Greater Helsinki Vision 2050

Liittynyt
31 Tammikuu 2006
Viestit
2,686
Hai raportoi, että kilpailu on päättynyt http://blogit.hs.fi/suurkaupunki/greater-helsinki-kilpailu-ratkaistu/

Voittajaehdotus on nimeltään Emerald, lisätietoja kolmannella kotimaisella sivulta http://www.greaterhelsinkivision.fi/

Ymmärrän miksi voitti, varsinkin tekosaariketju on aivan mainio idea. (Onhan tätä tuopin ääressä puitu, olisi varmaan pitänyt opiskella arkkitehdiksi ja istua iltaa vähemmän...)

Raideverkkokaan ei ollenkaan hassumpi, Light Railia piisaa ja se integroituu sulavasti metroon ja junaan. Ajattelin jo että onko tuo jonkun ulkomaan ihmisen piirtämä joka ei ymmärrä suomalaisia erityisolosuhteita, miutta kyllä tuo WSP Finland kuulostaa ihan suomalaiselta toimistolta. Sen verran tutun näköistä, että olisikohan tuolla WSP:n tiimissä ollut joitain foorumilaisia?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Helsinki seudun ideakilpailu, Greater Helsinki Vision 2050 on ratkennut.

Kilpailun voitti Emerald suunnitelma.

Voittaneessa vaihtoehdossa on ehdotettu laajamittaisia merentäyttöjä mm. Hernesaaresta Pihjalasaaren ja Melkin kautta Keilaniemeen ja Katajanokalta Laajasaloon ja Santahaminaan, laajaa raideliikenneverkkoa ja uusien tiiviiden alueiden rakentamista raideliikenteen varaan.

http://www.greaterhelsinkivision.fi/

Minusta tuo suunnitelma vaikuttaa hyvännäköiseltä. Merentäyttäminen on erittäin hyvä tapa parantaa kaupunkirakennetta.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti olen vielä "kuvioissa mukana" vuonna 2050 näkemässä tuon kaiken raideliikenteen ;).

Hienoa muuten huomata, että tuossa voittaneessa "Emerald"-suunnitelmassa Pisara-rata alkaa jo Huopalahdesta ja sen lenkki tulee ilmeisesti ihan Erottajalle saakka. Tuollaisena olisi varsin metromainen Stadlerin FLIRITin tapaisilla (jos sellaisia on vielä vuonna 2050) kaupunkijunilla liikennöitynä. Metron laajennukset jatkuisivat Kirkkonummelle ja Sipooseen saakka, mutta ei esimerkiksi Töölö-Pasila-metroa (em. laaja Pisara korvaisi sen). Tosin Sipoon suunnalta olisi vaihtoehtona myös Heli-rata. Light railia on ainakin Jokerit (I ja II) sekä sen haarautumat, Viiran tapainen ja Laajasalon radat, myöskin haaroineen.

Piristäviä suunnitelmia; siitä vaan värkkäämään tuollaista visiota.
 
Viimeksi muokattu:
Ajattelin jo että onko tuo jonkun ulkomaan ihmisen piirtämä joka ei ymmärrä suomalaisia erityisolosuhteita, miutta kyllä tuo WSP Finland kuulostaa ihan suomalaiselta toimistolta. Sen verran tutun näköistä, että olisikohan tuolla WSP:n tiimissä ollut joitain foorumilaisia?

Olihan siellä :) Minun lisäksi ainakin yksi satunnaisemmin foorumia seuraava. Mukana oli toki muitakin liikennesuunnittelijoita. Hesarissa light rail onkin sujuvasti muuttunut metroksi. Syy saattaa kyllä olla haastateltavissakin. Työn raideverkko on viime kädessä viitteellinen.

WSP Finlandin liikenne- ja maankäyttöpuoli on pääasiassa entinen LT Konsultit ja sitä ennen Liikennetekniikka Oy. WSP kokonaisuutena on kansainvälinen noin 8000 hengen suunnittelukonserni.
 
Takaisin
Ylös