Kuljettajien ulkoinen olemus ja tervehtiminen

karihoo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Tammikuu 2006
Viestit
540
Viime sunnuntaina aamupäivällä eräs nelosta ajanut mieskuljettaja morjensti näkyvästi myös bussinkuljettajia (kohtasin hänet Manskulla kaksi kertaa ajaessani h63:a) ja eilen lauantaina sekä Simonkadulla että Kaivokadulla kolmosen kuljettaja teki saman kun olin h65A:lla.

Olin aivan häkeltynyt tästä (ei satu kohdalle kovin usein joten en aina edes huomaa sitä ajoissa morjenstaakseni takaisin) ja soisin tämän hiipuneen (?) tavan yleistyvän enemmänkin, olemmehan yhtä ja samaa joukkoliikenneammattilaisten perhettä. :D
 
Viime sunnuntaina aamupäivällä eräs nelosta ajanut mieskuljettaja morjensti näkyvästi myös bussinkuljettajia (kohtasin hänet Manskulla kaksi kertaa ajaessani h63:a) ja eilen lauantaina sekä Simonkadulla että Kaivokadulla kolmosen kuljettaja teki saman kun olin h65A:lla.

Olin aivan häkeltynyt tästä (ei satu kohdalle kovin usein joten en aina edes huomaa sitä ajoissa morjenstaakseni takaisin) ja soisin tämän hiipuneen (?) tavan yleistyvän enemmänkin, olemmehan yhtä ja samaa joukkoliikenneammattilaisten perhettä. :D
Monet vanhemmat ratikkakuskit kyllä morjenstavat varsinkin HelBin kuljettajia, mutta nuoremmat osaavat vain möllistää! Ei ilmekään värähdä, vaikka astun vaunuun työvaatteissa etuovesta. Nuoremmat ratikkakuskit ovat muutenkin oudontuntuista sakkia, sellaista "cityvihreää" rastapäätä yms., jollaisia bussihommiin ei juuri eksy. :)
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2009

Nuoremmat ratikkakuskit ovat muutenkin oudontuntuista sakkia, sellaista "cityvihreää" rastapäätä yms., jollaisia bussihommiin ei juuri eksy. :)

Tuota tuota, mistähän Sinulle tulee oikeus arvostella ja taito arvioida ihmisiä ulkoisen olemuksen mukaan?

Eiköhän sen pitäisi riittää, että kuljettaja on pukeutunut siististi firman työvaatteisiin ja hoitaa hommansa ammattitaitoisesti. "Outous" liittyy joskus katsojan rajoittuneiseen maailmankuvaan.

Olen ollut tekemisissä varmasti kaikkien Sinun tarkoittamien nuorempien raitiovaununkuljettajien kanssa ja he ovat erittäin fiksuja, monipuolisia tietoja ja taitoja omaavia henkilöitä hiusten leikkauksesta tai nenän pituudesta riippumatta.

Yksittäisiä poikkeuksia saattaa aina löytyä, kuten näköjään bussinkuljettajistakin.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2009

Tuota tuota, mistähän Sinulle tulee oikeus arvostella ja taito arvioida ihmisiä ulkoisen olemuksen mukaan?

Eiköhän sen pitäisi riittää, että kuljettaja on pukeutunut siististi firman työvaatteisiin ja hoitaa hommansa ammattitaitoisesti. "Outous" liittyy joskus katsojan rajoittuneiseen maailmankuvaan.

Olen ollut tekemisissä varmasti kaikkien Sinun tarkoittamien nuorempien raitiovaununkuljettajien kanssa ja he ovat erittäin fiksuja, monipuolisia tietoja ja taitoja omaavia henkilöitä hiusten leikkauksesta tai nenän pituudesta riippumatta.

Yksittäisiä poikkeuksia saattaa aina löytyä, kuten näköjään bussinkuljettajistakin.
Kas, heittämäni kivi näköjään osui kun tuskan parahdus kuului! :)
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2009

Tuota tuota, mistähän Sinulle tulee oikeus arvostella ja taito arvioida ihmisiä ulkoisen olemuksen mukaan?

