Liikennevalvonnan keinoja

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Ajoin täällä toisessa nykyisessä kotikaupungissani Fuzhoussa (Kiinassa, Fujianin maakunnan pääkaupunki) taannoin appiukkoni henkilöautolla ja tein liikennerikkeen, josta automaattinen liikennevalvontakamera nappasi kuvan ja tieto siitä sekä sen seuraamusmaksusta tuli paria päivää myöhemmin auton omistajan eli appiukkoni kännykkään tekstiviestinä. Lisäksi ko. rikkeen pystyi tarkistamaan paikallisen liikennevalvontapoliisin nettisivuilta, josta toden totta löytyi ko. auton omistajan käyttajätunnuksilla valokuva, jossa vaimoni isän omistama henkilöauto (rekisteritunnus selvästi näkyvissä) on kääntymässä vasemmalle eräässä kaupungin risteyksessä ns. vanhoilla vihreillä eli suomeksi sanottuna punaisia päin. Minä siis kuskina silloin. Poliisin konttorin kautta ja maksulapun kanssa pankkiin suorittamaan maksu, mars!

Näin se täällä käy nykyään ja samanlaisen liikennerikkomusmaksun voi saada monestakin rikkeestä, kuten juuri punaisia päin ajosta, väärästä ryhmittymisestä risteyksessä, luvattomasta joukkoliikennekaistalla ajosta, ylinopeudesta, kaistaviivojen väärästä ylityksestä ja monesta muusta vastaavasta ns. piittaamattomuus- tai huolimattomuusrikkeestä liikenteessä. Automaattinen liikennevalvonta tehokkailla salamoilla varustettuine kameroineen tuli tänne parisen vuotta sitten ja nyt se kattaa suurimman osan Fuzhoun katuverkkoa. Ja maksu lähtee vaivattomasti ajoneuvon omistajalle, eikä suinkaan tarvitse selvitellä, että kuka sitä onkaan ajanut juuri rikkeen aikana. Kyllä on liikennekuri todellakin kohentunut täällä ja esimerkiksi juuri joukkoliikennekaistat ovat täysin vapaita busseille niinä aikoina kun ne ovat vain niiden käytössä. Muut ajoneuvot jonottavat kiltisti ruuhkassa viereisellä kaistalla, sillä eivat autoiljiat kovin moneen kertaan halua maksella kiinalaisittain ihan tuntuvaa euroissa muutaman kympin rikemaksua. Myös punaisia päin ajot yms. ovat vähentyneet rajusti.

Ja pistääpähän appiukonkin tai jonkun muun miettimään tarkemmin, että kenelle sitä autoaan lainaa seuraavalla kerralla. Ja minullekin enemmän tarkkuutta ja huolellisuutta, kun olen autolla liikenteessä täällä.

Siinä vähän mallia teille sinne Suomeen; milloinkahan näin vaikkapa siellä Helsingissä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Siinä vähän mallia teille sinne Suomeen; milloinkahan näin vaikkapa siellä Helsingissä?
Tänään. Helsingin rautatieaseman edessä Kaivokadulla oli tänään kamera ja kaksi kuvaakin se otti sinä aikana, kun sitä katselin ohi ajavasta bussista. Tällaista on siis Suomessakin jo kaupungeissa, mutta varmasti paljon vähäisempänä kuin Kiinassa. (Minä en siis ole ikinä ennen huomannut Kaivokadulla tuollaista kameraa enkä edes minkään kaupungin ydinkeskustassa ole nähnyt liikennevalvontakameroita paitsi niillä kaduilla, jotka ovat vain moottoriliikenteelle tarkoitettuja).

Internetistä olen lukenut huhuja, etteivät ei-kiinalaiset saisi Kiinassa ajaa polkupyörää raskaammilla ajoneuvoilla. Taitavat nämä tarinat kuitenkin olla Internetin disinformaatiota; tuskin Risto sentään lakia rikkoisi Kiinassakaan.
 
Helsingin rautatieaseman edessä Kaivokadulla oli tänään kamera ja kaksi kuvaakin se otti sinä aikana, kun sitä katselin ohi ajavasta bussista. Tällaista on siis Suomessakin jo kaupungeissa, mutta varmasti paljon vähäisempänä kuin Kiinassa.
Mutta Suomessa pitää edelleen ajoneuvoa ajanut henkilö selvittää, jotta sakko tulee oikealle henkilölle, joka sitä on juuri rikkomushetkellä ajanut. Aika monimutkaista ja aikaavievää, minusta. Täällä vain ilmoitus ajoneuvon omistajalle, että ajoneuvonne, rekisterinumerolla sejase, on rikkonut liikennesääntöjä. Maksu, kiitos!

Internetistä olen lukenut huhuja, etteivät ei-kiinalaiset saisi Kiinassa ajaa polkupyörää raskaammilla ajoneuvoilla.
Mistä lienee olet lukenut?
Suomalaisella, EU-ajokortilla tai edes kansainvälisellä ajokortilla täällä ei voi ajaa, vaan siihen tarvitaan täkäläisten viranomaisten myöntämä ajokortti.
Ja toki sellaisen voi suorittaa ulkomaalainenkin ja sen tutkinto on saatavilla nykyään myös englanniksi, joten ei ole kielellisiä vaikeuksiakaan. Itse ajaminen ei ole sen kummempaa kuin Suomessakaan, mita nyt autoja hieman enemmän ja jotkin säännöt hieman erilaiset. Mutta maltilla sujuu kyllä ihan hyvin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mutta Suomessa pitää edelleen ajoneuvoa ajanut henkilö selvittää, jotta sakko tulee oikealle henkilölle, joka sitä on juuri rikkomushetkellä ajanut. Aika monimutkaista ja aikaavievää, minusta. Täällä vain ilmoitus ajoneuvon omistajalle, että ajoneuvonne, rekisterinumerolla sejase, on rikkonut liikennesääntöjä. Maksu, kiitos!

Miten toimitaan jos auto on varastettu?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Miten toimitaan jos auto on varastettu?
Mielenkiintoinen kysymys, eikä ole tullut vastaan täällä aiemmin. Luulisin kuitenkin, että ajoneuvon omistajan tulee tuota pikaa ilmoittaa varkaudesta ja sitten varmasti seuraa selvittelyjä, jos ko. liikennerikkomuksia tulee, jotka automaattinen liikennevalvonta on napannut. Varkaan kannattaa siis ajaa niin, ettei sellaisia paase tapahtumaan, niin ei herata huomiota :). Mutta omistajan pitää huolehtia, että auton varastaminen ei ainakaan ole helppoa. Täällä tulee autot pysäköidä aina valvotuille pysäköintipaikoille, jossa on vartija paikalla. Hänelle maksetaan siitä, että hän valvoo autoa. Asuntoalueet sekä niiden parkkialueet ovat myös valvottujen porttien sisallä ja niiden kautta kulkevat ajoneuvot sekä niiden rekisterinumerot kuvataan. Jos pysäköi jonnekin muualle, niin itse vastaa mahdollisista vahingoista.

Mutta kuten sanottu ajoneuvon omistaja on aina vastuussa autostaan, mutta kylla autoja varmasti varastetaan. Luulisin, että varkaudet, kuten muutkin tavallisuudesta poikkeavat jutut ovat poliisin ja vakuutusyhtiöiden asia (täälläkin ajoneuvolla on oltava liikennevakuutus).
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on toki Kiinan kokemuksista puhuttaessa syytä muistaa, että Kiina on poliisivaltio ja kommunistinen diktatuuri ja Suomi demokraattinen oikeusvaltio. Tämä on tosiasia riippumatta siitä, miten mukavana tai edistyneenä maana Kiinaa pitää. Tästä seuraa se, että Kiinassa viranomaiset voivat ihmisiä tarkkaillessaan ja rankaistessaan sivuuttaa useita oikeudellisia näkökohtia, jotka Suomessa otetaan huomioon.

Teknisesti esimerkiksi punaisia päin ajon, nopeusrajoitusten ja joukkoliikennekaistojen kameravalvonta on nykytekniikalla yksinkertaista toteuttaa.

Oikeudellisesti asia on kuitenkin paljon ongelmallisempi, vaikkakin se on pystytty ratkaisemaan myös useissa ns. oikeusvaltioissa, tietääkseni mm. USA:ssa ja eräissä EU-maissa.

Nykyisin Suomessa tällaisista rikkomuksista ja rikoksista on syyllinen ainoastaan autoa tosiasiallisesti kuljettanut, ja tämän todistaminen kameravalvonnassa on paljon vaikeampaa kuin ajoneuvon tunnistaminen.

Suomessakin on ehdotettu, että sovellettaisiin nk. haltijavastuuperiaatetta, jossa automaattivalvonnassa todennetusta rikkeestä määrättäisiin maksu ajoneuvon haltijalle, joka joutuu maksamaan, jos ei saa ajoneuvon todellista kuljettajaa maksamaan.

Tämä ei kuitenkaan ole oikeudellisesti aivan yksinkertaista kahdesta eri syystä:
- Ensinnäkin, ei ole aivan yksinkertaista määrätä rangaistusta teosta, jota rangaistuksen saaja ei ole itse tehnyt. Käytännössä tämä on ratkaistavissa vain niin, että kyseessä ei ole sakko vaan hallinnollinen valvontamaksu.
- Toisekseen, osa valvonnassa havaittavissa rikkomuksista on vakavia rikoksia. Tietääkseni Suomessa poliisi on vastustanut esim. punaisten valojen kunnallista automaattivalvontaa sillä perusteella, että punaisia valoja päin ajaminen on vakava rikos, ei vain rike.

Saa nähdä, mihin suuntaan asia kehittyy. Olettaisin, että yksi mahdollinen ratkaisumalli on kuntien ja poliisin yhteinen kameravalvonta, jossa toimintaa hoitaa poliisi, mutta kunnat rahoittavat toimintaa ja saavat osan rikemaksuista.
 
Nyt on toki Kiinan kokemuksista puhuttaessa syytä muistaa, että Kiina on poliisivaltio ja kommunistinen diktatuuri ja Suomi demokraattinen oikeusvaltio. Tämä on tosiasia riippumatta siitä, miten mukavana tai edistyneenä maana Kiinaa pitää. Tästä seuraa se, että Kiinassa viranomaiset voivat ihmisiä tarkkaillessaan ja rankaistessaan sivuuttaa useita oikeudellisia näkökohtia, jotka Suomessa otetaan huomioon.
Toki näin on ja se on valitettavaa, että tämä tuhansia vuosia vanha, edistynyt kulttuuri ja sen kansa on nykyään sellaisten päättäjien hallussa kuin on. Muutosta on kuitenkin varmasti tulossa ennen pitkää, mutta se ei tarkoita mielestäni sitä, että kaikkea kiinalaista pitäisi ruveta heti boikotoimaan tai täkäläisten ihmisten pitäisi heti lähtea kaduille rähinöimaan ja vaatimaan muutosta kenties väkivaltaisin keinoin. Täällä pitää kuitenkin ihmisten elää myös aivan normaalia elämää. Ja mitään Yhdysvaltojen tms. johtamia "pelastusjoukkoja" tai länsimaisen demokratian tyrkyttämistä en ikinä toivo tänne. Tai Kiinan vajoamista samaan jamaan kuin naapurinsa Venäjä, jossa vain mafia hallitsee (mukaanlukien Kremlin joukko). Muutos lähtee täkäläisistä ihmisistä itsestään ja siihen on turha muiden puuttua tai ainakaan johtaa sitä. Mutta katsotaan, mita tuleman pitää..

Se siitä ja takaisin asiaan.

Varmistin vaimoltani ja hän sanoi menettelyn auton varkaustapauksissa olevan juuri niin, etta omistajan pitää ilmoittaa varkaudesta poliisille viipymättä, jolloin hänen vastuunsa siitä muuttuu. Mutta varmasti se on monimutkaisempi prosessi, kuin tässä annan ymmärtää. Vaimo sanoi myös, etta autovarkauksia todella tapahtuu aika vähän.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En kommentillani tässä tarkoittanut muuta kuin, että Kiinassa myös liikennevalvonnan osalta on syytä huomioida, että oikeusjärjestelmä on aivan eri pohjalla kuin Suomessa.
 
En kommentillani tässä tarkoittanut muuta kuin, että Kiinassa myös liikennevalvonnan osalta on syytä huomioida, että oikeusjärjestelmä on aivan eri pohjalla kuin Suomessa.
Toivotaan, etta joskus tulevaisuudessa Kiinastakin voisi puhua oikeusvaltiona. Pelkäänpä vain, että tämänkaltaisen suuren liittovaltion kuin Kiina on hajoaminen, jonkalainen voisi tapahtua demokratisoitumisen myota, ei tapahtuisi ilman tuskaa ja verenvuodatusta. Täällä kun ei ole juurikaan kokemusta demokratiasta, vaan aina on totuttu seuraamaan "suurta johtajaa", milloin ketäkin eri aikakausina. 1800- ja 1900-lukujen alun länsimaiden tulon myötä tapahtunut vanhan kiinalaisen kulttuurin rappeutuminen mm. opiumin ja länsivaltojen seka Japanin häikäilemättömän hyväksikäytön seurauksena on aikakausi, jota kukaan kiinalainen ei muistele hyvällä. Sellaisenkaan ei soisi toistuvan. Hongkong on omasta mielestäni sellainen malliesimerkki kiinalaisesta yhteiskunnassa, jossa kaikenlaiset ryhmät, heidän kulttuurinsa ja kansallisuudet elävat sulassa sovussa keskenään. Mutta katsotaan tosiaan, mita tulevaisuus tuo tullessaan.

Vaikka monenlaisia valtiomuotoja täällä Aasiassa on Kiinankin ympärillä, niin esimerkiksi Japani tuossa naapurissa on hyvä esimerkki siitä, että demokartiakin voi toimia täällä. Ja väkivallattomasti, jos verrataan vaikkapa Intiaan. Ja onhan olemassa Kiinan demokraattinen tasavaltakin tuossa kolmisen sataa kilometria täältä merellepäin itään, joka juuri nytkin kuuma ja poliittisesti erittäin tulenarka asia täällä.

Mutta nyt menee liikennevalvonnasta jo hieman toisaalle, joten palataanpa maailmanpolitiikasta takaisin asiaan.

Oheessa kuva tyypillisestä liikennevalojärjestelystä täkäläisessä risteyksessä. Kaikki valot ovat ledeinä samassa valokojeessa ja värit ovat ihat tutut punainen-keltainen-vihreä ja ne vaihtuvat siten, etta suoraan punaisesta vihreäksi ja sitten punaiseksi vaihtuessaan vihreä vikkuu hetken, jonka jälkeen kiinteä keltainen ja sitten punainen. Automaattinen kameravalvonta ottaa kuvan, jos ajaa keltaista päin, mutta rikemaksumääräys tulee vasta, jos on ajanut punaisia päin. Huomatkaa U-käännökselle oma valonsa. Tassa toisessa kuvassa joukkoliikennekaistan merkki ja sen aikarajat; näyttää varsin tutulta ja ko. kaista on myös merkitty ajoradan yläpuoliseen ajosuuntien opastustauluun oransseilla kaistaviivoilla (oranssit kaistaviivat myos kadussa).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
... on valitettavaa, että ... kansa on nykyään sellaisten päättäjien hallussa kuin on ... Tai Kiinan vajoamista samaan jamaan kuin naapurinsa Venäjä, jossa vain mafia hallitsee (mukaanlukien Kremlin joukko).

Sanoisin kyllä että Venäjä on miellyttävämpi demokraattinen tasavalta verrattuna totalitaariseen Kiinaan, eli verrattuna Pohjois-Korean rakkaaseen ymmärtäjään ja Tiibetin moukaroijaan. Kyllä Venäjällä nyt paljon paremmin on kansalaisten oikeudet hanskassa kuin "Keskuksessa". Vaikkakin tuhansia vuosia sitten siellä ollaankin oltu kekseliäitä, ollaan jo pitkän aikaa sitten pudottu veneestä.
 
Suomessa liikennevalvonta tuntuu keskittyvän muutenkin oleellisiin asioihin, jos uskallat ohittaa nelostiellä rekan alamäkeen hetkellisellä nopeudella 95km/h, niin eiköhän siellä ole joku puskajussi Falkkonin kanssa vastaanottamassa.
 
En kommentillani tässä tarkoittanut muuta kuin, että Kiinassa myös liikennevalvonnan osalta on syytä huomioida, että oikeusjärjestelmä on aivan eri pohjalla kuin Suomessa.
Eli palataan aiheeseen; irrotin politiikan omaksi ketjukseen.

Itse halusin puolestaan kertoa, miten tehokkaalla ja uskottavalla valvonnalla on saatu hyviä tuloksia aikaan täällä ennen niin villissä liikennekulttuurissa. Pelote eli maksu on tässä tapauksessa toiminut, mutta totuuden nimessä täytyy myöntää se, että useimmissa takaisissa tapauksissa perimmaisenä syynä on ainostaan halu välttyä rahanmenetyksiltä eli ko. maksulta, eikä niinkään ajattelu, etta siistimpi liikenne olisi hyvää koko liikennekulttuurille, sen turvallisuudelle sekä sujuvuudelle.
Aivan viime aikoina olen kuullut kuitenkin kiitosta fuzhoulaisilta joukkoliikenteen käyttäjiltä, jotka ovat kehuneet matka-aikojen nopeutumista joukkoliikennekaistojen valvonnan myötä. Myös risteyskäyttäytyminen on siistiytynyt huomattavasti ja siten turvallisuus kohentunut. Mutta on täällä vielä alueita ja tieosuuksia, joilla kameroita ei vielä ole ja siellä vallitsee varsin anarkistinen liikennekulttuuri, jossa nopeammat syövät hitaat ja raskaammat jyräävät heikommat. Kameravalvonta on kuitenkin tulossa koko tieliikenteen alueelle, ei pelkästään Fuzhouhun, vaan koko Kiinaan, sillä arviolta satatuhatta tienkäyttäjää kuolee täällä vuosittain erilaisissa onnettomuuksissa.

Itse olen todennut ko. kameravalvonnan siistiyttäneen omaakin ajotapaani ja olen kiinnittänyt paljon huomiota sääntöjen tarkkaan noudattamiseen ajaessani autolla täällä, sillä jo yksikin hyvin toimiva voi olla esimerkkinä. Ammattikuljettajana pidän sitä yhtenä hyveenä ja on paljon mukavampaa olla mukana tekemassa laadukasta tieliikennettä, joka ottaa huomioon toisetkin osapuolet, eikä vain "minä ensin!"-menttaliteetilla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös