Seuraaja apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpiselle

Isot saappaat täytettävänä, mutta kuka hakijoista olisi millainen joukkoliikennepäättäjä ja -visioija?
Hyvä kysymys, sillä olet Vristo ymmärtänyt asian juuri oikein. Tämä apulaiskaupunginjohtaja on se, jonka alaisuudessa päätetään, kuljetaanko autolla töihin, päivähoitoon, kouluun ja automerkettiin maitokauppaan. Mahtavatko valitsijat ymmärtää asiaa?

Antero
 
Hyvä kysymys, sillä olet Vristo ymmärtänyt asian juuri oikein. Tämä apulaiskaupunginjohtaja on se, jonka alaisuudessa päätetään, kuljetaanko autolla töihin, päivähoitoon, kouluun ja automerkettiin maitokauppaan. Mahtavatko valitsijat ymmärtää asiaa?
Jos sen on pakko olla demari, niin mites Kaarin Taipale? Tunnen kirjoittajana, en tiedä johtajankyvyistä mitään. Keski-Pasilan kaavatyössä taisi olla mukana?
 
Jos sen on pakko olla demari, niin mites Kaarin Taipale? Tunnen kirjoittajana, en tiedä johtajankyvyistä mitään. Keski-Pasilan kaavatyössä taisi olla mukana?
Kaarin Taipale on ollut Rakennusvalvontaviraston päällikkö, joten hänellä on johtamiskokemusta pykälää alemmalta johtajatasolta Helsingin palveluksessa.

Kuten HS tänään kertoi, poliittinen sopimus tästä johtajapaikasta Kokoomuksen ja demareiden välillä pitää. Soininvaaralla ei ole mahdollisuuksia, vaikka Yhdenvertaisuuslain perusteella häntä ei saa syrjiä mielipiteen vuoksi. Onneksi SDP:llä on tarjota kuitenkin muodolliset pätevyysvaatimukset täyttäviä, ei pelkästään sopivia ehdokkaita.

Antero
 
Olen alusta lähtien pitänyt peukkuja pystyssä Soininvaaralle, mutta eipä näytä auttavan.

Kaarin Taipale on ollut Rakennusvalvontaviraston päällikkö, joten hänellä on johtamiskokemusta pykälää alemmalta johtajatasolta Helsingin palveluksessa.


Minusta kokemus johtajatasolta Helsingin palveluksessa ei ole mitenkään välttämätöntä tulevalta apulaiskaupunginjohtajalta. Palstan aihepiiriä sivuten uskon, että polkupyörän kanssa halki Euroopan matkustanut ymmärtää liikennesuunnittelusta enemmän kuin joku keskivertodemari, jonka ymmärrys liikennesuunnittelusta perustuu vain toimistotuolissa istumalla opittuun byrokratiaan ja poliittiseen retoriikkaan. Tämä siis ihan vain ennakkoluuloisena maallikon kommenttina.
 
Kuten HS tänään kertoi, poliittinen sopimus tästä johtajapaikasta Kokoomuksen ja demareiden välillä pitää. Soininvaaralla ei ole mahdollisuuksia, vaikka Yhdenvertaisuuslain perusteella häntä ei saa syrjiä mielipiteen vuoksi. Onneksi SDP:llä on tarjota kuitenkin muodolliset pätevyysvaatimukset täyttäviä, ei pelkästään sopivia ehdokkaita.
Eiköhän tuo paikka demareille mene, mutta katsotaan nyt ihan rauhassa mitä järjestelyjä siitä seuraa... Soininvaaraa on veikkailtu Stakesin tutkimusjohtajaksi, en tiedä kuinka vakavissaan on tähän ehdolla mutta kieltämättä kivasti kirittää. Ihan näin asioiden hoidon kannalta toivoisi että valittavalla henkilöllä on mahdollisimman laaja tuki.
 
Palstan aihepiiriä sivuten uskon, että polkupyörän kanssa halki Euroopan matkustanut ymmärtää liikennesuunnittelusta enemmän kuin joku keskivertodemari, jonka ymmärrys liikennesuunnittelusta perustuu vain toimistotuolissa istumalla opittuun byrokratiaan ja poliittiseen retoriikkaan.
Ei ole vahingoksi ymmärtää jotain kaavoituksestakin, jos joutuu sitä johtamaan. Siinä mielessä olen tyytyväinen siihen, että aiemmin pelkillä poliittisilla ansioilla julkisuudessa esiintyneet demarinimet ovat jääneet syrjään. Rohkenen arvata, että tällä asialla on ollut merkitystä, jotta demarit ovat saaneet Kokoomuksen tuen, vaikka poliittisen korttipakan jaossa vihreät jäävätkin tappiolle.

Ihan näin asioiden hoidon kannalta toivoisi että valittavalla henkilöllä on mahdollisimman laaja tuki.
Edelliseen kommenttiini viitaten arvelen, että tämä on ymmärretty myös valinnan tekevien demareiden sisällä. Eihän ole sinänsä pahaksi, jos virkaan valitaan pätevä henkilö, vaikka hän edustaisikin SDP:tä. Jos nyt tapahtuu näin, meillä on edetty poliittisessa kulttuurissa aiemmista kaupunginjohtajanimityksistä.

Silti en odota mitään ihmettä tapahtuvaksi. Kokoomuksen ja demareiden johdolla Helsinki sijoittuu ympäristöasioissa kehitysmaaluokkaan (HS:n artikkelit tänään) autoiluystävällisellä politiikallaan.

Antero
 
Viimeisin käänne kisassa:

Hesari tänään Penttilä paalupaikalle Helsingin johtajakilvassa
Olisihan se perin mielenkiintoista, jos Helsingin kaupunginjohtajistoon valittaisiin henkilö YTV:n johdosta. Varsinkin ajatelleen paraikaa päällä olevaa kiistaa pääkaupunkiseudun kuntien joukkoliikenneorgansaatiosta ja mitä mieltä Helsinki on siitä, että nykyinen YTV olisi jatkossa koko alueen joukkoliikenteen järjestäjä ja tilaaja. Toisaalta sellainen ratkaisu voisi olla kädenojennus sovinnon puolesta ko. asiassa.

Minusta lupaa ihan hyvää kumpi tahansa nyt (Penttilä tai Soininvaara) valitaankin. Kummatkin lienee joukkoliikenneihmisiä, niin olen ainakin ymmärtänyt. Penttilä erityisesti raideliikenteen sekä tiiviin kaupunkirakenteen kannattaja.

Voi olla tietysti joku muukin ehdokkaista vielä.
 
Viimeisin käänne kisassa:

Hesari tänään Penttilä paalupaikalle Helsingin johtajakilvassa
Olisihan se perin mielenkiintoista, jos Helsingin kaupunginjohtajistoon valittaisiin henkilö YTV:n johdosta. Varsinkin ajatelleen paraikaa päällä olevaa kiistaa pääkaupunkiseudun kuntien joukkoliikenneorgansaatiosta ja mitä mieltä Helsinki on siitä, että nykyinen YTV olisi jatkossa koko alueen joukkoliikenteen järjestäjä ja tilaaja. Toisaalta sellainen ratkaisu voisi olla kädenojennus sovinnon puolesta ko. asiassa.
Paitsi että tuo YTV-kuvio ei käsittääkseni kuulu kaupunginsuunnittelujohtajan tontille... Helsinkiä taisi kaupunginjohtajistosta edustaa Sauri.

Minusta lupaa ihan hyvää kumpi tahansa nyt (Penttilä tai Soininvaara) valitaankin. Kummatkin lienee joukkoliikenneihmisiä, niin olen ainakin ymmärtänyt. Penttilä erityisesti raideliikenteen sekä tiiviin kaupunkirakenteen kannattaja.
Hyvä niin, tosin tuon tontin isoimmat haasteet on kuitenkin muualla kuin liikenteessä, esimerkiksi niissä tonteissa. Tavallaan toivoisi jotain betonidemaria jolla on sujuvat yhteydet rakennusalaan, voisi saada jotain aikaan...
 
Takaisin
Ylös