Näytetään tulokset 1-10/10

Viestiketju: Vuosaaren satama

  1. #1
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Loppi
    Viestejä
    1051

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    VR ei kuljeta enää postia, eikä Itellan logistiikkakeskusta Tikkurilantien varressa olisi muutenkaan kovin helppo integroida pääradan oikaisuun, pelkästään ratkaisun epäkäytännöllisyyden ja tulevaisuuden tilavarausten takia. Itse uskon kuitenkin, että jostakin päin Vantaata/Tuusulaa, ehkäpä lentoaseman pohjoispuolelta tai sitten jostakin Savion suunnalta, ryhdytään etsimään paikkaa "uudelle Ilmalalle" eli maaliikennekeskukselle...ennemmin tai myöhemmin.
    En tiedä että vastaako tämä maaliikennekeskusta
    Keravan saviolle on tulossa Kerca logistiikkakeskus vuosaaren sataman myötä.
    Kerca kaava on mennyt läpi ilman valituksia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kerava
    Keravan logistiikkakeskus

    Keravan logistiikkakeskus, Kerca, on suunniteltu raideliikenteen ja maantieliikenteen yhdyspisteeksi. Se sijaitsee logistisesti erinomaisesti pääradan ja Lahden moottoritien välissä ja sieltä on suora raideyhteys Vuosaaren satamaan.

    Kercan läheinen sijainti aivan Vuosaaren tunneliradan päässä sekä pääradan ja pohjoiseen menevien pääväylien vieressä mahdollistavat yritysten tavarankuljetusketjujen optimoinnin. Myös Venäjälle ja sieltä Kaukoitään suuntautuva liikennettä voidaan palvella Keravalta.

    Keravan Logistiikkakeskus rakennetaan Etelä-Keravalle Savion kaupunginosaan yli 130 hehtaarin alueelle. Alueen koko vastaa noin 200 jalkapallokenttää.

    Keskuksen ytimessä ovat vienti- ja tuontiterminaalit sekä konttien säilytysalue. Kontit siirretään junista nostureilla suoraan terminaaleihin, rekkojen trailereille tai välivarastoitavaksi. Alueelle on kaavailtu myös muun muassa Tullin toimipistettä, konttien huolto- ja vuokrauspalveluja, toimistotiloja, polttoaineen tankkauspistettä sekä yöpymis- ja taukopaikkapalveluja kuljettajille. Liikenteen sujuvuuden takaamiseksi alueelle on suunniteltu oma moottoritieliittymä.

    Kercan alueen suunnittelevat yhteistyössä Keravan kaupunki ja SRV Viitoset-yhtiö.

    " Arviomme mukaan Kerca työllistää jopa tuhat henkilöä. Kerca tarjoaa vahvan kokonaiskonseptin yrityksille. Sijainti on erinomainen, kaupungin yrityspalvelut on arvioitu Uudenmaan parhaimmiksi, SRV on maan vahvimpia osaajia uudenlaisten rakennuskokonaisuuksien kehittäjänä ja alueen oppilaitokset ovat valmiita tekemään räätälöityjä paketteja työvoiman saatavuuden varmistamiseksi", kehitysjohtaja Harri Nikander sanoo.

    Kerava Cargo Centerin kotisivut. http://www.kerca.fi/
    http://www.kerava.fi/kerca.asp#20
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 29.12.2007 kello 06:25. Syy: jaettu omaksi viestiketjukseen

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Keravan saviolle on tulossa Kerca logistiikkakeskus vuosaaren sataman myötä.
    Minusta tämä näyttää siltä, että Vuosaareen on tehty satama, joka ei mahdu sinne ja jonka liikenneyhteydet muualle Suomeen eivät toimi. Niinpä Vuosaaren sataman maatoiminnot sijoitetaan Keravalle, jonne rakennetaan toinen satama, tosin ilman merenrantaa ja laituripaikkoja. Siirtokuormaukset ja välivarastoinnit tehdään sitten kahteen kertaan.

    Tämän järjestelyn mielekkyyttä voi pohtia vaikka eilisen uutisen perusteella, jonka mukaan UPM keskittää oman satamaliikenteensä Kotkaan ja lopettaa rahtauksen Haminassa. Ahtauksen hoitaminen yhdessä paikassa jättää työttämäksi ainakin 100 henkilöä mikä tarkoittaa, että kustannukset ovat 100 miestyövutta halvemmat yhdessä paikassa hoidettuna.

    Antero

  3. #3
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Salaliitostahan tässäkin on kyse, kuten Antero vihjaa. Vuosaaren satama mahtuu loistavasti sinne minne pitääkin. Kerca sijoitetaan oikoradan varteen, liikenteen solmukohtaan. Tottakai Antero vastustaa Vuosaaren satamaa, ilmeisesti parempi kohde olisi jokin kepun siltarumpu landella. Ei Haminan tai Kotkan asia tähän liity mitenkään, UPM valitsi kahdesta satamasta toisen, koska tavaraakin on vähemmän ja kysyntä huonoa. On yleismaailmallinen ilmiö, että moiset keskukset muodostavat omia "logistiikkakaupunkejaan" solmukohtiin. Kuormaus juniin tehdään Vuosaaressa, Vuosaareen tulee ratapiha. Kerca tullee jonkin yksityisen yrityksen hallintaan, joka koordinoi sillä omaa toimintaansa, on kyse yhden yrityksen tavaravirroista paljon todennäköisemmin. On oikein hyvä asia, että Vuosaari valmistuu, pölyttävät ja kaasuttavat rekat saadaan pois Helsingin keskustan väyliä kuormittamasta.

  4. #4
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Minusta tämä näyttää siltä, että Vuosaareen on tehty satama, joka ei mahdu sinne ja jonka liikenneyhteydet muualle Suomeen eivät toimi. Niinpä Vuosaaren sataman maatoiminnot sijoitetaan Keravalle, jonne rakennetaan toinen satama, tosin ilman merenrantaa ja laituripaikkoja. Siirtokuormaukset ja välivarastoinnit tehdään sitten kahteen kertaan.
    Keravalle tulee toisaalta lisää työpaikkoja ja keravalaisten duunareiden ei tarvitse ajaa Lahdenväylää pääkaupunkiseudulle töihin, kun voivat kävellä tai pyöräillä omaan kaupunkiinsa töihin. Keravan kannalta siis loistodiili. Kerava on muutenkin kunnostautunut yritysystävällisenä joustavana kaupunkina, joka on johtanut pieneen työttömyysasteeseen ja hyvään taloudelliseen tilanteeseen. Valituksiakin pienessä kaupungissa harvemmin tulee, kun valittaja voi saada vähän huonoa kohtelua joka paikassa, kun kaikki tietävät hänet ulkonäöltä. Vantaalla taas tuskin tiedetään, kuka oli se Mikko Makkonen Koivukylästä, joka teki valituksen S-ryhmän uudesta pääkonttorista ja esti näin sen muuttamisen Vantaalle.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  5. #5

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1394

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Salaliitostahan tässäkin on kyse, kuten Antero vihjaa. Vuosaaren satama mahtuu loistavasti sinne minne pitääkin...
    Aikanani pohdin tätä satama-asiaa aika huolella. Nuorempi polvi ei välttämättä muista, mutta 90-luvulla Vuosaaren sataman vaihtoehtona oli Pikkala Kirkkonummella. Tämä sijainti hakkaa Vuosaaren 10 -0. Ensinnäkin Pikkalaan olisi ollut mahdollista sijoittaa kaikki mahdolliset maatoiminnot ja sittenkin varata maata toinen mokoma mahdollisille laajennuksille. Vuosaaren tapauksessahan ihan lähtokohtaisesti oletetaan että että rahtia täytyy siirtää 'lennossa' Kehä-III:n varrella oleviin maalikenneterminaaleihin. Toisekseen Pikkalasta maantieliikenne muualle Suomeen olisi voinut käyttää kantatietä 45 Hangosta Hyvinkään kautta Porvooseen ruuhkaisen Kehä III:n sijaan. Samoin junaliikenne olisi ollut ohjattavissa Hanko - Hyvinkää -rataa pitkin jolloin ei olisi kuormitettu jo valmiiksi ruuhkaista päärataa. Tarvittavat rata- ja tieinvestoinnit (siis Pikkala - Lohja) olisivat olleet kustannuksiltaan samaa luokkaa kuin nyt toteutettavat. Ja lopuksi muistamme, että tavaravirrat Helsingistä katsoen kuitenkin ohjautuvat ennemmin länsi- kuin itäpuolelle. Itä-Suomessa on tosin paljon metsäteollisuutta, mutta sitä palvelee varsin tarkoituksenmukaisesti Kotka/Hamina satamakokonaisuus.

    Johtopäätokseni on sama kuin aikanaan 90-luvulla: satama sijoitettiin Vuosaareen vain ja ainoastaan siksi, että Helsingin kaupunki ei halua luopua ilmeisesti sinällään varsin tuottavasta satamabisneksestä. Tuskinpa on mikään sattuma, että Vuosaaren satama on syrjäisimmässä mahdollisessa kulmassa joka kuitenkin sattuu kuuluumaan Helsingin kaupunkiin! Ehkäpä vieläkin 'syrjäisempi' sijainti olisi ollut parempi. Jos meillä olisi ollut jokin Suur-Helsingin tapainen organisaatio, johon kuuluisi Kirkkonummi, satama olisi ilman muuta sijoitettu Pikkalaan. Muistanemme vielä, että Pikkalan ja Vuosaaren satamahankkeet eivät koskaan joutuneet todella kilpasille, vaan Helsingin satama tylysti osti pois Pikkalan satamahankkeen pohjaksi perustetun osakeyhtiön kuljeksimasta.

    Keravan logistiikkahankkeesta sinällään minulla ei ole pahaa sanottavaa: sehän vain paikkaa lähtökohtaisesti huonoa tilannetta. Tottakai on parempi, että tavaran jatkokäsittely tehdään Keravalla, minne rahti tulee junalla kuin Kehä III:n varren maaliikenneterminaaleissa. Kyseeeseen tulee vain se, että olisiko sittenkin tarkoituksenmukaista perustaa 'sisämääsatama' kerralla Tampereelle, mistä on erinomaiset maantie- ja rautatieyhteydet ympäri Suomea. Tällaista hankettahan on ainakin hahmoteltu täälläpäin.
    Viimeisin muokkaaja Ville O. Turunen; 29.12.2007 kello 01:32.
    Ville

  6. #6
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1347

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Toisekseen Pikkalasta maantieliikenne muualle Suomeen olisi voinut käyttää kantatietä 45 Hangosta Hyvinkään kautta Porvooseen ruuhkaisen Kehä III:n sijaan. Samoin junaliikenne olisi ollut ohjattavissa Hanko - Hyvinkää -rataa pitkin jolloin ei olisi kuormitettu jo valmiiksi ruuhkaista päärataa.
    Eikös tuon Hanko-Hyvinkää-Porvoo -tien numero ole 25? Tie numero 45 kulkee Helsingistä Hyvinkään eteläpuolelle eli on ns. Tuusulanväylä.

    Valitettavasti tuo tie numero 25 taitaa olla lähes poikkeuksetta kaksikaistainen, joten sitä olisi varmaan pitänyt parantaa ja leventää pitkältäkin matkalta, jotta kasvava rekkaliikenne olisi mahtunut sinne Pikkalan sataman käyttöönoton myötä. Ja olisihan tuo Hanko-Hyvinkää -ratakin pitänyt sähköistää - tuolta radalta olisi pitänyt lisäksi rakentaa yhdysraide Pikkalaan satamaan. Tosin Hanko-Hyvinkää -radan sähköistys olisi voinut olla erittäin hyväkin asia Hangon radan matkustajaliikennettä ajatellen.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  7. #7

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    838

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Satama sijoitettiin Vuosaareen vain siksi, että Helsingin kaupunki ei halua luopua ilmeisesti sinällään varsin tuottavasta satamabisneksestä.
    Tämä on varmasti oikea syy. Hieman ennen sataman rakentamista tarkastettiin väitöskirja, jonka mukaan Suomessa oli liikaa satamakapasiteettia. Muiden satamien toimintoja tehostamalla olisi saatu hoidettua sama liikenne ilman uusia kallita satamia. Tämä ei tietenkään käynyt Helsingille, koska silloin Helsinki olisi menettänyt tuottavan satamabisneksen.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  8. #8
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti Näytä viesti
    Tämä ei tietenkään käynyt Helsingille, koska silloin Helsinki olisi menettänyt tuottavan satamabisneksen.
    Hyvä juttu helsinkiläisille veronmaksajille paremmin voivan kaupungintalouden kautta ja lisää työpaikkoja Helsingissä. Helsingin kaupungintaloutta rasittaa nykyinen kuntarakenne, jossa hyvätuloiset muuttavat ympäryskuntiin ja Helsinki ei saa siitä kompensaatiota, että joutuu majoittamaan opiskelijoita ja muita pienituloisia. Minusta Helsinki ei ole tässä tilanteessa tehnyt väärin vaatiessaan edes jotain seudullista tulonlähdettä itselleen, kun kuntaliitoksista ei mitään ole tullut pitkään aikaan.

    Toki kaikki olisi järkevämpää, jos kunnat yhdistettäisiin, mutta kun ei yhdistetä niin sen mukaan on toimittava. Vuosaaren sataman ruuhkat tulevat pääasiassa Vantaalle, eli eivät ole Helsingin kaupungin harmi. Eli ainakin helsinkiläiset ja keravalaiset voivat nyt taputtaa uusille työpaikoille ja verotuloille, jos liikenneinsinöörit eivät hurraakaan. Helsinki ja helsinkiläiset hyötyvät tottakai myös siten, että kantakaupungista vapautuu tilaa rakentamiselle. Hyvätuloisia saadaan lisää kantakaupunkiin ja kantakaupungin asuntopula hellittää, yhä useampi pääsee asumaan kantakaupunkiin ilman autoa.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  9. #9

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1394

    oletus Vs: Raideyhteys Helsingin lentokentälle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Eikös tuon Hanko-Hyvinkää-Porvoo -tien numero ole 25? Tie numero 45 kulkee Helsingistä Hyvinkään eteläpuolelle eli on ns. Tuusulanväylä.

    Valitettavasti tuo tie numero 25 taitaa olla lähes poikkeuksetta kaksikaistainen, joten sitä olisi varmaan pitänyt parantaa ja leventää pitkältäkin matkalta, jotta kasvava rekkaliikenne olisi mahtunut sinne Pikkalan sataman käyttöönoton myötä. Ja olisihan tuo Hanko-Hyvinkää -ratakin pitänyt sähköistää - tuolta radalta olisi pitänyt lisäksi rakentaa yhdysraide Pikkalaan satamaan. Tosin Hanko-Hyvinkää -radan sähköistys olisi voinut olla erittäin hyväkin asia Hangon radan matkustajaliikennettä ajatellen.
    Kiitos täsmennyksestä. Ja itse asiasta: tottakai Pikkalan sataman yhteydessä olisi pitänyt tehdä isoja tie- ja ratatöitä. Mutta aivan samoin täytyy nyt tehdä Vuosaaren sataman takia kaikenlaista. Kokonaiskustannukset ovat useita satoja miljoonia euroja. Luultavasti Pikkalan tapauksessa kulut olisivat olleet samaa luokkaa. Joskus olen ajanut valtatietä 25 ja se on kaksikaistainen leveä perustie ja useat liittymistä muihin valtateihin ovat eritasoja. Siis ihan riittävän hyvä tie yhden sataman rekkaliikenteelle. Siitä en tiedä, kaipaisiko tie perusparannusta.
    Ville

  10. #10
    Tunnistettu jäsen Rehtori avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    385

    oletus Vs: Vuosaaren satama

    Näin valtatie 25:n varreölla asuvana täytyy todeta että valtatiellä 25 ei todellakaan ole montaa eritasoliittymää, Lohjan ja Myllylammen välillä niitä on sillä välillä kun tie kulkee uuden Turun moottoritien kanssa yhdistettynä. Tie on tällä hetkellä kohtuullisesti kuormitettu eikä se ilman mittavaa perusparannusta kestä suurta rekkarallia.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Muutoksia Vuosaaren Jouko-linjoilla 28.3.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.03.2011, 14:10
  2. Vuosaaren satamarata
    kirjoittanut Compact foorumissa Junat
    Vastauksia: 42
    Viimeisin viesti: 01.02.2011, 15:20
  3. HKL: Vuosaaren metroasemalla vain tuloraide käytössä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 25.11.2010, 13:00
  4. Tulevaisuuden satama-/ratapihapäivystäjät
    kirjoittanut Kotkalainen foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 28.09.2009, 11:33
  5. HKL: Vuosaaren sataman bussiyhteydet paremmiksi
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.10.2008, 11:40

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •