Näytetään tulokset 1-10/10

Viestiketju: Kauppalehti: Valtion pakko lopettaa liikelaitoksensa

  1. #1
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Kauppalehti: Valtion pakko lopettaa liikelaitoksensa

    Kauppalehden mukaan EU-komission päätöksen mukaan valtion tulee lakkauttaa liikelaitoksensa hajauttaen ne virastoiksi ja osakeyhtiöiksi, koska EU:ssa konkurssittomuus ja verovapaus ovat kiellettyjä "tukimuotoja", ja tällaiset "yritykset" vapailla markkinoilla vääristävät kilpailua.

    http://www.kauppalehti.fi/4/i/uutise...n.jsp?oid=9272

    Keskustelua aiheesta käydään myös HS:n viiteartikkelin yhteydessä (http://www.hs.fi/keskustelu/thread.j...ageID=1698564&)

    Joukkoliikenteeseen siirrettynä tämä siis voi jossain vaiheessa tarkoittaa sitä, että kunnalliset liikelaitokset ovat lainsuojattomia? Ja että esim. VR:n jälleenliikelaitostaminen käypi EU:n takia mahdottomaksi, vaikka se asiaperustein todettaisiinkin järkeväksi.

    Keskustelun herättelemiseksi pari aihetta käsittelevää lainausta osakeyhtiöiden ja liikelaitosten erosta ja lainsäädäntöä:

    Laki valtion liikelaitoksista (1185/2002)
    Laki valtion yhtiöomistuksesta ja omistajaohjauksesta (1368/2007)
    Osakeyhtiölaki (624/2006)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Osakeyhtiössä valtio-omistajan valta kulkee pitkän tien äänestäjältä erilaisten luottamuselinten ja virkamiesten kautta virastoon, joka vastaa omistajaohjauksesta. Yrityksen johto taas piiloutuu pykälien taakse ja ylipäätään heillä on vapaammat kädet hoitaa asioita oman mielensä mukaan.

    Liikelaitos on omistajansa suoremmassa kontrollissa. Budjetit ja suuren hankinnat siunataan valtion tapauksessa eduskunnassa ja kunnan tapauksessa valtuustossa. Vähän pienemmät asiat päätetään johtokunnassa tai lautakunnassa, jonka eduskunta tai valtuusto valitsevat.

    Ja tärkeä ero on siinä, että liikelaitoksen tarkoitus on tuottaa sitä, mitä varten se on olemassa. Osakeyhtiön tarkoitus on tuottaa rahaa, ellei yhtiötä ole perustettu voittoa tuottamattomaksi. Ja tällä hetkellä VR Oy:n tarkoitus ei ole tuottaa junaliikennepalveluita, vaan rahaa. Vertailuna HKL:n tarkoitus on tuottaa joukkoliikennettä, ei rahaa.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Vaikka kuinka haluaisi väittää, että VR Oy:tä voi poliittisesti ohjata, on syytä ymmärtää että osakeyhtiö ja liikelaitos ovat poliittisen ohjauksen kannalta täysin erilaiset muodot.

    Liikelaitos on osa valtion tai kunnan organisaatiota. Sitä voidaan ohjata periaatteessa rajattomasti. Kaikki liikelaitoksesta vastuussa olevien elinten ja sitä johtavien virkamiesten päätökset voidaan alistaa periaatteessa eduskunnalle tai kunnanvaltuustolle. Liikelaitosten toimintaa koskevat myös normaalit julkisuussäädökset. Tästä johtuen kuka tahansa voi saada tietoa esimerkiksi sen taloudesta. Liikelaitokselle voidaan antaa viranomaistehtäviä ilman erillistä lainsäädäntöä, koska ne ovat osa valtion tai kunnan organisaatiota.

    Osakeyhtiössä tällaista rajatonta ohjausvaltaa ei ole. Yhtiökokous voi toki tehdä suuria päätöksiä ja samoin hallintoneuvosto, mutta niiden toimivaltaa säätelee osakeyhtiöitä koskeva lainsäädäntö. Esimerkiksi osakeyhtiön hallintoneuvostossa ei saa tehdä päätöksiä esimerkiksi kunnan tai valtion edun perusteella, vaan yhtiön edun perusteella. Yhtiökokous tai hallintoneuvosto voivat nimittää ja erottaa toimitusjohtajan, mutta eivät alistaa kaikkia heidän päätöksiään. Osakeyhtiön taloutta koskee liikesalaisuus, ja esimerkiksi VR Oy:n ja LVM:n välisen henkilöliikenteen ostosopimuksen mukaan LVM saa tietoa VR Oy:n taloudesta vain KHT-tilintarkastajan kautta. Osakeyhtiölle voidaan antaa viranomaistehtäviä vain säätämällä siitä lailla.

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6711

    oletus Liikelaitokset EU-säädösten vastaisia?

    Iltalehti kertoo http://www.iltalehti.fi/talous/200801237137006_ta.shtml että mm. kunnalliset liikelaitokset joutuvat syynin alle. HKL ainakin lie liikelaitos. Mitenkäs Turun ja Tampereen liikennelaitokset, ovatko ne liikelaitoksia vaiko vaan virastoja? Mahtaakohan vaikuttaa YTV-HKL-kehityskuvioon ja jos niin millä tavoin?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 23.01.2008 kello 14:46. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  3. #3
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Kauppalehti: Valtion pakko lopettaa liikelaitoksensa

    Turun kaupunginvaltuusto on budjetin yhteydessä päättänyt, että liikennelaitoksen yhtiöittäminen selvitetään, muotoilulla, että tavoitteena on yhtiöttäminen 1.1.2009.

    Linkissä muutosehdotus 47

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Turun kaupunginvaltuusto 26.11.2007
    Liikennelaitos

    Toiminnan yhtiöittäminen selvitetään 30.4.2008 mennessä. Tavoitteena on, että uusi osakeyhtiö aloittaa toimintansa 2009 vuoden alusta.

  4. #4
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Kauppalehti: Valtion pakko lopettaa liikelaitoksensa

    En vastusta yksityistämistä ja osakeyhtiöiden muodostamisia. Se huono puoli kaikessa yksityistämisessä kuitenkin on, että se mikä ennen oli kansojen omistamaa valtioiden ja muiden hallinnollisten elimien kautta, on pian kansainvälisten pankkiirien omaisuutta.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Kauppalehti: Valtion pakko lopettaa liikelaitoksensa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    En vastusta yksityistämistä ja osakeyhtiöiden muodostamisia.
    Arvon nimimerkki "Veksi Salminen / Sebastin".

    Osakeyhtiön muodostaminen (yhtiöittäminen) ja yksityistäminen ovat kaksi aivan eri asiaa.

    Luonnollisesti jo osakeyhtiöksi muodostetun toiminnan yksityistäminen osittain tai kokonaan on haluttaessa helpompaa.

    Mutta: asioita ei tule sekoittaa keskenään. Esimerkiksi VR Oy:tä tai Helsingin Bussiliikenne Oy:tä ei todellakaan yksityistetty kun ne yhtiöitettiin.

    Osakeyhtiön omistavan valtion tai kunnan ei ole mitään pakkoa myydä omistuksiaan.

  6. #6
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Kauppalehti: Valtion pakko lopettaa liikelaitoksensa

    Tiedän kyllä yksityistämisen ja yhtiöittämisen erot. Kirjoitin asiasta yleisellä tasolla.

    Arvoisa kanssakeskustelija ML, ei suinkaan ole tarpeen mennä liiallisiin kohteliaisuuksiin tässä tai muissakaan keskusteluissa.

  7. #7
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Kauppalehti: Valtion pakko lopettaa liikelaitoksensa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Osakeyhtiön muodostaminen (yhtiöittäminen) ja yksityistäminen ovat kaksi aivan eri asiaa.
    Toisaalta, yhtiöittäminenkin on juridisesti yksityistämistä. Vaikka osakekanta säilyisi täysin kunnalla tai valtiolla, jos yhtiöjärjestykseen ei erityistä tehtävää ole merkitty, osakeyhtiön tehtävänä on tuottaa omistajalleen voittoa, kuten ylläolevassa lainauksessa on todettu.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Kauppalehti: Valtion pakko lopettaa liikelaitoksensa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Toisaalta, yhtiöittäminenkin on juridisesti yksityistämistä. Vaikka osakekanta säilyisi täysin kunnalla tai valtiolla, jos yhtiöjärjestykseen ei erityistä tehtävää ole merkitty, osakeyhtiön tehtävänä on tuottaa omistajalleen voittoa, kuten ylläolevassa lainauksessa on todettu.
    Ei tuottovaatimuksesta seuraa, että yhtiöittäminen olisi yksityistämistä.
    Omistajahan voi kierrättää tuottoja eri tarkoituksiin. Turku ja Helsinki käyttävät energiayhtiöiden voiton veronalennuksiin, valtio kierrättää VR Oy:n voiton takaisin yhtiön konsernitueksi "ostoliikenteen tuen" kautta.

    Voisit muuten hakea osakeyhtiölaista ao. kohdan ja sen, millaisia muita tehtäviä osakeyhtiölle voi määritellä.

    Lähtökohtaisesti se, että osakeyhtiöinä tai liikelaitoksina lähdettäisiin pyörittämään kannattamatonta toimintaa, on varsin epäterve. Kannattamattomuus tulee selkeästi määritellä viranomaisen tekemiksi palveluiden ostoksi, ja itse liiketoiminta hoitaa kannattavasti.

  9. #9
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3343

    oletus Vs: Kauppalehti: Valtion pakko lopettaa liikelaitoksensa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Ei tuottovaatimuksesta seuraa, että yhtiöittäminen olisi yksityistämistä.
    Omistajahan voi kierrättää tuottoja eri tarkoituksiin. Turku ja Helsinki käyttävät energiayhtiöiden voiton veronalennuksiin, valtio kierrättää VR Oy:n voiton takaisin yhtiön konsernitueksi "ostoliikenteen tuen" kautta.

    Voisit muuten hakea osakeyhtiölaista ao. kohdan ja sen, millaisia muita tehtäviä osakeyhtiölle voi määritellä.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut OYL 2 §
    Oikeushenkilöllisyys ja osakkeenomistajan rajoitettu vastuu
    Osakeyhtiö on osakkeenomistajistaan erillinen oikeushenkilö, joka syntyy rekisteröimisellä.

    Osakkeenomistajat eivät vastaa henkilökohtaisesti yhtiön velvoitteista. Yhtiöjärjestyksessä voidaan kuitenkin määrätä osakkeenomistajan velvollisuudesta suorittaa erityisiä maksuja yhtiölle.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut OYL 5 §
    Toiminnan tarkoitus
    Yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin.
    Riippuu toki ihan, mitä yksityistämisellä tarkoitetaan. Juridisella yksityistämisellä tarkoitan ylläolevaa pykälää. Jos olet eri mieltä, voitko sanoa paremman määritelmän laitoksen aseman siirtämiselle erillään oikeushenkilöstä? Ilmaisin itseäni vähän epäselvästi, en tarkoittanut tuottovaatimuksesta seuraavan yksityistämisprosessin. Vaan edellämainitsemastani lain pykälästä.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko Laaksonen Näytä viesti
    Lähtökohtaisesti se, että osakeyhtiöinä tai liikelaitoksina lähdettäisiin pyörittämään kannattamatonta toimintaa, on varsin epäterve. Kannattamattomuus tulee selkeästi määritellä viranomaisen tekemiksi palveluiden ostoksi, ja itse liiketoiminta hoitaa kannattavasti.
    Olen samaa mieltä. Mutta itsekannattava toiminta, joka nyt on monopoliasemassa joko juridisesti tai käytännössä, voisi minusta jatkossa olla liikelaitoksen järjestämää toimintaa. Tarkoitan tällä eritoten VR:n liikeriskillä liikennöimää kaukoliikennettä ja Itella Oyj:n toimiluvassa edellytettyjä postin yleispalveluvelvoitetta, käytännössä kaikkea "Posti"-brändin alaista liiketoimintaa (postitoimipaikat, perusjakelu, pono-järjestelmä, postilokerot) jne.
    Viimeisin muokkaaja ultrix; 24.01.2008 kello 12:50.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Kauppalehti: Valtion pakko lopettaa liikelaitoksensa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Juridisella yksityistämisellä tarkoitan ylläolevaa pykälää. Jos olet eri mieltä, voitko sanoa paremman määritelmän laitoksen aseman siirtämiselle erillään oikeushenkilöstä?
    Erillisen oikeushenkilön perustaminen on erillisen oikeushenkilön perustaminen, ei "yksityistäminen".

    Myös esimerkiksi rekisteröidyt yhdistykset, säätiöt yms. ovat erillisiä oikeushenkilöitä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pakko-ohjattu bussi
    kirjoittanut kemkim foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 21.12.2011, 19:10
  2. Valtion talousarvioesitys 2008 suhteessa joukkoliikenteeseen
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 13.08.2007, 22:51
  3. Haluavatko ihmiset autoilla, vai onko se pakko?
    kirjoittanut kemkim foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 154
    Viimeisin viesti: 09.08.2007, 12:25
  4. HelB lopettaa Pitäjänmäen varikon
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 05.04.2007, 20:29

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •