Lähikauppojen lakkauttaminen jatkuu

Aika monikin viettää laatuaikaa nimenomaan huoltoasemilla. Eräs tälläkin palstalla kirjoitteleva tilausbussinkuljettaja on kertonut, että tauon sattuessa Helsingin keskustaan hän ei jää viettämään sitä paikallisiin kahviloihin tai ravintoloihin, vaan ajaa bussilla Tuomarinkylän ABC:lle.

Tätä en oikein ymmärrä. ABC:llä nimittäin on supistetut ruokalistat verrattuna esimerkiksi Rossoon. Keskustan paikoista saa huomattavasti monipuolisempaa ruokaa. ABC:llä se ruokatarjonta on lähinnä hampurilaista ja pizzaa. Lounas on kyllä ihan tasokas, mutta niin se on useimmissa muissakin ravintoloissa, keskustassa ja muualla. Varsinkin keski-ikäisiä ja vanhempia duunarimiehiä tuntuu joku kuitenkin ABC:llä vetävän, mutta valkokaulusväki sekä naiset käyttävät ilmeisesti keskustan ruokapaikkoja? Toivottavasti Helsingin keskusta säilyttää vetovoimansa ABC-ilmiön keskellä, voi vain toivoa.
 
Salet voitaisiin muuttaa Alepoiksi, joka on vahva brändi pk-seudulla. HOK-Elanto voisi alkaa kehittää tätä ketjua, joka valtakunnalliselle S-ryhmälle on pieni tekijä. Jospa saisimme myös Tampereelle ja Turkuun lähiö-Alepoita ja näin kauppatarjontaa sielläkin parannettua.

Minulle on käytännössä samantekevää, onko lähi(osuus)kauppa Sale vai Alepa, vai Siwa, Tarmo tai K-Extra. Tärkeintä olisi, että sellaisia olisi lyhyen kävelymatkan päässä asunnoista. Itse asun kaupassakäynnin kannalta varsin edullisesti, puolen kilometrin päässä on sekä Valintataloksi muuttuva Jankan Spar että Lidl (jossa käyn aniharvoin), mutta jos tuossa parinsadan metrin päässä olevalla Huikkaanaukiolla olisi jokin yllämainitsemani lähikauppa (kuten ennen on ollutkin, yhdessä postitoimipaikka TAMPERE 56:n kanssa :)), tulisi päivittäistavarat varmasti usein sieltä ostettua.

Tradekan tahdosta kehittää Siwaa ja K-ryhmän K-Extran kehittämistahdoista en sitten tiedä? Pientaloalueille kauppatarjontaan on tullut ainakin piristystä, kun on avattu Lidlin sekä ABC:n uusia toimipaikkoja ja muutettu Nesteen huoltoasemamyymälöitä K-kaupoiksi.
Luulisi ja toivoisi näiden ketjujen nostavan vielä päätään. Siwalla on minusta vähän nuhjuinen olemus, ja K-Extra tuntuu vanhaa K-Lähikauppaa kalliimmalta (liekö Pikkolon peruja), mutta näitä jos olisi kivijalkaliiketiloissa Tampereellakin nykyistä enemmän, olisin tyytyväinen.
 
Jospa saisimme myös Tampereelle ja Turkuun lähiö-Alepoita ja näin kauppatarjontaa sielläkin parannettua.

Turun ja Tampereen kohtuullisen joukkoliikennepalvelun lähiöissä tilanne on aika kattavasti se, että joka lähiössä on yksi tai kaksi päivittäistavarakauppaa. Yleensä tällaisessa asemassa olevassa kaupassa on kohtuullisen hyvä valikoima ja laatu ketjun nimestä riippumatta.

Joukkoliikennevyöhykkeen ulkopuolella naapurikunnissa tilanne on heikompi, mutta yleensä laajemmalta asuntoaluekokonaisuudelta löytyy sielläkin yksi tai kaksi lähikauppaa. Valikoima ja laatu ovat autopohjaisilla alueilla heikommat ja tukeutuvat selvemmin huoltoasemiin.

Olen tässä asiassa tehnyt aika paljon kenttätyötä eli käynyt jossain kulkeissani katsomassa kaupan tarjontaa.
 
Oulussa esikaupunkialueella asuvana lähimmät ruokakaupat ovat runsaan 10 minuutin kävelymatkan päässä saman katon alla olevat Prisma ja Euromarket. Ennen kuin kauppakeskus valmistui moottoritien liittymän viereen kolme vuotta sitten, piti ruokakaupassa käydä yli 15 minuutin kävelymatkan päässä.

Toinen näistä ketjuista mainosti aiemmin olevansa Automarket, mutta nyttemmin se on mainostanut olevansa Perhemarket. Onko kovat arvot vaihdettu pehmeisiin vai onko auto nykyään perheen synonyymi?
 
Toinen näistä ketjuista mainosti aiemmin olevansa Automarket, mutta nyttemmin se on mainostanut olevansa Perhemarket. Onko kovat arvot vaihdettu pehmeisiin vai onko auto nykyään perheen synonyymi?

Näyttäisi parempi suunta olevan myös hypermarketien sijoituksella, joissa pääradan varren kaupungit ovat näyttäneet esimerkkiä jo pitkään. Palataan siis Citymarketien juurille. Alun alkaenhan ne olivat kaupunkien keskustoissa, joilta siirtyivät pelloille ja nykyään taas takaisin keskustoihin. Helsingin Sanomat kirjoittaa Keskon suunnitelmista hypermarketien suhteen:

"Peltomarkettien aika alkaa muutenkin olla ohi, ja esimerkiksi suurin osa meidän uusista hankkeistamme rakennetaan keskustojen tuntumaan", näin sanoo Keskon aluejohtaja Timo Huurtola.

Artikkeli täällä:
http://www.hs.fi/digilehti/kaupunki...kehyskuntiin+hypermarketverkkoa/1135231524787
 
Takaisin
Ylös