Puolueiden erot

Vs: Länsimetro

Lukemani mukaan Yhdysvaltojen asuntoluottokriisi lähti nimenomaan valtion (jollen muista väärin, niin demokraattilähtöisesti) sekaantumisesta luottomarkkinoihin: perustettiin asuntoluottoyhtiöitä antamaan lainaa niille joiden lainan takaisinmaksukyky oli kyseenalainen.
Ottamatta tässä yhteydessä sen kummemmin kantaa Jenkkien kuppikuntariitoihin, niin tuo nyt vaan ihan oikeasti osoitettu täydeksi potaskaksi. Mm. siitä syystä, että se ko. laki joka sanoo että ihmisten luottokelpoisuuden arviointiin ei saa vaikuttaa asuinpaikka (suomeksi rotu), eli samanlaisilla tuloilla, luottotiedoilla, tms. objektiivilla mittareilla samanlaisia ihmisiä ei saa kohdella eri alueittain eri tavoi, säädettiin 70-luvulla ja 80-luvulla... Pelkkää propagandaa, suosittelen parempaa lukemista. Aiheen auktoriteetti on Calculated Riski blogi.
 
Vs: Länsimetro

Ottamatta tässä yhteydessä sen kummemmin kantaa Jenkkien kuppikuntariitoihin, niin tuo nyt vaan ihan oikeasti osoitettu täydeksi potaskaksi. Mm. siitä syystä, että se ko. laki joka sanoo että ihmisten luottokelpoisuuden arviointiin ei saa vaikuttaa asuinpaikka (suomeksi rotu), eli samanlaisilla tuloilla, luottotiedoilla, tms. objektiivilla mittareilla samanlaisia ihmisiä ei saa kohdella eri alueittain eri tavoi, säädettiin 70-luvulla ja 80-luvulla... Pelkkää propagandaa, suosittelen parempaa lukemista. Aiheen auktoriteetti on Calculated Riski blogi.

Tuollaisesta laista en ole kuullutkaan. Fanni Mae perustettiin 1938 osana demokraattipresidentti Franklin D. Rooseveltin New Deal -ohjelmaa ja Freddie Mac demokraattivaltaisen kongressin toimesta: puoli- ellei täysvaltiollisia alunperin kumpainenkin, joista toinen aikanaan sitten vietiin pörssiin.

Linkki artikkeliin, josta muistikuvani olin saanut: http://www.vapaasana.net/huomioita/...ssikriisi-miksi-roskapankkia-ei-pidä-perustaa
 
Toisaalta poliittinen järjestelmä on markkinaehtoista järjestelmää avoimempi, sillä laki velvoittaa pitämään julkisen puolen järjestelyt melkoisen avoimina ja sieltä on mahdollista ottaa selvää paljon enemmän asioita. Yksityisen puolen järjestelyt pysyvät salaisina ja ulkopuolisilla ei ole paljoa tietoa, että mitä siellä oikein tehdään. Jos joukkoliikennettä vaikkapa mietitään, niin liikelaitoksen asiat ovat avoimemmin tutkittavissa, kuin jos kyse on kunnallisomisteisesta osakeyhtiöstä. Tällainen muistikuva on Helsingin joukkoliikenneuutisoinnista jokusen vuoden takaa, kun HKL-Bussiliikennettä muutettiin osakeyhtiömuotoon HelBiksi.".

Ihanteellisessa tapauksessa näin varmaan on, mutta tiedä sitten missä määrin käytännössä. Ymmärtääkseni oleellinen tieto taitaa liikkua epävirallisia kanavia aika hyvin asiantuntijoiden keskuudessa ja toisaalta rahaa vastaan ihan virallisestikin (yrityskauppoja, lisenssit ym.).

Kuinkahan hyvin toimisi suora kansanvaaleihin perustuva järjestelmä Sveitsin malliin? Netissähän voisi olla saatavilla laajat aineistot päätöksenteon kohteena olevista asioista ja joka ei niihin vielä luota, niin Google ja keskustelufoorumit kertovat asioiden nykytilan. Nykyinen edustuksellinen järjestelmä "suodattaa" kansalaisten todellisuuden poliittiseksi liirumlaarumiksi, joka elää ihan omaa elämäänsä arjesta irrallaan. Kun aineistoihin ja asiaan olisi tutustunut, niin voisi nettipankkitunnuksilla tehdä sitovan kannanoton päätöksenteon kohteena olevasta asiasta.

Kannatan ilman muuta. Järjestelmä voisi olla sellainen, että äänioikeutettu saisi halutessaan antaa äänensä valtakirjalla haluamalleen edustajalle, niin ei tarvitsisi itse joka asiaan perehtyä. Jonkinlaisen haasteen muodostaisi sellaisen mekanismin kehittäminen, etteivät toisten asioihin puuttuvat kuppikunnat pääsisi saattamaan voimaan kaiken maailman rajoituksia äänestäjien passiivisuuden takia.

Haluaisin enemmän valtion omistamaa vuokra-asuntotuotantoa, jossa on varmaa ja edullista asua.

Minä taas en haluaisi valtion ryhtyvän vuokra-asuntojen tuottajaksi, sillä todennäköisesti se johtaisi korkeampaan verotusasteeseen (sillä yleensä vapaat markkinat toimivat tehokkaammin) ja varmasti johtaisi, mikäli valtio takaa vuokra-asunnon saamisen kaikille. Toisekseen aina kun rahaa kierrätetään verottajan kautta, vain osa tulee perille huomattavan osan jäädessä matkan varrelle.

Jos tätä ideaa vähän laajennettaisiin, niin voitaisiin luoda muitakin valtion kustantamia palveluja. Kansanterveyttä kohennettaisiin antamalla jokaiselle kansalaiselle oikeus valtion maksamaan terveelliseen ruokalalounaaseen jokainen päivä lounassetelillä. Valtio voisi asettaa lounassetelin ehdoiksi, että ruoan on oltava terveyssuositusten mukaista, jotta ruoka korvataan valtion varoista. Lisäksi jokaista viikkoa kohti voitaisiin antaa pari liikuntaseteliä, jotta ihmiset pitäisivät kunnostaan huolta. Nämä käytännöt ovat työelämässä jo aika yleisiä, mutta laajentaisin ne koskemaan kaikkia kansalaisia. Miksikö?

Nykyinen asiantila, jossa työttömät, opiskelijat ja eläkeläiset syövät halpaa ja epäterveellistä ruokaa, eivätkä käy järjestetyissä liikuntaharrastuksissa rahapulan vuoksi, aiheuttaa pidemmällä aikavälillä paljon enemmän rahallisia kustannuksia terveydenhuollon puolella, kun joudutaan paikkailemaan huonojen elintapojen seurauksia jälkikäteen. Olisi edullisempaa ennaltaehkäistä terveyden rapistumista tarjoamalla ihmisille mahdollisuus terveelliseen ruokaan ja liikuntaan. Työllisyyden kannaltakin tämä olisi menestyksellistä, kun työttömyyden ja ikääntymisen riivaamiin syrjäkuntiinkin alkaisi tulla uutta ravintola- ja liikuntatoimintaa. Köyhien suosimat epäterveelliset 5 euron pizzeriat ja hampurilaispaikat korvautuisivat terveellisen ruoan paikoilla. Nämä ravintolat ja liikuntapaikat voisivat olla sosiaalisia yrityksiä, jolloin niihin pystyttäisiin työllistämään sellaista väkeä, joka on pitkäaikaistyöttömyyden "kovaa ydintä".

Tuohan johtaisi aivan tajuttomaan veroasteen nousuun ja näivettäisi entisestään yksilön vastuuta omasta elämästään! Eihän köyhien ja vähän vähemmän köyhienkään epäterveelliset ruokatottumukset johdu rahan puutteesta: terveellistä ruokaa puhtaista raaka-aineista itse tekemällä saa varmasti halvemmalla kuin ostamalla niitä vitosen pitsoja ja nauttimalla kalliita virvoitusjuomia.
 
Minä taas en haluaisi valtion ryhtyvän vuokra-asuntojen tuottajaksi, sillä todennäköisesti se johtaisi korkeampaan verotusasteeseen (sillä yleensä vapaat markkinat toimivat tehokkaammin) ja varmasti johtaisi, mikäli valtio takaa vuokra-asunnon saamisen kaikille. Toisekseen aina kun rahaa kierrätetään verottajan kautta, vain osa tulee perille huomattavan osan jäädessä matkan varrelle.
Vapailla markkinoilla on se ongelma, että ei tuoteta tarpeeksi. Jos oltaisiin valmiita myydä tai vuokrata vähän halvemmalla, saataisiin varmasti ostajia tai vuokralaisia. Mutta kun tulee lama, yksityinen rakentaminen pysähtyy lähes täysin. Kun siitä kämpästä ei saa enää nyhdettyä sitä nousukausihintaa, ei sitten viitsitä tuottaa niitä vähempikatteisia kämppiä.

