Energiatehokkuuden osalta lienee syytä kuitenkin muistaa myös se, että olemassaolevaan infraan ja rakennuksiin on kuitenkin sitoutunut melkoinen määrä energiaa.
Varsin paljon energiatehokkutta saadaan jo näillä keinoilla:
- Suuret ja keskisuuret kaupungit suunnitellaan tukeutumaan joukkoliikenteen runkolinjoihin, kävelyyn ja pyöräilyyn
- Autopaikkojen osoittamista koskevat velvoitteet poistetaan
- Kävelyn ja pyöräilyn kehittämiseen panostetaan voimakkaasti
- Runkolinjojen joukkoliikenne toteutetaan päästöneutraaleilla ratkaisuilla esim. "vihreällä sähköllä" (tuotanto biopolttoaineilla, tuuli-, vesi- ja aurinkovoimalla) kulkevilla raitiovaunuilla, lähijunilla, johdinautoilla ja akkubusseilla.
- Kävelyä, pyöräilyä ja joukkoliikennettä markkinoidaan ja niiden käyttöön opastetaan voimaperäisesti.
- Automarkettien rakentaminen taajamarakenteen ulkopuolelle kielletään
- Nk. perusrakennusoikeus eli oikeus rakentaa ilman asemakaavaa poistetaan suurten ja keskisuurten kaupunkien ympäristöstä riittävän laajalta suojavyöhykkeeltä.
- Rakentaminen kaukolämpöverkon ulottumattomiin kielletään.
Tässä riittävät ihan kaavoituksen ja liikennesuunnittelun keinot.