Onhan noita käytetty, esimerkiksi omakotitaloalueet tiivistyvät oikein hyvin ihan vaan lisärakennusoikeudella. Mielestäni Helsingissä ei olla tilanteessa, jossa voitaisiin aidosti keskustella siitä mihin rakennuskohteeseen tulisi keskittyä, kaikki gryndataan mitä saadaan. Ehkä tulevaisuudessa.
Hiilikasoja on laitettu maan alle, yksi voimala puretaan ja yksi vanha otetaan muuhun käyttöön. Keski-Pasila otetaan käyttöön kun se saadaan, vanhalla varikolla nousee paraikaa taloja (hurjan näköisiä muuten, paikalliset toteavat että näköjään tulee Alepa katolle...) Toi ostoskeskukset on mielenkiintoinen idea, ne rakennukset tuntuvat olevan jossain kaupungin erikoisuojeluksessa jottei kaupat katoaisi, mutta järkevää olisi tehdä asuintaloja tilalle ja kaupat kivijalkaan.
Sellaisilla rakennusoikeuden arvoilla joilla teiden kattaminen kannattaa, kannattanee myös vanhan purkaminen. Eli kustannukset tulee eteen ja siksi tuo kattaminen ei etene. Koko tieliikenneverkko pitäisi suunnitella uusiksi, ja siihen ei riitä rahkeet suunnittelijoilla tai päättäjillä.
Esimerkiksi Kustaa Vaasan tien kattaminen, ihan kiva idea mutta ei kuulemma kannata, maksanee joitain kymmeniä miljoonia. Toiselle ongelmaväylälle eli Koskelantielle suunnitellaan sitten tunnelia, johon siihenkään tuskin löytyy rahaa, maksanee jotain 80 miljoonaa euroa.
Mutta pitempi tunneli Lahden moottoritieltä Viikin liittymästä Koskelantien ja Mäkelänkadun risteykseen tuskin maksaisi niin kovin paljoa enempää, ehkä hieman yli 100-150Me. Lahdentieltä Keskustaan/Hakaniemeen menijät ajaisivat Mäkelänkadun tai Pasilan kautta Teollisuuskadulle (nykyistä ruuhkaa vasten) ja edelleen rantatietä, ja toisaalta Pasilan väylän tai Nordenskijöldinkadun kautta Töölöön ja Länteen. Koskelankadun liikenne vähenisi rajusti ja tasoittuisi kaksisuuntaiseksi. Lahden moottoritien pohja Viikistä eteenpäin voitaisiin muutta asunnoiksi, samoin Hermannin rantatie. Väitän että rakennusoikeus maksaisi tuon tunnelin.
Tällaista ei Helsingissä voi edes ehdottaa, koska se vaatisi että liikennesuunnittelu tarkastelisi useampaa risteystä kerrallaan. Toinen vastaava tapaus on Länsiväylä, se on rakennetttu väärään paikkaan, ja korjaustoimenpiteet alkavat virheen myöntämisestä. Keskustatunnelin tarve voidaan poistaa viidellä kameralla ja liikennemerkillä, läpiajokielto Länsiväylän päästä Itäväylälle, Lahden, Tuusulan ja Hämeenlinnan väylille ja kamerat valvomaan. Länsiväylää pääsee edelleen keskustaan ja pois, läpiajoliikenne menee sinne minne sen kuuluukin mennä.