Kaisaniemen liiketilat

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
Kaisaniemen asemaa rahoittivat kadun kauppiaat, jotta se saatiin rakennetuksi asemaksi. Kaisaniemihän oli vuosia pelkkä luola.

Tämä tapaus ei kuitenkaan rohkaise kauppiaita. Nykyinen Kodin Anttila -tavaratalorakennus puretaan ja tilalle tulee yliopistojen kirjastokeskus. Metroasema - vaikka onkin erittäin vilkas - ei siis tehnyt epämiellyttävästä katurännistä menestyvää kauppapaikkaa. Eihän siellä kukaan viihdy liikenteen melussa ja pysäköinnin vaivaamilla kapeilla jalkakäytävillä.
Kaisaniemen metroasema ja Pasilan rautatieasema ovat ainoat joukkoliikenneasemat jotka minulle tulee mieleen, joiden maksamiseksi liikkeiden omistajat ovat konkreettisesti osallistuneet. Pasilan aseman rakensi osakeyhtiö jotka omistivat VR ja silloinen Postipankki, ja jotkut muutkin ehkä. Miten on sitten Kampin bussiaseman laita, osaako kukaan sanoa? Muissa kaupungeissa lienee joitain "matkakeskus" nimikkeellä toimivia rautatie-/bussiasemia joita osittain ovat liikkeidenomistajat rahoittaneet, vai onko?

Kaisaniemen epäonneksi koitui se, että metroasema ja Pukevan tavaratalon uudistus valmistuivat pahimpaan lama-aikaan, ja Pukevalta, joka koko hommaa veti, loppui fyrkat ja meni konkkaan. Kun Pukeva, joka muuten oli hyvin suosittu ja arvostettu liike katosi Helsingin vaatetusmarkkinoilta kokonaan, ei kukaan muu yhtä arvostettu muuttanut Kaisaniemen tavaratalokiinteistöön, ja siksi se sai toimia monet vuodet "basaarina", ja lähinnä oposkelijoiden pistäytymispaikkana kuppiloineen ja kirjastoineen. Kun muutama vuosi myöhemmin Stockmannin ja Sokoksen tavaratalojen uudistukset ja lopulta Kampin keskus valmistuivat, jäi Kaisaniemenkatu pysyvästi muotitietosisimpien ja ostovoimaisimpien kuluttajien jalankulkureittien ulkopuolelle. Liikenteen melu ja jalankulkijoiden ahtaus Kaisaniemenkadulla ei ole sen pahempi kuin Mannerheimintiellä.

Tapiolassa kauppakeskustaho käyttää 300 M€ uusiin parkkitiloihin, kun vanhoista tehdään liiketiloja. Kaupunki maksaa metroaseman. Matinkylässä kaupunki kaavoitti alihintaan (jotain 30 €/krs-m2) tonttimaata suunnitellun metroaseman vierestä. Kun vähän kauempana arvo oli 250 €, niin tämä tarkoitti, että kaupunki tuki liikerakentajaa.

Matinkylässä kauppiaat eivät suostu maksamaan edes moottoritierampeista joita vaativat.
Jos jotain vielä täytyisi tonkia "Espoon taudista" niin tässäkin olisi aihetta.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: "Junalla" Pieksämäen ideaparkkiin

Tämä tapaus ei kuitenkaan rohkaise kauppiaita. Nykyinen Kodin Anttila -tavaratalorakennus puretaan ja tilalle tulee yliopistojen kirjastokeskus. Metroasema - vaikka onkin erittäin vilkas - ei siis tehnyt epämiellyttävästä katurännistä menestyvää kauppapaikkaa. Eihän siellä kukaan viihdy liikenteen melussa ja pysäköinnin vaivaamilla kapeilla jalkakäytävillä.

Matinkylässä kauppiaat eivät suostu maksamaan edes moottoritierampeista joita vaativat.

Kaisaniemessä ehkä katutasolla ei ole tarpeeksi aktiviteetteja. Sen sijaan metroasemaan liittyvässä luolastossa olevassa kauppakeskuksessa on sen edestäkin vilinää. Elokuvateatteri menestyy, monet tulevat sinne metrolla. Samaten on monia muitakin liikkeitä siellä alhaalla, jotka metrosta hyötyvät. Virhe olikin kuvitella, että metro vilkastuttaisi epäviihtyisää katutasoa. Sen sijaan tunneliin olisi voinut tehdä enemmän liiketiloja.

Jos Matinkylässä tilanne on tuo, sehän on vain loogista jatkoa tälle uusliberalistiselle kapitalismille. Yritykset vaativat yhteiskuntaa subventoimaan toimintaansa liikenneyhteyksillä ja yritystukiaisilla. Sen sijaan voitot käärivät yritysten omistajat ja heti kun tukiaisia ei saada tarpeeksi, niin potkitaan porukat pihalle ja siirrytään anteliaammille apajille. Yhteiskuntavastuuta nykypäivän tapaan.
 
Vs: "Junalla" Pieksämäen ideaparkkiin

Kaisaniemen metroasema ja Pasilan rautatieasema ovat ainoat joukkoliikenneasemat jotka minulle tulee mieleen, joiden maksamiseksi liikkeiden omistajat ovat konkreettisesti osallistuneet.

Muista kuin liikkeistä liikekiinteistöjen omistajat osallistuivat pienellä osuudella Kalasataman metroasemaan. Kampissa terminaalin rakentaminen taisi kuulua maankäyttösopimukseen eli kaupunki otti rahan sijaista terminaalin ja mahdollisesti myös ylläpidon. Yksityiskohtia en tunne.

Varsinaisten asemien sijasta liityntäpysäköintiä on myös osin maksatettu liikekiinteistöjen omistajilla erillissopimuksin ainakin Herttoniemessä ja Mellunmäessä. Kaupungin hyödyt ovat näissä tapauksissa varsin suuret, jos hyödyksi luetaan myös rakennusoikeusneliöiden säästyminen pysäköinnin yhteiskäytön kautta. Kaupunkihan voi osoittaa nämä rahan arvoiset neliöt muuhun käyttöön.

Liikenteen melu ja jalankulkijoiden ahtaus Kaisaniemenkadulla ei ole sen pahempi kuin Mannerheimintiellä.

Kaisaniemenkatu on pääosan päivää valoton kapeutensa ja suuntansa takia. Lisäksi Kaisaniemenkadulla on minusta myös olennaisesti enemmän autoja jalkakäytävillä kuin Mannerheimintiellä.
 
Vs: "Junalla" Pieksämäen ideaparkkiin

Kaisaniemenkatu on pääosan päivää valoton kapeutensa ja suuntansa takia. Lisäksi Kaisaniemenkadulla on minusta myös olennaisesti enemmän autoja jalkakäytävillä kuin Mannerheimintiellä.

Aidat jalkakäytävän ja ajoradan väliin tekisivät hyvää Kaisaniemenkadulla. Mannerheimintiellä jalkakäytävät ovat paljon leveämpiä, joten niillä mahtuu kulkemaan vaikka sinne olisikin autoja pysäköitynä. Kyllä niitä autoja on jopa Aleksilla ihan riittävästi, vaikka kyseessä on "joukkoliikennekatu" tms.
 
Vs: "Junalla" Pieksämäen ideaparkkiin

Lisäksi Kaisaniemenkadulla on minusta myös olennaisesti enemmän autoja jalkakäytävillä kuin Mannerheimintiellä.

Tuossa eräänä iltapäivänä laskin, että Kaisaniemenkadun jalkakäytävällä oli Mikonkadun ja Kodin ykkösen välisellä pätkällä pysäköitynä yhteensä 11 autoa ja tien toisella puolella vastaavalla kohdalla pari lisää.
 
Vs: "Junalla" Pieksämäen ideaparkkiin

Tuossa eräänä iltapäivänä laskin, että Kaisaniemenkadun jalkakäytävällä oli Mikonkadun ja Kodin ykkösen välisellä pätkällä pysäköitynä yhteensä 11 autoa ja tien toisella puolella vastaavalla kohdalla pari lisää.

Formulatapahtuman aikaan Kaisaniemenkadulla oli aidat jalkakäytävän ja ajoradan välissä. Kävin tapahtumaa edeltävänä päivänä kävelemässä tuolla kun siellä ei tarvinnut raahautua autojen kylkien ja talojen seinien välissä.
 
Takaisin
Ylös