Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345
Näytetään tulokset 61-62/62

Viestiketju: Rakennuskulttuurin parantaminen kaavoituksen keinoin

  1. #61
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Rakennuskulttuurin parantaminen kaavoituksen keinoin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut janihyvarinen Näytä viesti
    "Tunneli = ei ruuhkia" on yliyksinkertaistava ajatusmalli. Tunnelilla on muitakin kuin liikenteellisiä aspekteja ja toisaalta ruuhkaan on muitakin ratkaisuja kuin tunneli.
    Voisiko ajatella, että nykyään rakennettaisiin ajoneuvoliikenteen tunneli Lempääläntieltä Pyynikin kautta Paasikiventielle. Tämä oli tarkoitus rakentaa jo 1960-luvulla tai joskus tuolloin, mutta se projekti peruuntui. Jos tunneli rakennettaisiin, voitaisiin keskikaupungin läpiajoa Hämeenpuiston kautta eri keinoilla, esim. nopeusrajoituksilla ja valojen muuttamisella enemmän bussiliikennettä suosiviksi. Jos tunneli aloitettaisiin jo Lempääläntieltä, voitaisiin Ratinan kohdalla liikenne painaa maan alle ja tehdä puistoalue nykyisen Tampereen valtatien paikalle.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  2. #62
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Rakennuskulttuurin parantaminen kaavoituksen keinoin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Voisiko ajatella, että nykyään rakennettaisiin ajoneuvoliikenteen tunneli Lempääläntieltä Pyynikin kautta Paasikiventielle. Tämä oli tarkoitus rakentaa jo 1960-luvulla tai joskus tuolloin, mutta se projekti peruuntui. Jos tunneli rakennettaisiin, voitaisiin keskikaupungin läpiajoa Hämeenpuiston kautta eri keinoilla, esim. nopeusrajoituksilla ja valojen muuttamisella enemmän bussiliikennettä suosiviksi. Jos tunneli aloitettaisiin jo Lempääläntieltä, voitaisiin Ratinan kohdalla liikenne painaa maan alle ja tehdä puistoalue nykyisen Tampereen valtatien paikalle.
    En näe tuollaisessa projektissa kauheasti järkeä nykypäivänä. Muutama vuosi sitten muistaakseni puhuttiin Ratinan sillan korvaamisesta tunnelilla, mutta ei siitä oikein mitään tullut.

    Ratapihankatu on suunniteltu uudeksi väyläksi Viinikasta Paasikiventielle, jolloin tuon Tampereen valtatie - Hämeenpuisto - Satamakatu - Mariankatu - Pirkankatu - Sepänkatu -reitin käyttö tullee vähenemään selvästi. Lisäksi Lempääläntieltä Paasikiventielle ei ole järkevää ajaa läpiajona keskustan kautta vaan -- silloin kun matkan pää sijaitsee sopivasti -- mieluiten rakenteilla olevaa läntistä ohitusmoottoritietä pitkin (eli Pirkkalan ja Nokian kautta).

    En oikein ymmärrä miksi ihmeessä keskustaan pitäisi näiden jälkeen vielä rakentaa kauheasti uusia katuja tai ohitusteitä. Jos niitä rakennetaan, niin autoilu vain kasvaa eikä ihmisillä ole insentiiviä siirtyä joukkoliikenteeseen. Muutaman vuoden kuluttua lisäkapasiteettikin on joka tapauksessa käytössä liikenteen kasvun myötä.

    Jos taas kadut ja tiet jätetään nykyiselleen, mutta tarjotaan ruuhkien vaihtoehtona tehokasta ja ruuhkavapaata joukkoliikennettä (ensisijaisesti tiheästi liikennöivä pikaratikka, toissijaisesti rautateiden lähiliikenne), saadaan parannettua joukkoliikenteen kilpailukykyä henkilöautoihin nähden. Tällöin henkilöautoliikenne ei pääse enää radikaalisti kasvamaan ja siirtymä omasta autosta joukkoliikenteeseen lähtee oikeasti käyntiin suuressa mittakaavassa.

    Toisaalta bensiinin hinnan nousu pitää sekin huolta siitä, ettei autoilu ole muuttumassa houkuttavammaksi. Jos henkilöautoliikenteen kasvu taittuu, ei uusia väyliäkään tarvitse rakentaa sitä varten.

Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Lähijunaliikenteen luotettavuutta parannetaan uusin keinoin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 15.06.2011, 09:30
  2. Energiatehokkuuden parantaminen
    kirjoittanut petteri foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 16.04.2008, 10:10
  3. Pikavuoropysäkkien laadun parantaminen
    kirjoittanut killerpop foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.02.2008, 23:22
  4. Häiriöinformaation parantaminen
    kirjoittanut Murzu foorumissa Junat
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 15.11.2007, 00:32
  5. Helsingin joukkoliikenteen kannattavuuden parantaminen
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 24
    Viimeisin viesti: 11.08.2005, 18:45

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •