Maailmanpolitiikan arkea ja ulkosuomalaisena maailmalla

Jotain positiivistakin välillä: läpäisin tänä aamuna kiinalaisen ajokortin teoriakokeen tuloksella 96 prosenttia oikein sadasta (90/100 vaatimus läpäisyyn), eli läpi meni, että hurahti.

Tuo koe suoritetaan tietokonetestinä, jossa kone arpoo nuo sata kysymystä (monivalinta- sekä väittämäkysymyksiä) noin 1700:sta koekysymyksestä, joita siis saa toki etukäteen opiskella (CD-romppu). Testi on nykyään myös mm. englanniksi (huono "google-käännös", muitakin pääkieliä on nykyään mm. venäjä, espanja, saksa), joten ulkomaalainenkaan ei saa enää avustajaa ("tulkki") testiin mukaan, kuten aiemmin. Tällöin tämä "avustaja" käytännössä teki kokeen, maksua vastaan toki. Vilppi tuossa teoriakokeessa oli aiemmin varsin yleistä ja olen kuullut juttuja, joissa koehenkilö on antanut koepaperinsa testihuonenne ikkunan kautta kavereilleen, jotka tekivät kokeen. Mutta ei siis enää ja vilppistä koe loppuu siihen samantien nykyään. Käännyköidenkin verkot häviävät testihuoneessa, ilmeisesti varmuuden vuoksi. Aikaa testiin on 45 minuuttia ja itse suoritin sen tänään noin 25 minuutissa. Ja koska minulla on Kiinassa käännetty ja hyväksytetty käännös suomalaisesta ammattiajokortistani (ABC vuodesta 1987 ja ABCD vuodesta 1990), ei minun tarvitse suorittaa ajokoetta, vaan saan kiinalaisen ajokortin käteeni viikon kuluttua perjantaina.

Ai niin, olenhan toki jo ajanut täällä jo vuosia, mutta onhan se ihan kivaa tehdä sitä viimeinkin oikein luvan kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Terveisia taas täältä Fuzhousta, jossa olen ollut lomailemassa kolmisen viikkoa, mutta paluu Suomeen on tuotapikaa edessä. Lennämme huomenna ensin Shanghaihin ja sitten tiistaina edessä on lento Shanghaista Helsinkiin.

Jotain liikenteellistä kehitystä täältä Fuzhousta:

Kaupunkiin on hankittu runsaasti uusia matalalattiaisia busseja, jotka käyttävät polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua (LNG, engl. liquefied natural gas). Nämä kulkevat huomattavan hyvin ja ilman esimerkiksi helsinkiläisistä maakaasubusseista tuttuja nykimisiä, köhimisiä tai yskimisiä. Nämä bussit ovat aiempaa tilavampia ja vaikka käytössä on useita erimerkkisiä busseja (esim. lisenssi-MAN), ovat ne muunmuassa sisätiloiltaan yhtenäisen standardin mukaisia.

Kerrassaan mainio uudistus ja paransi huomattavasti joukkoliikenteen laatua Fuzhoussa.
Metro on rakenteilla ja ensimmäinen linja valmistuu vuonna 2014.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös