Töölönlahden alueen suunnitelmia

Liittynyt
2 Tammikuu 2007
Viestit
629
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Siihen mihin Tramwestia suunnitellaan eristettyine ratoineen katkaisemaan kaikki katu ja puistoliikkuminen, aiotaan siirtää esimerkiksi Kaivopuiston konsertit, johon on näkymä myös eduskuntatalon portailta.
Kaivopuiston konserttipaikasta kertova kuva ei esitä Sanomatalon pohjoisreunaa, eikä Sanomatalo katkaise mitään puistoa. Töölönlahden puiston katkaisee ainoastaan Töölönlahdenkatu, joka on sijoitettu onnettomalle paikalleen keskustatunnelisuunnitelmien perusteella.

TramWestin Töölönlahden pysäkki on ainutlaatuisen hyvä mahdollisuus tehdä Musiikkitalon ja Sanomatalon välimaastosta elävä ja hyvin saavutettavissa oleva osa kaupunkia. Eli ratkaista sitä syrjäisyyden ongelmaa, joka nykyistä kaavasuunnitelmaa vaivaa. Mikään muu ratkaisu, kaikkein vähiten tunneleissa syvällä maan alla ohi kulkeva liikenne, ei lisää Töölönlahden alueen saavutettavuutta ja siten arvoa uutena osana Helsingin keskustaa.

Antero
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Töölönlahtihan on Rautatieaseman ja Rautatientorin vieressä, Elielin bussiterminaalin ja lukuisien raitiolinjojen pysäkkien vieressä. Aivan musiikkitalon, eduskutantalon ja kansallismuseon kulmassa on ratikkapysäkki. Mutta se on totta, ettei ainakaan vielä tässä vaiheessa Kaivokadulta Töölönlahdenkatua Mannerheimintielle ole vedetty mitään raitiolinjaa, siihen kun tulee paljon toimistorakentamista, esim UPM-Kymmene pääkonttori ja keskustakirjasto.

Musiikkitalon ja Kiasman pihaa, kaupunkilaisten puisto ja tapahtuma-aluetta ei katkaista Tramwestillä. Tämähän on sama kuin joku vaatisi bussilinjan tai raitiolinjan avaamista Kaisaniemen puistoon. Joukkoliikenneyhteyksien saralta perusteluja ei ole. Alue on kattavasti ympäröity joukkoliikenteen pysäkeillä ja myös Kaivokatu-Töölönlahdenkatu-Mansku kiskot on mahdollisia. Linja 4 voisi Aleksilta tullessa kulkea Mikonkadulta Kaivokadulle ja siitä Töölönlahdenkadulle ja Manskulle. Esim.

AA, ai nytkö tuohon on tulossa pysäkki? Aiemmissa Tramwest suunnitelmissa sitä ei ole ollut. Mites kun sen ratikan piti olla nopea? Niin siinä on Elielinaukion pysäkki ihan vieressä. Kaikenlisäksi silmukka mikä ei mene muualle kuin sinne mistä tulee.

Täytyy kyllä sanoa, että tuleepas musiikkitalosta ruma, ainakin Töölönlahdelta katsottuna.
 

Liitetiedostot

  • musiikkitalo.JPG
    musiikkitalo.JPG
    35.1 KB · Lukukerrat: 981
Viimeksi muokattu:
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Musiikkitalon ja Kiasman pihaa, kaupunkilaisten puisto ja tapahtuma-aluetta ei katkaista Tramwestillä. Tämähän on sama kuin joku vaatisi bussilinjan tai raitiolinjan avaamista Kaisaniemen puistoon.
Et tainnut ymmärtää lukemaasi.

Kirjoitin Sanomatalon pohjoisreunasta. Ei siinä ole mitään puistoa, siinä on Alvan Aallon kuja -niminen katu.

Siksi toiseksi raitiolinja sopii oikein hyvin puistoon. Kuten esimerkiksi tässä kuvassa.


Joukkoliikenneyhteyksien saralta perusteluja ei ole. Alue on kattavasti ympäröity joukkoliikenteen pysäkeillä ja myös Kaivokatu-Töölönlahdenkatu-Mansku kiskot on mahdollisia.
Oletko itse liikkunut noilla kulmilla? Siis kävellen, ja mieluiten pukeutuneena siististi konserttia varten. Vertailepa myös Sanomatalossa asioivien ihmisten määrää vain parin korttelin päässä olevien rakennusten ja ulkotilojen ihmismäärään. Syrjäisyyttä ja saavutettavuutta ei voi ajatella metromaisesti piirtämällä kuvitteellisia liki kilometrin säteisiä ympyröitä ja väittää, että ihan hyvin ihmiset kävelevät vaikka miten kauas.

Ja kas. Sinulle kelpaa puiston katkaiseminen Töölönlahden kadulla, mutta puiston reunassa kulkeva TramWest tärvelee puiston.

AA, ai nytkö tuohon on tulossa pysäkki? Aiemmissa Tramwest suunnitelmissa sitä ei ole ollut. Mites kun sen ratikan piti olla nopea? Niin siinä on Elielinaukion pysäkki ihan vieressä.
TramWestiin no tekeillä päivitys. Ratikka on nopea kahdella tavalla. Ensinnä se etenee nopeasti, kun autojen ei anneta häiritä sen liikennettä. Ja sitten se vie perille asti säästäen minuuttikaupalla kävelyaikaa. Siksi se on nopeampi kuin syvämetro.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

No tässä on paljon epäselvyyksiä. Ensinnäkin kuka menee Espoosta Finlandiapuistoon? Tai kuka menisi Elielinaukion silmukasta yhden pysäkin Finlandiapuistoon?

Silmukka Elielinaukiolla ei palvele ketään. Eihän siihen edes mahdu. Ottakaa huomioon ettei Metroa Meilahteen ole rakennettu. Bussiralli on valtaisia. En usko että missään määrin tähän puistoon voitaisiin toteuttaa Etelä-Espoon ratikkaralli. Ainoa kyseeseen tuleva linjaus on ao. karttaan tehty sininen linjaus.
 

Liitetiedostot

  • musiikkiradat.jpg
    musiikkiradat.jpg
    142.9 KB · Lukukerrat: 976
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Ei tähän voi tulla raitiokiskoja, eristettyjä eikä pysäkillä, vain kulman takana olisi Elielin silmukka. Ei voi onnistua.
kuvalinkki

Ja mahdollinen keskustakirjastoehdotus sopii ainakin Musiikkitalon arkkitehtuuriin eli siten passeli Töölönlahdelle:
kuvalinkki


Pisaran myötä Töölönlahdelta/Kluuvinlahdelta on mahdollisuus purkaa kaupunkiratojen laiturit samoin myös Kaisaniemen puolelta. Luulisin että Töölönlahden puolelta puretaan 2-4 laituria. Se lisää rakennusmaata.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Tämä on kaikista parhain ehdotus Töölönlahdelle. Tämä suunnitelma voitti kilpailun, se on Oiva Kallion tekemä ja siinä Töölöstä tuttu 20-luvun umpikorttelityyli olisi jatkunut ratapihalle asti.

kuvalinkki

Huomatkaa raitiovaunukiskot ja erityinen alikulku/ylikulku-silta.
Ratikkakiskot Kaivokadulta Töölönlahdenkadulle ei ole uusi idea.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Tämä on kaikista parhain ehdotus Töölönlahdelle. Tämä suunnitelma voitti kilpailun, se on Oiva Kallion tekemä ja siinä Töölöstä tuttu 20-luvun umpikorttelityyli olisi jatkunut ratapihalle asti.
Olen samaa mieltä että on sääli ettei Kallion suunnitelmaa päästy toteuttamaan edes osittain. Eduskuntatalo jäi yksikseen törröttämään ratapihamontun laidalle kuin torahammas.

t. Rainer
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Tämä pienoismalli tehtiin toisen maailmansodan jälkeen, tässä yhdisteltiin Eliel Saarisen ja Oiva Kallion hahmotelmia.

kuvalinkki

Nykysinhän tuo ratapihan ylittävä moottoritie olisi menossa Keskustatunneliin ja tuohon tilalle on tulossa kevyen liikenteen ylikulkusilta Töölönlahdelta Kaisaniemeen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Tämä pienoismalli tehtiin toisen maailmansodan jälkeen, tässä yhdisteltiin Eliel Saarisen ja Oiva Kallion hahmotelmia.
Onko sulla laittaa sellainen kuva siitä että saa suurennettua? Onko se pienoismalli jossain nähtävillä, kiinnostaisi käydä katsomassa. Se näyttää muuten harvinaisen nykyaikaiselta.

t. Rainer
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Tuosta ei ole tuon tarkempaa kuvaa. En tiedä suunnitelman vaiheista oikeastaan tämän enempää. 100 vuotta on jahkattu ja nyt viimeisimpänä Helsingin yksistä paraatipaikoista ehdotetaan Etelä-Espoo spesifiä eristettyä rataa ja raitiosilmukkaa.. vaikka siihen on vihdoin tehty asemakaava rakennuksineen ja puistoineen.
En ole varma olisiko tuota pienoismallikuvaa myöhemmin digitaalisesti paranneltu.
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Ei tähän voi tulla raitiokiskoja, eristettyjä eikä pysäkillä, vain kulman takana olisi Elielin silmukka. Ei voi onnistua.
Lopeta nyt jo se höpöttäminen. Ratikkakiskot sopivat käytännössä kävelijöiden sekaan vallan mainiosti Aleksilla, Kauppatorilla, Mikonkadulle, Senaatintorilla ja vaikka Porthaninkadulla Kalliossa. Ei tuollaisessa ympäristössä raitiovaunu voi tietenkään ajaa mitään viittäkymppiä, mutta mitä sitten?
 
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Teme, puistoon ei sovi eristetty rata. Etelä-Espoon vaatima liikenneralli tukkisi tuon alueen totaalisesti. Kaikenlisäksi bussit pitäisi sijoittaa johonkin.

Tässä vielä Töölönlahteen liittyen Eliel Saarisen ehdotus Eduskuntaloksi, hän teki niitä useampia itseasiassa.



Myöhemmin Munkkivuori-Haagan suunnitelma ja Kalevalatalo oli Töölönlahden suunnitelman perua, ja myöskin herran saksa-oppia, erityisesti Kalevalatalo oli hänen visioiman eduskuntarakennuksen innoittama. Suunnitteli Saarinen empire-tyyliä myös New Yorkiin.
http://pasi68.zoto.com/img/45/1888752ca9b9f4c8913d7c6a68cf0176-.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d23/tomihermes/IMG_6314.jpg
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

Sain sittenkin hieman suuremman kuvan:
Kun tarkemmin katsoo, näkee että se on kuuvamanipulaatio eikä kuva mistään pienoismallista. Sen huomaa siitä että rautatieasema, ratapiha ja hotelli ja postitalo ovat sen näköisiä kuin ne nykyisin ovat, ja kuvaan on istutettu Oiva Kallion piirtämät talot. Sinänsä ihan jännästi tehty, ja olisi pitänyt voida käsitellä yhtenä vaihtoehtona muiden joukossa Töölön ratapiha-alueen käytöstä.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös