltia on lähellä ei voi kuvitella että sinne erikseen lennettäisiin kentältä, jonne ei ole syöttöliikenneyhteyksiä muualta. Jos Baltian-liikenne olisi kultakaivos, ei Finnair lentäisi sinne Vantaalta pääsääntöisesti pienillä Aeron ATR-72:lla, jotka sentään saavat huomattavan osan matkustajista syöttöliikenteenä muualta Suomesta ja ulkomailta. Ja onhan Vantaa kai myös jonkinlainen kaukoliikenteen hubi myös Baltian suuntaan.
Näin on. Ennemmin kannattaisi panostaa laiva + junayhteyksien kehittämiseen Baltiaan.

Eri asia jos Ryanair sattumalta tykästyisi kenttään. Suomen-laajuisesti ajatellen tosin Porvoo on vähän syrjässä, mutta Pietarista tulevia matkustajia se palvelisi ihan kohtuullisesti. Saapa nähdä.
Halpalentoyhtiöt elävät vain niin kauan kuin öljy on halpaa.

Vakavasti otettavaa matkustajaliikennettä ajatellen vähän keskeisempi sijainti ja mieluiten vielä rautatien läheltä olisi ollut parempi Helsingin kakkoskentälle. Jos tarkoitus on palvella vain paikallista yleisilmailua, niin sitten kai Porvoo ajaa asiansa -- vaikka jotkut epäilemättä ovat sitä mieltä, että se on vähän turhan kaukana Helsingistä (?).

Kuvittelisin, että Porvoon uudella kentällä tai vaihtoehtoisesti pitkän kiitotien rakentamisella Malmin kentälle ei tähdätä pelkätsään yleisilmailun tarpeiden tyydyttämiseen. Kuvittelisin että taustalla ovat myös sotilasstrategiset tarpeet. Näistä tulette vielä lukemaan.

t. Rainer
 
Halpalentoyhtiöt elävät vain niin kauan kuin öljy on halpaa.


Raaka-öljyn hinta on nyt 72$ barrelilta. Aika kallista ainakin muutaman vuoden takaisiin hintoihin verrattuna. Ja lentoyhtiöt sen kun porskuttaa.

Lentopolttoaineiden hinnan pitää nousta moninkertaiseksi (ehkä 3-5x) nykyisestä, jotta lentoliikenteen kasvutrendi kääntyy.

Nykyään polttoaine on kuitenkin vain aika kohtuullinen, joskin merkittävä osa lentoliikenteen kustannuksista. (Finnair Q2/2007 19 % tuloista, Ryanair Q1/2007 28 % tuloista).
 
Viimeksi muokattu:
Uskoisin, että Helsinki-Vantaan neljännen kiitotien kaavoitussuunnitelmat tulevat julkisuuteen heti kun Helsingin uuden kakkoskentän rakentamisesta on päätetty. Hyväksytäänkö Helsinki-Vantaan neljäs kiitotie jää nähtäväksi.

Jostain Soininvaaran tms. kirjoituksista olen lukenut, että kolmannen kiitotien rakennusvaiheessa sinetöitiin se, että ylimääräisiä kiitoteitä ei enää Helsinki-Vantaalle voi rakentaa jollain maankäytöllisellä ratkaisulla. Eli laajeneva lentoliikenne joutuu etsimään purkautumiskanavaa muualta Etelä-Suomesta tai sitten lentolippujen hintoja voitaisiin nostaa esim. haittaveroilla sen verran korkeaksi, että matkustajaliikenteen kasvu pysähtyy sille tasolle, kun kentälle lentoja mahtuu.
 
Niin kauan kuin kolmannen kiitotien luoteispuolella on käytännössä raakamaata, Helsinki-Vantaan neljäs kiitotie on mahdollinen, ihan riippumatta siitä mihin tarkoitukseen tuo alue on kaavoitettu.

Löytyykö Helsinki-Vantaan laajennukseen poliittista tahtoa on toinen kysymys.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka kaupunginjohtaja antoikin lievästi myönteisen lausunnon, jonka pääkaupunkiseudun lehdistö väänsi muotoon "...Porvoo ilahtui", mm kaupungin valtuuston puheenjohtaja ilmaisi välittömästi ehdottoman kielteisen kantansa. Taitavat myyjät täytyy hankkeelle saada, jotta Porvoon ja Itä-Uudenmaan päättäjät sen ostavat.

Selvityksen tekijöiden kanssa keskustellessa totesimme taannoin, että Helsingin tunnetut "neuvottelijat" Pajunen & Vapaavuori saavat varmasti kentän myytyä Porvoolaisille. Olisihan esimerkiksi ikävää, jos Porvoon kaunis kirkko palaisi uudemman kerran..

;)
 
Takaisin
Ylös