Liikennesuunnittelijaksi?

Liittynyt
8 Kesäkuu 2009
Viestit
19
Tästä se lähtee. Ensimmäinen avaamani ketju voi vielä muuttaa elämäni. Ja kun mahtipontiset aloitukset on saatu aikaan, on aika siirtyä itse asiaan. :biggrin:

Olen siis pian opiskelupaikan valinnan edessä ja yhtenä vaihtoehdoista on kummitellut liikennesuunnittelijan ammatti. Luonnollisin tie lienee TKK:n liikennetekniikan osaston kautta liikenneinsinööriksi. Linjan tiedot ja oikea sisältö on kuitenkin ainakin TKK:n nettisivuilla kuvailtu melko leväperäisesti. Mietin siis onko jollain kokemuksia opiskelusta tuolla kyseisellä linjalla? Ja minkälainen on työllisyystilanne?

Myös muut vaihtehtoiset ideat opiskelulinjasta otetaan vastaan. Liikennesuunnittelun lisäksi mielessä ovat pyörineet maantieteilijä (tätäkin kautta voi hyvällä tuurilla päätyä johonkin liikenteeseen liittyvään) sekä geologia.
 
Arkkitehtuuri on merkittävä liikennesuunnittelun hyödyntäjä, ja arkkitehdit saanevatkin paljon sen alankin opetusta. Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto tehnee paljon enemmän ja merkittävämpiä päätöksiä liikenteen kannalta kuin HKL:n suunnitteluyksikkö. Lisäksi yhteiskuntatiede ja sosiologia menevät aika lähelle, ja Suomessa ala voisikin hyötyä paljon, jos liikennettä tutkittaisiin enemmän sosiaalisena ilmiönä. Lisäksi liikennetelematiikkaa voi opiskella vaikka tietotekniikan kautta ja sitä kautta päätyä myös varsinaiseen liikennesuunnitteluun.
 
Liikennesuunnittelua voi opiskella myös ainakin Tampereen teknillisellä yliopistolla liikenne- ja kuljetustekniikan laitoksella, ja sivuaineeksi voi ottaa liikennesuunnittelua tukevia "arkkarikursseja" sekä vaikkapa JOO-opintoina Tampereen yliopiston yhdyskuntatieteiden laitoksen aluetieteen, kunnallispolitiikan ja yhdyskuntatekniikan sekä ympäristöpolitiikan kursseja.

Itse olen kunnallisoikeuden pääaineopiskelija, mutta sivuaineena on vahvasti yhdyskuntatieteitä sekä JOO-opintojen kautta TTY:n joukkoliikennekurssi käytynä. :cool:
 
Liikennesuunnittelua, joka on liikenneväylien ja liikennejärjestelmien teknistä suunnittelua, voi opiskella mainitsemasi TKK:n ympäristöteknologian osaston liikennelaboratorion lisäksi Tampereen teknillisessä yliopistossa TTY:ssä (jonka Ultrix ehtikin jo mainita). Siellä on ehkä Otaniemeä enemmän tarjolla joukkoliikenteeseen liittyvää opetusta.

Kuten Elmo jo mainitsi, arkkitehdit suunnittelevat käytännössä aika paljon liikenneratkaisuja, koska liikenne on keskeinen osa kaavoitusta. Kaavoitusta ja siten liikennesuunnittelua tekevät myös maanmittarit. Maanmittaustekniikkaa opetetaan myös Otaniemessä.

Arkkitehtiosaston kaavoitusoppiin pääseminen pääaineena edellyttää pyrkimistä arkkitehtiosastolle, jonne on eri pääsykoe kuin insinööriosastoille. A-osaston pääsykokeessa mitataan taiteellisia taipumuksia, ei niinkään matematiikkaa ja fysiikkaa. Mutta kaupunki- tai yhdyskuntasuunnittelua voi opiskella sivuaineena päästyään opiskelijaksi insinööriosastolle. Myös Tampereella opetetaan kaavoitusta, kuten Ultrix mainitsi.

Kaavoitukseen ja siten liikennejärjestelmäsuunnitteluun liittyviä asioita opiskellaan myös maantieteen laitoksella H:gin ylipopisolla. Kun itse opiskelin yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelua pari vuotta sitten, meillä oli kursseilla myös suunnittelumaantieteilijöitä. Taloudellista näkökulmaa painottava voi opiskella yliopistolla kaupunkitaloutta. Ja liikenteen sosiologia on tosiaan uusi alue, jolla on varmasti tilaa tehdä hyvä ura, koska kilpailua on vähän.

Edelleen liikennejärjestelmätasoa voi opiskella ympäristötieteiden alalla. Siellä kuten muillakin aloilla voi hakeutua opiskelemaan kursseja Teknilliseen korkeakouluun osaksi tutkintoaan. Yliopistotasollahan opetusohjelmissa on jonkin verran valinnan vapautta ja siten mahdollisuus koota itselleen kokonaisuus, johon liittyy opintoja toisista yliopistoista ja korkeakouluista.

Kysyit opiskelukokemuksesta Otaniemen liikennesuunnitteluopissa. Opiskelen siellä itse väitöskirjatasolla, ja olen suorittanut sekä liikennetekniikan että yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelun kursseja. Lienee aika lailla omasta motivaatiosta kiinni, tuntuuko mukavalta vai ei. A-osaston taiteellisempi ilmapiiri on hyvin erilainen kuin R-osaston liikennelabrassa. Jos joukkoliikenne on kiinnostuksesi, olet aika lailla omillasi sen kanssa tässä maassa missä hyvänsä yliopistossa.

Työmarkkinoista voisi ennakoda, että ilmastonmuutoksen haasteiden täyttäminen poikisi kysyntää nimenomaan niille, jotka osaavat muutakin kuin mitoittaa moottoriteitä ja katuleveyksiä. Liikenne- ja yhdyskuntasuunnittelun yhteyden ymmärtäminen ja osaaminen on avain tuloksiin, sillä liikenteen tarve on seurausta yhdyskuntarakenteesta. Työmarkkinat ovat joko kuntien palkkalistoilla kaavoitus- ja liikennesuunnittelijoina tai konsulttitoimistoissa, joiden asiakkaita ovat pääasiassa kunnat ja valtiovalta.

Antero
 
Olen itse aloittamassa opinnot TKK:lla syksyllä. Joten tämä ketju on kiinnostavaa luettavaa. Ja kiitoksia jo esitetyistä vihjeistä.

Joukkoliikenteestä ja sen kehittämisestä kiinnostuneena olisi luonnollisesti kiinnostavaa tietää missä päin maailmaa siitä saa parasta koulutusta.
Onko kenelläkään tietoa siitä minne kannattaisi hankkiutua vaihto-oppilaaksi?

Ilmeisesti tärkeää on saada mahdollisimman monipuolinen koulutus, ja oma aktiivisuus.
 
Joukkoliikenteestä ja sen kehittämisestä kiinnostuneena olisi luonnollisesti kiinnostavaa tietää missä päin maailmaa siitä saa parasta koulutusta.
Onko kenelläkään tietoa siitä minne kannattaisi hankkiutua vaihto-oppilaaksi?

Tätä olen minäkin kiinnostunut siltä varalta, että vielä jossain vaiheessa antautuisi tälle alalle, joka tähän asti on ollut enemmän aktiivisen harrastuksen roolissa. Onko foorumin jäsenistä jollakulla tietoa, onko niillä seuduilla, missä on tehty onnistuneita kaupunkiliikenneratkaisuja, myös suositeltavia alan opinahjoja? Freiburg, Zürich, Köln, Praha, Graz...?
 
Onko foorumin jäsenistä jollakulla tietoa, onko niillä seuduilla, missä on tehty onnistuneita kaupunkiliikenneratkaisuja, myös suositeltavia alan opinahjoja? Freiburg, Zürich, Köln, Praha, Graz...?

ETH Zürichin liikenteen ja joukkoliikenteen tutkimus on ymmärtääkseni hyvällä tasolla. Monet Zürichin ratkaisut ja oikeastaan koko peruskonsepti ovat sieltä kotoisin. ETH Zürich on toki muutenkin Euroopan kärkipäätä teknillisenä yliopistona.
 
ETH Zürichin liikenteen ja joukkoliikenteen tutkimus on ymmärtääkseni hyvällä tasolla. Monet Zürichin ratkaisut ja oikeastaan koko peruskonsepti ovat sieltä kotoisin. ETH Zürich on toki muutenkin Euroopan kärkipäätä teknillisenä yliopistona.
Onkin hyvä, että nämä asiat tulevat esille edes muutamille kiinnostuneille tässä ketjussa. Jos asettaisi jo opiskelujen alkuvaiheessa tavoitteeksi mennä vaihtoon vaikka tuonne ETH:ään, voisi sitten ottaa johdonmukaisesti saksan kielen kursseja ennen sitä.

Opiskelujen alkuvaiheessa kaikki on uutta ja ihmeellistä, eivätkä tällaiset asiat usein tule mieleen. Jos joku opinto-ohjaaja asiasta tietäisi jotain, ei silti välttämättä osaisi kysyä.
 
Jos haluaa suuntautua joukkoliikenteen tai yleisemmin kestävän kaupunkiliikenteen (myös kävely ja pyöräily) suunnitteluun, kannattaa vaihtosuunnitelmista riippumatta opiskella englannin lisäksi esimerkiksi saksaa, ranskaa ja ruotsia.

Merkittävä osa tutkimusmateriaalista ja keskeisistä suunnitelmista ei ole saatavilla englanniksi.
Pelkkä englannin kielen taito vääristää helposti osaamista, kun ei voi perehtyä asianomaisiin materiaaleihin.
 
kannattaa opiskella englannin lisäksi esimerkiksi saksaa, ranskaa ja ruotsia. Merkittävä osa tutkimusmateriaalista ja keskeisistä suunnitelmista ei ole saatavilla englanniksi.
Millaista tutkimusmateriaalia julkaistaan ranskaksi? Millaisia liikennesuunnittelun julkaisut yleensäkään ovat? Fysiikassa kaikki tärkeä tieto julkaistaan American Physical Societyn julkaisemissa Phys. Rev. -lehdissä, mutta mitä pitää lukea liikennesuunnittelun alalta?

