Kunnallisvaalit: Joukkoliikennetori Kolmella Sepällä ke 22.10.

Liittynyt
14 Syyskuu 2006
Viestit
66
Poikkipoliittinen Joukkoliikennetori järjestetään

keskiviikkona 22.10. klo 16.30-18
Kolmen Sepän patsaalla

Millä mennään jatkossa lentokentälle? Miltä Stadin raideliikenne voisi tulevaisuudessa näyttää? Mitä valtuustossa pitää erityisesti ottaa huomioon joukkoliikenteen osalta tulevalla kaudella?

Puhumassa mm. HKL:n entinen suunnittelujohtaja Seppo Vepsäläinen, Suomen raitiotieseuran varapuheenjohtaja Daniel Federley sekä kunnallisvaaleissa ehdolla olevat Helsingin joukkoliikennelautakunnan jäsenet Laura Rissanen (kok) ja Mirva Haltia-Holmberg (sd).

Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan!
 

Liitetiedostot

  • joukkoliikennetori.jpg
    joukkoliikennetori.jpg
    143.9 KB · Lukukerrat: 221
Tuossa mainittiin Suomen Raitiotieseurakin. Todettakoon että seura ei ole liikennepoliittinen yhdistys eikä seuralla ole liikennepoliittista linjaa tai kantaa. Yksittäisillä jäsenillä näkemyksiä varmasti riittää. Oma toivomukseni on, että tuollaisiin tapahtumiin osallistutaan yksityishenkilöinä, ei SRS:n edustajina.
 
Tuossa mainittiin Suomen Raitiotieseurakin. Todettakoon että seura ei ole liikennepoliittinen yhdistys eikä seuralla ole liikennepoliittista linjaa tai kantaa. Yksittäisillä jäsenillä näkemyksiä varmasti riittää. Oma toivomukseni on, että tuollaisiin tapahtumiin osallistutaan yksityishenkilöinä, ei SRS:n edustajina.
Itse toivon myös, ettei SRS:n nimeä käytettäisi poliittisissa tilaisuuksissa, koska siitä voi aina joku jäsen vetää hernerokkaa sieraimiinsa. Pidetään se vain harrastusyhdistyksenä.
Toivotan kaikille ehdokkaille onnea matkaan, mutta toivon, että valituiksi tulevat olisivat laajakatseisia eivätkä oman edun ajajia, ja osaisivat/uskaltaisivat tehdä päätöksiä, jotka ovat kokonaisuuden kannalta parhaita. Yhden asian ihmisiä ei valtuustossa tarvita. Tämä kommentti on yleinen toteamus, eikä suunnattu ketään vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Me kovasti halusimme Rissasen Lauran kanssa juuri asiantuntijuutta paikalle tähän puoluerajat ylittävään tilaisuuteen ja kun virastot sanoutuvat jostain syystä kaikista vaalitilaisuuksista selvästi irti, niin harrastajapiirit tarjoavat mielestäni tällaisille poikkipoliittisille tilaisuuksille arvokkaan tietolähteen. Ymmärrän, että Raitiotieseura ei ole liikennepoliittinen yhdistys, mutta koen, että kun yhdistyksen kokemusta ja näkemystä hyödynnetään kaupungin joukkoliikennepolitiikassa, kaikki voittavat. Tahtomme oli vilpittömästi tuoda kaupunkilaisille tietoa siitä miltä raideliikenteen tulevaisuus Helsingissä voisi näyttää ja sen lisäksi sitten puhua arkisempaa joukkoliikennepolitiikkaa kuten lipunhintakeskustelua jne. Toivon, että Daniel Federleylle ei tule tästä mitään ongelmia, sillä hänen puheenvuoronsa oli hyvä, kattava ja informatiivinen sekä hänen meille ehdokkaille osoittamat tarvittaviin päätöksiin liittyvät kysymykset osuvia.

Toivon myös, että jatkossa kun erilaisissa enemmän tai vähemmän poliittisissa tilaisuuksissa tarvitaan joukkoliikenteeseen perehtyneitä henkilöitä kertomaan miten asiat ovat tai voisivat olla esimerkiksi ratikkaliikenteen osalta, ei ainakaan yleinen mielipide estä eri yhdistysten jäsenistöä osallistumasta. Toivoisin, että Danielin puheenvuoron kaltaisia kuultaisiin enemmän esimerkiksi eri puolueiden sisäisissä seminaareissa ja tilaisuuksissa, jotta poliittisilla päätöksentekijöillä olisi muitakin eväitä kuin pelkkiä viraston virallisia esittelyitä oman mielipiteenmuodostuksensa pohjalle.

Kiitos muuten kaikille paikalle päässeille! Keskustelu oli vilkasta ja mielenkiintoista :)
 
Kiitos muuten kaikille paikalle päässeille! Keskustelu oli vilkasta ja mielenkiintoista :)
Kiitos ennen muuta puhujille!

Todettakoon, että alan harrastajat voivat minun puolestani osallistua niin paljon kuin vain haluavat politiikan tekoon. Toivomukseni kuitenkin on, että se toiminta hoidetaan muulla tavoin kuin poliittisesti sitoutumattoman yhdistyksemme nimissä. Vain tästä pienestä muotoseikasta oli kysymys aiemmassa puheenvuorossani.
 
Tilaisuus oli varsin asiallinen eikä seuran nimellä mitenkään ratsastettu. Daniel ei missään vaiheessa edes yksityishenkilönä ottanut kantaa kummankaan ehdokkaan puolesta (eikä minkään muunkaan ehdokkaan eikä puolueen puolesta tai vastaan), vaan käsitteli puheenvuorossaan Helsingin raitioliikenteen kehittymistä ja kehittämismahdollisuuksia.

On hienoa, että vaaleissa on myös kirjaimellisesti katu-uskottavia vai pitäisikö sanoa raideuskottavia ehdokkaita. Nämä molemmat ovat ja ovat olleet ihan oikeasti aktiivisia joukkoliikenteen käyttäjiä. Arvostan myös sitä, että asiakysymyksissä osataan tehdä yhteistyötä yli puoluerajojen - ja itsenäisiä ratkaisuja puolueen sisällä.

(Näiden vaalien ehdokasjoukossa taitaa kyllä olla myös sellaisia, jotka ovat ottaneet joukkoliikenteen keppihevoseksi vain siksi, että se on nyt jonkin kyselyn mukaan pinnalla ja trendikästä. Vähän niin kuin se entinen tanssilavan laulaja, joka hoilasi "rekkamies syntynyt rokkaamaan", vaikkei ollut koskaan edes istunut kuorma-auton kyydissä).

Molempien ehdokkaiden puheenvuoroista saimme kuulla myös kehittämisajatuksia, ei tyhjiä iskulauseita.

Joukkoliikenneharrastajan mieltä lämmitti erityisesti se, kun Laura (556 ;) ) kertoi, että uudessa raideliikennekaupungissa vieraillessaan hän aina tutustuu kaupunkiin matkustamalla vähintään yhden raitio- tai metrolinjan päästä päähän.
 
Toivottavasti joku saa Rissasen pään vielä käännettyä pois lentokenttämetrosta. Ainakin eilen spårassa näin vaalimainoksen, jossa luki "Metrolla lentokentälle." Siinä oli joku toinenkin vastaava iskulause, mutten enää muista mikä, mahdollisesti "Jokeri raiteille" tai jotain tällä palstalla yleisesti hyväksyttyä. ;)

Vaalilauseena se tietysti voi toimia... (kyynisyyttä)

Mitä Vepsäläisen puheenvuoro sisälsi? Lentokenttämetroa?
 
Mitä Vepsäläisen puheenvuoro sisälsi? Lentokenttämetroa?
Sitäpä sitä. Ja Rissanen ja Haltia tukivat häntä tässä asiassa täysin rinnoin. Kysyessäni kantaa Pisara-rataan mielenkiinto tuntui laimealta. Rissanen totesi Töölön metron tärkeämmäksi...

Niin, Seppo kaavaili lentokenttämetroa aina Tuusulan Hyrylään saakka.
 
Vepsäläinen aloitti puhumalla metrosta ja lentokenttäyhteydestä, toki vähän muustakin. Kun hänen esityksestään taas kerran syntyi mielikuva, että Maunulasta mentäisiin vauhdilla Lentoasemalle, niin kysyin ehdokkaiden suhtautumista välissä olevien alueiden saamiseksi raiteille. (Vantaahan on rakentanut tuolle välille autoiluun perustuvat Tammiston ja Jumbon kauppakeskusalueet sekä Kartanonkosken ja Tammiston asuinalueet, joilta autoillaan paljon. Noissa Vantaan puolen kauppakeskuksissa myös käydään Pohjois-Helsingistä runsaasti autoillen.)

Rissanen sanoi, että hänen mielestään lentokentän raideyhteyden pitäisi palvella myös välissä olevia alueita. Haltiakin tuntui olevan sitä mieltä, että toimiva raideliikenneratkaisu on tärkein, ei sen nimitys tai muoto. (Myönteinen suhtautuminen erään kuulijan ehdotukseen, että pikaraitiovaunu maalataan oranssiksi tai brändätään "metroksi", jos se sillä konstilla saadaan läpi.) Ja kauppakeskittymien rakentaminen autoliikenteen varaan kauaksi muusta kaupunkirakenteesta oli molempien mielestä huono ratkaisu.

Se Lauran toinen iskulause mainoksissa on Ratikalla rantaan. Joka ei tarkoita pelkästään Kruunuvuoren- tai Jätkäsaaren rantaa. Hän kannatti myös todeliisia autoilta rauhoitettuja kävelykatuja, joilla olisi vain jalankulkua, pyöräilyä ja raitiovaunuja. (Niin, ja onhan siinä samassa ikkunamainoksessa lauseiden lisäksi numero 556.)
 
Pisara-rataan mielenkiinto tuntui laimealta. Rissanen totesi Töölön metron tärkeämmäksi...

Niin, Seppo kaavaili lentokenttämetroa aina Tuusulan Hyrylään saakka.

Joo, toi Pisara taitaa olla se varsinainen pimeä kohta, jota kannattaisi valaista - ei vain Rissaselle, vaan monelle muullekin poliitikolle.

Vepsäläisen Hyrylä-puheet olivat kyllä aika utopiaa, varsinkin näin Helsingin kunnallisvaaleihin liittyvässä tilaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Vepsäläisen Hyrylä-puheet olivat kyllä aika utopiaa, varsinkin näin Helsingin kunnallisvaaleihin liittyvässä tilaisuudessa.
Mutta Tuusulastahan on tullut Suomen toisiksi suurin raitiovaunukunta! Hyrylässä on tällä hetkellä kai jo pari kymmentä raitiovaunua. Hyvästi vain entinen HKL:n museoraitiovaunukokoelma... :( On muuten erään puolueen vaalikampanjoinnissakin esitetty, miten naapurikunnan asia on heille tärkeä. Vepsäläisen Hyrylän metron into ei minusta siihen verratuna ole mitenkään kummallista. Onhan kyse vain eläkkeellä olevasta virkamiehestä.

Tiedän hyvin SRS:ssä otetun linjan, mutta jos SRS ei halua osallistua liikennepoliittiseen keskusteluun ja edistää omaa alaansa sillä tavoin, tarvitaan minusta tähän maahan joku toinen joukkoliikennettä ja raidejoukkoliikennettä edistävä järjestö. Autoilijoillakin on Autoliitto, monien muiden autoiluun liittyvien harrastelukerhojen lisäksi. Ruotsissa menestyy hyvin SRS:n sisarjärjestö SSS (Svenska Spårvägssällskapet), joka on myös liikennepoliittista kantaa ottava järjestö. Eikä se linja varmaankaan ole ollut SSS:lle haitaksi.

Suomessa on Suomen Liikenneliitto SuLi ry., mutta SRS ja vastaavat eivät ole edes SuLin jäsenjärjestöjä ja kenttä on hajallaan.

Mirvan tilaisuus oli minusta hyvä idea, mutta en malta olla kysymättä, miksi puoluerajat ylittävä tilaisuus ylitti vain yhden puoluerajan, joka sekin on Helsingin politiikassa se kaikkein häilyvin puolueraja. Vai onko niin, että yheistyö yli aseveliakselin on sittenkin ylivoimaisen vaikeata? Itse olen Mirvan kanssa samaa mieltä siitä, että pitäisi ryhmittyä asiaperusteilla ja puoluerajoista piittaamatta, mutta kovin vaikeaa se on ollut ja on ilmeisesti edelleen.

Meidän joukkoliikenteen kannattajien pitäisi nähdä, että vastakkain ovat atuopuolue ja joukkoliikennepuolue. Jos ja kun joukkoliikennepuolue pysyy hajallaan poliittisissa ryhmissä ja tappelee vielä sisäisesti, niin eihän siitä muuta seuraa kuin autopuolueen porskuttelu ja voitto.

Antero
Ehdolla Helsingissä nro:lla 881
Joukkoliikenteen keskustassa, metron ja bussien välissä
 
Joo, toi Pisara taitaa olla se varsinainen pimeä kohta, jota kannattaisi valaista - ei vain Rissaselle, vaan monelle muullekin poliitikolle.
Eihän sitä Pisaraa kukaan kai varsinaisesti vastusta?

Vihreäistä on jo olennaisia osia saatu näkemään valo tunnelin päässä (Lehtipuu, http://www.lehtipuu.com/otto/joukkoliikenne.html, ja Soininvaara, esim. http://www.soininvaara.fi/2008/09/06/rautateilta-loppuu-kapasiteetti/) Nyt pitäisi saada vaan demarit ja/tai kokoomus innostumaan. Eli varsinkin ko. puolueiden äänestäjien kannattaa puhua ehdokkaiden kanssa aiheesta.
 
Mutta Tuusulastahan on tullut Suomen toisiksi suurin raitiovaunukunta!

Niin, siellähän niitä vaunuja lojuu pölyisinä varastohallissa. Kukahan poliitikko aktiivisesti ajaisi niiden kunnostamista? Onko muuten museopuolella olemassa ihan johdonmukaista suunnitelmaa, että mitä joukkoliikenteestä ja missä määrin talletetaan jälkipolville? En tarkoita pelkästään raitiovaunuja ja busseja, vaan myös erilaiset opasteet, pysäkit ja erilaiset enemmän tai vähemmän onnistuneet pysäkkinäyttö- tai lipunmyyntilaitteet ovat osa liikennehistoriaa.

Vepsäläisen puheet Hyrylän metrosta leijailivat ihan pilvissä verrattuna toiseen ehdotukseen tulevaisuuden raideyhteydeksi. Anteron kirjassa (Mennään metrolla) on esitelty raitiovaunuyhteyttä Keravalta Hyrylään. Se olisi minusta realistisempi tapa saada iso osa asutusta suoraan raiteille, kun pysäkille voisi kävellä. :smile: Metrollahan olisi kuitenkin vain yksi asema jossain kaukana S-marketin tai K-marketin parkkipaikan takana? :icon_frown:

Ruotsissa menestyy hyvin SRS:n sisarjärjestö SSS (Svenska Spårvägssällskapet), joka on myös liikennepoliittista kantaa ottava järjestö. Eikä se linja varmaankaan ole ollut SSS:lle haitaksi.

Olen myös SSS:n jäsen ja mielestäni sen liikennepoliittisilla kannanotoilla on ollut vaikutusta esimerkiksi Tukholmassa. Eikä yhdistys ole niiden myötä mitenkään puoluepolitisoitunut. "Autopuolueen" ja "joukkoliikennepuolueen" rajat eivät naapurimaassakaan näytä menevän puoluekartan mukaan. Yhteisestä maakuntahallinnosta (landsting) huolimatta voi samalla puolueella olla eri kunnissa ihan eri näkemyksiä liikenneasioista.

Mirvan tilaisuus oli minusta hyvä idea, mutta en malta olla kysymättä, miksi puoluerajat ylittävä tilaisuus ylitti vain yhden puoluerajan

Olisi tosiaan mukavaa joskus päästä yleisöksi sellaiseen monia puoluerajoja ylittävään tilaisuuteen, jossa isompikin porukka esiintyisi yhtä rauhallisesti keskustellen kuin Mirva ja Laura.

Kuntatasolla se varmaan onnistuisikin, mutta kyllä puoluepamppujen televisioesiintyminen eilen illalla oli aika sivistymätöntä toisten päälle huutamista. Ja sitten vielä kehtaavat olla huolissaan nuorison häiriökäyttäytymisestä!
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tuosta nettisivusta käynyt edes ilmi mitkä järjestöt ovat SuLi:n jäsenjärjestöjä :confused:.
Huomautuksesi on täysin aiheellinen. SuLi tarvitseekin voimaa, kuten uusia jäseniä ja jäsenjärjestöjä, joilla on myös halua käyttää aikaa SuLin kautta liikennepolitiikan edistämiseen. Itsekin olen SuLin hallituksen jäsen, mutta tuntuu siltä, että nämä asiat keskittyvät tässä maassa liian pienelle henkilömäärälle.

Ilmari Syrjälän ajatukseen puoluerajat ylittävästä tilaisuudesta tartun lämmöllä. (Olettaen, että tarkoitus oli nimenomaan joukkoliikenneaiheinen tilaisuus.) Olisikohan tällaiselle paremmin sijaa huomisten kunnallisvaalien jälkeen? Tilaisuudenhan voisi järjestää vaikka SuLi. Se järjesti Helsingissä ja Kouvolassa juuri puoluerajat ylittävät tilaisuudet, mutta vaalien alla ja vaalien hengessä muun vastaavan tarjonnan paineissa, mikä varmasti vaikutti tilaisuuksien menestykseen.

Antero
Ehdolla Helsingissä nro:lla 881
www.antero.alku.net
 
Takaisin
Ylös