Minusta Camo on siinä mielessä oikeassa, että kuljettajan siisti yleisolemus varmasti herättää matkustajissa luottamusta ja parantaa turvallisuudentunnetta, kun taas epäsiisti tai outo olemus voi herättää epäluottamusta tai tunteen turvattomuudesta. Vaikka tunne ei missään tapauksessa ole faktaa eikä kenenkään puoluekanta tai hiusmalli vaikuta ajotaitoon, niin sille matkustajalle, joka tuollaisen tunteen kokee, se tunne on kuitenkin todellinen ja voi vaikuttaa jopa matkustustavan valintaan.

Sen sijaan ihmettelen kyllä Camon tulkintoja, koska minun havaintojeni mukaan raitiovaununkuljettajien yleisolemus kyllä hakkaa bussikuskit mennen tullen ainakin täällä Helsingin seudulla. Lisäksi arvostan matkustajana sitä, että raitiovaununkuljettajat yleensä ymmärtävät heille esitetyt kysymykset, mikä ei ole ollenkaan itsestäänselvyys bussipuolella.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2009

Minusta Camo on siinä mielessä oikeassa, että kuljettajan siisti yleisolemus varmasti herättää matkustajissa luottamusta ja parantaa turvallisuudentunnetta, kun taas epäsiisti tai outo olemus voi herättää epäluottamusta tai tunteen turvattomuudesta.
Niinhän tuo Samppakin sanoi:
Samppa sanoi:
Eiköhän sen pitäisi riittää, että kuljettaja on pukeutunut siististi firman työvaatteisiin ja hoitaa hommansa ammattitaitoisesti.
Ja Sampan tuntien, voisin kuvitella hänenkin nähneen, ainakin parin vuosikymmenen aikana, monenmoisia ihmisiä joukkoliikennealalle pyrkimässä; voisin jopa väittää, että muutamat tämänkin foorumin joukkoliikenneammattilaiset ovat kulkeneet hänen kauttaan (ainakin bussialalle). Outous tai kauneus on katsojan silmissä, kuten hänkin sanoi.

Mielenkiintoinen aihe kuitenkin ja voisi ansaita oman ketjunsakin.

Sanomattakin on mielestäni selvää, että joukkoliikenneyrityksessä toimitaan yrityksen (ja sen kustantamassa) yhtenäisessä tyoasussa jolla yhteys koko yrityksen (tai vaihtoehtoisesti liikenteentilaajan organisaation) ulkoasuun. Tämä jo siksi, ettei kenellekään asiakkalle jää epäselväksi, kuka siellä on vaikkapa bussin ratissa. Toisekseen se luo ammattimaisen ja asiallisen ulkoasun ja mielikuvan.

Mitkä sitten saattaisivat olla asiakkaissa negatiivisia mielikuvia herättäviä yksityiskohtia asiakaspalvelussa toimivilla joukkoliikenneammattilaisilla? Onko sellaisia esimerkiksi miesten pitkät hiukset, korvakorut miehillä tai vaikkapa näkyvät tatuoinnit? Entäpä vaikkapa parta? Yhdessä vaiheessa tuntui, että miesbussinkuljettajilla, ainakin HKL:llä, kuului olla kunnon mursunviikset, joten ne taisivat oikein kuulua virkapukuun ;).
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2009

Minusta Camo on siinä mielessä oikeassa, että kuljettajan siisti yleisolemus varmasti herättää matkustajissa luottamusta ja parantaa turvallisuudentunnetta, kun taas epäsiisti tai outo olemus voi herättää epäluottamusta tai tunteen turvattomuudesta. Vaikka tunne ei missään tapauksessa ole faktaa eikä kenenkään puoluekanta tai hiusmalli vaikuta ajotaitoon, niin sille matkustajalle, joka tuollaisen tunteen kokee, se tunne on kuitenkin todellinen ja voi vaikuttaa jopa matkustustavan valintaan.

Sen sijaan ihmettelen kyllä Camon tulkintoja, koska minun havaintojeni mukaan raitiovaununkuljettajien yleisolemus kyllä hakkaa bussikuskit mennen tullen ainakin täällä Helsingin seudulla. Lisäksi arvostan matkustajana sitä, että raitiovaununkuljettajat yleensä ymmärtävät heille esitetyt kysymykset, mikä ei ole ollenkaan itsestäänselvyys bussipuolella.
Taisin olla jälleen vaihteeksi kärkevä, mutta ihmetyksen aiheeni oli vain se, että toista käytännössä samaa hommaa tekevää ei noteerata mitenkään ja tämä käyttäytyminen tuntuu olevan tavallista juuri nuoremmilla raitiovaununkuljettajilla. Kuitenkin toisen liikennetyöntekijän tervehtiminen on tällä seudulla ollut normaali tapa.
Ja se, että ratikkaa ajamaan hakeutuu erilaista porukkaa kuin bussipuolelle. Vanhan HKL:n aikaan ei kuljettajan ulkoisesta olemuksesta voinut päätellä ajettavaa kulkuneuvoa, paitsi nainen luultavasti ajaa ratikkaa. Epäsiistejä kuljettajia esiintyy lähinnä pienehköissä yksityisissä bussifirmoissa, mutta se on jo eri tarina se.
Huonoa kyytiä en ole miesmuistiin ratikassa saanut, useasti mennään vain turhan hitaasti...
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2009

Mitkä sitten saattaisivat olla asiakkaissa negatiivisia mielikuvia herättäviä yksityiskohtia asiakaspalvelussa toimivilla joukkoliikenneammattilaisilla? Onko sellaisia esimerkiksi miesten pitkät hiukset, korvakorut miehillä tai vaikkapa näkyvät tatuoinnit? Entäpä vaikkapa parta? Yhdessä vaiheessa tuntui, että miesbussinkuljettajilla, ainakin HKL:llä, kuului olla kunnon mursunviikset, joten ne taisivat oikein kuulua virkapukuun ;).
Toisen käden tietona muistan kuulleeni, että hiljattain eräs nuori raitiovaununkuljettaja sai esimieheltä nuhteita, kun tukka oli liian räikeän punainen. Onko se oikein, siitä voi olla monta mieltä. En ikinä muista, että STA:lla tai HelBillä olisi kenenkään kuontaloa tai turpajouhia esimiesten toimesta kommentoitu puhumattakaan vaatimuksista tehdä jotain muutoksia. Pääasia, ettei ole siveetön.

Tämä ei tähän varsinaisesti kuulu, mutta ihmetyttää se, että Pohjolan Liikenteen kuljettajat ovat usein kaljuja tai hiukset ovat enintään SA-INT-mitoissa? Onko siellä joku ohjeellinen haircode? :)
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2009

Taisin olla jälleen vaihteeksi kärkevä, mutta ihmetyksen aiheeni oli vain se, että toista käytännössä samaa hommaa tekevää ei noteerata mitenkään ja tämä käyttäytyminen tuntuu olevan tavallista juuri nuoremmilla raitiovaununkuljettajilla. Kuitenkin toisen liikennetyöntekijän tervehtiminen on tällä seudulla ollut normaali tapa.

Aika harvoin bussikuskit morjestavat takaisin vaikka heille kättään nostaisi. Kyllä tämä toimii ihan molempiin suuntiin.

Toisen käden tietona muistan kuulleeni, että hiljattain eräs nuori raitiovaununkuljettaja sai esimieheltä nuhteita, kun tukka oli liian räikeän punainen.

Tätä minun on erittäin vaikea uskoa. Kyllä sitä on paljon "räikeämpääkin" nähty.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2009

Toisen käden tietona muistan kuulleeni, että hiljattain eräs nuori raitiovaununkuljettaja sai esimieheltä nuhteita, kun tukka oli liian räikeän punainen.

No johan nyt on! Ties jos olisi luonnostaan tulipunainen tukka tai vaikkapa jos jollain olisi äärimmäisen valkoiset hampaat, ja sitten sanottaisiin, että "siistihän nyt itteäs!". Ollaanko siellä tosiaan näin jämähtänyttä porukkaa, kun ei ymmärretä, että nyt on vuosi 2009 eikä 1959? Eipähän mahakkuutta ja hikoiluakaan ole koskaan kuskeilta kielletty. Miksi siis pitäisi kieltää jokin muu lievästi poikkeava ulkoinen seikka?

P.S. Taitaa olla ikäkysymys, mutta minä ainakin pidän nykyisiä ratikkakuskeja siistimmän näköisinä kuin 80-luvun bussikuskeja.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2009

Tämä ei tähän varsinaisesti kuulu, mutta ihmetyttää se, että Pohjolan Liikenteen kuljettajat ovat usein kaljuja tai hiukset ovat enintään SA-INT-mitoissa? Onko siellä joku ohjeellinen haircode? :)
Ei välttamättä tästä johdu (miesten kaljuushan on muotia nykyään), mutta PL:n virallisissa toimintaohjeissa kehoitetaan asiakaspalvelussa tyoskenteleviä välttämään juuri noita mahdollisesti negatiivisia mielikuvia herättaviä yksityiskohtia, joita edellisessä viestissäni luettelin. Myos hiuksista ja parrasta sanotaan, että ne saa olla ;), mutta pitkät hiukset (miehillä) on oltava siistit ja kiinni (sidotut) ja jos parta on niin sen on oltava siistitty. Näin siis toimintaohjeissa, mutta en käytännossä ole kuitenkaan kuullut noista asioista huomautettavan kenellekään.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2009

Taisin olla jälleen vaihteeksi kärkevä, mutta ihmetyksen aiheeni oli vain se, että toista käytännössä samaa hommaa tekevää ei noteerata mitenkään ja tämä käyttäytyminen tuntuu olevan tavallista juuri nuoremmilla raitiovaununkuljettajilla. Kuitenkin toisen liikennetyöntekijän tervehtiminen on tällä seudulla ollut normaali tapa.
Itse olen ottanut nykyään sen kannan, että ensin liikenneturvallisuus ja asiakaspalvelu ja vasta sen jälkeen tervehtimiset. Joskus liikenne yms. vaan on niin muuta tarkkaavaisuutta vaativaa, ettei kolleegan tervehtimiseen likene aikaa, valitettavasti. Kyllä se toinen joukkoliikenneammattilainen varmasti ymmartää. Joskus urani alkuaikoina (90-luvun alussa) olin lähellä ajaa Hämeentiella pysähtyneen henkiloautojonon perään kun niin innokkaasti tervehdin kaikkia vastaantulevien bussien kuskeja.
Tässä on yksi poikkeus: kauniita vastakkaisen sukupuolen kollegoita tervehditään AINA ja keinoja kaihtamatta ;).
 
Viime sunnuntaina aamupäivällä eräs nelosta ajanut mieskuljettaja morjensti näkyvästi myös bussinkuljettajia (kohtasin hänet Manskulla kaksi kertaa ajaessani h63:a) ja eilen lauantaina sekä Simonkadulla että Kaivokadulla kolmosen kuljettaja teki saman kun olin h65A:lla.

Olin aivan häkeltynyt tästä (ei satu kohdalle kovin usein joten en aina edes huomaa sitä ajoissa morjenstaakseni takaisin) ja soisin tämän hiipuneen (?) tavan yleistyvän enemmänkin, olemmehan yhtä ja samaa joukkoliikenneammattilaisten perhettä. :D

Monet vanhemmat ratikkakuskit kyllä morjenstavat varsinkin HelBin kuljettajia, mutta nuoremmat osaavat vain möllistää! Ei ilmekään värähdä, vaikka astun vaunuun työvaatteissa etuovesta. Nuoremmat ratikkakuskit ovat muutenkin oudontuntuista sakkia, sellaista "cityvihreää" rastapäätä yms., jollaisia bussihommiin ei juuri eksy. :)

Kuljettajien ulkoisesta olemuksesta käytävään keskusteluun tuon ikäänkuin pohjaksi sen, mitä linja-autonkuljettajan ammattitutkinnon perusteissa asiasta mm. edellytetään.

" (Tutkinnon suorittaja) on ulkoiselta olemukseltaan linja-autonkuljettajan tehtävään sopiva. Hän herättää olemuksellaan ja käytöksellään luottamusta."

Tutkinnon perusteet löytyvät tuolta:

http://www.edu.fi/julkaisut/maaraykset/naytot/linja_autonkuljettajan_at.pdf

Nyt sitten voisimme keskustella siitä, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.
Samat vaatimukset näissä asioissa sopivat varmasti myös raitiovaununkuljettajiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Reilu viikko sitten todistin kuljettajien vaihtoa 3B:n raitiolinjalla Hakaniemessä. Matalalattiavaunun ohjaamosta poistuva nuori mieskuljettaja ja hänen tilalleen remmiin astuva nuori naiskuljettaja halasivat pitkään ja avoimesti pysäkillä vaunun ikkunan kohdalla - keskellä kirkasta päivää! Sinänsä en nähnyt tilanteessa mitään paheksuttavaa, mutta kun on tottunut monen vanhemman kuljettajan jäyhään olemukseen, halaus siinä tilanteessa näytti häkellyttävän absurdilta. :redface:
 
Takaisin
Ylös