Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/29

Viestiketju: Töölönlahden alueen suunnitelmia

  1. #1
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Uusia kuvia musiikkitalosta http://www.uusisuomi.fi/kulttuuri/11...ttomina-kuvina

    Siihen mihin Tramwestia suunnitellaan eristettyine ratoineen katkaisemaan kaikki katu ja puistoliikkuminen, aiotaan siirtää esimerkiksi Kaivopuiston konsertit, johon on näkymä myös eduskuntatalon portailta.

    Etelä-Espoon raiderata menköön tunneliin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.02.2008 kello 10:25. Syy: jaettu omaksi viestiketjukseen

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Siihen mihin Tramwestia suunnitellaan eristettyine ratoineen katkaisemaan kaikki katu ja puistoliikkuminen, aiotaan siirtää esimerkiksi Kaivopuiston konsertit, johon on näkymä myös eduskuntatalon portailta.
    Kaivopuiston konserttipaikasta kertova kuva ei esitä Sanomatalon pohjoisreunaa, eikä Sanomatalo katkaise mitään puistoa. Töölönlahden puiston katkaisee ainoastaan Töölönlahdenkatu, joka on sijoitettu onnettomalle paikalleen keskustatunnelisuunnitelmien perusteella.

    TramWestin Töölönlahden pysäkki on ainutlaatuisen hyvä mahdollisuus tehdä Musiikkitalon ja Sanomatalon välimaastosta elävä ja hyvin saavutettavissa oleva osa kaupunkia. Eli ratkaista sitä syrjäisyyden ongelmaa, joka nykyistä kaavasuunnitelmaa vaivaa. Mikään muu ratkaisu, kaikkein vähiten tunneleissa syvällä maan alla ohi kulkeva liikenne, ei lisää Töölönlahden alueen saavutettavuutta ja siten arvoa uutena osana Helsingin keskustaa.

    Antero

  3. #3
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Töölönlahtihan on Rautatieaseman ja Rautatientorin vieressä, Elielin bussiterminaalin ja lukuisien raitiolinjojen pysäkkien vieressä. Aivan musiikkitalon, eduskutantalon ja kansallismuseon kulmassa on ratikkapysäkki. Mutta se on totta, ettei ainakaan vielä tässä vaiheessa Kaivokadulta Töölönlahdenkatua Mannerheimintielle ole vedetty mitään raitiolinjaa, siihen kun tulee paljon toimistorakentamista, esim UPM-Kymmene pääkonttori ja keskustakirjasto.

    Musiikkitalon ja Kiasman pihaa, kaupunkilaisten puisto ja tapahtuma-aluetta ei katkaista Tramwestillä. Tämähän on sama kuin joku vaatisi bussilinjan tai raitiolinjan avaamista Kaisaniemen puistoon. Joukkoliikenneyhteyksien saralta perusteluja ei ole. Alue on kattavasti ympäröity joukkoliikenteen pysäkeillä ja myös Kaivokatu-Töölönlahdenkatu-Mansku kiskot on mahdollisia. Linja 4 voisi Aleksilta tullessa kulkea Mikonkadulta Kaivokadulle ja siitä Töölönlahdenkadulle ja Manskulle. Esim.

    AA, ai nytkö tuohon on tulossa pysäkki? Aiemmissa Tramwest suunnitelmissa sitä ei ole ollut. Mites kun sen ratikan piti olla nopea? Niin siinä on Elielinaukion pysäkki ihan vieressä. Kaikenlisäksi silmukka mikä ei mene muualle kuin sinne mistä tulee.

    Täytyy kyllä sanoa, että tuleepas musiikkitalosta ruma, ainakin Töölönlahdelta katsottuna.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Viimeisin muokkaaja sebastin; 18.02.2008 kello 01:57.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Musiikkitalon ja Kiasman pihaa, kaupunkilaisten puisto ja tapahtuma-aluetta ei katkaista Tramwestillä. Tämähän on sama kuin joku vaatisi bussilinjan tai raitiolinjan avaamista Kaisaniemen puistoon.
    Et tainnut ymmärtää lukemaasi.

    Kirjoitin Sanomatalon pohjoisreunasta. Ei siinä ole mitään puistoa, siinä on Alvan Aallon kuja -niminen katu.

    Siksi toiseksi raitiolinja sopii oikein hyvin puistoon. Kuten esimerkiksi tässä kuvassa.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Joukkoliikenneyhteyksien saralta perusteluja ei ole. Alue on kattavasti ympäröity joukkoliikenteen pysäkeillä ja myös Kaivokatu-Töölönlahdenkatu-Mansku kiskot on mahdollisia.
    Oletko itse liikkunut noilla kulmilla? Siis kävellen, ja mieluiten pukeutuneena siististi konserttia varten. Vertailepa myös Sanomatalossa asioivien ihmisten määrää vain parin korttelin päässä olevien rakennusten ja ulkotilojen ihmismäärään. Syrjäisyyttä ja saavutettavuutta ei voi ajatella metromaisesti piirtämällä kuvitteellisia liki kilometrin säteisiä ympyröitä ja väittää, että ihan hyvin ihmiset kävelevät vaikka miten kauas.

    Ja kas. Sinulle kelpaa puiston katkaiseminen Töölönlahden kadulla, mutta puiston reunassa kulkeva TramWest tärvelee puiston.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    AA, ai nytkö tuohon on tulossa pysäkki? Aiemmissa Tramwest suunnitelmissa sitä ei ole ollut. Mites kun sen ratikan piti olla nopea? Niin siinä on Elielinaukion pysäkki ihan vieressä.
    TramWestiin no tekeillä päivitys. Ratikka on nopea kahdella tavalla. Ensinnä se etenee nopeasti, kun autojen ei anneta häiritä sen liikennettä. Ja sitten se vie perille asti säästäen minuuttikaupalla kävelyaikaa. Siksi se on nopeampi kuin syvämetro.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja vko; 26.02.2008 kello 12:23. Syy: kuva linkiksi

  5. #5
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    No tässä on paljon epäselvyyksiä. Ensinnäkin kuka menee Espoosta Finlandiapuistoon? Tai kuka menisi Elielinaukion silmukasta yhden pysäkin Finlandiapuistoon?

    Silmukka Elielinaukiolla ei palvele ketään. Eihän siihen edes mahdu. Ottakaa huomioon ettei Metroa Meilahteen ole rakennettu. Bussiralli on valtaisia. En usko että missään määrin tähän puistoon voitaisiin toteuttaa Etelä-Espoon ratikkaralli. Ainoa kyseeseen tuleva linjaus on ao. karttaan tehty sininen linjaus.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  6. #6
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Ei tähän voi tulla raitiokiskoja, eristettyjä eikä pysäkillä, vain kulman takana olisi Elielin silmukka. Ei voi onnistua.
    kuvalinkki

    Ja mahdollinen keskustakirjastoehdotus sopii ainakin Musiikkitalon arkkitehtuuriin eli siten passeli Töölönlahdelle:
    kuvalinkki


    Pisaran myötä Töölönlahdelta/Kluuvinlahdelta on mahdollisuus purkaa kaupunkiratojen laiturit samoin myös Kaisaniemen puolelta. Luulisin että Töölönlahden puolelta puretaan 2-4 laituria. Se lisää rakennusmaata.
    Viimeisin muokkaaja vko; 26.02.2008 kello 12:24. Syy: kuvat linkeiksi

  7. #7
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Tämä on kaikista parhain ehdotus Töölönlahdelle. Tämä suunnitelma voitti kilpailun, se on Oiva Kallion tekemä ja siinä Töölöstä tuttu 20-luvun umpikorttelityyli olisi jatkunut ratapihalle asti.

    kuvalinkki

    Huomatkaa raitiovaunukiskot ja erityinen alikulku/ylikulku-silta.
    Ratikkakiskot Kaivokadulta Töölönlahdenkadulle ei ole uusi idea.
    Viimeisin muokkaaja vko; 26.02.2008 kello 12:25. Syy: kuva linkiksi

  8. #8

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Tämä on kaikista parhain ehdotus Töölönlahdelle. Tämä suunnitelma voitti kilpailun, se on Oiva Kallion tekemä ja siinä Töölöstä tuttu 20-luvun umpikorttelityyli olisi jatkunut ratapihalle asti.
    Olen samaa mieltä että on sääli ettei Kallion suunnitelmaa päästy toteuttamaan edes osittain. Eduskuntatalo jäi yksikseen törröttämään ratapihamontun laidalle kuin torahammas.

    t. Rainer

  9. #9
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Tämä pienoismalli tehtiin toisen maailmansodan jälkeen, tässä yhdisteltiin Eliel Saarisen ja Oiva Kallion hahmotelmia.

    kuvalinkki

    Nykysinhän tuo ratapihan ylittävä moottoritie olisi menossa Keskustatunneliin ja tuohon tilalle on tulossa kevyen liikenteen ylikulkusilta Töölönlahdelta Kaisaniemeen.
    Viimeisin muokkaaja vko; 26.02.2008 kello 12:26. Syy: kuva linkiksi

  10. #10

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Tämä pienoismalli tehtiin toisen maailmansodan jälkeen, tässä yhdisteltiin Eliel Saarisen ja Oiva Kallion hahmotelmia.
    Onko sulla laittaa sellainen kuva siitä että saa suurennettua? Onko se pienoismalli jossain nähtävillä, kiinnostaisi käydä katsomassa. Se näyttää muuten harvinaisen nykyaikaiselta.

    t. Rainer

  11. #11
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Tuosta ei ole tuon tarkempaa kuvaa. En tiedä suunnitelman vaiheista oikeastaan tämän enempää. 100 vuotta on jahkattu ja nyt viimeisimpänä Helsingin yksistä paraatipaikoista ehdotetaan Etelä-Espoo spesifiä eristettyä rataa ja raitiosilmukkaa.. vaikka siihen on vihdoin tehty asemakaava rakennuksineen ja puistoineen.
    En ole varma olisiko tuota pienoismallikuvaa myöhemmin digitaalisesti paranneltu.

  12. #12

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Ei tähän voi tulla raitiokiskoja, eristettyjä eikä pysäkillä, vain kulman takana olisi Elielin silmukka. Ei voi onnistua.
    Lopeta nyt jo se höpöttäminen. Ratikkakiskot sopivat käytännössä kävelijöiden sekaan vallan mainiosti Aleksilla, Kauppatorilla, Mikonkadulle, Senaatintorilla ja vaikka Porthaninkadulla Kalliossa. Ei tuollaisessa ympäristössä raitiovaunu voi tietenkään ajaa mitään viittäkymppiä, mutta mitä sitten?

  13. #13
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Sain sittenkin hieman suuremman kuvan:
    kuvalinkki
    Viimeisin muokkaaja vko; 26.02.2008 kello 12:31. Syy: kuva linkiksi

  14. #14
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Teme, puistoon ei sovi eristetty rata. Etelä-Espoon vaatima liikenneralli tukkisi tuon alueen totaalisesti. Kaikenlisäksi bussit pitäisi sijoittaa johonkin.

    Tässä vielä Töölönlahteen liittyen Eliel Saarisen ehdotus Eduskuntaloksi, hän teki niitä useampia itseasiassa.



    Myöhemmin Munkkivuori-Haagan suunnitelma ja Kalevalatalo oli Töölönlahden suunnitelman perua, ja myöskin herran saksa-oppia, erityisesti Kalevalatalo oli hänen visioiman eduskuntarakennuksen innoittama. Suunnitteli Saarinen empire-tyyliä myös New Yorkiin.
    http://pasi68.zoto.com/img/45/188875...a68cf0176-.jpg
    http://i32.photobucket.com/albums/d2...s/IMG_6314.jpg
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.02.2008 kello 10:06. Syy: isot kuvat linkeiksi

  15. #15

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Sain sittenkin hieman suuremman kuvan:
    Kun tarkemmin katsoo, näkee että se on kuuvamanipulaatio eikä kuva mistään pienoismallista. Sen huomaa siitä että rautatieasema, ratapiha ja hotelli ja postitalo ovat sen näköisiä kuin ne nykyisin ovat, ja kuvaan on istutettu Oiva Kallion piirtämät talot. Sinänsä ihan jännästi tehty, ja olisi pitänyt voida käsitellä yhtenä vaihtoehtona muiden joukossa Töölön ratapiha-alueen käytöstä.

    t. Rainer

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Ideoita Töölönlahden raitiovaunulinjauksesta
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 47
    Viimeisin viesti: 20.02.2009, 10:58
  2. YTV-alueen liikennöitsijät
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 16.12.2007, 12:15
  3. Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 00:04
  4. Vanhoja suunnitelmia Helsingissä
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 20.03.2007, 13:50
  5. YTV-alueen kalustosta
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 30.12.2006, 16:55

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •