Suomen Raitiotieseura tiedottaa

Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Nyt kun SRS-sivujen päivitys on tauolla, niin tässä kommentit parista uutissivujen kuvasta.

Stureplan -kuvan ottohetkellä sota näyttää olevan takanapäin, autoissa ei näy häkäpönttöjä. Itse aukio koki muodonmuutoksen vuonna 1947. Jalankulkutilaa lisättiin "Sienen" pohjoispuolelle eli suora katuyhteys Kungsgatanilta Sturegatanille katkaistiin - (mm. siinä missä kuvan johdinauto seisoo rakennettiin kolme puhelinkoppipömpeliä). Itä-länsi -suunnan johdinautoreitti siirrettiin kulkemaan Sienen eteläpuolitse Stureplanin laitaa pitkin. Näkymä vuodesta 1947 alkaen (värikuvan vuosiluku on muuten väärä). SRS:n viikonlopun kuvan aikajana olisi siinä 1945-47.

Toinen huomio liittyy kuvaan Göteborgin Drottningtorgetilta. Moottorivaunut näyttävät kaikki olevan "Göteborg-klassista" sarjaa M5. Ensimmäiset vaunut valmistuivat vuonna 1920 ja uusimmat vuonna 1940. Aluksi ASEA toimitti näitä tehdasuutuuksina. Suurin osa sarjan vaunuista rakennettiin kuitenkin moottorivaunusarjasta M4 sekä perävaunusarjasta S2, sekä ASEAn tehtaalla, että raitioteiden omalla konepajalla. Vuonna 1925 oli vasta puolet sarjasta (noin 65 123:sta) liikenteessä. Toinen tarkentava seikka löytyy etualan raitiojunan perävaunusta. Se kuuluu vuosina 1924-25 toimitettuun 30 vaunun sarjaan S7. Kuvassa ei varmaankaan ole pelkkää ASEA-kalustoa. 10 ensimmäistä S7 -perävaunua toimitti saksalainen MAN. Itse kuva lienee siis 1920-luvun jälkipuoliskolta, uudempien perävaunujen puuttuessa kokonaan (esim. sarjaa S8 toimitettiin vuosina 1928-36).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
SRS:n uutissivut toimivat taas, 99,5% varmuudella.
Nyt vain avustuksia kuvineen, kiitos!
 
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Stureplan -kuvan ottohetkellä sota näyttää olevan takanapäin, autoissa ei näy häkäpönttöjä. [...] SRS:n viikonlopun kuvan aikajana olisi siinä 1945-47.
Raitiovaunuissa näyttäisi kuitenkin olevan alanurkissa valkeat kanttaukset, jotka maalattiin muistaakseni vaunuihin sodan aikana ja poistettiin sodan jälkeen.
 
Vs: Stadin Ratikat tiedottaa

Raitiovaunuissa näyttäisi kuitenkin olevan alanurkissa valkeat kanttaukset, jotka maalattiin muistaakseni vaunuihin sodan aikana ja poistettiin sodan jälkeen.

"Sotamaalaus" poistui Tukholman kalustosta hiljalleen sodan päätyttyä. Tarkasteltuani lukuisia Tukholman kuvia, niin esim. 96-linjan trollikkakuvassa vuodelta 1947 F2 -sarjan vaunussa 30564 raidat oli vielä paikoillaan. Raitoja ei peitetty uudella maalilla heti rauhan tultua, vaan ne katosivat mitä ilmeisemmin vasta kun (perus)korjaus koitti.

Palataksemme Tukholman uutiskuvaan, niin pari yksityiskohtaa lisää tarkentaa ajankohtaa. Sienen kohdalle pysähtyneessa johdinautossa on keskiovi. F1 ja F2 -sarjojen trollikoissa ei alunperin ollut keskiovea. Keskiovi lisättiin vuosien 1942-43 muutostöissä, kun trollikoihin rakennettiin kiinteä rahastajan paikka. Toinen seikka, mihin kiinnitin huomioni, oli kutoslinjan (kamerasta poispäin kulkeva) raitiojuna. Se koostuu A4/B4 "jitterbuggeista". Moottorivaunut (27 kpl) rakennettiin vuosina 1943-45 ja perävaunut (11 kpl) vuosina 1943-44. Näin olleen kuvan varmin aikahaarukka on vuodesta 1943 syyskuuhun 1947. Jotenkin olen edelleen sitä mieltä, että kuvanoton hetkellä sota on jo takanapäin.
 
Takaisin
Ylös