Sivu 3 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/72

Viestiketju: Koivusaaren rakentaminen

  1. #31

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    Minun on hyvin vaikea ymmärtää miksei kasi, tai jatkossa kutonen voisi käydä tekemessä lenkin Lauttasaaressa vaikka sinne metro tulisikin. Korvaisi liityntäliikennettä ja tarjoaisi lisäksi suoran yhteyden.

    Mitä tulee Koivusaareen, minusta sen rakentaminen on kannatettavaa. Samoin gryndaisin Länsiväylän päälle ja reunoille, ja muuttaisin sen samalla pääkaduksi moottoritiestä. Jos ei nyt satu asumaan länsirannalle Katajaharjussa, niin en suoraan sanoen ymmärrä mitä tämä jollekin vattuniemeläisellä kuuluu sen enempää kuuluu kuin vaikka töölöläiselle.

    Nimbyilyistä ja asukastilaisuuksista sen verran, että tutkimusten mukaan tyytymättömät ilmaisevat itseään viisi kertaa todennäköisemmin kuin tyytyväiset. Eli jos yksi kehuu ja viisi valittaa niin väestöstä puolet vastustaa. Ja tämäkin arvio on minusta alakanttiin.

  2. #32
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    Mielestäni 8 ratikan voisi hyvinkin jatkaa Lauttasaareen sitten joskus kunhan metro valmistuu. Myös Laajasaloon saattaa tulla metro+raitio yhteys.

  3. #33

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Mielestäni 8 ratikan voisi hyvinkin jatkaa Lauttasaareen sitten joskus kunhan metro valmistuu. Myös Laajasaloon saattaa tulla metro+raitio yhteys.

    Miksi odottaa turhaan metroa Lauttasaareen? Miksei vain jatketa sitä kasia sinne, niin ongelma olisi heti hodettu?

    Laajasaloon tuskin tulee metroa, kun raitiovaunujen kapasiteetti riittää sinne vaikka maailmanloppuun saakka.

  4. #34
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    Kasin jatko ei ole mitenkään selvää eikä sitä kai edes harkita. Sillä on aivan liian pieni kapasiteetti ja välityskyky. Tietenkin se voitaisiin jatkaa, mutta jatketaanko? Itse pystyn vaikuttamaan siihen vain mitä vähäisimmässä määrin.

    Metrotarve Kruunuvuoren ja Laajasalon tuleville asukasmäärille on perusteltua. Myöskin Santahaminaan; Varuskunnan voi siirtää mantereelle ja puolustusvoimilla on lukuisia muita saaria mihin voidaan ja joissa on jo pääkaupunkiseudun puolustamiseen liittyvää toimintaa, Santahamina ei ole puolustusstrategisesti tärkeä. Santahaminaan mahtuu 50 000 - 100 000 asukasta. Myöskin Laajasalo/Santahamina toimii pohjoisen metrolinjan kääntöraiteina, joten samaan syssyyn saadaan metrojoukkoliikenne.

    Mutta nyt eksyttiin Koivusaaresta.

  5. #35

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    2001

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Kasin jatko ei ole mitenkään selvää eikä sitä kai edes harkita. Sillä on aivan liian pieni kapasiteetti ja välityskyky.

    Kasin tai kutosen jatkoa on harkittu ja harkittaneen vielä tulevaisuudessakin. Kapasiteetti ja välityskyky on huomattavasti metroa optimaalisempi sekä täysin riittävä vielä sadan vuoden päästäkin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Metrotarve Kruunuvuoren ja Laajasalon tuleville asukasmäärille on perusteltua. Myöskin Santahaminaan; Varuskunnan voi siirtää mantereelle ja puolustusvoimilla on lukuisia muita saaria mihin voidaan ja joissa on jo pääkaupunkiseudun puolustamiseen liittyvää toimintaa, Santahamina ei ole puolustusstrategisesti tärkeä.

    Tarve ei ole ollenkaan perusteltua, sen sijaan ratikan tarve on. Eikä metroa tule edes vaikka Santahamina vapautuisikin rakentamiselle. Tosin Santahaminan rakentamisesta on muutenkin turha keskustella, mikäli puolustusvoimien kanta pysyy entisellään.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Santahaminaan mahtuu 50 000 - 100 000 asukasta.

    On aivan sama, kuinka paljon sinne mahtuu, kun tiedämme etukäteen, kuinka väljästi täällä rakennetaan. Tuo satatuhattakin menee vielä kolmella ratikkalinjalla, jos myös yhteys Herttoniemen metroasemalle tehdään sujuvaksi.

  6. #36
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Kasin jatko ei ole mitenkään selvää eikä sitä kai edes harkita. Sillä on aivan liian pieni kapasiteetti ja välityskyky.
    Miten niin? Lauttasaaren sillan yli on aamuruuhkassa 41 bussivuoroa. Jos kaikki ovat telibusseja, rekisteröity paikkatarjonta on noin 3500 paikkaa/h. Nykyisillä Nr-vaunuilla tarvitaan samaan 25 vuoroa ja tavanomaisilla eurooppalaisilla raitiovaunuilla n. 16 vuoroa. Tällaisen tarjonnan hoitaminen busseilla ei edes kannata, koska raitioliikenne on halvempaa.

    No, vuoroista 6 on Espoon T-vuoroja. Palvelevathan ne pohjoislauttasaarelaisia - ja paremmin kuin metro palvelisi - mutta voidaanhan ne laskea pois. 35 bussivuoroa on 3000 paikkaa/h. Tarvitaan 22 Nr-vaunua tai n. 14 eurooppalaista.

    Kun Seba olet kovin innostunut joukkoliikenteestä, kannattaisi ottaa opisksi ilmaisesta tiedosta, niin ei tarttisi esittää ihan hölmöjä kuten väittää, että raitiovaunulla kapasiteetti ei riitä siihen, mikä hoituu busseilla. Tässä viestissä jo kerroin sinullekin busseille, ratikoille ja raskasraiteille sopivista matkustajamääristä. Vilkaisepa myös tämä esimerkki www-sivuillani, ja taas opit lisää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Tietenkin se voitaisiin jatkaa, mutta jatketaanko?
    Halvempi ja parempi vaihtoehtohan olisi rakentaa Lauttasaaren raitiotieradat kuin metroasema. Ruoholahti palvelisi vaihtopaikkana niille harvoille, jotka metroa tarvitsisivat. Myös länteen, jos metro sinne joskus rakennettaisiin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Metrotarve Kruunuvuoren ja Laajasalon tuleville asukasmäärille on perusteltua.
    No ei todellakaan ole. Juuri siksi metrosuunnitelmat on hylätty liian kalliina ja lähes mahdottomina rakentaa. Esitäpä sellainen selvitys joka tukisi väittämääsi.

    Jos meidän lapsemme joskus ensi vuosisadan lähestyessä päättävät rakentaa Santahaminan saareen liikenteellisesti ja huollon kannalta kaikkein typerimmän ratkaisun eli vaikka 100.000 asukasta, niin rakentakoot sinne sitten mitä liikennettä haluavat. Meidän aikaamme tämmöinen ei kuulu.

    Antero

  7. #37
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    Laajasalon metrosuunnitelmia ei ole hylätty, mitään vaihtoehdoista ei ole hylätty. Metrotarve on olemassa jo kääntöraiteiden ominaisuudessa sekä samalla saadaan nopea joukkoliikenne. Uskon että ratikka 8 voi korvata Lauttasaaren liikennettä, mutta se palvelee pientä aluetta verrattuna kokonaiseen metrolinjaan. Kasista myöskin pitää vaihtaa Ruoholahdessa jos keskustaan on matka.

    Ylipäätään 8 on mielestäni liian harvakseltaan ajettu ollakseen poikittaislinja. Esimerkiksi usein Kalliosta kävelee nopeammin Oopperalle kuin että jäisi odottamaan kasia.

    Pysytään Koivusaaren metroasemassa sekä koivusaaren rakentamisessa tässä ketjussa. Kannatan kyllä kasin jatkoa Lauttasaareen mutta sen vaikutus seudullisesti on minimaalinen.

  8. #38
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    Hape: viestisi oli hyvä, siinä kävi ilmi mistä Koivusaaressa on kysymys: venepaikoista jätetäyttömaalla.
    Seba: Kasi liikennöi liian harvoin ja NrI / NrII kalusto ei ole tarpeeksi tehokasta kapasiteetiltaan, ahdasta tulee liian nopeasti.
    Laruun liittyy myös toinen ongelma: entäs Jätkäsaari? Jos 6, 8 ja 9 viedään Jätkään (2) tai vaan 6 ja 9, (2-S), niin vain vaihtoehdossa 2-S kasi voidaan viedä Laruun. Silloin taas Jätkän yhteydet huononevat, enkä pidä 2-S-vaihtoehtoa edes mielekkäänä, parempi on säästää Jätkä bussirallilta ja pörinältä ja jatkaa 6,8 ja 9 sinne. Laru tarvitsee siis uuden linjan kokonaan. Silta myös probleema.

  9. #39
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7334

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    Uusimmassa Lauttasaari-lehdessä on parikin isoa juttua Koivusaaren rakentamisesta: toinen keskustelutilaisuudesta ja toinen vaihtoehtosuunnitelma, jossa Koivusaarta kehitetään veneilykeskuksena.

    Tuo veneilykeskus-idea mielestäni paljastaa suoraan, mistä Lauttasaari-seuran lobbaamisessa on kyse: oikeasti kyse ei ole merentäytöistä tms., vaan venepaikoista. Luontoarvoista puhumalla on saatu muitakin kuin veneilijöitä vastustamaan Koivusaaren rakentamista.

  10. #40

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Ylipäätään 8 on mielestäni liian harvakseltaan ajettu ollakseen poikittaislinja.
    Voisihan sitä ajaa tiheämpään, mutta jahka kutonen tulee Jätkäsaaren kautta Ruoholahteen niin se olisi luonteva vaihtoehto Lauttasaareen.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Esimerkiksi usein Kalliosta kävelee nopeammin Oopperalle kuin että jäisi odottamaan kasia.
    Riippu vähän missä kohti Hesaria olet, mutta kasi on todellakin hidas tuolla välillä johtuen surkeista risteyksistä. Valoetuudet ei pitäisi olla tuolla välillä mikään ongelma, autoliikenne on suht kevyttä Kurvista Sturenkadun risteykseen, tai oikeastaan tuolla välillä ei pitäisi olla valoja ollenkaan. Mutta liikennesuunnittelijat sössivät Flemarin risteyksen lopullisesti, kts. http://jlf.fi/f17/723-raitiolinja-9-...en/index8.html

  11. #41
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    8 on harvakseltaan ajettu koko matkallaan, linjalisäykset Ruoholahdessa ei vaikuta linjaan kokonaisuudessaan ellei kapasiteettia lisätä.

    Mielestäni 8 on kyllä myös nopea Kalliosta Oopperalle, mutta harvakulkuisuuden vuoksi varsinkin kallion Brahen-kentän ja Linnunlaulun alueiden päästä käveleminen on nopeampaa kuin Hesarin Kurvin puolelta.

  12. #42
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.02.2007
    Viestejä
    1250

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Laajasalon metrosuunnitelmia ei ole hylätty, mitään vaihtoehdoista ei ole hylätty. Metrotarve on olemassa jo kääntöraiteiden ominaisuudessa sekä samalla saadaan nopea joukkoliikenne.
    Mielenkiintoinen perustelu Laajasalon metrosuunnitelmille. Metro pitää siis rakentaa kääntöraiteiden takia, ja samalla ikäänkuin toissijaisena etuna saadaan nopea joukkoliikenne.

  13. #43
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kouvo Näytä viesti
    Mielenkiintoinen perustelu Laajasalon metrosuunnitelmille. Metro pitää siis rakentaa kääntöraiteiden takia,...
    Laajasalo on varmaan siirtynyt kovin lähelle. Metrojunien kääntöraiteet vaativat pituutta 200 m. eli junanpituus 130 m. ja ristikkovaihderyhmä 70 m.

    Laajasalon saarta lähinnä oleva metroasema on Kulosaari, josta on etäisyyttä lähimpään rantaan Laajasalossa 1,4 km. Kovin lähelle Laajasaloa ei siis kääntöraiteilla vielä pääse.

    Antero

  14. #44
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    Laajasaloon on tulossa vähintään kolme metroasemaa. Ensimmäisessä vaiheessa vähemmän.

  15. #45
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7830

    oletus Vs: Koivusaaren rakentaminen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Laajasaloon on tulossa vähintään kolme metroasemaa. Ensimmäisessä vaiheessa vähemmän.
    Laajasaloon on tulossa vähintään viisitoista raitiovaunun pysäkkiparia. Ensimmäisessä vaiheessa vähemmän. Metroasemia ei tule lainkaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kehäradan rakentaminen
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Junat
    Vastauksia: 61
    Viimeisin viesti: 25.02.2016, 16:29
  2. Kampin raitiotien rakentaminen
    kirjoittanut Nakkiputka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 202
    Viimeisin viesti: 06.05.2010, 11:02
  3. Raitiolinja 9:n rakentaminen
    kirjoittanut Lari Nylund foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 262
    Viimeisin viesti: 26.02.2009, 16:25
  4. Oulun matkakeskuksen rakentaminen käynnistyy
    kirjoittanut Epa foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.10.2007, 11:00
  5. Metroverkostojen rakentaminen
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 21.09.2005, 12:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •