Jyp-Kärpät - nelostien taistelu

Epa

Liittynyt
5 Syyskuu 2007
Viestit
201
Jääkiekon kotimainen liiga huipentuu Jypin ja Kärppien väliseen ottelusarjaan, jossa on panoksena kultamitalin ohella nelostien kiekkosankaruus. Finaalien jälkipelejä nähdään luultavasti lähiviikkoina niin Hirvaskankaan, Pyhäjärven kuin Kempeleen liikenneasemien kahvipöydissä. Mitalitaistelu sijoittuu värikkääksi ja yhteisölliseksi kotimaan matkailukauden osaksi pääsiäisen molemmin puolin.

Joukkoliikenteen näkökulmasta Jypin ja Kärppien valikoituminen finaaliin hyödyttää selkeästi Matkahuollon verkostoa. Jyväskylän ja Oulun välisille linja-autojen yöpikavuoroille ehtii yleisön joukosta useimpien otteluiden jälkeen. Näin avautuu kilpailukykyinen vaihtoehto virallisille fanibusseille.

Kaukojunien tunnelmaa ottelusarja tuskin elävöittää yhtä laajasti kuin takavuosien finaalisarja Kärppien ja Tapparan välillä. Linja-auton nopeus Jyväskylän ja Oulun välillä korostuu junaan verrattuna erityisesti yöllä. Matkahuollolla on matka-aikaan perustuva etulyöntiasema kilpailtaessa sekä matkustajista että rahdista, joka liittyy ottelusarjaan.
 
Jos Jyväskylä - Haapajärvi - Ylivieska -radalla liikennöisi 140 km/h nopeudella dieselmoottorijuna ja Ylivieskassa voisi vaihtaa Pendolinoon, niin Oulun ja Jyväskylän välinen joukkoliikennematka sujuisi neljässä tunnissa. Sitten tulisi joskus käytyä Jyväskylässäkin.
 
Mitä asiaa en ymmärrä kun katsoin Oulu-Jyväskylä -matkan tiedot Matkahuollon sivuilta esim. tälle päivälle ja sieltä tulostuu tietona että vaihtamalla Oulu-Pyhäsalmi pikavuorosta Pyhäsalmi-Jyväskylä vakiovuoroon, matkustan nopeammin kuin yhtä lukuun ottamatta millään "suoralla" pikavuorolla?

Onko noin että pikavuoro ei suinkaan ole nopein vuoro? Mistä siinä sitten maksetaan "pikavuorolisää"?

Itse asiaan, yhdelle hengelle oleva esimerkkihinta 52,60 euroa suuntaansa ei edusta mitään kilpailukykyä, ei edes huonoa.

Esimerkkitapauksena oleva neljän hengen lätkäfaniporukka ei maksa yli neljääsataa euroa edestakaisesta matkasta Jyväskylään tai Ouluun kuunnellakseen muiden valitsemaa radiokanavaa ja käydäkseen varmuuden vuoksi Viitasaaren Matkahuollolla. Olkoonkin, että laskettuna voimassa olevalla verohallituksen vahvistamalla verovapaan kulukorvauksen kilometrikorvauksella (0,45 €/km) sama matka (340 km/suunta) olisi 306 €, ihmiset eivät laske rengas-, vakuutus- huolto-, yms. kuluja niin tarkasti vaan ainoastaan paljonko lompsasta menee tässä ja nyt. Dieselauto käyttää polttoainetta 5 litraa / 100 km joten 7 x 5 x 0,92 €/l = 32,20 € ja siitä on valtava matka tuonne 4 x 2 x 52,60 €-tasolle. Lisäksi olet silloin aikataulujen, matkaseuran, radion ja matkareitin herrana itse.

En toisin sanoen usko että tuolla välillä on juuri enempää bussissa istujia kuin tavallisestikaan. Pakkoistujat ovat, muut äänestävät jaloillaan.
 
Esimerkkitapauksena oleva neljän hengen lätkäfaniporukka ei maksa yli neljääsataa euroa edestakaisesta matkasta Jyväskylään tai Ouluun kuunnellakseen muiden valitsemaa radiokanavaa ja käydäkseen varmuuden vuoksi Viitasaaren Matkahuollolla.

Eivät he tuosta matkasta yli neljääsataa maksaisikaan, koska ryhmälipulla matkalle tulisi hintaa 316 euroa eli 79 euroa henkeä kohti. Kallishan sekin toki on, varsinkin jos on käytössä on ilmainen henkilöauto, jonka osat eivät kulu liki 700 km:n matkalla ja jota joku mieluusti ajaa tuon matkan ilmaiseksi.
 
Eivät he tuosta matkasta yli neljääsataa maksaisikaan, koska ryhmälipulla matkalle tulisi hintaa 316 euroa eli 79 euroa henkeä kohti. Kallishan sekin toki on, varsinkin jos on käytössä on ilmainen henkilöauto, jonka osat eivät kulu liki 700 km:n matkalla ja jota joku mieluusti ajaa tuon matkan ilmaiseksi.

Ja jonka kuski on selvin päin pitkän otteluillan jälkeen...
 
Kallishan sekin toki on, varsinkin jos on käytössä on ilmainen henkilöauto, jonka osat eivät kulu liki 700 km:n matkalla ja jota joku mieluusti ajaa tuon matkan ilmaiseksi.

Joukkoliikenteen kilpailukyky paranisi, jos yhteiskunta maksaisi joukkoliikennevälineen kuljettajan palkan ja matkustajat maksaisivat liikennöinnin muut kulut.
 
Joukkoliikenteen kilpailukyky paranisi, jos yhteiskunta maksaisi joukkoliikennevälineen kuljettajan palkan ja matkustajat maksaisivat liikennöinnin muut kulut.

Hyvä idea! Helsingissä käytössä oleva 50/50 on toimiva. Verovaroista maksetaan puolet kustannuksista ja puolet maksavat käyttäjät. Palvelun taso päätetään poliittisten elimien ja liikenneinsinöörien yhteistyönä, jolloin keskimäärin syntyy kelvollista kompromissia.
 
Mitä asiaa en ymmärrä kun katsoin Oulu-Jyväskylä -matkan tiedot Matkahuollon sivuilta esim. tälle päivälle ja sieltä tulostuu tietona että vaihtamalla Oulu-Pyhäsalmi pikavuorosta Pyhäsalmi-Jyväskylä vakiovuoroon, matkustan nopeammin kuin yhtä lukuun ottamatta millään "suoralla" pikavuorolla?

Onko noin että pikavuoro ei suinkaan ole nopein vuoro? Mistä siinä sitten maksetaan "pikavuorolisää"?

Pikavuoro ei tarkoita nopeaa vuoroa, vaan sellaista vuoroa, joka pysähtyy vain pikavuoropysäkeillä. Pikavuoron kyytiin ei useinkaan pääse lähimmältä pysäkiltä, joten "lisää" maksetaan huonosta palvelusta. Joillakin tieosuuksilla ei kulje vakiovuoroja juuri ollenkaan (esim. Oulusta Pudasjärvelle aamulla, ensimmäinen vakio lähtee vasta 13.30), vaan matkustajat pakotetaan käyttämään kallista ja huonoa palvelua. Mielestäni ensisijaisesti pitäisi tarjota sellaista kyytiä, johon (ja josta pois) pääsisi pysäkillä kuin pysäkillä.

Pyhäsalmen ja Jyväskylän välillä nopein yhteys on Keski-Suomen Liikenteen vakiovuoro, joka ei pysähdy Viitasaaren ja Jyväskylän välillä. Arvaan syyksi sen, että perässä tulee Kajaani-Jyväskylä -pikavuoro, jonka alkuperäinen liikennöitsijä on ollut ensimmäisenä apajalla, ja sen takia nykyinen liikennöitsijää omistaa (vielä muttei kauan?) monopolin matkustajien kuljettamiseen kyseisellä reitillä suurinpiirtein kyseiseen aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kärpillä on pyyhitty jäätä nyt kaksi kertaa, saas nähdä, kuinka tänään käy. :D Helppoa ei tule olemaan vierasvoiton puristaminen Jyväskylästä ja Kärppien tilanne muuttuu aikas tukalaksi, jos voitot ovat tänä iltana 3-0.
 
Kärpillä on pyyhitty jäätä nyt kaksi kertaa, saas nähdä, kuinka tänään käy. :D Helppoa ei tule olemaan vierasvoiton puristaminen Jyväskylästä ja Kärppien tilanne muuttuu aikas tukalaksi, jos voitot ovat tänä iltana 3-0.
No niin, Kärpillä luututtiin toistamiseen Hippoksen jäätä. :) Ihme on, jos kulta vielä matkaa Ouluun voitoin 3-4.
 
No niin, vanhana jyväskyläläisenä kelpaa nyt röyhistää rintaa!
 
Takaisin
Ylös