Linjakaavio elokuvateatterissa

Liittynyt
19 Syyskuu 2007
Viestit
841
Elokuvateattereissa menee Woody Allenin uutuuselokuva Vicky Cristina Barcelona ja näytöksen alkua odotellessa voi täyttää kilpailukupongin, jolla voi voittaa matkan kahdelle Barcelonaan. Kuponkipinon vieressä on saatavilla Turespanan julkaisemaa suomenkielistä 60-sivuista matkaopasta. Se kertoo, että laajaan julkisen liikenteen verkostoon kuuluu viisi metrolinjaa sekä 900 bussia, joiden reitit kattavat koko kaupungin. Barcelonan ja Espanjan pääkaupungin yhdistää päivittäin kahdeksan junaa ja kansainvälisiä junia liikennöi mm. Montpellieriin, Pariisiin, Zurichiin ja Milanoon. RENFEn, valtion rautateiden, lisäksi Katalonian maakunnalla on oma rautatieverkosto, johon kuuluu kaksi päälinjaa ja kolmas kulkee kaupungin sisällä ja yhdistyy metroverkostoon. El Pratin kensainväliselle lentoasemalle kulkee juna puolen tunnin välein ja Madridin ja Barcelonan välillä on lentoyhteys puolen tunnin välein. Merimatka Palma de Mallorcaan kestää hiukan yli kolme tuntia. Kolmen kartan lisäksi ilmaisessa matkaoppaassa on metron linjakaavio. Se löytyy myös mm. seuraavista linkeistä:

http://www.barcelona-tourist-guide.com/sp/mapas/barcelona-metro-mapa.html

tai
http://www.ecampmany.com/imatges/planol_metro.jpg

Onkohan jollakulla omia kokemuksia Barcelonan joukkoliikenteestä tai RENFEn kyydistä? Kun kyse on Etelä-Euroopan maasta, niin herää epäilys, kulkevatko junat ajallaan?

Elokuvaa en osaa suositella, koska olin itse menossa katsomaan erästä toista.
 
Onkohan jollakulla omia kokemuksia Barcelonan joukkoliikenteestä tai RENFEn kyydistä? Kun kyse on Etelä-Euroopan maasta, niin herää epäilys, kulkevatko junat ajallaan?

Kävin tapaamassa tuttuja Manresan lähistöllä vuosi sitten ja silloin tuli tutustuttua hieman Barcelonan alueen lähijunaliikenteeseen. Pidin selkeistä lippuautomaateista juna-asemilla ja aivan ummikkonakin (ekaa kertaa kaupungissa ja osasin vain englantia) sain sieltä koneesta kohtuuhelposti ostettua 24h turistilipun, jopa Visa Electron kelpasi maksuvälineenä. Lähijunissa oli selkeät kuulutukset kahdella kielellä (espanja/katalonia) ja kun vähän viitsi sanakirjan kanssa tavailla niin taas pärjättiin. Muutamia matkoja tehtiin ja kyllä matkalla odoteltiinkin "punaisissa" mutta turistia se ei haitannut, kyse oli kuitenkin vain max. muutaman minuutin viivästyksestä 60 km:n matkalla Barcelonasta Manresaan.

Yksittäinen bussimatkakin tuli tehtyä Barcelonan keskustassa, mutta siitä ei voine vetää mitään pitkälle vietyjä johtopäätöksiä. Viikon aikana tarkkailin busseja ja pidin näkemistäni selkeistä linjakilvistä, mistään ei tarvinnut arvailla mihin bussi on menossa.
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan jollakulla omia kokemuksia Barcelonan joukkoliikenteestä tai RENFEn kyydistä? Kun kyse on Etelä-Euroopan maasta, niin herää epäilys, kulkevatko junat ajallaan?

Itse asiassa Barcelonan maanalaisen asemilla junien tuloajat ilmoitetaan muistaakseni sekunneissa! Katalonialaiset tuntuvat muutenkin eroavan lievästi espanjalaisista näissä täsmällisyysasioissa.

Barcelonan maanalaisen metron lisäksi alueella on mahtava, myös osittain maanalainen lähijunaverkosto. Maanalaiset asemat ovat siistejä ja niin ovat myös junat, joihin mielellään menee ihan pelkästään loistavan ilmastoinnin vuoksi. Myös minä annan lippuautomaateille (ja etenkin niiden lippujen hinnoille) paljon kehua ja kiitosta. Barcelonassa on myös kuusi uutuuttaan kiiltävää ratikkalinjaa sekä yksi museoratikkalinja, Tramvia Blau, joka nousee melko korkealle Tibidabo-vuoren juurelle.

Bussiliikenne on jäänyt minulta yhtä lyhyttä rykäystä vaille täysin kokematta. Enkä voi oikeastaan pahemmin kehuskella muutakaan liikkumavälinettä suosineeni, sillä mikäpä sen parempi tapa tutustua kaupunkiin kuin jalkapatikka! Jalkapatikassa nousimme jopa jo kerran mainitun Tibidabonkin huipulle puolen kilometrin korkeuteen, kun paikallinen funikulaari teki topin ja kaksi malttamatonta nuorta päätti ottaa kaiken ilon irti rinteestä.
 
Ja Renfe...

Itse en ole matkustanut, mutta Barcelonan ja Madridin välistä uutta junayhteyttä on monessa yhteydessä käytetty vertaamaan junaa ja lentokonetta. Tällä välilä nimittäin liki kaikki matkustajat vaihtoivat lentokoneen junaan, kun liikenne aloitettiin vuoden alussa.
 
Onkohan jollakulla omia kokemuksia Barcelonan joukkoliikenteestä tai RENFEn kyydistä? Kun kyse on Etelä-Euroopan maasta, niin herää epäilys, kulkevatko junat ajallaan?

Muutama vuosi sitten teimme kesälomareissun lentäen Barcelonaan josta Renfen Catalàn Talgo -junalla Montpellieriin ja siitä iDTGV:llä (SNCF:n halpakonsepti) Pariisiin, josta lentäen takaisin Suomeen.

Myös Catalàn Talgo on käsittääkseni lähiaikoina korvautumassa suurnopeusyhteydellä lähivuosina, mutta tämä juna on perinteinen, tosin vaihtuvalla raideleveydellä varustettu.

Itse Barcelonassa kokemuksia on metrosta, sekä TBM:n että FGC:n (Katalonian rautatiet) linjoista. Vaikutelma on siisti, toimiva, täsmällinen ja hyvin ilmastoitu (=junat viileitä helteilläkin). En usko että liioittelen kun sanon että mielestäni Barcelona on yksi maailman merkittävimpiä metrokaupunkeja ja sen metro yksi toimivimpia metroja.

Renfen paikallisjunalla (rodalies katalaaniksi, cercanías espanjaksi) matkustimme El Pratin lentokentältä kaupunkiin. Periaatteessa yhteys on toimiva ja tehokas, mutta epäonneksemme suurnopeusratatöiden vuoksi suora yhteys keskustaan Sants-asemalle oli tuolloin korvattu erillisellä yhteydellä kentältä El Prat de Llobregat -asemalle, jossa oli vaihto kaupunkiin menevään junaan. Tästä ei luonnollisestikaan ollut tietoa etukäteen saatavilla vaan tämä tuli yllätyksenä lentokentällä junaan noustessamme.

"Epäonneksemme" sanon, koska tuo vaihto oli kaikkea muuta kuin sujuva. Odotusaika venyi puoleen tuntiin, ja alussa täysin tyhjä pienen esikaupunkiaseman laituri täyttyi ääriään myöten. Aika epämiellyttävä odottaa tuollaisessa paikassa matkalaukkujen kanssa kun vierestä pyyhältää junia pysähtymättä. Vaikka tiedostin taskuvarkausriskin ja vartioin omaisuuttamme haukkana, junan saapuessa syntyi kuitenkin sellainen tungos että ilmeisesti eräs "ystävällinen" setä joka päästi meidät edeltään junaan onnistui nappaamaan lompakkoni jopa vetoketjullisesta taskusta. Epäilykset heräsivät välittömästi ovien sulkeuduttua kun tuo setäihminen ei noussutkaan perässä junaan. Lompakon etsintä paljasti karun totuuden: olin ensimmäistä kertaa elämässäni päätynyt lompakkovarkaan uhriksi oltuani maassa alle tunnin -- siitä huolimatta että olin etukäteen miettinyt kaikki skenaariot läpi ja koettanut varautua.

No, loppu hyvin kaikki hyvin. Barcelona Sants -asemalla on poliisiasema, minne marssimme ensi töiksemme tekemään ilmoitusta. Odottaessani kuulustelua kuoletin luottokortit kännykällä, alle puolen tunnin sisään tapahtuneesta. Suomessa vakuutusyhtiö korvasi kataloniankielistä poliisiraporttia vastaan sinänsä niukat menetykset ja backup-lompakko varmemmassa paikassa takasi että rahoista valtaosa säästyi. Tosin loppuloman jouduin nöyrtymään siihen, että ravintolassa vaimo maksoi luottokortillaan, mikä tietysti Espanjan (tai Katalonian) kaltaisessa kulttuurissa saattaa herättää lievää hilpeyttä. ;)

Elokuvaa en osaa suositella, koska olin itse menossa katsomaan erästä toista.

Kävimme viime lauantaina katsomassa: en suosittele. Pidän itseäni vannoutuneena Woody Allen -fanina, mutta tämä elokuva ei kertakaikkiaan kolahtanut, kuten eivät pari edellistäkään. Miten nero joka on tuottanut sellaiset klassikot kuin Radio Days, Manhattan, Sweet and Lowdown, Annie Hall, Deconstructing Harry tai jopa musikaalin Everyone Says I Love You on voinut haksahtaa tekemään tällaisen flopin? Itse Barcelona (muuten kyllä fantastinen kaupunki!) on vain kaunis kliseinen kulissi muuten amerikkalaisessa psykotarinassa, ja jopa sinänsä lahjakas Penélope Cruz (joka teki fantastisen roolin Pedro Almodóvarin Volverissa) lässähtää pahasti epästabiilin taiteilijanaisen roolissaan. Hmph... :frown:
 
Takaisin
Ylös