Pääkaupungin lentokentän siirrosta tulee jotenkin mieleen kymmenen vuoden takaiset suunnitelmat pääkaupungien satamien siirrosta. Silloin julkaistiin väitöskirja, jonka mukaan Suomessa on satamakapasiteettia tuplasti yli oman ja naapurin tarpeen eikä uusia satamia tarvita. Vuosaaren sataman rakentamista perusteltiin kuitenkin mm. sillä, että se ei maksa Helsingin kaupungille mitään, koska satamatoimisto rakentaa sataman omilla rahoillaan (en valitettavasti muista lähdettä).
Onko tehty selvistystä Suomen lentoasemakapasiteetin käyttöasteesta? Ilman reittilentoja ovat ainakin Lappeenrannan (1.9. lähtien), Mikkelin, Varkauden, Kruunupyyn ja Kauhavan lentoasemat. Nämä lentoasemat olisivat heti käytettävissä halpalentoyhtiöitä tai Baltian liikennettä varten. Monilla muillakin Suomen kentillä (jopa suurten kaupunkien lähellä, esimerkiksi Kemi-Tornio) olisi vapaata kapasiteettia halpalentoyhtiöitä varten.
Harrastelulennotkaan eivät tarvitse uutta kenttää Porvooseen. Helsingin lähellä on kenttiä Hyvinkäällä, Mäntsälässä, Nummelassa, Lahdessa, Lopella ja Kotkassa. Eikö mitään näistä kentistä saataisi käyttöön Porvoon uutta kenttää halvemmalla? Vai käykö tässä nyt niin, että Porvoon lentokenttä ei maksa kenellekään mitään, sillä se rahoitetaan Malmin kentän myymisellä rakennusyhtiöille?