Kiinalainen autokoulu

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Vaimonikin haluaa ajaa ajokortin (minulla on jo) ja siinä sivussa minulla on mielenkiintoinen tilaisuus tarkkailla kiinalaisen autokoulun toimintaa ja ajoharjoituksia.

Kiinalaisen autokoulun harjoittelurata on kyllä mielenkiintoinen paikka; eräänlainen liikennepuisto vain ajoneuvon käsittelyharjoituksiin. Kyseisellä radalla suoritetaan myös varsinaisen ajokokeen käsittelyosuus. Harjoitteluautot ko. radalla ovat kaikki samaa tyyppiä (kiinalainen kopio vanhasta Mitsu Lancerista) ja niiden rekkarikin eroaa tavanomaisista yksityisautoista. Teoriatunteja ei ole, vaan liikennesäännöt, lait, liikennemerkit yms. opiskellaan teoriakoekysymyksistä.

Itsekin oli pakko osallistua näihin harjoituksiin ihan mielenkiinnosta. Harjoitushan tekee mestari, eikä mielestäni liikenteessä koskaan voi oppia liikaa.

Kuvasarja tämänpäiväisestä toiminnasta selostuksineen

Tänään siis harjoiteltiin vain tuota talliperuutusta ja toisille oppilaille näytti olevan jopa auton asennon hallinta jotain aivan uutta ja outoa (puhumattakaan auton ulottuvuuksien hallinnasta).
Katsotaan, mitä sitten huomenna on ohjelmassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinalaisen autokoulun harjoittelurata on kyllä mielenkiintoinen paikka; eräänlainen liikennepuisto vain ajoneuvon käsittelyharjoituksiin. Kyseisellä radalla suoritetaan myös varsinaisen ajokokeen käsittelyosuus. Harjoitteluautot ko. radalla ovat kaikki samaa tyyppiä (kiinalainen kopio vanhasta Mitsu Lancerista) ja niiden rekkarikin eroaa tavanomaisista yksityisautoista.
Taitaa olla kaakkoisaasialainen keksintö. Olen nähnyt tuollaisia "liikennepuistoja" myös Japanissa sekä E-Koreassa. Noissa paikoissa on tosiaan ollut henkilöautojen lisäksi pysäköitynä myös yksinomaan opetuskäyttöön tarkoitettuja kuorma-autoja sekä busseja. Usein noissa liikennepuistoissa näki pieniä keinotekoisia kumpuja mäkilähtöjä yms. varten.
 
Tässä tämänpäivästä harjoittelua.

Ensimmäisessä videossa harjoittelija peruuttelee edelleen talliin eiliseen malliin.
Videon puolessa välissä liikenneopettaja tulee hieman palauttamaan oppilastaan "ruotuun", joka hätäilleen meinaa tyriä koko homman. Oma vaimonikin sai tuta tämän, sillä hänen naisopettajansa, joka on saanut opetusluvan vasta joitakin kuukausia sitten meinasi päästää hänet puolivillaisella ja huolimattomalla suorituksella. Toisena opettajana oleva (ja tässä videossa näkyvä) hyvin kokenut miesopettaja sanoi, että turha kiire ja hätäily pois; suorituksen on oltava maltillinen ja aivan nappi. Auton on oltava suorassa keltaisten viivojen välissä. Eli homma pitää menna just eikä melkein ja sitä harjoitellaan niin monta kertaa, että se menee niin. Tällaisesta tinkimattömyydestä ajo-opetuksessa minä pidän ja se on mielestäni ainoa oikea tie menestykseen. Vaimonikin suoritukset paranivat kerta toisensa jalkeen kun hänellä oli koko ajan ajatus ja maltti mukana touhussa.
Ulkoilman lämpötila oli muuten noin 40 astetta (Fuzhoun kesä on kuuma).

Toisessa videossa on ideana ajaa opetusauto ylämäkeen ja pysäkoidä se juuri tiettyyn kohtaan ja siitä sitten mäkilahtö.

Kolmannessa videoissa treenataan taskuparkkeerausta tätä varten tarkoitetulla testikentällä.

Opetusautoissa ei ole ajo-opettajaa mukana kun harjoitellaan tällaisella harjoittelualueella, vaan oppilaat työskentelevat yksin (tai parin kanssa). Opettaja toki seuraa suorituksia auton ulkopuolelta. Erona Suomen käytäntöön minuun kiinnittää huomiota esimerkiksi vilkun käyttämättömyys käännöksissä, mutta voi olla, että se tulee vielä myöhemmin mukaan opetukseen.
 
Takaisin
Ylös