Kuinka moni foorumilainen ajaa henkilöautolla säännöllisesti?

Ajan henkilöautolla säännöllisesti

  • Ajan

    Äänet: 55 49.5%
  • En aja

    Äänet: 56 50.5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    111
Auto on käytetty yhteiskäyttöauto, joita on "poolissa" kaksi kappaletta, käyttäjiä muutama perhe.
Mitenköhän tuollaiseen pooliin voisi liittyä? Myin autoni pois alkukeväästä, sitä ennen tuli ajettua pari kertaa viikossa. Tarpeen jokseenkin samat kuin Jannella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mitenköhän tuollaiseen pooliin voisi liittyä? Myin autoni pois alkukeväästä, sitä ennen tuli ajettua pari kertaa viikossa. Tarpeen jokseenkin samat kuin Jannella.

City car club on ainakin yksi auton yhteiskäyttöpalvelu. Minäkin kuulun siihen. Se ei kyllä ole kovin halpa. Käytännössä kaikkiin yli 1vuorokauden tarpeisiin löytyy edullisempiakin autonvuokrausratkaisuja. Toki jos käytössä on HKL:n suoraveloituslippu kuukausimaksu blue hintaluokassa on kyllä 2 euroa 9,95 euron asemasta.

http://www.citycarclub.net/cprice.php

Ikävä kyllä kilpailun puute ja pieni volyymi pitää Suomen carsharing-hinnat hyvin korkeina. Saksassa carsharing hintataso on melkein puolet halvempi Cambion Aktiv tasolla.

Kuitenkaan yleisessä hintatasossa ei ole Suomen ja Saksan välillä sellaista eroa, mistä syystä car-sharingin pitäisi maksaa Suomessa liki tuplasti. Autojen ja polttoaineiden hinnoissa on pieni ero saksan hyväksi, palkkataso taas taitaa olla likimain sama. Kysynnän ohuus ja kilpailun puute selittänee hintaeron.

http://www.cambio-carsharing.de/cms...5fd-d2af-403c-a3ff-16f97d752824&cms_f1=4&l=de
 
Viimeksi muokattu:
Kuitenkaan yleisessä hintatasossa ei ole Suomen ja Saksan välillä sellaista eroa, mistä syystä car-sharingin pitäisi maksaa Suomessa liki tuplasti. Autojen ja polttoaineiden hinnoissa on pieni ero saksan hyväksi, palkkataso taas taitaa olla likimain sama. Kysynnän ohuus ja kilpailun puute selittänee hintaeron.
Luulen, että Suomessa pitäisi päästä jonkin maagisen minimiportaan yli, jotta yhteiskäyttö muuttuisi samanlaiseksi kuin muualla. Nyt autoja on vähän ja rajatulla alueella. Autojen käyttöaste jäänee alhaiseksi, mutta pääomakulut juoksevat. Autoille tulee myös runsaasti palautussiirtoja, kun alue on pieni.

Erityisesti esikaupungit ovat ongelmalliset. Autoja on vaikea sijoittaa niin, että ne olisivat edes yhtä lähellä kuin joukkoliikenne. Esim. täällä Itä-Helsingissä on tietääkseni vain yksi yhteiskäyttöauto Itäkeskuksessa. Kovin nopeaan auton tarpeeseen siitä ei ole hyötyä. Jos pitää omistaa auto päästäkseen nopeasti yhteiskäyttöautoon käsiksi, niin eihän se oikein kannata. Mutta selvähän on, ettei ainakaan uudehkoa autoa kannata seisottaa lähiössä jouten.

Antero
 
City car clubin ongelma on minun kannaltani se, että kaipaan autoa oikeastaan lähinnä mökkireisuihin pari kertaa vuodessa, mihin heidän hinnoittelumallinsa ei sovi. Vuokra-autolla taas tulee bensoineen hintaa viikonloppu/400km helposti 250 euroa, yli 60 senttiä kilometri on jo liikaa. Harkitsin jopa auton ostoa, mutta kun vuodessa tulee kilometrejä jotain 5000 niin ei siinäkään mitään järkeä ole.

Julkinen liikenne taas, no joo. Helsinki - Joutsa on jotain kolme ja puoli tuntia. Bussissa. Ja paikan päällä vähän kaipaisi autoa, vaikka toki taksikin käy. Siedettävämmän tuosta välistä saa menemällä junalla Lahteen ja vaihtamalla siellä.
 
City car clubin ongelma on minun kannaltani se, että kaipaan autoa oikeastaan lähinnä mökkireisuihin pari kertaa vuodessa, mihin heidän hinnoittelumallinsa ei sovi. Vuokra-autolla taas tulee bensoineen hintaa viikonloppu/400km helposti 250 euroa, yli 60 senttiä kilometri on jo liikaa. Harkitsin jopa auton ostoa, mutta kun vuodessa tulee kilometrejä jotain 5000 niin ei siinäkään mitään järkeä ole.

Easyrent taitaa olla yksi halvimpia vuokraamoja. En oie tuolta koskaan vuokrannut henkilöautoa. Pakua on tullut kyllä käytettyä. http://www.easyrent.fi/

Actumkaan ei ole törkeän hintainen http://www.actumautovuokraus.fi/4
 
Viimeksi muokattu:
City car clubin ongelma on minun kannaltani se, että kaipaan autoa oikeastaan lähinnä mökkireisuihin pari kertaa vuodessa...
Uskon kyllä CCC:n omaan laskelmaan, jonka mukaan CCC:n auto on mökkireissullekin halvempi kuin uudehko oma auto. Jos todella maksaa kaikki auton kulut vain kahta mökkireissua varten. Mutta käytännössähän on niin, että on se auton hankinnan syy mökkimatkailu tai työmatka, hankittua autoa käytetään sitten kaikkeen mahdolliseen, ”koska se kerran on hankittu”.

Minulla auton tarve on määrällisesti useimmin ruokakaupassa käynti ja metron liityntäliikenne. Ruokakauppaa varten aion ostaa tavarapolkupyörän, tosin sitten joudun asioimaan isossa automarketissa, koska se on lähempänä kuin nyt käyttämämme pienemmät kaupat. Metroliitynnän korvaajaksi pyörä on huonompi. Matka on pitkä, aikataulut tiukemmat ja säävalintaa ei voi tehdä. Minulle harmi on, että kumpaankaan tarkoitukseen CCC ei ole sopiva ratkaisu. Ja toisaalta siellä (kantakaupungissa), missä CCC voisi näihin tarkoituksiin toimia, tarvetta ei ole. Siellä on ilman liityntää toimiva ratikka ja palveluita tiheästi.

Antero
 
Mä ainaskin ajelen niinkauan kun ajokortti säilyy lompakossa ja on sen verran vaurautta, että saa jotenkuten ylläpidettyä henkilöautoa. Yleensä ajelen joka viikonloppu Hesasta Haminaan ja päinvastoin, jo pelkästään tämä ajelu maksaisi Easyrentin hinnoilla siinä tonnin kuukaudessa ja nyt voi muutenkin ajella milloin huvittaa eikä tarvitse ihmetellä mistä saisi klubiauton käsiin. Jos vielä tekee lomamatkan Lappiin, niin kustannus on jo melkoinen. Autovuokraamoautoa olen jonkunkerran käyttänyt Ryanair-matkoilla Saksaan, yleensä Ryanairilla on oheistuotteena edullisia vuokrauspaketteja.
 
Ajan, omalla, pakosta ja niinsanotusti huvikseen, itseasiassa tuli juuri vaihdettua kulkupeliä isohkoon farmarimalliseen. Vuorotyö osaltaan pakottaa omistamaan auton, viikonloppuaamuina on melkoisen haastaa ehtiä toiselle puolelle pk-seutua seitsemäksi duuniin. Eikä kiinnosta lähteä 4.30 tekemään matkaa :) Tarvetta on senverta paljon, ettei mikään yhteisomistus ole tullut edes mieleen, ja btw, saako näissä autoissa kuljettaa esimerkiksi koiraa mukana?
 
tosin sitten joudun asioimaan isossa automarketissa, koska se on lähempänä kuin nyt käyttämämme pienemmät kaupat.

Mikä ongelma tämä on? Itselläni on siinä mielessä ihanteellinen tilanne, että lähimmät kaksi kauppaa ovat isohkoja automarketteja, tosin molemmat korvataan lähitulevaisuudessa yhdellä isolla Prismalla, joka tulee vielä lähemmäksi kotia. Ei tässä tulisi mieleenkään lähteä kauemmaksi ostoksille pienempään kauppaan maksamaan samoista asioista huomattavasti korkeampaa hintaa, sitä paitsi samalla jäisi bonuksetkin saamatta.

Jos iso automarket on se läheisin, ei todellakaan ole väärin myös käyttää sitä.
 
Mikä ongelma tämä on?
Pienessä kaupassa asiointi sujuu huomattavasti nopeammin ja vähemmällä haahuilulla etsiä niitä muutamia asioita ympäri hehtaarihallin. Eli asiointi automarketissa on huomattavasti vaivalloisempaa sekä kaupan sisällä että kauppaan pääsemiseksi. Itse en sentään mene siihen halpaan, miksi kaupoista tarkoituksella tehdään isoja ja pakotetaan ihmiset kävelemään kaikenlaisen tarpeettoman ohi tekemään turhia yllykeostoja.

Meillä on etäisyysjärjestyksessä Citymarket, Itäkeskus, Prisma ja n. 800 neliön S-market. Sittarissa ja Itiksessä joutuu silloin tällöin asioimaan, mutta vastikään avattuun Prismaan en aio mennä lainkaan. S-markettiin pääsee autolla seinän viereen, mutta polkupyörällä sinne on tavattoman hankala matka, kun pitää väistellä suoraa autotietä.

Antero
 
No ei se Prisma niin kamalan valtava ole. Kun oppii tuntemaan, niin äkkiä käy ;).
Minulla on Alepa 100 metrin päässä. Kuin oikein ottaa ristiselästä (kulumat) ja olkapäästä (hermosärky), niin käyn sielläkin autolla.
Iltatöissä kun olen, niin kotiinpaluu autolla 15-20 min ja julkisilla 1h 15min - 1h 45 min.
Vanha on valmis uhraamaan nopeaan kotimatkaan!
 
Takaisin
Ylös