Miten liikkua pitkässä kaupungissa

Liittynyt
20 Huhtikuu 2008
Viestit
2
(Siis Näsijärven ja Pyhäjärven puristus tekee kaupungista pitkän ja laajan..
Liikumisesta hankalan parkkialueet keskustassa? Ilmaston saastuminen jne..)

lisä selvitys


http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/82621.shtml :eek:

Tuntuu kuin ainakaan polkupyörällä se ei olisi oikeutettua. :wink:

Naurettavuuden huippu oli Sotilaankadun:
Väistö velvollisuus pyörä ja kävelytielle, vaikka nousu Hervannan valtaväylältä oli väistö velvollinen Sotilaankatuun nähden, autoille.

Pyöräily on tilanteessa jossa ainoa vastuunkantaja liikenteessä on pyöräilijä.
Kävelijät täyttävä koko väylän. Koiran ja vaunujensa kanssa kulkiessaan, kellon soittaminen saa aikaan haukkumisryöpyn.

Opiskelijankadun väärinpäin olevat kaistat, sotkeva vain lisää ja mitään oikeaa syytä ei tähän pyöräiliöiden pompottamiseen ole.
Pyörällä ei kulje kuin köyhät ja hiljaiset, tai himourheilijat. Hyötyliikunta ei ole sallittua eikä toivottavaa.
Liikenne suunnitelu ja johto istuu mahansa alla ja manaa tiellä olevia pyöräilijöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Miten liikua pitkässsä kaupungissa

Tampereella tosiaan tuntuu, että kevyttä liikennettä ei ole huomioitu siinä määrin mitä Helsingissä. Autot valtaavat joka paikan keskustassakin. Olisikohan aihetta ottaa yhteyttä Tampereen kaupungin asiasta vastaavalle taholle ja kysyä, miksi asiantila on tällainen ja olisiko mahdollista saada parannusta? Helsingissäkin parannuksia on alkanut tulla erityisesti ihan viime vuosina, kuten muuallakin Suomessa. Pyöräteitä ei ole aiemmin tarvittu, koska liikenne on ollut sen verran vähäistä ja ehkä pyöräilyä ei ole myöskään arvostettu kulkumuotona. Nyt kun autoilu räjähtää käsiin, alkaa pyöräily autojen seassa muistuttaa uhkapeliä. Pyöräily on myös kasvattanut suosiotaan ekologisena ja kuntoa parantavana kulkumuotona, senpä takia ainakin pk-seudulla näitä pyöräteitäkin on alettu rakentaa enemmänkin.
 
Vs: Miten liikua pitkässsä kaupungissa

Tampereella tosiaan tuntuu, että kevyttä liikennettä ei ole huomioitu siinä määrin mitä Helsingissä. Autot valtaavat joka paikan keskustassakin.

No, hoh! Helsinki on pyöräväylien määrässä paljon jäljessä. Jopa puolalaisissa pikkukaupungeissa näkyy enemmän punaisella maalattuja omia kaistoja pyöräilijöille. Täällä Tukholmassa ei keskustassakaan tilanne ei ole pyöräilijöille paras mahdollinen, mutta sentään niin paljon väyliä on järjestetty, että periaatteessa joka paikkaan pääsee. Kantakaupungin ulkopuolella taas pyöräilijöille on järjestetty mielettömän hyvät tiet.

Helsingissähän liitot ja järjestöt ovat yrittäneet vuosikaudet saada lisää pyöräkaistoja, mutta päättäjät lähinnä kiistelevät keskenään siitä, miten ne kaistat järjestetään. Osa päättäjistä ei taas ole edes yrittänytkään ymmärtää polkupyörän tarkoitusta kaupunkiliikenteessä. Sehän on tiiviisti rakennetussa kaupungissa paras mahdollinen.

Näistä kaistajärjestelyistä itse toivoisin kaikkialla tätä hollantilaista mallia eli pyöräkaista jalkakäytävän vierellä, kivetyksin eroteltuna. Pyöräkaistan vierellä taas ajorata ja mahdollinen pysäköinti siinä välissä onnettomuuksia karsimaan. Ja ehdottomasti punaiseksi maalattu pyörätie, sillä pyöräilijöillä ja kävelijöillä tulee menemään vielä vuosia ennen kuin molemminpuolinen ymmärrys on saavutettu ja yhteinen vihollinen, autoilija on löydetty. :)
 
Vs: Miten liikua pitkässsä kaupungissa

No, hoh! Helsinki on pyöräväylien määrässä paljon jäljessä. Jopa puolalaisissa pikkukaupungeissa näkyy enemmän punaisella maalattuja omia kaistoja pyöräilijöille. Täällä Tukholmassa ei keskustassakaan tilanne ei ole pyöräilijöille paras mahdollinen, mutta sentään niin paljon väyliä on järjestetty, että periaatteessa joka paikkaan pääsee. Kantakaupungin ulkopuolella taas pyöräilijöille on järjestetty mielettömän hyvät tiet.
Ehkäpä puolalaisiin ja ruotsalaisiin kaupunkeihin verrattuna Helsinki onkin pyöräilyn takapajula, mutta mutta ainakin sen kokemuksen perusteella mitä minulla on Tampereella pyöräilystä, Helsinki on siihen verrattuna lähes paratiisi.
 
Puolassa ei ainakaan Varsovassa, Wroclawissa ja Katowicessä huomioida pyöräilijää mitenkään. Ei ole pyöräteitä ja autoilijat eivät varo fillaroijia yhtään. Maassa asuvan tuttavani mukaan Puolan kutsuminen hyväksi pyörämaaksi perustuu täydelliseen väärinkäsitykseen.

Pyöräilen Suomessa sekä Helsingissä että Tampereella. Edellisessä on parempi pyöräillä, mutta se johtuu ehkä mielenkiintoisista merenrantaväylistä. Tampereella esim. Näsijärven ranta on uhrattu Paasikiven-Kekkosentielle, eikä sen vieressä ole kiva ajella.
Sen sijaan ketjun aloittajan totaalista vuodatusta pyöräilijän kurjasta asemasta Tampereella en allekirjoita. Ongelmia on keskustassa ja muutamassa muusskain paikassa, mutta suureksi osaksi asiat on ok.
Ehkä tämä on taas sitä "kukaan ei ymmärrä minua"- marinaa. Ainakin se kuulosti siltä.
 
Puolassa ei ainakaan Varsovassa, Wroclawissa ja Katowicessä huomioida pyöräilijää mitenkään. Ei ole pyöräteitä ja autoilijat eivät varo fillaroijia yhtään. Maassa asuvan tuttavani mukaan Puolan kutsuminen hyväksi pyörämaaksi perustuu täydelliseen väärinkäsitykseen.

Väittämäni johtuu mm. havainnoistani syksyllä 2005, jolloin kuljin autolla Puolan halki jotakuinkin reittiä Suwałki - Olsztyn - Gdańsk - Szczecin. Matkan varrella pienissä maalaiskylissäkin kulki punaisella maalattuja pyöräteitä ja pyöräilijöiden määrä muuhun liikenteeseen nähden oli huomattava suomalaisiin tai baltialaisiin kaupunkeihin verrattuna. En varmaankaan liioittele asiassa, koska tuolloin matkani määränpää oli Alankomaat, jossa pyöräilijöiden määrä lienee suhteessa tuhatkertainen näihin puolalaiskyliin verrattuna. :)

Mutta Varsovasta ja Katowicestä kyllä tiedän, että niissä ei kannata polkupyörällä liikkua, jos ei halua raajojaan rikkoa.
 
Naurettavuuden huippu oli Sotilaankadun:
Väistö velvollisuus pyörä ja kävelytielle, vaikka nousu Hervannan valtaväylältä oli väistö velvollinen Sotilaankatuun nähden, autoille.

Sotilaankadulla/Nekalantiellä Hervannan valtaväylän liittymän kohdalla on pyöräilijöillä kyllä etuajo-oikeus. Ramppia pitkin nouseville on ennen pyörätietä kärkikolmio lisäkilvellä 863, joka varoittaa pyöräilijöistä.

Voi olla, että tämä tilanne on muuttunut jossain vaiheessa jompaan kumpaan suuntaan, mutta ainakin viime kesällä tilanne oli kuvailemani.
 
Takaisin
Ylös