Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/32

Viestiketju: Liikennesuunnittelijaksi?

  1. #16
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

    Itse vasta 7,5 vuotta rattia pyörittäneenä ehdottaisin, että ennen varsinaista suunnittelu-uraa tutustuisit aikaisempien suunnittelijoiden tuotoksiin liikenteen hyörinässä. Raitiovaunukuljettajaksi taitaa vielä päästä "kohtuuhelposti" opiskeluiden lomassa jos ammatin vaatimukset muuten täyttyvät, bussinkuljettajaksi pääsy vaatinee hieman enemmän sitoutumista työnantajaan ainakin vuodeksi pariksi.

    Tämä suositus ihan vain sen vuoksi, että olen kollegoideni kanssa monesti hämmästellyt suunnittelijoiden tuotoksia. Välillä tuntuu ettei hienolta kuulostava/näyttävä idea kohtaa reaalimaailman ankeuden kanssa kovinkaan nätisti.

  2. #17
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Mihin minun kannattaisi suunnata, itse olen ajatellut Vuosaaren lukiota pitkällä matikalla ja siitä liikennealalle amk:ssa, pitäisi olla hyvät mahdollisuudet.
    Oletko mahtanut lukea tätä ketjua alusta? Kun kerran moderaattori on siirtänyt viestisi tänne, et ehkä ole. Sanoisin, että kannattaa, silleä on paljon hyvää asiaa.

    Se, mitä lukiota käyt, ei varmaankaan sinänsä vaikuta jatko-opintoihisi, koska lukoiden ohjelmat ovat aika samat. Hyvämaineisessa lukiossa varmaankin kuitenkin oppii asiat helpommin. Mutta kannattaa selvittää itselle, minkälaisia pääsykokeita on mahdollisilla jatko-opintomahdollisuuksillasi, niin osaat sitten valita lukiossa sopivat kurssit.

    Aiemmin on puhuttu kielistä. Niiden kanssa lukio on tärkeä, sillä vielä lukiossa on paremmin aikaa ja mahdollisuuksia opiskella kieliä. Jatko-opinnoissa keskitytään tavallisesti itse alaan ja oletetaan, että kielet on opiskeltu jo.

    Jos tulee tilaisuus päästä harjoittelijavaihtoon tai vastaavaan kesällä ulkomaille, suosittelen lämpimästi. Siellä kohenee kielitaito kohisten, ja oppii kansainvälisyyttä niin, ettei sitten myöhemmin pelota lähteä ulkomaille. Kun se on tarpeen kuitenkin viimeistään ammatissa.

    Antero

  3. #18
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut karihoo Näytä viesti
    Tämä suositus ihan vain sen vuoksi, että olen kollegoideni kanssa monesti hämmästellyt suunnittelijoiden tuotoksia. Välillä tuntuu ettei hienolta kuulostava/näyttävä idea kohtaa reaalimaailman ankeuden kanssa kovinkaan nätisti.
    Nyt menee vähän ohi ketjun aiheen, mutta tartun tuohon karihoon kommenttiin.

    Suunnittelijoilla on monia eri syistä tulevia reunaehtoja liikenteen suunnitteluun. He tekevät suunnitelmia niiden ehtojen mukaan. Jos ne eivät toimi reaalimaailman ankeuden kanssa, he tarvitsevat kuljettajilta viestiä siitä, ettei tämä toimi.

    Vasta sen jälkeen voidaan ruveta korjaamaan suunnitelmia niin, että kuljettajien työ on käytännössäkin onnistuu kuten on haluttu.

    Suunnittelijat haluavat ja tarvitsevat näitä palautteitta.

    Niillä hienoilta kuulostavilta/näyttäviltä ideoilla ei ole mitään merkitystä ennen kuin kuljettaja on niitä toteuttamassa. Ideoilla ei matkustaja vielä liiku yhtään mihinkään. Sen vuoksi kuljettajat ovat erittäin tärkeä sidosryhmä/linkki suunnittelijoille.
    Viimeisin muokkaaja Samppa; 15.09.2010 kello 20:46. Syy: Kirjoitusvihre

  4. #19

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Se, mitä lukiota käyt, ei varmaankaan sinänsä vaikuta jatko-opintoihisi, koska lukoiden ohjelmat ovat aika samat. Hyvämaineisessa lukiossa varmaankin kuitenkin oppii asiat helpommin.
    Kaikissa lukiovertailuissa pärjäät parhaiten ne joissa sisäänpääsykeskiarvokin on korkein. Siten vertailut taitaakin kertoa enemmän lukion opiskelijoista kuin lukion opetuksesta: ei nimittäin liene mikään yllätys että 9,5 keskiarvolla peruskoulusta päässyt saa yo-kirjoituksissa paremmat tulokset kuin 7,5 keskiarvolla lukioon päässyt.

    Uskoisin, että keskikokoisissa ja isoissa lukioissa on lähes yhtä suuret erot opettajien välillä lukioiden sisällä kuin lukioiden välillä. Pienissä lukioissa on se huono puoli, että kurssitarjonta ei ole yhtä laajaa, ja useimmissa aineissa on vain yksi opettaja.

    Lukion ainevalinnoista: yleisesti oikeastaan kaikkien jotka hiukankin harkitsevat asiaa, kannattaa valita pitkä matematiikka. Jos se myöhemmin ei tunnukaan oikealta valinnalta, pitkästä on paljon helpompi vaihtaa lyhyeen kuin lyhyestä pitkään. Lisäksi esim. TKK:lle jatkaessa pitkä matikka on käytännössä jos ei ihan välttämättömyys, niin ainakin suuri etu.

  5. #20
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Mihin minun kannattaisi suunnata, itse olen ajatellut Vuosaaren lukiota pitkällä matikalla ja siitä liikennealalle amk:ssa, pitäisi olla hyvät mahdollisuudet.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tässä vaiheessa lukioon ja opintosuunnitelmaan mukaan pitkä matematiikka ja saksa. Ei se saksa täysin välttämätön ole, mutta varsinkin kiskopuolella se on kyllä alan jollei ykkös- niin kakkoskieli kuitenkin (raitiovaunupuolella selkeästi ykköskieli), ja saksantaitoiselle avautuu suuri määrä sellaista kirjallisuutta ja tietoutta, jota ei englanniksi ole, sekä tietysti paremmat mahdollisuudet henkilökohtaisten suhteiden luomiseen Euroopan, ellei maailman, joukkoliikenteen ykkösmaahan. Pitkä matematiikkakaan ei teoriassa ole pakollinen, mutta käytännössä kuitenkin on. Tie jatko-opintoihin ei ilman sitä käytännössä aukea.

    Lukion jälkeen varmaan TKK tarjoa parhaat mahdollisuudet joukkoliikennesuunnittelijalle, mutta kyllä oikeanlaisella amk-tutkinnollakin pärjää ymmärtääkseni hyvin. Kolmen vuoden kuluttua tutkinnot ja varsinkin amk-tarjonta voi taas olla ihan muuta kuin tänään, joten siihen kannattaa palata sitten kun sen aika on.
    Danielilla on hyviä neuvoja, on huomattava, ettei teknillisiin korkeakouluihin pääse käytännössä ilman pitkän matikan taitoja, paitsi JOO-opintojen kautta toisesta korkeakoulusta sivuaineiden kautta. Myös Tampereella voi opiskella TTY:llä Hervannassa liikenne- ja kuljetustekniikkaa, yhden opintojakson nimi on Joukkoliikennejärjestelmät.

    Jos haluaa huippuosaajaksi, kannattanee suuntautua Keski-Eurooppaan alan opistoihin.
    Sakari Kestinen

  6. #21
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Bussikuskina olisi muuten ehkä mukava olla jos siitä saisi oikeaa palkkaakin eikä mitään 9€/h vai mitä siitä nyt suunnilleen saakaan, ei millään pahalla nykyisille linja-autonkuljettajille.
    Joukkoliikennealalla todella harvat ansaitsevat selvästi enemmän kuin kuljettajat. Suunnittelijat eivät saa sen kummempaa palkkaa, mutta saavat tehdä työnsä normaalina työaikana, kun taas liikennehenkilökunta tekee vuorotyötä.

    Linja-autoliikennöitsijöillä useimmat aloittavat uransa kuljettajan tai asentajan tehtävistä. Taitavammat tekijät pääsevät sitten (halutessaan) ylenemään johto- tai suunnittelutehtäviin. Liikennöitsijöillä karrikoidusti vain toimitusjohtajalla ei ole kuljettaja- tai asentajataustaa, perheyrityksissä yleensä omistaja - toimitusjohtajakin on aloittanut isän firmassa kuljettajana.

    Liikenteen tilaajaorganisaatioita on Suomessa vielä vähän, tulevaisuudessa ehkä vähän enemmän. Niissä on suhteellisen vähän henkilökuntaa, joten paikkoja on auki satunnaisesti. Helsingin seudulla ja Tampereella on alan koulutusta paikallisissa teknillisissä yliopistoissa, joten niissä on mahdollista saada jalkaa ovenväliin kesätöillä opiskeluaikana. Kun vakituinen paikka joskus avautuu, on aika selvää, että asiansa hyvin hoitanut kesätyöläinen on vahvoilla valinnassa. Ehdottomana edellytyksenä on yleensä soveltuva korkeakoulututkinto. Alan päätöksentekijöillä on usein taustalla diplomi-insinöörin tutkinto liikennealalta, joten sama tutkinto on meriitti työnhaussa. Julkisina organisaatioina liikenteen tilaajilla suunnittelijoiden palkat ovat selvästi diplomi-insinöörien keskipalkkaa alempia. Vastapainoksi taas tehtävät ovat mielenkiintoisia, kun pääsee osallistumaan itse joukkoliikennesuunnitelmien tekemiseen.

    Kolmas mahdollinen työnantaja joukkoliikennealalla on konsultit. Niillä palkkaus on parempi, mutta toisaalta työpaikka epävarmempi, kun oma työpanos on jatkuvasti saatava myytyä jollekin asiakkaalle. Konsulteille töihin pääseminen tuntuu olevan samanlaista kuin liikenteen tilaajille, kesken DI-opintojen kesätöihin ja osa-aikatöihin ja valmistumisen jälkeen vakituiseksi.

    Kaiken kaikkiaan alalla muuta kuin liikennehenkilökuntaa on suhteellisen vähän ja töitä hakiessa verkostot ovat eduksi.

  7. #22
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Pienissä lukioissa on se huono puoli, että kurssitarjonta ei ole yhtä laajaa, ja useimmissa aineissa on vain yksi opettaja.
    Mutta pienissä lukioissa on yleensä paljon parempi porukkahenki, ja joka kurssilla on ainakin joku tuttu.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 15.09.2010 kello 23:28. Syy: korjattu lainaus
    Sakari Kestinen

  8. #23

    Liittynyt
    07.11.2006
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    75

    oletus Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Myös Tampereella voi opiskella TTY:llä Hervannassa liikenne- ja kuljetustekniikkaa, yhden opintojakson nimi on Joukkoliikennejärjestelmät.
    Ja vaikka joukkoliikenne esiintyy nimenä vain yhdellä opintojaksolla TTY:llä, opintojaksojen sisältöä mahdollista painottaa oman mieltymyksen mukaan. Useimpiin opintojaksoihin liittyy harjoitustyö, jonka sisältöä räätälöidään opiskelijan toiveiden mukaiseksi.

  9. #24
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kaiken kaikkiaan alalla muuta kuin liikennehenkilökuntaa on suhteellisen vähän
    Tämä selittänee varmaan senkin, miksi tuntuu siltä, että joukkoliikennettä ei markkinoida, tai jos markkinoidaan niin sittenkin se tehdään väärin. Lieneekö koko alalla Suomessa montaakaan pätevää markkinointitaustaista ihmistä?

    Ei ole omaa lehmää ojassa, kun en ole alanvaihtoaikeissa, mutta harmittaa vaan sivusta seurata kuinka paljon hyviä kehitysmahdollisuuksia menetetään jatkuvasti, kun kukaan ei edes yritä katsoa joukkoliikennettä markkinointinäkökulmasta.

  10. #25
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    477

    oletus Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

    --
    Lauri Räty

  11. #26
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    582

    oletus Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Bussikuskina olisi muuten ehkä mukava olla jos siitä saisi oikeaa palkkaakin eikä mitään 9€/h vai mitä siitä nyt suunnilleen saakaan, ei millään pahalla nykyisille linja-autonkuljettajille.
    Alla AKT:n (www.akt.fi) tuntipalkkoja ja kahden viikon palkka ilman ilta-, aamu- ja viikonloppulisiä. Siis reilusti yli 50% enemmän kuin Knightrider kuvitteli.
    Mutta jos kokee, että kuljettajan työstä ei saa oikeaa palkkaakaan, niin kannattaa kuljettajan työ heti unohtaa.


    YTV (pääkaupunkiseutu)
    Linja-autonkuljettaja
    alle 4 vuotta
    13,82
    1105,60
    4-8 vuotta
    14,40
    1152,00
    8-12 vuotta
    15,02
    1201,60
    yli 12 vuotta
    15,41
    1232,80

  12. #27
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty Näytä viesti
    Harmi, hieman liian aikaisin
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Samppa Näytä viesti
    Alla AKT:n (www.akt.fi) tuntipalkkoja ja kahden viikon palkka ilman ilta-, aamu- ja viikonloppulisiä. Siis reilusti yli 50% enemmän kuin Knightrider kuvitteli.
    Mutta jos kokee, että kuljettajan työstä ei saa oikeaa palkkaakaan, niin kannattaa kuljettajan työ heti unohtaa.
    Olen selvästikin huonosti perillä palkka-asioissa, en tiedä paljonko joukkoliikenne/linjastosuunnittelija saa palkkaa mutta luultavasti reilusti enemmän kun tunneissa laskee. Mutta kiitos tiedosta, bussikuskina olo on siis jopa vaihtoehto.

    PS. Kuinka paljon yleisesti bussikuskit voivat päättää työajoistaan, sillä en voisi kuvitella ajavani linjuria esim. klo. 1 ja 6 välillä aamulla. Miten hoidetaan n. klo 9-13 välinen liikenne, onko silloin kuskeilla pakollinen palkaton tauko? Voiko perua vuoronsa jos tulee jotain tärkeää tielle? Saako vuorot tietää yli viikon etukäteen ja voiko niihin enää silloin vaikuttaa?

  13. #28
    Aleksi.K avatar
    Liittynyt
    27.04.2006
    Sijainti
    Leppävaara
    Viestejä
    2697

    oletus Vs: Opiskelemaan joukkoliikennealalle Helsingissä

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti

    PS. Kuinka paljon yleisesti bussikuskit voivat päättää työajoistaan, sillä en voisi kuvitella ajavani linjuria esim. klo. 1 ja 6 välillä aamulla. Miten hoidetaan n. klo 9-13 välinen liikenne, onko silloin kuskeilla pakollinen palkaton tauko? Voiko perua vuoronsa jos tulee jotain tärkeää tielle? Saako vuorot tietää yli viikon etukäteen ja voiko niihin enää silloin vaikuttaa?
    Jos vuorotyö liikkuvassa toimistossa tuntuu jotenki vieraalta ajatukselta niin kannattaa sitten unohtaa ne hommat sen siliän tien. Noista mitä kyselit löytyy tietoa työehtosopimuksesta, joka varmasti löytyy akt:n sivuilla..
    Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.

  14. #29

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Liikennesuunnittelijaksi?

    Nyt puhaltavat uudet tuulet liikennesuunnittelun alalla, YLE:n juttu asiasta http://yle.fi/alueet/satakunta/2010/...i_2062368.html
    antti

  15. #30

    Liittynyt
    19.03.2011
    Sijainti
    Riihimäki
    Viestejä
    2

    oletus Vs: Liikennesuunnittelijaksi?

    Tästä ketjusta on unohtunut yksi oleellinen koulutusohjelma eli Liikennealan ko. Hämeen ammattikorkeakoulusta.

    Jos liikennesuunnittelijaksi haljaa niin tämä on AMK-polku sinne. Ainakin toivottavasti, sillä itse valmistun 2012.

    http://portal.hamk.fi/portal/page/po...Liikennealanko

Tämän viestiketjun aihemerkinnät

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •