Koivusaaren rakentaminen

Vs: Länsimetro

Mielenkiintoista. Kirjoitin edelliseen suppeaan kirjoitukseen jonkinlaisen vastauksen klo 22.09. Se edeltävä oli siis kirjoitettu paljon aikaisemmin. Nyt huomaan, että se takanani oleva onkin päivitetty klo 22.20 paljon laajemmaksi. Ehkä alkuperäinen vastaukseni nyt tuntuisi hölmöltä, joten poistin sen kokonaan. En edes lue tuota edeltävää kirjoitusta toistamiseen, koska olen sen jo lukenut kerran - hyvinkin taisi olla siinä yksi lause asiaa.

Jokin roti nyt moderaattorilta yms. tähän taaksepäin kirjoittamisen paikkailuun. Olisihan minullakin tuolla toissa kesänä täällä yksi juttu, jonka muotoilisin hieman toisin...
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Länsimetro

Olin paikalla todellisessa nimby-iltamissa Lauttasaaren Yhteiskoululla.

Monen eivät, ihme kyllä, tuominneet itse metroa ja eräs kuuluisa vanhemman polven näyttelijä ilmoitti oikein rakastavansa metroa. Mutta lähestulkoon kaikki puheenvuoronsa käyttäneet (satoja ihmisiä yleisönä) vastustivat Koivusaaren kaavoittamista asuinkäyttöön. Saipa Koivusaari omat "liito-oravansakin"; sen ja Katajaharjun välissä kun elää kuulemma vireä lepakkoyhdyskunta. Moni pelkäsi veneittensä ja niiden paikkojen puolesta sekä siitä, että Koivusaari muodostuisi aikanaan kalliiden kovan rahan asuntojen alueeksi. Siitä kun ksv:n mukaan suunnitellaan nuorien ihmisten, mutta toisaalta myös vanhempien ihmisten asuinaluetta. Myös sitä ihmeteltiin, mihin suunnitelmat Lauttasaaren toisesta metroasemesta eli Myllykallion asemasta katosivat aikanaan. Sen kohdalla taitaa olla ongelmana melkoisen syvälle ulottuva kallioruhje, jonka johdosta metrorata joutuu sukeltamaan noin 40 metrin syvyyteen. Plus 50 metriä on minustakin jo liian syvällä metroasemaksi.

Joku ehdotti Länsiväylän muutettavan kaupunkimaiseksi bulevardikaduksi Koivusaaren kohdalta, jossa nopeusrajoitus olisi 60km/h. No, sellainen nopeusrajoitushan siellä on usein aamuruuhkassa Helsinkiin päin (vaihtuvat nopeusrajoitukset). Länsiväylä meinataan tunneloida Katajaharjun kohdalta. Liikennemäärien Länsiväylällä ennustettiin kasvavan edelleen varsin rajusti; kohdalta Lauttasaari-Koivusaari lähes 30% ja kohdalta Matikylän jopa 50-100%. Hurjia lukuja tosiaankin!

Monet sanoivat, että Lauttasaarelle riittää vain yksi metroasema ja sinne syöttöliikenne busseilla mm. Katajaharjusta ja Vattuniemestä. Koivusaareen ei kuulemma tarvita mitään joukkoliikennettä, vain "merellinen Helsinki"-kaupunki, jossa on vain venepaikkoja sekä uivia asuntoja (hotellikin).

(Aiemmat viestini, jotka sekoittivat viestiketjun on nyt yhdistetty uudeksi viestiksi. Pahoitteluni kaikille sekoilusta!)
 
Vs: Länsimetro

Liikennemäärien Länsiväylällä ennustettiin kasvavan edelleen varsin rajusti; kohdalta Lauttasaari-Koivusaari lähes 30% ja kohdalta Matikylän jopa 50-100%. Hurjia lukuja tosiaankin!
Sellaista se metro aiheuttaa. Onneksi ei maksa paljon.
 
Vs: Länsimetro

Sellaista se metro aiheuttaa. Onneksi ei maksa paljon.
Niiden sanoittiin nousevan ilman metroakin ja monesta niistä jotka olivat paikalla ja kommentoivat, sai kyllä sen vaikutelman, etteivät he meinaa pistää tikkua ristiin joukkoliikennepalveluiden suhteen; oman venepaikan vain tarvitsevat (ja sen takia olivat huolissaan Koivusaaren kohtalosta). Yksityisautoilu ja sen kasvu hyväksytään täysin ja Länsiväylällekin on tarkoitus saada aikaan lisäkaistoja mm. Matinkylästä länteen ja tietenkin nykyiset bussikaistat saattaa esim. kimppakyytiläisten tai "ekoautoilijoiden", mitä se sitten tarvoittikin" käyttöön. Moottoritietltä eivät tule kaistat ainakaa vähenemään, se on aivan selvää. Ja tämä ei koske pelkästään Länsiväylää vaan myöskin Turunväylää, kuten muitakin valtaväliä. Millä saataisiin edes osa heistä ainakin parkkeraamaan "Park'n'Ride"-paikalle ja jatkamaan joukkoliikenteellä? Onko raitiovaunu muka taikasana, en ihan suorilta käsiltä usko, kun puhutaan tuollaisita ihmisistä, jotka ova tottuneet autoillaan liikkuaan. Se on heille elämäntapa.

Miksi muuten täällä YTV-alueella sellaista "Park'n'Ride"-paikkaa osoittaa todella kurjan näköinen liikennemerkki, jossa on auton tai bussin kuva ja sitten sellaisen 1880-luvun höyryvetrurin kuva? Miksi se ei voi olla jotain nykyaikaisempaa?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Länsimetro

Miksi muuten täällä YTV-alueella sellaista "Park'n'Ride"-paikkaa osoittaa todella kurjan näköinen liikennemerkki, jossa on auton tai bussin kuva ja sitten sellaisen 1880-luvun höyryvetrurin kuva? Miksi se ei voi olla jotain nykyaikaisempaa?

En tiedä onko se höyryveturi nyt juuri 1880-luvun mallia, mutta se vaan oli kai suunnitteluaikanaan sellainen, että pikkutyttökin sen "junaksi" tunnisti. Jonkinlainen kasvojenkohotus olisi kyllä tarpeen. Ja samaten raitiovaunupysäkinmerkki on nykyään paljon lapsellisempi kuin mitä se oli vielä takavuosina, samoin bussipysäkinmerkki on kuin jokin NAG. Tasoristeysmerkissä höyryveturi puuskuttaa jne. Kaikki joukkoliikenteen liikennemerkit ovat menneisyydestä ja sittenkin vielä lapsille suunnattuja. Matalalla lentävistä lentokoneista varoittava merkki lienee uskottavin ulkoasultaan. Entä se kun punainen henkilöauto ajaa mustan auton kanssa vierekkäin kilpaa?
 
Vs: Länsimetro

En tiedä onko se höyryveturi nyt juuri 1880-luvun mallia, mutta se vaan oli kai suunnitteluaikanaan sellainen, että pikkutyttökin sen "junaksi" tunnisti. Jonkinlainen kasvojenkohotus olisi kyllä tarpeen.

Uskonpa, että joukkoliikenteen vetovoima piilee jossain ihan muualla kuin näpertelyssä liikennemerkkien kanssa, tuosta junien vanhentuneesta merkistä oli jossain iltalehdessäkin vuosi-pari sitten. Pidän perinteitä arvokkaina säilyttää, kaikkea ei tarvitse modernisoida ja hävittää historiaa. Perinteiset neekerinpusutkin ovat suklaasuukkoja, phah. Höyryveturia esittävä rautatiemerkki muistuttaa hienolla tavalla, mistä kaikki lähti. Suomessahan on puhuttu siitä, että liikennemerkki, jossa isä taluttaa pikkutyttöään, antaisi aihetta epäillä pedofiliaa. No yllätys oli suuri, kun Virossa äiti talutti pikkupoikaa. Huvitti tuo vastakohtaisuus. Ovathan ne liikennemerkkien henkilöautotkin kulmikkaita, mutta ei se näytä haittavan ihmisiä?
 
Vs: Länsimetro

Perinteiset neekerinpusutkin ovat suklaasuukkoja, phah. Höyryveturia esittävä rautatiemerkki muistuttaa hienolla tavalla, mistä kaikki lähti.
Samaa mieltä. Liikennemerkit jossa junaa esittää "Lankkihattu"-aikakauden höyryveturi on ihan OK, koska sellaisia käytetään joka maassa. Millainen raitiovaunu -merkki meillä nykyisin oikein on? Eikö meillä enää ole sitä tyylikästä, virtaviivaista 50-luvun 4-akselista vaunua esittävää pysäkkikilpeä? Onneksi ei sentään sellaista San Fransiscon kaapelivauna esittävää kuten usein muualla.

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Koivusaarta voisi mielestäni laajentaa suunniteltua laajemmin. Vaikka onhan siihen tulossa korkeita rakennuksia, niin kuin useimpien metroasemien viereen, joten metroasema kyllä kerää matkustajansa, niin kuin raideliikenteessä tekee. Raideliikenne on suosittu aina siellä missä saatavilla.
 
Koivusaarta voisi mielestäni laajentaa suunniteltua laajemmin. Vaikka onhan siihen tulossa korkeita rakennuksia, niin kuin useimpien metroasemien viereen, joten metroasema kyllä kerää matkustajansa, niin kuin raideliikenteessä tekee. Raideliikenne on suosittu aina siellä missä saatavilla.
Koivusaaren rakennussuunnitelmia vastustetaan ankarasti Lauttasaaressa, mikä tuli aika selväksi jopa eräiden lauttasaarelaisten kaupunginhallituksen jäsenten suulla.
 
Miksi lauttasaarelaiset vastustavat sitä Koivusaarta niin sinnikkäästi? Ymmärtäisin, jos kyse olisi osasta omaa saarta, mutta sehän on siinä vieressä. Ei kai se ketään haittaa, jos koivusaarelaiset tukevat Lauttasaaren palveluita ja auttavat pitämään ruokakaupat hengissä?

Ei Lehtisaaren uusia kerrostalojakaan täällä Munkassa vastustesta, Lehtisaaressa sen sijaan kylläkin.

Sinänsä mulla ei ole siihen Koivusaareen sen kummempaa henk. koht. kantaa muuten kuin että luulisi uudisrakentamisen onnistuvan ilman massiivisia merentäyttöjäkin, kun koko Helsinki on yhtä metsää...
 
Miksi lauttasaarelaiset vastustavat sitä Koivusaarta niin sinnikkäästi?

Nuo "omalla takapihalla" sijaitsevat venepaikat tuntuvat olevan lauttasaarelaisille sen verran rakkaita, että niistä ei olla valmiita luopumaan asuinrakentamisen vuoksi.

Lisäksi asukkaiden nettikeskustelussa ilmaistiin ihan tosissaan huoli siitä, että kerrostalorakentamisen myötä Koivusaaresta tulisi uusi Kontula. (lähde: Vartti.fi)
 
Nuo "omalla takapihalla" sijaitsevat venepaikat tuntuvat olevan lauttasaarelaisille sen verran rakkaita, että niistä ei olla valmiita luopumaan asuinrakentamisen vuoksi.

Ei varmaan ole mahdottomuus säilyttää venepaikkoja vaikka asuntoja tuleekin.

Lisäksi asukkaiden nettikeskustelussa ilmaistiin ihan tosissaan huoli siitä, että kerrostalorakentamisen myötä Koivusaaresta tulisi uusi Kontula. (lähde: Vartti.fi)

Tuo on ihan höpöhöpöä. Siis en väitä etteikö joku kirjoittelisi tuollaistakin, mutta se, että Helsinki alkaisi tuollaiselle merenrannan ykköspaikalle rakentaa jotain Kontula-kakkosta on jo kyllä niin kaukaa haettua että johan siinä Laajalahden sorsatkin nauraa :)

Ettei taas olisi metropeikko vaanimassa. Tavallaan tunnen sikäli sääliä metroa kohtaan, että kun meidän ainoa metrolinjamme kulkee nimenomaan idän pahamaineisiin lähiöihin, niin sitä vaivaa sellainen ajatusmaailma että missä metro, siellä slummi ikään kuin se olisi joku luonnonlaki.

Ratikka kärsii samasta ilmiöstä eri muodossa: koska Helsingin keskustan ratikka on hidas, niin kaikki suomalaiset ratikkasuunnitelmat kilpistyvät siihen, että ratikan on "pakko" olla hidas :(
 
Koivusaaresta tulisi uusi Kontula. (lähde: Vartti.fi)

Ei kai siitä niin hyvää paikkaa saa tekemälläkään. Inhottavan vetoisan ja hyhmäisen sinilevärannan ahtaasta alueesta ei saa kuin Niemenmäen veroisen paikan. Palvelut nolla ja asukkaat kotiseuturakkaudettomaa siirtoväkeä.

Kontulan tasoon on siitä vielä aimo harppaus. Koivusaaren seudulle en vaivautuisi muuttamaan, ja onhan koko Lauttasaarikin lähes yhtä ruma ja sekava täyteenahdettu lähiö. (lähde: hauska.puolituntinen.fin)
 
Ei kai siitä niin hyvää paikkaa saa tekemälläkään. Inhottavan vetoisan ja hyhmäisen sinilevärannan ahtaasta alueesta ei saa kuin Niemenmäen veroisen paikan. Palvelut nolla ja asukkaat kotiseuturakkaudettomaa siirtoväkeä.

Kontulan tasoon on siitä vielä aimo harppaus. Koivusaaren seudulle en vaivautuisi muuttamaan, ja onhan koko Lauttasaarikin lähes yhtä ruma ja sekava täyteenahdettu lähiö. (lähde: hauska.puolituntinen.fin)
Tämähän sai minut hyvälle tuulelle ja hymyilemään; ihan sika hauska kuitti ;).

Ne Lauttasaarelaiset, jotka olivat ko. tilaisuuten vaivautuneet edustivat muutamaa sataa koko saaren parista kymmenestä asukkaasta ja kuinkahan paljon saarella vieläpä käy väkeä töissä. Ei kaikkia innosta mennä moiseen nimbyily iltaan ja tais olla mullakin viimeinen kerta. Ei kiinnosta, kun kaupungin nuorilta virkamiehiltä (ja -naisilta), jotka kuitenkin tästäkin projektistä leipänsä ansaitsevat, kun heiltä kysytään: "Miten säkin olet mennyt tuollaisiin hommiin?" tai "Mikä sun nimes on, tyttö?".

Vanhempi väki näytti olevan niin ylimielistä sekä kaikkia käytöstavat unohtanutta, että nuorempaa kaveria hävetti oman saaren asukkaiden käytöksen takia. Veneily noita äijiä ja heidän siippojaansa siellä vain kiinnostaa.
 
Takaisin
Ylös