Valtio ja kunnat julkisyhteisöinä ja yleishyödylliset yhdistykset ja säätiöt joutuvat paikkaamaan väkisinkin sitä, mitä yksityinen raha ei ole kiinnostunut tuottamaan. Köyhältä perheeltä ei saa kuin sen enintään 400 euroa kuussa pienestä kaksiosta.

Kiinteistömarkkinat ovat siitä erikoinen markkina-alue, että se ei ole samalla tavalla vapaa kuin normaalihyödykkeiden markkinat. Hyviä tontteja ja huoneistoja on todella rajallinen määrä ja sekä ostajia että myyjiä on normaaleihin markkinoihin nähden harvassa. Mitä lähempänä keskustaa ollaan, sitä kalliimmaksi yksi neliömetri tulee. Maa ja sille rakennettavat talot ovat kuitenkin välttämättömiä inhimilliselle toiminnalle. Tämä on varmasti vaikuttanut siihen, että kunnilla on etuosto-oikeus kiinteistökaupassa. Kunta saa siis asemakaava-alueella sekä asuntoalueeksi yleiskaavoitetulla alueella lunastaa kiinteistön alkuperäisen ostajan sijaan samoilla kauppaehdoilla, ja jotkut kaupungit omistavatkin suuren osan pinta-alastaan. Esimerkiksi Tampereen kaupunki voisi rakennuttaa vaikka kuinka paljon vuokra-asuntoja omistamilleen maa-alueille.

Jos valtio, kunnat, asuntoyhdistykset tai -säätiöt tuottavat ja ylläpitävät yleishyödyllisyysperiaattein vuokra-asuntoja nollasummaperiaatteella, ei veroaste nouse mihinkään. Veroaste nousee vain, jos halutaan saada jokaiselle ihmiselle katto pään päälle. Myös spurguilla on ihmisarvo, heidän heitteillejättönsä on väärin ja sitä paitsi aiheuttaa ohikulkeville epämiellyttäviä tilanteita: kuinka moni muu on arponut maassa makaavan deekun nähdessään auttaako vai ei; nukkuuko hän vai onko hän saanut jonkin kohtauksen?
 
Jos valtio, kunnat, asuntoyhdistykset tai -säätiöt tuottavat ja ylläpitävät yleishyödyllisyysperiaattein vuokra-asuntoja nollasummaperiaatteella, ei veroaste nouse mihinkään. Veroaste nousee vain, jos halutaan saada jokaiselle ihmiselle katto pään päälle. Myös spurguilla on ihmisarvo, heidän heitteillejättönsä on väärin ja sitä paitsi aiheuttaa ohikulkeville epämiellyttäviä tilanteita: kuinka moni muu on arponut maassa makaavan deekun nähdessään auttaako vai ei; nukkuuko hän vai onko hän saanut jonkin kohtauksen?

Aivan näin. Ei ole mitään eroa, tarjotaanko asunto ilmaiseksi köyhälle, vai maksaako sossu sen 400-700 euron vuokran kunnalliselle vuokrataloyhtiölle. Sen sijaan, jos vuokra maksetaan yksityiselle vuokranantajalle, olisi kunnalle halvempaa rakentaa omia asuntoja ja tarjota näitä ilmaiseksi köyhille. Tämä olisi huoletontakin, kun ei tarvitsisi pelleillä sen näennäisen vuokranmaksun kanssa. Onhan hölmöä, että ensin raha maksetaan sossusta ihmisen tilille ja tämän jälkeen ihminen maksaa sen takaisin kunnalle. Saman tien voitaisiin asunto tarjota ihan ilmaiseksikin.

Suomen kaltaisessa maassa ei minusta pitäisi alkaa leikkiä markkinaehtoistamalla asuntotuotantoa. Se on osoittunut virheeksi muuallakin, mutta erityisen pahoja seurauksia sillä on näin kylmän ilmanalan maassa. Asunnon on oltava ihmisoikeus, se ei paljoa vaadi.

