Ideapark - syöpä joka leviää...

TEP70

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Viestit
1,382
Viime aikoina on saanut lehdistä lukea vähän väliä, kuinka useaan pieneen tai keskisuureen kaupunkiin ollaan puuhaamassa Ideaparkia Lempäälän malliin. Käykö tässä nyt niin, että yksi mies voi ja saa tuhota usean kaupungin keskustan hehtaarihalleillaan? Eikö kunnilla ole yhtään tahdonvoimaa vastustaa näitä kaavailuja? Vai pelkäävätkö kaikki, että naapuri ottaa sen kuitenkin, jos me emme ota? Järkyttävää.
 
Eikö kunnilla ole yhtään tahdonvoimaa vastustaa näitä kaavailuja?
Ei kukaan halua vastustaa Ideaparkia, sillä se on tuonut Lempääläänkin satoja työpaikkoja. Kukaan ei halua vastustaa oman kunnan merkittävää työpaikkojen lisäystä tai oman kunnan palveluiden merkittävää paranemista.

Niin, asioilla on myös toinen puoli. Ei Ideapark oikeasti mitään työpaikkoa lisää, sillä ne työpaikat häviävät oman ja naapurikunnan lopettavista vähittäiskaupoista. Kuntalaisille kuitenkin kerrotaan ylpeillen, montako työpaikkaa ideahelvetti on tuonut.
 
Viime aikoina on saanut lehdistä lukea vähän väliä, kuinka useaan pieneen tai keskisuureen kaupunkiin ollaan puuhaamassa Ideaparkia Lempäälän malliin. Käykö tässä nyt niin, että yksi mies voi ja saa tuhota usean kaupungin keskustan hehtaarihalleillaan? Eikö kunnilla ole yhtään tahdonvoimaa vastustaa näitä kaavailuja? Vai pelkäävätkö kaikki, että naapuri ottaa sen kuitenkin, jos me emme ota? Järkyttävää.

Järkyttävää on oikea sana.
 
Oulu varmaan ok paikka- todennäköisesti tulee pärjäämään paljon paremmin kuin Lempäälässä kuulemma "pärjännyt" pään avaus. Kävijöitä päivän Hesarin mukaan miljoona odotettua enemmän, mutta myynnit on liikkeissä ihan sitä ihteään odotuksiin nähden- tottakai siellä päiväkävelijöitä riitti ekana vuonna, mutta cashier ei liikkeissä laulanut. Mutta Pieksämäellä Sukari lyö kätensä syvälle , liikaa matkaa joka puolelle ja ihan välittömillä lähialueilla ei ole edes taantuma vaan käytännössä täysi lama. Venäjän asiakkaista on turha puhua, Pieksämäellä- miksi ne sinne tulisivat tai edes ajaisivat sitä kautta muualle....
 
Ei sitä Ideaparkia pieksämäkeläisten varaan rakenneta, paikkakunta vain sattuu sijaitsemaan erittäin keskellä useita pieniä tai keskisuuria kaupunkeja (Jyväskylä, Kuopio, Joensuu, Varkaus, Mikkeli), eli sijainti on tarkoitukseensa täydellinen.

Jos bisneshenkisyyttä olisi myös junaliikenteessä, tulevan Ideaparkin radan varressa olevalle tontille puuhattaisiin jo junapysähdystä myös muiden kuin kauppakeskuksen rakentajien toimesta.
 
luepas Veli Kani keskiviikon Hesarista aiheeseen liittyvä juttu, jossa hankkeen isät hehkuttavat laillasi, mutta joku aluetieteilijä epäilee kovin minun laillani.

Mitä väliä sillä on , jos on maantieteellisesti jonkun alueen keskellä jos ihmisten ja asikasvirtojen luonnolliset kulkureitit eivät kulje sitä kautta?

Mitä syytä jollain Kuopiolaisella tai Savonlinnalaisella on käydä vaateostoksilla Pieksämäellä varta vasten?
Lisäksi tuo alue on todella kriisissä taloudellisesti.Ja tulee olemaan.

Lempäälässä vierestä kulkee sentään äärivilkas motari ja sielläkin menee putiikinpitäjiltä kuppi nurin, Pieksämäelle ei kenelläkään mitään asiaa- ei nyt eikä koskaan tulevaisuudessakaan.
 
Mitä väliä sillä on , jos on maantieteellisesti jonkun alueen keskellä jos ihmisten ja asikasvirtojen luonnolliset kulkureitit eivät kulje sitä kautta?

Mitä syytä jollain Kuopiolaisella tai Savonlinnalaisella on käydä vaateostoksilla Pieksämäellä varta vasten?

Täältä Joensuusta katsottuna tuo on täysin älytön hanke. Jos Kuopio, Mikkeli, Joensuu jne olisivat enintään 50 km Pieksämäeltä, niin voisi toimia, mutta kuinka monta shoppailijaa lähtee 100-150 km:n päähän? Kaukomatkaajatkaan tuskin pitkää pysähdystä haluavat tehdä.

Ei se junaliikennekään niin tiheää ole, että sen varaan syntyisi asiakasvirtoja. Pitäisi vuorovälien olla jotain Tikkurilan luokkaa, jotta turhalta odottamiselta tai myöhästymiseltä vältytään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Komppaan vielä nimimerkkiä "Junantuoma" sillä että Joensuu on puuhamiesten mielestä "lähellä" samaisen Hesarin jutun mukaan. "-Itä-Suomessa 150 km kauppareissu ei kuulemma ole mitään."

Muistan jonkun huumorilehden (Pahkasika tms. ???) iltapäivälehtiä parodiovan
äänestyksen jostain 80-90 lukujen vaihteesta otsikolla " Suomen Persläpi".

Sen voitti ylivoimaisesti Pieksämäki jollain 65% äänivyöryllä, about 30% meni Kemille ja loput äänet hajaantuivat...;)
 
Kävin taannoin ihmettelemässä, mikä on Lempäälän Ideapark. Tiivistettynä se on valtava pysäköintikenttä ja iso peltihalli, jossa on samoja kauppoja kuin kaikkialla muuallakin.

Jututtamalla kävi selväksi, että käynti peltihallissa lauantaina puolen päivän aikaan antoi touhusta täysin väärän kuvan. Viikolla peltihallissa on työntekijöitä enemmän kuin asiakkaita. Lauantainakin muutamat liikkeet loistivat tyhjyyttään, vaikka ahtailla käytävillä oli tungosta. Peltihalliliikeidean "menestys" perustuu pitkiin vuokrasopimuksiin, joista ei pääse irti kuin ilmeisesti konkurssin kautta.

Konseptin monistamisella on siten aikaa muutama vuosi. Eli vuokrasopimusten pituus. Kun suuri osa liikkeistä on ketjujen liikkeitä, ne eivät voi mennä konkurssiin ja ulkoinen harhakuva säilyy. Muistuttaa ketjukirjettä, joka tuottaa perustajalleen sen ajan minkä lupausten uskottavuus kestää.

Ideaparkin idea on yrittää kuoria kermaa eristämällä kaupungista se, mikä tekee kaupungista hyvän kauppapaikan. Otetaan jokin piste, jonka saavutettavuus on hyvä - mutta Ideaparkin tapauksessa vain henkilöautolla. Rakennetaan sinne mahdollisimman halvalla "kaupunkikeskusta" ilman mitään muuta kuin kauppoja ja pikaruokaloita. Tällä konstilla maksimoidaan pysäköintipaikkojen tila. Tällaisen Ideaparkin maksimikoko määräytyy pysäköintialueen laajuudesta. Sitä rajoittaa se, miten pitkälle asiakkaat suostuvat räntäsateessa ja sohjossa työntämään kuutiometrin ostoskärryjä.

Maankäyttö- ja rakennuslaki itse asiassa kieltää tuollaisten rakentamisen, jos lakia tulkitaan oikein eli siten kuin on tarkoitettu. Ideaparkki perustuu yhdykuntarakenteen toiminnalliseen eriyttämiseen ja hajauttamiseen ja on siten kestävän kehityksen vastaista. Sellaiselle rakentamiselle ei pitäisi tehdä asemakaavoja eikä antaa rakennuslupaa.

Antero
 
Konseptin monistamisella on siten aikaa muutama vuosi. Eli vuokrasopimusten pituus. Kun suuri osa liikkeistä on ketjujen liikkeitä, ne eivät voi mennä konkurssiin ja ulkoinen harhakuva säilyy. Muistuttaa ketjukirjettä, joka tuottaa perustajalleen sen ajan minkä lupausten uskottavuus kestää.
Eivätkö ideaparkkien yrittäjät ole tietoisia riskeistä? Vaikka liikkeet ovat kuinka ns ketjujen liikkeitä, se tarkoittaa kuitenkin sitä että jokaista liikettä omistaa jokin yrittäjä joka on pannut suuren osan koko henk. kohtaisesta kapasiteetistaan ja pääomastaan likoon. Jos konkka tulee, niin ketju saa kyllä jonkun toisen puolihullun jatkamaan.

Ideaparkin idea on yrittää kuoria kermaa eristämällä kaupungista se, mikä tekee kaupungista hyvän kauppapaikan. Otetaan jokin piste, jonka saavutettavuus on hyvä - mutta Ideaparkin tapauksessa vain henkilöautolla. Rakennetaan sinne mahdollisimman halvalla "kaupunkikeskusta" ilman mitään muuta kuin kauppoja ja pikaruokaloita. Tällä konstilla maksimoidaan pysäköintipaikkojen tila. Tällaisen Ideaparkin maksimikoko määräytyy pysäköintialueen laajuudesta. Sitä rajoittaa se, miten pitkälle asiakkaat suostuvat räntäsateessa ja sohjossa työntämään kuutiometrin ostoskärryjä.
Ideaparkit ovat varmaan raittiusväen, uskonlahkolaisten ja muiden moralistien taivas. Vaikka niissä on ravintoloita, niin autoilupakko tekee kapakkaillan vieton niissä käytännössä mahdottomaksi.

t. Rainer
 
Pieksämäelle ei kenelläkään mitään asiaa- ei nyt eikä koskaan tulevaisuudessakaan.
Mitähän asiaa kenelläkään on Töysän Tuuriin? Kuka tiesi jostain Lempäälästä mitään ennen Ideaparkia?

(Epäselvyyksien välttämiseksi todettakoon, että en minäkään riemuitse tuollaisista yhdyskuntarakennetta hajauttavista ja kyseenalaisesti edes maaseutua elvyttävistä peltokaupoista, mutta se nyt vaan sattuu olemaan hyvä bisnes rakentaa sellaisia, pidimme siitä tai emme, ja nykyihmiset nyt vaan ovat valmiita ajamaan lauantaiostoksille vaikkapa sadan kilometrin päähän.)
 
Umpihullu hanke tuo Pieksämäen Ideapark. Pieksämäellä on noin 90000 neliötä liiketilaa ja Varkaudessa 190000 neliötä. Noissa neliöissä on mukana tilaa vievä kauppa eli rautakauppa, maatalouskauppa, huonekalukauppa, Prismat jne. Ja osa tiloista on muussa käytössä.

Voisi ehkä arvioida, että Pieksämäki-Varkauden 20-25 % nykyisestä liiketilapinta-alasta on jotenkin Ideaparkin kanssa kilpailevaa tilaa eli 60000-75000 neliötä.

Ja Sukari suunnittelee rakentavansa 130000 neliön kauppakeskuksen. Ei tarvita avaruustiedettä sen käsittämiseen, mitä tapahtuu kun kohtuullisen pienen taantuvan talousalueen liiketilatarjonta kolminkertaistetaan yhdessä yössä.

Tuossa hankkeessa suhteellisuudentajuton yrittäjä polttaa rahojaan. Se, että viime vuosina erittäin suuri osa kauppakeskushankkeista on taloudellisesti onnistunut ei tarkoita, ettei rakentamalla ylisuuren kauppakeskuksen väärään paikkaan, voi tehdä jättitappioita. Näkee vaan, saako Sukari näinä subprimeaikoina kauppakeskukseen rahoitusta. Vuosi sitten rahoitus olisi kyllä onnistunut, mutta silloin kaikki kiinteistöt revittiinkin käsistä.
 
Umpihullu hanke tuo Pieksämäen Ideapark. Pieksämäellä on noin 90000 neliötä liiketilaa ja Varkaudessa 190000 neliötä. Noissa neliöissä on mukana tilaa vievä kauppa eli rautakauppa, maatalouskauppa, huonekalukauppa, Prismat jne. Ja osa tiloista on muussa käytössä.

Voisi ehkä arvioida, että Pieksämäki-Varkauden 20-25 % nykyisestä liiketilapinta-alasta on jotenkin Ideaparkin kanssa kilpailevaa tilaa eli 60000-75000 neliötä.

Ja Sukari suunnittelee rakentavansa 130000 neliön kauppakeskuksen. Ei tarvita avaruustiedettä sen käsittämiseen, mitä tapahtuu kun kohtuullisen pienen taantuvan talousalueen liiketilatarjonta kolminkertaistetaan yhdessä yössä.

Vähän etelämpänä, Saimaan alueella eli Mikkelin/Imatran korkeudella voisi jonkinlainen ideapark toimia, koska siellä on paljon kesäasukkaita ja siellä käy venäläisiä runsaasti. Pieksämäen-Varkauden seudulla on jo vähemmän, eikä mikään valtatie mene Pieksämäen kautta. Tuurin kyläkauppa toimii siksi, että koko Suomessa ei ole toista vastaavanlaista, koko kompleksi on yksi ainoa kauppa ja sen logistiikkatoiminnot on trimmattu mahdollisimman tehokkaiksi. Tuurin kyläkauppa oli aluksi pieni ja nimensä veroinen, ja kasvoi pikkuhiljaa sitä mukaa kuin maine levisi.

t. Rainer
 
Umpihullu hanke tuo Pieksämäen Ideapark. Pieksämäellä on noin 90000 neliötä liiketilaa ja Varkaudessa 190000 neliötä.
Tuskinpa kaikki nuo neliöt ovat kovin kauan käytössä Pieksän Idiksen avautumisen jälkeen.

Ihan samanlaista rakentamista tapahtuu pääkaupunkiseudulla. Lähiostarit kuihtuvat, kauko-ostosparatiiseja nousee lisää. Espoon Suomenoja paisuu, sielläkään ei ole juurikaan asutusta. Vantaan Tammiston tai Jumbon lähettyvillä ei asu juuri ketään, ja sinne on kaikkialta normaalia arkiliikkumista hankalampi matka. Mikrotasolla Tammisto on Vantaan Pieksämäki, Suomenoja Espoon.

Seudulla on mielin määrin liiketilaa ja kilpailijoita, mutta silti on ollut välttämätöntä rakentaa jumboja lisää, eikä loppua näy. Sama tapahtuu nyt vähän isommalla asteikolla Pieksämäellä. Topin rahoilla, ei meidän.
 
Tuossa hankkeessa on pääkaupunkiseutuun verrattuna vain pieni mittakaavaero. Helsingin seudulla on 4 miljoonaa neliötä liiketilaa. Pieksämäki-Varkaus alueella 280000 neliötä. Tuo Ideaparkin 130000 neliön lisäys vastaa samaa kuin, että Helsingin seudulle rakennettaisiin noin 30 Jumboa(a 85000 neliötä) kerralla.

Vertailuna Lempäälän Ideaparkkiin. Tampereen ja Hämeenlinnan alueilla oli ennen Ideaparkkia noin 1,6 miljoonaa neliötä liiketilaa. Ideapark lisäsi tarjontaa 100000 neliötä. Pieksämäen Ideapark-hankkeen koko on talousalueen nykyiseen liiketilatarjontaan suhteutettuna Lempäälän hankkeeseen verrattuna noin 7 kertainen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös