Helsingin moottoritiet

Liittynyt
16 Lokakuu 2007
Viestit
148
No ei. Mechelininkadun päässä tämä onnistuu, mutta toisessa päässä tulee vaikeuksia.

Liikenne olisi johdettava Sanomatalon pohjoispuolitse Töölönlahdenkadulle. Sen ja Mannerheimintien liittymä ei kuulemma kestä tulevaa liikennemäärää.

Tämä ”kevyt keskustatunneli” on kuitenkin siitä huono ratkaisu, että suurempana ongelmana pidetään pääsyä idästä Mannerheimintielle. Ja niinhän se tietenkin onkin, kuten keskustatunnelin liikennevirta-analyysikin näyttää, että ”ongelma” on keskustan läpi ajava liikenne, ei keskustaan matkalla oleva liikenne. Eivät autoilijat halua Töölönlahdelle, joten ei niitä kannata sitten Otit johtaakaan.

käsittelyyn henkilöautoilin. Jatkampa siitä. Sanokaa mitä sanotte, mutta Helsinkiin on tulossa lähivuosina uusi "kaupunkimoottoritie". No ei nyt aivan moottoritie mutta kuitenkin. Pidän sitä hyvänä asiana. Ko. väylä, jota itse nimitän Helsinki-expressiksi, vetäisin Laajasalosta, Viikkiin sieltä reittiä Koskelantie-Hakamäentie-vihdintie-Lapimäentie, josta se yhdistyy Turun motarille.

Hyvää tuossa on se, että se johtaa valtaosan nyt keskustan läpikulkevasta autovirrasta omaa väylää kaupungin ohi. Tällöin on mahdollista erottaa raidealueita myös sellaisten väylien varrelta, joilta se ei nyt ole mahdollista.

Vaikka monet täälläkin kirjoittavat varmasti moista hanketta vastustavat, niin se pitäisi suunnitella ja rakentaa kerralla ja kokonaisuutena, koska silloin ja vain silloin voidaan samaan "uraan" rakentaa jokerille kaveri, olkoon vaikka Jokeri1, kiskoilla kuten nykyisenkin jokerin pitäisi olla. Sitä puolestaan en jaksa uskoa, että tullaan toteuttamaan lainkaan, jos edellä kuvaamani toteutetaan paloissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Mechelininkadun ruuhkat

Sanokaa mitä sanotte, mutta Helsinkiin on tulossa lähivuosina uusi "kaupunkimoottoritie". No ei nyt aivan moottoritie mutta kuitenkin. Pidän sitä hyvänä asiana. Ko. väylä, jota itse nimitän Helsinki-expressiksi, vetäisin Laajasalosta, Viikkiin sieltä reittiä Koskelantie-Hakamäentie-vihdintie-Lapimäentie, josta se yhdistyy Turun motarille.
Käytännössä tuo tarkoittaa niitä PLJ:n Pasilan linkkejä, eli tunneli Turunväylän päästä Mannerheimintielle, sekä Hakamäentielte Lahdenväylälle ja Hermanni Rantatielle. Ongelma on raha, nämä ovat tulopuolella aika aneemisia, eli eivät vapauta rakennuskelpoista maata sanottavasti. Virallinen hinta-arvio on jotain 100 miljoonan luokkaa, mutta ei tuota kukaan usko.

Minua on sen sijaan kutkuttanut seuraava ajatus jo jonkin aikaa: Käännetään Lahdenväylä Tuusulanväylälle, ja Tuusulunväylä Pasilaan. Eli tehdään se Tuusulanväylän kääntö niin kuin on suunniteltu siitä Metsäläntien liittymän tienoilta. Tämän lisäksi tehdään tunneli Pihlajamäen / Viikin liittymästä Metsäläntielle, ja samalla katkaistaan Lahden motari. Pituus n. 3,5 km linnuntietä, hinta kun otetaan huomioon että välillä ei tarvita yhtään liittymää voisi olla jotain 200 - 300 miljoonaa.

Liikenne sujuu jatkossa niin, että esim. Kumpulaan ajetaan joko Pasilan kautta, tai Itäväylän ja ja Hämeentien kautta, läpiajoliikenne loppuu niin Koskelantiellä, Kustaa Vaasan kadulla, kuin Hermannin rantatiellä joka voitaisiin tarpeettomana purkaa/pienentää. Rakentamismaaksi vapautuu Lahden moottoritien pohja välillä Viikki - Koskela (ehkä n. 20 hehtaaria), Tuusulanväylän loppupää sekä Hermannin rantatie, sanotaan pyöresti 40 hehtaaria. Maanhinnan arviolla 5Me/hehtaari, tämä on noin 200 miljoonaa. Ei tämä vielä kaikkia kustannuksia kata, mutta jotain voi maksaa siitäkin että päästään siitä koillista kantakaupunkia piinaavasta läpiajoliikenteestä.
 
Vs: Mechelininkadun ruuhkat

Minua on sen sijaan kutkuttanut seuraava ajatus jo jonkin aikaa: Käännetään Lahdenväylä Tuusulanväylälle, ja Tuusulunväylä Pasilaan. Eli tehdään se Tuusulanväylän kääntö niin kuin on suunniteltu siitä Metsäläntien liittymän tienoilta. Tämän lisäksi tehdään tunneli Pihlajamäen / Viikin liittymästä Metsäläntielle, ja samalla katkaistaan Lahden motari.

En vain millään näe, mitä hyötyä tuosta on verrattuna Tuusulanväylän kääntöön, Pasilan linkkiin tunnelissa Ratapihantielle ja että estetään pääsy Lahdenväylältä Kustaa Vaasan tielle. Tunnelia tulee roimasti enemmän ja ajomatkakaan ei ainakaan lyhene.
 
Vs: Mechelininkadun ruuhkat

En vain millään näe, mitä hyötyä tuosta on verrattuna Tuusulanväylän kääntöön, Pasilan linkkiin tunnelissa Ratapihantielle ja että estetään pääsy Lahdenväylältä Kustaa Vaasan tielle. Tunnelia tulee roimasti enemmän ja ajomatkakaan ei ainakaan lyhene.
Pointti oli nimenomaan se että rauhoitetaan Kustaa Vaasantie; Hermanni rantaite, Lahden motarin vars... sekä saadaan vapautettua maata moottoriteiltä. Pasilan linkkien avulla rauhoittuu itäpäässä vain Koskelantie, ehkä osittain Kustaa Vaasan tie.

Mutta pitänee selittää logiikkani, se voi toki olla väärä. Lähden tästä: Helsingin niemelle tulee pohjoisesta viisi nelikaistaista moottoritietä: Vihdintie, Hämeenlinnna moottoritie, Tuusulanväylä, Lahden ja Porvoon moottoritie. Kaksi viimeistä yhtyy ennen Kehä I. Kehä I tasolla etelään menee siis 8 kaistaa. Suurinpiirtein Pasilan väylän tasolla Vihdintie ja Hämeenlinna moottorite yhtyvät Mannerheimintielle (2 kaistaa, kun bussikaistat lasketaan pois) ja samaan sumppuun tulee Turun moottoritie. Paciuksenkatu (2 kaistaa) toki tasaa liikennettä, mutta Pasilan väylän tasolla etelään menee 5 kaistaa (Paciuksenkatu 2, Mansku 1, Mäkelänkatu 1, Kustaa Vaasa 1) joille siis tulee 10-12 kaistan liikenne. Kun otetaan huomioon vielä kaupungin sisäinen liikenne niin ruuhkautuminen on väistämätöntä.

Eli perusajatus on se että ei ole mitään järkeä tunkea yhteensä kahdeksan moottoritien liikennettä katuverkkoon jonka kapasiteetti on siitä ehkä puolet. Ja lisäksi kun autot joka tapauksessa seisoo jonossa, niin mielummin sitten jossain Kehä I kohdalla moottoritiellä kuin keskellä kaupunkia. Eli yhdistämällä moottoritiet kauempana, myös ruuhkat siirtyvät sinne ja liikenne kantakaupungissa vetää paremmin, koska ulommat ruuhkat rajoittavat sisään ajavien autojen määrää.
 
Takaisin
Ylös