Kasvukeskuksissa asuntojen vuokrien nouseminen on johtanut köyhien syrjäytyneiden muuttovirtaan maaseudulle:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Syrjäytyneiden_akanvirta

Olisiko Suomessa aihetta tehdä nykypäivän asuntotuotannon Miljoonaohjelma Ruotsin malliin?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Miljoonaohjelma

Tuohan johtaisi aivan tajuttomaan veroasteen nousuun ja näivettäisi entisestään yksilön vastuuta omasta elämästään! Eihän köyhien ja vähän vähemmän köyhienkään epäterveelliset ruokatottumukset johdu rahan puutteesta: terveellistä ruokaa puhtaista raaka-aineista itse tekemällä saa varmasti halvemmalla kuin ostamalla niitä vitosen pitsoja ja nauttimalla kalliita virvoitusjuomia.

Onko veroasteen nousu huono asia? Tanskassa on maailman korkein veroaste, mutta siellä ihmiset ovat myös onnellisimpia maailmassa. Alhaisen veroasteen maissa tuloerot ovat suuria ja ihmiset ovat tyytymättömiä elämäänsä. Minulla on ideologinen lähtökohta siinä, että yhteiskunnan tulisi vankasti taata elämän peruslähtökohdat niin, että elämä olisi mahdollisimman turvattua. Kun elämä on turvattua, niin voi keskittyä harrastamaan, taiteilemaan, näkemään ystäviä, tekemään töitä ja opiskelemaan saadakseen lisää elämänsisältöä ja rahaa.

Afrikan maissa ei ole minkäänlaista turvaa valtion taholta, jolloin kaikki aika menee välttämättömistä asioista huolehtimiseen ja edistystä ei tapahdu. Meillä varakkaana länsimaana olisi mahdollisuus kokeilla jotain uutta. Emme saa jämähtää nykytilaan, koska muuten ulkomailla mennään meidän ohi hyvinvoinnin lisääntymisessä. En puhu nyt rahallisesta hyvinvoinnista, vaan väestön keskimääräisestä henkisestä hyvinvoinnista, jonka tulisi olla poliitikan ykköstavoite kaikissa valtioissa.

Terveelliset raaka-aineet ovat yllättävän kalliita, oletko huomannut? Kun toimeentulotuen ruokakuluihin varattu laskennallinen osuus on 180 euroa eli 6 euroa päivässä, niin ei sillä kummoisesti ostella. Pitsoja, makkaroita, makaroneja ja hampurilaisia saa parilla eurolla kaupasta. Leipäjonoissa jaetaan myös tätä samaa tavaraa. Leipäjonoissa käy myös keskimääräistä tanakampaan kuntoon päässyttä porukkaa, kun ei ole varaa syödä terveellisesti. Kasvikset, hedelmät, tofut ym. terveelliset ruoat ovat hinnakkaampia, ei niitä ole köyhillä varaa syödä.

Aktiviteetitkin maksavat. Menopaluulippu kaupungille maksaa Helsingissä noin 4 euroa plus mahdolliset kulut kaupungilla. Tuopin lähiöbaarissa saa kuitenkin vain eurolla. Siispä ihmiset juovat kaljaa, kun se on halpa tapa nähdä kavereita ulkona ja pääsee lämpimään tilaan, ettei tarvitse talvella ulkona olla. 4 eurolla saa tuopit koko porukalle, kun alun perin sillä olisi päässyt vain yksi ihminen kaupungille. Aika hyvä diili?
 
Viimeksi muokattu:
Vapailla markkinoilla on se ongelma, että ei tuoteta tarpeeksi. Jos oltaisiin valmiita myydä tai vuokrata vähän halvemmalla, saataisiin varmasti ostajia tai vuokralaisia. Mutta kun tulee lama, yksityinen rakentaminen pysähtyy lähes täysin. Kun siitä kämpästä ei saa enää nyhdettyä sitä nousukausihintaa, ei sitten viitsitä tuottaa niitä vähempikatteisia kämppiä.

Ongelmana on myös rakentamisen etääntyminen asukkaasta. Talot suunnittelee, rakennuttaa ja rakentaa useimmiten täysin ulkopuolinen taho jolta valmis paketti ostetaan. Koko systeemi on liian raskas, rakennuttajien kannattaa tehdä ainoastaan massiivisia hehtaariprojekteja ja lupakuviot vievät vuosia.

Ennen oli mahdollisuus omatoimirakentamiseen. Tuloksena oli ehkä vaatimatonta varustetasoa, huonoa laatua, kosteusongelmia, toimimatonta ilmanvaihtoa ja hataria lämmönerityksiä. Monissa näistä taloista asutaan kuitenkin edelleen, useimmiten tietenkin joiltain osin alkuperäistä parannellen.

Omatoiminen rakentaminen tasasi rakentamisen suhdannehuippuja. Materiaaleista ja erikoisammattilaisista saattoi toki olla silloinkin pulaa mutta taloa tarvitseva saattoi ryhtyä hankkeeseen ihan itsekin. Myös pienempien urakoitsijoiden oli helpompaa tulla alalle. Nyt isot pelurit ovat järjestelleet markkinat keskenään (lainsäätäjien ja kaavoittajien tuella).

Hintojen korkealla pitäminen tarjontaa säätelemällä ei tapahdu välttämättä aina edes minkään laman seurauksena, onhan nytkin jo leikattu rakentamista selvästi.
 
Vs: Länsimetro

Tuollaisesta laista en ole kuullutkaan. Fanni Mae perustettiin 1938 osana demokraattipresidentti Franklin D. Rooseveltin New Deal -ohjelmaa ja Freddie Mac demokraattivaltaisen kongressin toimesta: puoli- ellei täysvaltiollisia alunperin kumpainenkin, joista toinen aikanaan sitten vietiin pörssiin.

Linkki artikkeliin, josta muistikuvani olin saanut: http://www.vapaasana.net/huomioita/...ssikriisi-miksi-roskapankkia-ei-pidä-perustaa
En jaksa edes aloittaa siitä että mikä kaikki tuossa (varsinkin suommennoksessa) on päin honkia, pysytään nyt tässä kohdassa:
1995: Lainmuutoksella pankit pakotetaan tarjoamaan lainoja matalatuloisille. Vastineeksi heidän sallitaan paketoida näistä korkeariskisistä lainoista subprime-arvopapereita. Bear Sterns aloitti tämän 1997.
Originaalista selviää, että kyse on Community Reinvestmen Act (CRA) -laista. Tuo kohta on muutenkin huonolaatuisessa Kaikki talousongelmat johtuvat valtiosta, ja varsinkin jos se yrittää auttaa köyhiä -genressä, ja jos ei niin työttömyys on vaan seurasta lisääntyneestä vapaa-aikapreferenssistä, tämä on siitä kehnoimmasta päästä.

Lause on ensinnäkin väärin, Yhdysvaltain liittovaltio ei pakota lainaamaan köyhille. CRA lyhykäisyydessään sanoo, että pankkien jotka ottavat talletuksia Yhdysvaltalaisessa naapurustossa x pitää myös lainata rahaa naapurustossa x. Se ei ota kantaa siihen millä ehdoin, kenelle, millä vakuuksilla, jne. CRA:n alla olevien pankkien lainoissa ei ole ollut yhtään sen enempää maksuhäiriöirä kuin muissakaan, ne pääsääntöisesti eivät ole subprime-lainoja, ne ovat koko asuntoluototuksesta pieni osa, hinnat CRA-alueilla ovat nousseet vähemmän eli kupla ollut pienempi... Ja meidän pitäisi kuitenkin jostain syystä uskoa, että laki joka ei aiheuttanut mitään ongelmia kolmenkymmenen vuoden aikana, on syy asuntoluottokriisin 2007.

Tämä on varmaan viime vuosien päähän potkituin talousargumentti, Mark Thoma pitää kirjaa: http://economistsview.typepad.com/economistsview/housing/
Taustaa http://www.calculatedriskblog.com/2007/10/hmda-data-on-high-priced-loans.html


Jos haluaa ymmärtää mistä lainakuplassa, subprimessa, johdannaisissa, jne. oli kysymys, niin suosittelen lämpimästi Michaelin Lewisin artikkelia, pitkä mutta hyvin kirjoitettu, http://www.portfolio.com/news-marke...11/11/The-End-of-Wall-Streets-Boom?print=true
Suosikkikohtani: "He called Standard & Poors and asked what would happen to default rates if real estate prices fell. The man at S&P couldnt say; its model for home prices had no ability to accept a negative number." Eli emme voi laskea luottotappiota tilanteessa jossa asuntojen hinnat kokonaisuudessaan laskevat Yhdysvalloissa, koska meidän mallinnusohjelmaan ei voi syöttää sellaista. Näin siksi että asuntojen hinnat laskevat vain paikallisesti, eli hajautettu asuntoluottokanta on käytännössä riskitön. Eiku.... Yltiöpäinen luottamus malleihin lienee foorumilaisille tuttu ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan johtaisi aivan tajuttomaan veroasteen nousuun ja näivettäisi entisestään yksilön vastuuta omasta elämästään!
Jaa. Sanotaan, että työttömiä, opiskelijoita ja pienellä eläkkeellä toimeentulevia on yhteensä miljoona. Toteutetaan kemkimin idea niin että jaetaan jokaiselle 120 kpl viiden euron liikuntaseteleitä, joilla voi myös maksaa terveellisen ruoan. Tämä maksaa 600 miljoona, eli nostaa veroastetta saman verran kuin ruoan ALV veron lasku sitä laskee :) Kummalle olisi suurempi terveysvaikutus?
 
Talouslamasta

Yltiöpäinen luottamus malleihin lienee foorumilaisille tuttu ongelma.
Niinpä. Ylipäätään ihmettelen monien talousasiantuntijoiden maailmankuvaa ja sitä, kuinka etäällä he ovat käytännön arjesta erilaisten malliensa kanssa. Malleja täytyy luoda, jotta voidaan ennakoida joitain. Mutta aina pitäisi ymmärtää, minkälaisten rajoitusten puitteissa mallit ovat voimassa ja miten paljon ne yksinkertaistavat todellisuutta. Ja – kuten Temen esimerkissä – että todellisuus voi olla sellainenkin, jota malli ei esitä.

Pidän tätä lamahässäkkää melko lailla kuplana itsessään. Ehkä parhaiten se osoittaa sen, että kansantaloudessa ei pidä sallia painaa rahaa. Seteleiden painaminen on estetty, mutta erilaisten muiden ”rahoistusinstrumenttien” keksiminen on sallittua ja yleinen käytäntö. Keksitään joku johdannaispaperi ja saadaan myydyksi se toiselle väittämällä, että tällä paperilla on arvo. Se toinen on niin tyhmä, että uskoo siihen ja sillä tavalla on tehty sama asia kuin seteleiden painaminen. Sillä johdannaisen myyjähän sai itselleen seteleitä tyhjää vastaan.

Tässä ”lamassa” on ensisijiasesti vaikeuksissa erilainen turha liiketoiminta – kuten autoteollisuus. Auoteollisuuden myynti ei voi romahtaa 50 %, jos uudet autot olisivat todella tarpeen. Sen sijaan ruokakauppa ei tipahda 50 %, koska ruoka on todella tarpeellista.

Älytöntä on sitten se, että elvytyksenä pumpataan rahaa tarpeettoman toiminnan ylläpitämiseen. Ei pitäisi, vaan turha tuotanto kuuluukin lopettaa. Elvytyksenä pitää panna rahaa ja työtä sellaisiin asioihin, jotka korjaavat toiminnan vääristymiä tai tehostavat kansantaloutta ja luovat hyvinvointia pysyvästi. Muuten elvytys on yhtä viisasta kuin lämmittely laskemalla pakkasessa housuihin.

Varsinainen kupla on väittää, että tuhlaaminen luo hyvinvointia, ja sillä varjolla kehottaa ihmisiä jatkamaan sitä tuhlaamista eli yli varojen elämistä ja tarpeettomien tavaroiden ostamista, mikä lamaan johti. Kansantalous on jäykkä kone, joka sopeutuu hitaasti vastaantuleviin muutoksiin. Siksi on helpompi hoitaa muutoksia siten, että ne tapahtuvat hitaasti. Kulutuksen eli ihmisten ostamisen määrän muutokset eivät saisi tapahtua nopeasti, muttei se sitä tarkoita, että tuhlaamisen ongelma poistuu tuhlaamalla edelleen.

Asiaa voi aina havainnollistaa itselleen supistamalla kansantalouden yhden perheen kansaksi ja sen taloudeksi. Lisääntyykö perheen hyvinvointi sillä, että valmistetaan tuplamäärä ruokaa ja heitetään aina puolet vaan roskikseen? Tai sillä, että isäntä rakentaa pajassaan autoa, ja saatuaan sen vuoden päästä valmiiksi, hän saa aloittaa seuraavan rakentamisen, jotta edellinen voidaan hylätä vuoden kuluttua kun uusi tulee taas valmiiksi?

Ei parane, sillä hyvinvointi paranee esim. sillä, että seuraavat 15 vuotta isäntä saa vaikka rakentaan lisää huoneita tai vaikka opiskella tekniikkaa niin, että 15 vuoden päästä hän pystyy tekemään auton, johon ei enää tarvitse ostaa naapurperheeltä öljyä antamalla heille ruokatarvikkeita. Kun siellä naapurissa ei keretä (tai viitsitä) öljyn pumppaamiselta ja valmistamiselta viljelemään ja pitämään karjaa.

Antero
 
Ennen oli mahdollisuus omatoimirakentamiseen. Tuloksena oli ehkä vaatimatonta varustetasoa, huonoa laatua, kosteusongelmia, toimimatonta ilmanvaihtoa ja hataria lämmönerityksiä. Monissa näistä taloista asutaan kuitenkin edelleen, useimmiten tietenkin joiltain osin alkuperäistä parannellen.

Enpä tiedä, ovatko nämä pakettitalot kovin edistyksellisiä tähän nähden. Itselleen rakennetaan mahdollisimman laadukkaasti. Kun on kyse talotehtaalla toisten asunnoista, niin hutiloidaan enemmän. Eivät rakennusmateriaalit valmistaloissakaan mitään ihmeellisiä ole, gyproc-levyä ja lautaahan ne talot ovat. Valtion asuntotoimisto voisi hyvin suunnitella valmiita tyyppipiirustuksia omakotitaloja varten ja keventää byrokratiasäädöksiä näiden mallitalojen osalta, jolloin ihmisillä olisi vaihtoehto omaehtoiseen rakentamiseen ja hyvät ohjeistukset siihen.
 
Eivät rakennusmateriaalit valmistaloissakaan mitään ihmeellisiä ole, gyproc-levyä ja lautaahan ne talot ovat.

Gyproc-tehdas http://www.gyproc.fi/ on näemmä muuttanut sitten viimeisen kontaktini jälkeen Masalasta Kantvikiin. Onko tuo kirkkonummelainen yritys jo tosiaan elämää suurempi brändi, ikään kuin "heteka" eli Helsingin Teräshuonekalutehdas Oy? Nimi käy "laudan" tapaan rakennustarvikemaailmassa yleisterminä?
 
Vs: Talouslamasta

Niinpä. Ylipäätään ihmettelen monien talousasiantuntijoiden maailmankuvaa ja sitä, kuinka etäällä he ovat käytännön arjesta erilaisten malliensa kanssa. Malleja täytyy luoda, jotta voidaan ennakoida joitain. Mutta aina pitäisi ymmärtää, minkälaisten rajoitusten puitteissa mallit ovat voimassa ja miten paljon ne yksinkertaistavat todellisuutta. Ja – kuten Temen esimerkissä – että todellisuus voi olla sellainenkin, jota malli ei esitä.
Joo. Tämä on yleispätevää abstraktioiden kanssa, joita mallit ovat, ne ovat välttämättömiä monimutkaisten ilmiöiden kuvaamiseen mutta niiden rajoitukset tulisi ymmärtää. Tietokonemallit on siitä pirullisia, että softa tuppaa käytännössä olemaan musta laatikko, eli ei ymmärretä miten tulokset syntyy. Olen seurannut IT-ihmisenä noita rahoitusjohdannaisia alunperin ihan mielenkiinnosta, ne on käytännössä softaa. Koodarit vaan ymmärtää, että softa hajoaa useilla ja huonosti ennustettavilla tavoilla, tähän varaudutaan esim. testaamalla. Näille rahoitusalan ihmisille tämä tulee tulleen jonain yllätyksenä.

Älytöntä on sitten se, että elvytyksenä pumpataan rahaa tarpeettoman toiminnan ylläpitämiseen. Ei pitäisi, vaan turha tuotanto kuuluukin lopettaa. Elvytyksenä pitää panna rahaa ja työtä sellaisiin asioihin, jotka korjaavat toiminnan vääristymiä tai tehostavat kansantaloutta ja luovat hyvinvointia pysyvästi.
Kyllä ja ei. Kyllä, elvytyksen pitäisi lisätä kokonaiskysyntää, ja on toki toivottavaa että tämä tehdään tavalla joka ei ota kantaa siihen millä aloilla kysynnän pitäisi kasvaa, eli normaali huonojen alojen karsiintumien ei häiriinny. Mutta ei, elvytyksen eli kokonaiskysynnän kannalta on sinänsä irrelevanttia mikä kysynnän osa kasvaa, vaikka toki varat muista syistä kannattaa käyttää järkevästi. Näin siksi, että täysiverinen lama on yksinkertaisesti kollektiivista hulluutta siinä kuin yltiöpäinen kuplatalouskin. Lama karuimmillaan on, joukkoliikenne-esimerkkiä käyttäen, sitä että tyhjä ratikka ajaa kiskoja, joidenka vartta kävelevät ihmiset joilla ei ole varaa ostaa lippua. Ja kun tämä jatkuu, niin kohta ratikkakuskikin kävelee samassa jonossa. Lääke tähän on lisätä kulutusta, eli täysin päinvastoin kun kuplia puhkaistaessa.
 
