Osta asema!

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Senaatti-kiinteistöt on viime perjantaina 5.10. laittanut myyntiin koko joukon entisiä RHK-kiinteistöjä, joista pyydetään tarjouksia marraskuun loppuun mennessä. Myytävänä on vanhojen (ja arvokkaiden) asemarakennusten lisäksi näytteitä uudemmasta arkkitehtuurista. Miten olisi vaikka Kuivaniemen asema vuodelta 1966, Viekin asema vuodelta 1970, Arolan asema vuodelta 1976 tai Valtimon asema vuodelta 1980 eli melkein uusi:lol:

Ei muuta kuin pankinjohtajan puheille!:mad:

http://www.senaatti.fi
 
Miten asemien myynti vaikuttaa tulevaisuuden liikennöintiin? Jos rataosalla aloitetaan paikallisliikenne uudelleen niin onko aseman omistuksella vaikutusta pysähdyksiin? Voiko aseman myynti estää junien pysähtymisen tulevaisuudessa? Ainakaan lipunmyyntikäyttöön asemaa ei voida ottaa.

Aloin miettiä asiaa kun olin museojunamatkalla Pieksämäen ja Savonlinnan välillä ja tuolla välillä osa asemista on ilmeisesti asuinkäytössä. Kun rata kunnostetaan tänä kesänä 120 km/h nopeudelle niin mahdollisesti tulevaisuudessa radalla voidaan aloittaa kiskobussiliikenne. Miten aseman ostanut ihminen suhtautuu henkilöliikenteen aloittamiseen? Kukaan ei varmaankaan halua pihalleen ihmisiä odottamaan junaa. Mielestäni asemarakennukset olisi syytä pitää valtion omistuksessa eikä ahneuksissa myydä niitä yksityisille ihmisille koska se voi haitata tulevaisuuden junaliikennettä.
 
Uudelleenalkava henkilöliikenne ei välttämättä tarvitse vanhoja asemia. Rataa on nostettu kuitenkin niin monta kertaa, että uusi laituri on joka tapauksessa rakennettava. Samalla pysäkin sijainti voidaan miettiä järkeväksi niin rakennuskustannusten kuin taajaman palvelunkin osalta. Esimerkkinä mainittakoon uudelleenaloitettu Juupajoen henkilöliikenne. Edelliset alueella pysähtyneet henkilöjunat pysähtyivät Korkeakosken asemalla, uudet henkilöjunat uudessa paikassa.
 
Esimerkkinä mainittakoon uudelleenaloitettu Juupajoen henkilöliikenne. Edelliset alueella pysähtyneet henkilöjunat pysähtyivät Korkeakosken asemalla, uudet henkilöjunat uudessa paikassa.

Juupajoen kunnan pohjoisnaapurissa Vilppulan kunnassa uudelleenavattu Kolho on samanlainen tapaus. Vanha asemarakennus purettuine laiturialueineen on muussa käytössä ja uusi henkilölaituri sekä P+R-alue on sen vieressä selkeästi omalla alueellaan. Pysäkkihän ei tarvitse näissä Dm12-tapauksissa kuin 80 metrin laituripituuden radan varresta.
 
Ainakaan lipunmyyntikäyttöön asemaa ei voida ottaa.
Periaatteessa rautatieasemakiinteistön omistajuudella ei ole merkitystä: yksityisenkin omistamalla rautatieasemalla voi järjestää lipunmyynnin vuokraamalla osan siitä lipunmyyntikäyttöön (esimerkkinä Vaasan asema).



Muita vaihtoehtoja, jos esimerkiksi asemalla asuu joku tai muuten ei halua vuokrata asemaa lipunmyyntikäyttöön, tai jos asemarakennus on purettu:
  • lipunmyyntikioski asemalaiturille
  • uusi asemarakennus odotustiloineen franchising- tai asiamiesperiaatteella yrittäjäpohjaisena (lipunmyynnin yhteydessä muuta toimintaa, kuten kauppa, kioski, kahvila, posti, matkahuolto tms.) laiturin kaanalta otollisimpaan paikkaan
  • pelkkä lämmitetty odotustila, jossa esim. kahvila tai kioski ja JunaMaatti / vastaava lipunmyyntikone
  • pakkolunastus :twisted:
 
Vähän off-topic sikäli ettei entinen Rautatiehallituksen hallintorakennus ja VR:n pääkonttori ihan varsinainen asema ole ollut, mutta linkataan tähän viestiketjuun nyt kuitenkin uutisointia ko. kiinteistön siirtymisestä sijoitusyhtiö Exilionille, joka vuokraa tilat Scandic Hotelsille 500 huoneen hotellin avaamista varten:
https://yle.fi/uutiset/3-9700209
http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005274740.html
 
Takaisin
Ylös