Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-29/29

Viestiketju: Töölönlahden alueen suunnitelmia

  1. #16

    Liittynyt
    14.11.2005
    Viestejä
    190

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Tämä pienoismalli tehtiin toisen maailmansodan jälkeen, tässä yhdisteltiin Eliel Saarisen ja Oiva Kallion hahmotelmia.
    Todellako? Kuva liittyy oikeasti Suur-Suomen fiktivisiä vaiheita käsittelevään metahistoriaprojektiin. Pohjana olevassa ilmakuvassa olevat rakennukset ovat kieltämättä toisen maailmasodan jälkeiseltä ajalta mutta selvästi viimeisen kymmenen vuoden ajalta.

    http://www.valtakunta.eu/suomi/historia.html

    Lähdekritiikki on oikein käytettynä hyvä asia. Ellei koko tämä keskustelu sitten ole oikeasti laajentunut suursuomi-ideologian ironiseksi propagandaksi...

  2. #17
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: TramWest - Etelä-Espoon ratikka

    Todellakaan ei. Mielestäni "jatkosota" eli yksi toisen maailmansodan rintamalinjoista moskovan valloitusta silmälläpitäen oli äärimmäisen tuomittava teko valtio- ja sodanjohdolta.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7552

    oletus Onneksi Töölönlahtea ei ole täytetty

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Teme, puistoon ei sovi eristetty rata. Etelä-Espoon vaatima liikenneralli tukkisi tuon alueen totaalisesti. Kaikenlisäksi bussit pitäisi sijoittaa johonkin.
    Sinä Sebstin linkkaat tänne kuvia kuvitelmista, eli nykyaikaisia piirroksia ja valokuvien ja piirretyn yhdistelmiä. Minun kuvani puistossa kulkevasta ratikasta Freiburgissa on TOTTA. Ja sinä väität, ettei sellainen voi olla totta mutta sinun kuvitelmasi ovat.

    Minulla on läjäpäin lisää kuvia ratikoista puistoissa ja kävelyalueilla. Ja ne kaikki ovat TOTTA, vaikka sinä väität, ettei niin voi olla. Ja mitähän se liikennerallisi oikein on? Alla olevassa kuvassa on Karlsruhen Marktplaz, jolla ratikoita kulkee molempiin suuntiin minuutin eli 300 metrin välein. Se on TOTTA, ja kaikki ovat siihen tyytyväisiä.



    Astu nykyaikaan ja todellisuuteen! Menneisyyden keskustasuunnitelmia ja Töölönlahden täyttöä ei toteutettu siksi, että ne suunnitelmat olivat huonoja. Ja olen todella onnellinen, ettei Töölönlahdella ole sen enempää Saarisen, Kallion kuin Aallonkaan mokia. Kaksi ensimainittua jo myönnetään, Aallon aika on vielä liian lähellä, jotta hänen suunnittelemaansa massiivista parkkihallia saisi vielä arvostella.

    Massiivisesta autokaupunkisuunnittelusta ollaan pääsemässä eroon. Sen ongelmat, kuten maan alle painettu joukkoliikenne ja keskustojen bussiterminaalit ovat jäämässä historiaan. Ei ongelmilla täytettyjä kaupunkeja pureta, mutta ajan myötä nekin voivat muuttua.

    TramWestin rata Töölönlahdella voi tuoda yhtä paljon ihmisiä Sanomatalolle, Keskustakirjastolle ja Musiikkitalolle kuin 20-kaistainen moottoritie. Eikä edes Smith-Polvisessa pystytty esittämään niin leveätä keskustan kehäväylää. Mutta TramWest tulee viihtyisästi ja rauhallisesti, peittämättä alleen kaikkea sitä, mitä varten ihmiset ovat tulossa.

    Antero

  4. #19

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    539

    oletus Vs: Töölönlahden alueen suunnitelmia

    Sebastin, kuinka laajan terminaalin oikein uskot Tramwest'in tarvitsevan? Sanomatalon ja Musiikkitalon välissä on iso nurmikkoalue, johon mahtuu hyvin ratikan kääntösilmukka ja lähtölaiturit raiteineen. vielä jää tilaa odotuskatokselle ja jopa kioskille. Kirjastohan on tulossa Musiikitalon itäpuolelle, mikäli olen ymmärtänyt oikein.
    Ja edsel'lle kiitos hauskasta linkityksestä! 'Valtakunta'-sivu pelasri eilen harmaan päivän
    Est modus in rebus.

  5. #20
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    4048

    oletus Vs: Töölönlahden alueen suunnitelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape Näytä viesti
    Sebastin, kuinka laajan terminaalin oikein uskot Tramwest'in tarvitsevan? Sanomatalon ja Musiikkitalon välissä on iso nurmikkoalue, johon mahtuu hyvin ratikan kääntösilmukka ja lähtölaiturit raiteineen.
    Kaksisuuntavaunut, kuten pikaraitiotiellä yleensä on (oletan, että TW olisi sellainen), eivät edes vaatisi kääntösilmukoita tms., vain muutaman päättyvän raiteen puolenvaihtovaihteineen.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.02.2008 kello 11:58. Syy: lisätty skandit
    Joukkoliikenneharrastaja

  6. #21

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: Töölönlahden alueen suunnitelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape Näytä viesti
    Ja edsel'lle kiitos hauskasta linkityksestä! 'Valtakunta'-sivu pelasri eilen harmaan päivän
    Samat sanat. Käykää muuten katsomassa kyseisen sivuston keskustelufoorumia ja joukkoliikennetä käsitteleviä aiheita. Löytyy mm Helsingin "maanalaisen" kartta.

    t. Rainer

  7. #22
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Töölönlahden alueen suunnitelmia

    Inhottavaa että tähän keskusteluun on nyt sotkettu tuo valtakuntahöhlötys. Ne eivät liity mitenkään Eliel Saarisen ja Oiva Kallion hienoihin keskustasuunnitelmiin. Sinänsä on kyllä merkityksellistä ettei yhden arkkitehdin luomia pyhättökokonaisuuksia ole toteutettu kuin korkeintaan osin. Jälkipolville nämä ovat olleet suuntaa antavia. Esimerkiksi tarve yhdistää Itäväylä ja Länsiväylä keskustan kortteleista eristetyllä moottoritiellä ei ole uusi eikä lainkaan tarpeeton.

    R. Silfverberg, en löytänyt mainitsemaasi maanalaisen karttaa.

  8. #23
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Töölönlahden alueen suunnitelmia

    Löysinpäs. Hieman liikaa rataa ovat lätkineet.

  9. #24
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Töölönlahden alueen suunnitelmia

    Tuon Elielin junaterminaalin eli Espoon kaupunkiratojen terminaalit hotellin alla suunnitteli aikoinaan jo Engel sillä hän tiesi että kapasiteetti ei tule riittämään. Engel piirsi viistottaisen lisäsiiven mutta sitä ei tilasyistä rakennettu. Jo silloin ehdotettiin päärautatieaseman keskittämistä Pasilaan.

    Nykyään tilanne on joko lähiliikenteen uuden terminaalin rakentaminen Pasilaan minne liikenne myös päättyy, tai Pisaran rakentaminen.

  10. #25

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: Töölönlahden alueen suunnitelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Tuon Elielin junaterminaalin eli Espoon kaupunkiratojen terminaalit hotellin alla suunnitteli aikoinaan jo Engel sillä hän tiesi että kapasiteetti ei tule riittämään. Engel piirsi viistottaisen lisäsiiven mutta sitä ei tilasyistä rakennettu. Jo silloin ehdotettiin päärautatieaseman keskittämistä Pasilaan.
    Arkkitehti tuskin oli Engel koska hän työnsi koiranputkea siinä vaiheessa.

    Mitä Eliel Saarisen vuoden 1918 keskustasuunnitelmaan tulee niin sen mukaan Pasilaan piti rakentaa uusi päärautatieasema, ja vanha jäisi paikallisliikennekäyttöön. Pasilan uudelta asemalta oli tarkoitus kulkea Kuningasavenyyn ajoratojen välissä katutasoa alempana kaupunkirata vanhalle asemalle.

    Olen nähnyt kuvia myös sellaisesta 1920-luvulta peräisin olevasta keskustasuunnitelmasta jossa päärautatieaseman länsisiipi on katkaistu ja käännetty 90 asteen kulmaan, ja sillä tavalla saatu matkustajaratapihaa levennettyä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Nykyään tilanne on joko lähiliikenteen uuden terminaalin rakentaminen Pasilaan minne liikenne myös päättyy, tai Pisaran rakentaminen.
    Ymmärtääkseni nykyistä ratapihaa voi leventää vielä parilla, kolmella raitella, kun autojuna-asema muuttaa pois, mutta se on lähinnä asperiinia.

    t. Rainer

  11. #26
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Töölönlahden alueen suunnitelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Olen nähnyt kuvia myös sellaisesta 1920-luvulta peräisin olevasta keskustasuunnitelmasta jossa päärautatieaseman länsisiipi on katkaistu ja käännetty 90 asteen kulmaan, ja sillä tavalla saatu matkustajaratapihaa levennettyä.
    Se on juuri se lisäsiipi mikä tilasyistä jätettiin rakentamatta. Jo silloin otettiin tietoinen riski kapasiteetin riittämättömyydessä. Kaisaniemen ja Töölönlahden perukoiden laiturit on kyllä tarkoitus purkaa ainakin osin Pisaran valmistuttua.
    Viimeisin muokkaaja vko; 01.03.2008 kello 07:41. Syy: lainausta siivottu

  12. #27

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5908

    oletus Vs: Töölönlahden alueen suunnitelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Se on juuri se lisäsiipi mikä tilasyistä jätettiin rakentamatta. Jo silloin otettiin tietoinen riski kapasiteetin riittämättömyydessä. Kaisaniemen ja Töölönlahden perukoiden laiturit on kyllä tarkoitus purkaa ainakin osin Pisaran valmistuttua.
    Koska ei syntynyt "Suur-Suomea", ja auto- ja lentoliikenne meni kehityksessä omia menojaan, riitti rautatieaseman kapasiteetti ilman siipirakennusta aina 1990-luvulle asti.

    Mitä minä olisin toivonut, on että sisäpihan laiturialue olisi katettu yhtenäisellä hallikatoksella jo kun asema rakennettiin. Se oli köyhäilyn huippu että katoksen rakentamista lykättiin 80 vuotta.

    t. Rainer

  13. #28

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    838

    oletus Vs: Töölönlahden alueen suunnitelmia

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hape Näytä viesti
    Sebastin, kuinka laajan terminaalin oikein uskot Tramwest'in tarvitsevan?
    Luulen, että täällä monien keskustelijoiden mielessä oleva raitiovaunupysäkki muistuttaa tätä Indianapolisin raitiovaunupysäkkiä: kuvia Dave's Electric Railroads -sivulta. Uskon, että vaikka koko Helsingin liikenne hoidettaisiin raitiovaunuin, ei noin suurta pysäkkiä tarvittaisi. Muuten kyllä tuo hiivatillisen asjanmukainen katos sopisi Postitalon kylkeen...
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  14. #29
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Töölönlahden alueen suunnitelmia

    Mielestäni Rautatieaseman vinosiipi kuului vahvasti arkkitehtisuunnitelmiin mutta kaupungintalolla lisäsiipi leikattiin maankäytön säästämiseksi veke.


    Ratapiha ja raiteet maan alla tulee esiin toisinaan kysyttäessä miten Helsingin kantakaupunkia tulisi kehittää. Silloin vapautuisi huomattava määrä maa-aluetta rakennettavaksi ja virkistysalueiksi. Kuninkaankatu niinkuin tuossa kuvassa on ehkä mahtipontinen, mutta mielestäni varhainen suuntaa antava kaupunkivisio.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Ideoita Töölönlahden raitiovaunulinjauksesta
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 47
    Viimeisin viesti: 20.02.2009, 10:58
  2. YTV-alueen liikennöitsijät
    kirjoittanut kemkim foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 16.12.2007, 12:15
  3. Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 56
    Viimeisin viesti: 28.05.2007, 00:04
  4. Vanhoja suunnitelmia Helsingissä
    kirjoittanut Resiina foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 20.03.2007, 13:50
  5. YTV-alueen kalustosta
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 30.12.2006, 16:55

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •