Ranska

Liittynyt
11 Huhtikuu 2008
Viestit
25
Vs: Ilmainen joukkoliikenne

Vielä kun saataisiin joukkoliikenneinformaatiota sillä kielellä, että tällainen ranskan kieltä taitamaton moukkakin ymmärtäisi siitä jotain...

Ranskassa julkista palvelua vierailla kielillä - höh - ennemmin Suomessa alkaa paikallisliikenne kiskoilla!
 
Vs: Ilmainen joukkoliikenne

Ranskassa julkista palvelua vierailla kielillä - höh - ennemmin Suomessa alkaa paikallisliikenne kiskoilla!

Ranskassa on myös turvallisinta käydä syömässä vain hampurilaisbaarissa tai pitseriassa. Muussa tapauksessa, jos ostaa vain tarpeeksi kallista, eli luulee siten saavansa kunnon annoksen, voi olla, että eteen tuodaan lautasellinen "raakaa" jauhelihaa tai pässin kivekset. Teippikin on paperikaupassa nimeltään "Scotch" - eikä mitään "tapea" tms. johdannaista. Euroopan hankalimpia matkailumaita, ja vain oman valintansa johdosta.
 
Vs: Ilmainen joukkoliikenne

Ranskassa on myös turvallisinta käydä syömässä vain hampurilaisbaarissa tai pitseriassa.

Ranskalaiset haluavat olla kaikessa erilaisia kuin muut. Kapinallisia, protestoijia. Kun muualla on joku yleinen ratkaisu, niin ranskalaiset keksivät oman vastineensa. Tämä on etu silloin, jos muualla valittu ratkaisu onkin väärä, ranskalaiset osaavat vaihtoehdon. Kun muualla panostettiin lentoliikenteeseen ja moottoriteihin, ranskalaiset kehittivät TGV-suurnopeusjunia ja tehokasta kaupunkiliikennettä. Englanti on vallannut alaa muissa maissa, Ranskassa pidetään kiinni omasta kielestä. Muut maat ovat menneet kapitalismiin mukaan, ranskalaiset vannovat sosialismin nimiin. Muualla sähkö tuotettiin fossiilisilla polttoaineilla, Ranskassa valtaosin ydinvoimalla. Muut maat käyttivät PAL- ja NTSC-televisiostandardeja, Ranskassa oli SECAM. Muissa maissa perinteiset analogiset liitäntätavat AV-järjestelmissä, ranskalaiset kehittivät modernin SCARTin. Kun muualla on pikaruokaa, Ranskassa vannotaan slow foodin nimeen.

On siinä kyllä erikoislaatuinen maa omintakeisine ihmisineen, pitää sanoa hyvässä mielessä! Matkailijoitakin riittää, Ranska on Euroopan johtava matkailumaa, huolimatta, tai ehkäpä juuri omintakeisen kulttuurinsa ansiosta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Ilmainen joukkoliikenne

Ranskalaiset haluavat olla kaikessa erilaisia kuin muut. Kapinallisia, protestoijia. Kun muualla on joku yleinen ratkaisu, niin ranskalaiset keksivät oman vastineensa. Tämä on etu silloin, jos muualla valittu ratkaisu onkin väärä, ranskalaiset osaavat vaihtoehdon. Kun muualla panostettiin lentoliikenteeseen ja moottoriteihin, ranskalaiset kehittivät TGV-suurnopeusjunia ja tehokasta kaupunkiliikennettä.

Tosin onhan ranskalaisillakin Airbusinsa ja moottoritiensä... Rahaa vaan on riittänyt kehitellä kaikkea hienoa veronmaksajien varoilla, kun vallalla on teknokraattinen kulttuuri, jossa päättäjät ovat oma erikseen koulutettava yhteiskuntaluokkansa. Tällä on tietyissä tilanteissa kiistattomat etunsa, kun siinä sivussa voi syntyä todellisia innovaatioita. Teknokraattisuus ei ole aina vain paha asia. Varsinkin jos sitä temperoi yhteiskunnan yleinen kurittomuus, joka varmistaa että ei pääse syntymään teknokraattista diktatuuria.

Ja vieläkö joku muistaa Minitelin? 1970/80-luvun vaihteessa -- ennen kotitietokoneiden aikaa! -- kehitetty hassu näyttöpääte, jolla otettiin puhelinlinjaa pitkin yhteys serveriin ja katseltiin puhelinluetteloa tai käytettiin maksullisia palveluja. Internet lähti vähän hitaammin lentoon Ranskassa kuin muualla, koska Minitelin kautta sai jo paljon tarpeellisia palveluita, mutta toisaalta siinä oli valmiina puolitoista vuosikymmentä aikaisemmin kehitetyt palvelut ja liiketoimintamallit olemassa!

Oli Suomessakin vastaava Minitel-tekniikkaan pohjauva Videotex-palvelu, joka loppuvaiheessa taidettiin tuntea Telesammon nimellä. Sen merkitys ei vaan ikinä tullut yhtä tärkeäksi kuin Ranskassa, vaikka sitä kautta pystyi käyttämään pankkipalvelujakin etänä paljon ennen nettipankkien tuloa Suomeen.

Ranska on kyllä virkistävä matkailumaa. Hyvä ruoka, mielenkiintoinen kulttuuri. Kieltä vaan pitää puhua, niin sitten se on paratiisi. :D Ja mukaan saa aina ajatuksia, miten asiat voisi tehdä toisinkin kuin ne tehdään meillä Suomessa.
 
Ranska ja Suomi taitavat olla EU:n kaksi ääripäätä oman kielen arvostuksessa. Suomalaisten pitäisi ottaa esimerkkiä ranskalaisista tässä asiassa. Nykyään monet suomalaiset pitävät omaa kieltään huonompana kuin muita kieliä.
 
Viimeksi muokattu:
Ranska ja Suomi taitavat olla EU:n kaksi ääripäätä oman kielen arvostuksessa. Suomalaisten pitäisi ottaa esimerkkiä ranskalaisista tässä asiassa. Nykyään monet suomalaiset pitävät omaa kieltään huonompana kuin muita kieliä.

Arvostuksessa voisi ottaa esimerkkiä, mutta ei ehkä siinä miten palvelua saa muilla kuin kansallisella kielellä. Eli toki suomalaisten kannattaa arvostaa kieltään, mutta matkailijoita ajatellen olisi hyvä, jos joukkoliikenteen tiedotus huomioisi myös ei suomea puhuvien tarpeet nykyistä paremmin. VR:n automaattikuulutukset ovat kyllä ihan hyvät, mutta kun konduktööri kuuluttaa, olisi erittäin virkistävää, jos kuulutus saataisiin myös ainakin englanniksi. Kerran taisi olla joku oikein kielitaitoinen ja sujuvapuheinen konduktööri asialla, ja sitä oli ilo kuunnella. Kiitokset vaan tuolle reippaalle mutta nimettömäksi jääneelle yksilölle, jota vieläkin muistelen positiivisena tapauksena! :smile:
 
Ranska ja Suomi taitavat olla EU:n kaksi ääripäätä oman kielen arvostuksessa. Suomalaisten pitäisi ottaa esimerkkiä ranskalaisista tässä asiassa. Nykyään monet suomalaiset pitävät omaa kieltään huonompana kuin muita kieliä.

Kukahan se aikoinaan keksi muuttaa Postilinjat Gold Lineksi? Olisi voinut osoittaa parempaakin harkintakykyä! :mad:
 
Teippikin on paperikaupassa nimeltään "Scotch" - eikä mitään "tapea" tms. johdannaista.
"Haluaisin pullon viskiä" -> teippirulla käteen ja "5,40 € s'il vous plait"? :)

Oli Suomessakin vastaava Minitel-tekniikkaan pohjauva Videotex-palvelu, joka loppuvaiheessa taidettiin tuntea Telesammon nimellä. Sen merkitys ei vaan ikinä tullut yhtä tärkeäksi kuin Ranskassa, vaikka sitä kautta pystyi käyttämään pankkipalvelujakin etänä paljon ennen nettipankkien tuloa Suomeen.
Hassua, että siitä on vasta neljä vuotta, kun TeliaSonera Finland lopetti Posti-Telen 80-luvulla käynnistämän TeleSammon. Monesti sitä kaipaa vanhoja, selkeitä merkkipohjaisia järjestelmiä (BBS, Telnet/SSH, TeleSampo jne.), kun käyttää nykypäivän HTML-, PHP-, MySQL- ja Flash-pohjaisia ylibloatattuja järjestelmiä. Sentään telkkarissa on vielä vanha Teksti-TV! :)

Kerran taisi olla joku oikein kielitaitoinen ja sujuvapuheinen konduktööri asialla, ja sitä oli ilo kuunnella. Kiitokset vaan tuolle reippaalle mutta nimettömäksi jääneelle yksilölle, jota vieläkin muistelen positiivisena tapauksena! :smile:
Voisikohan olla eräs foorumilainen konnari? :)

Kukahan se aikoinaan keksi muuttaa Postilinjat Gold Lineksi? Olisi voinut osoittaa parempaakin harkintakykyä! :mad:
Se, joka keksi, että linja-autoliikenne ei ole silloisen Suomen Posti Oy:n ydinliiketoimintaa, ja että sen saa myydä Viipurin naapurikauppalasta evakkoon lähteneelle bussiyhtiölle (Приморск Автобус).
 
Se, joka keksi, että linja-autoliikenne ei ole silloisen Suomen Posti Oy:n ydinliiketoimintaa, ja että sen saa myydä Viipurin naapurikauppalasta evakkoon lähteneelle bussiyhtiölle (Приморск Автобус).

Ahaa, Koiviston Auto tulee siis Koivistosta eli Primorskista? Minä kun luulin, että sen perustajan sukunimi on Koivisto! Kaikkea sitä oppiikin.
 
Koiviston Auto tulee siis Koivistosta eli Primorskista.

Sanottaisiinko paremminkin, että Koiviston Auton nimi tulee Koivistolta eli nykyisestä Primorskista.

Koivistohan ei ole tässä henkilönimi, kuten on puolestaan ollut tunnettu tamperelainen liikennöitsijä Alku Vapaaliitto.
 
Se, joka keksi, että linja-autoliikenne ei ole silloisen Suomen Posti Oy:n ydinliiketoimintaa, ja että sen saa myydä Viipurin naapurikauppalasta evakkoon lähteneelle bussiyhtiölle (Приморск Автобус).

Siis Postilinjojen nimi muutettiin Gold Lineksi, jotta se kävisi paremmin kaupaksi? Paljonkohan myyntihinnassa oli nimilisää?
 
Takaisin
Ylös