Lamaa odotellessa

Auoteollisuuden myynti ei voi romahtaa 50 %, jos uudet autot olisivat todella tarpeen. Sen sijaan ruokakauppa ei tipahda 50 %, koska ruoka on todella tarpeellista.

Auton käyttöiän perspektiivi on pitempi kuin ruuan. Auto voi hyvinkin olla tarpeen, mutta silti nykyinen auto kestää vielä vuoden vaihtamatta tai ylläpitokulujen järkyttävästi nousematta. Ruokaakin voi olla pitkään ostamatta jos on kerännyt kellariin hamsterivaraston. Kyllä elintarvikekaupan myyntikin saattaisi tippua kun omia varastoja käytetään loppuun eikä osteta lisää tilalle.

Joskus ne nyt käytössä olevat autotkin kuluvat loppuun ja autokauppaan on taas asiaa. Ehkä autoista pitäisikin tehdä kertakäyttöisempiä jolloin jokainen joutuisi kuun alussa päättämään ostaako uuden auton vai arvoa matkakortille.

Lama karuimmillaan on, joukkoliikenne-esimerkkiä käyttäen, sitä että tyhjä ratikka ajaa kiskoja, joidenka vartta kävelevät ihmiset joilla ei ole varaa ostaa lippua.

Vielä karummassa versiossa kävelijöillä olisi hyvinkin varaa, mutta eivät osta lippua vaan säästävät. Kun heille on myyty ajatus siitä että se on "laman" aikana trendikästä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Lamaa odotellessa

Joskus ne nyt käytössä olevat autotkin kuluvat loppuun ja autokauppaan on taas asiaa. Ehkä autoista pitäisikin tehdä kertakäyttöisempiä jolloin jokainen joutuisi kuun alussa päättämään ostaako uuden auton vai arvoa matkakortille.
Sinänsä hyvä idea, joka toteutuu jo nyt yhteiskäyttöautona.

Autot ovat toki pitkäikäisiä, mutta silti joka hetki on olemassa eri-ikäisiä autoja eli myös niitä, jotka on ”pakko” uusia. Uusien autojen myyntimäärän pitäisi olla autokannan uusimistarve + kasvun tarve. Kasvun tarpeen pitäisi olla sama kuin väestön kasvu, eli luokkaa 1 % autokannan määrästä. Uusittavien autojen tarve puolestaan muodostuu autojen käyttöiästä.

Joskus viime syksyllä saksalaisen autoteollisuuden edustaja selitti, että autoja käytetään liian kauan. Hänen mielestään autoja pitäisi käyttää vain 8 vuotta, kun niitä käytettiin EU:n alueella muistaakseni 15 vuotta. Onkohan ihan sattumaa, että tämä toive vastaa suunnilleen samaa kuin jossain raportoitu autojen menekin 50 %:n pudotus? Sillä jos autoja käytetään 2 kertaa kauemmin, niiden menekki on tietenkin vain puolet.

Vielä karummassa versiossa kävelijöillä olisi hyvinkin varaa, mutta eivät osta lippua vaan säästävät. Kun heille on myyty ajatus siitä että se on "laman" aikana trendikästä.
Tässä tapauksessa täytyy osata tehdä ero kuluttamisen ja tuhlaamisen välillä. Sinänsä on toki oikein, että jos kerran matkansa voi tehdä kävellen, niin ei silloin tarvitse käyttää joukkoliikennettä sen enempää kuin autoakaan.

Meidän tällä foorumilla on hyvä ymmärtää ja muistaa, ettei joukkoliikennekään mikään itsetarkoitus ole. Aina ensisijainen liikennemuoto on kävely, ja yhdyskuntarake pitää suunnitella niin, että asiat hoituvat kävellen. Seuraava liikennemuoto on joukkoliikenne ja autoilu on hyväksyttävää vasta viimeisenä. Mutta käytännössähän tämä menee nykyään täysin päin vastoin automarketkulttuurin ja palveluiden keskittämisen kanssa.

Antero
 
Takaisin
Ylös