Voiko mitenkään opiskella liikennesuunnittelua hakematta yliopistoon? Mitään avoimen yliopiston kursseja en löytänyt. Onko työnteko keskeytettävä ja haettava yliopistoon, jos liikennesuunnittelua meinaa opiskella?
 
Jos haluaa suuntautua joukkoliikenteen tai yleisemmin kestävän kaupunkiliikenteen (myös kävely ja pyöräily) suunnitteluun, kannattaa vaihtosuunnitelmista riippumatta opiskella englannin lisäksi esimerkiksi saksaa, ranskaa ja ruotsia.

Merkittävä osa tutkimusmateriaalista ja keskeisistä suunnitelmista ei ole saatavilla englanniksi.
Pelkkä englannin kielen taito vääristää helposti osaamista, kun ei voi perehtyä asianomaisiin materiaaleihin.

Tuo varmaan pitää paikkansa. Anglosaksiset maat laahaavat tällä alalla nimittäin hiukan jäljessä saksankielisiä maita, Skandinaviaa, Ranskaa ja Benelux-maita.

t. Rainer

---------- Viesti lisätty kello 9:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:44 ----------

Voiko mitenkään opiskella liikennesuunnittelua hakematta yliopistoon? Mitään avoimen yliopiston kursseja en löytänyt. Onko työnteko keskeytettävä ja haettava yliopistoon, jos liikennesuunnittelua meinaa opiskella?

Olisiko yksi mahdollisuus pyrkiä kuten Antero jatko-poiskelijaksi esim Polille opiskelemaan alaa jos ennestään on jo akateeminen perustutkinto tekniseltä tai luonnontieteelliseltä alalta? Se ei edellyttäne työnteon keskeyttämistä mutta voi joutua jonkin aikaa tehdä työtä tutkijana.

t.Rainer
 
Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

Olen peruskoulun 9. luokalla ja pian tulee aika päättää minne on hakemassa. Keskiarvoni oli keväällä 8,2. Haluaisin tulevan työni liittyvän joukkoliikenteen suunnitteluun, linjasuunnitteluun, katujen suunnitteluun tms.

Bussikuskina olisi muuten ehkä mukava olla jos siitä saisi oikeaa palkkaakin eikä mitään 9€/h vai mitä siitä nyt suunnilleen saakaan, ei millään pahalla nykyisille linja-autonkuljettajille.

Mihin minun kannattaisi suunnata, itse olen ajatellut Vuosaaren lukiota pitkällä matikalla ja siitä liikennealalle amk:ssa, pitäisi olla hyvät mahdollisuudet.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

Mulla ei muuten ollut peruskoulussa minkäänlaista havaintoa siitä, mikä musta isona tulisi. Tai jos jotain ideoita oli, niin ne vaihtuivat viikon välein. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

Mulla ei muuten ollut peruskoulussa minkäänlaista havaintoa siitä, mikä musta isona tulisi.

Sama täällä. Joukkoliikenneammattilaiseksi voi päätyä monen sattuman kautta. Itsellä kävi niin, että kun olin intissä ja aikamoisessa tiedotusumpiossa, niin samaan aikaan muuan sukulainen (nainen) oli huomannut lehdestä, että eräät liikennealan kurssit alkavat sopivasti intin jälkeen. Suositteli sitten minulle, kun tiesi liikenneharrastukseni, hakeutumaan Rautatieopistoon. Kannatti!
 
Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

Tässä vaiheessa lukioon ja opintosuunnitelmaan mukaan pitkä matematiikka ja saksa. Ei se saksa täysin välttämätön ole, mutta varsinkin kiskopuolella se on kyllä alan jollei ykkös- niin kakkoskieli kuitenkin (raitiovaunupuolella selkeästi ykköskieli), ja saksantaitoiselle avautuu suuri määrä sellaista kirjallisuutta ja tietoutta, jota ei englanniksi ole, sekä tietysti paremmat mahdollisuudet henkilökohtaisten suhteiden luomiseen Euroopan, ellei maailman, joukkoliikenteen ykkösmaahan. Pitkä matematiikkakaan ei teoriassa ole pakollinen, mutta käytännössä kuitenkin on. Tie jatko-opintoihin ei ilman sitä käytännössä aukea.

Lukion jälkeen varmaan TKK tarjoa parhaat mahdollisuudet joukkoliikennesuunnittelijalle, mutta kyllä oikeanlaisella amk-tutkinnollakin pärjää ymmärtääkseni hyvin. Kolmen vuoden kuluttua tutkinnot ja varsinkin amk-tarjonta voi taas olla ihan muuta kuin tänään, joten siihen kannattaa palata sitten kun sen aika on.
 
Takaisin
Ylös