Olisiko jollakin tietoa tai lähdettä siihen, paljonko maksaa yksi kadunvarren pysäköintipaikka keskimäärin? Entä pysäköintilaitokseen rakennettava paikka? Maanpäälliseen, entä maanalaiseen? Entä paljonko maksaa kilometri autoilun kaksisuuntaista 6-7 -metristä (?) katua tai mikä on autoteiden keskimääräinen rakennuskustannus neliömetriä kohden? Näistä lienee olemassa jonkinlaiset standardikustannukset. Jos joku osaa valaista allekirjoittanutta, olen syvästi kiitollinen.
Mietiskelen tässä sellaista, että jos johonkiin pienehköön kaupunkiin rakennettaisiin esimerkiksi 8000 asukkaan uusi asuinalue, mitkä olisivat liikenteen aiheuttamien rakennuskustannusten erot kyseisessä kaupungissa riippuen siitä, perustuuko uuden alueen liikenne raitiotiehen vai autoiluun. Jos joukkoliikenne ei pelaa, kaupunkiin tulee päivittäin karkeasti ottaen 4000 autoa lisää.
Kotipihojen lisäksi tarvitaan siis 4000-8000 pysäköintipaikkaa, joiden tila on kadulla 12,5 ja pysäköintilaitoksissa 35 neliömetriä. (Lähteenä on tässä A.Alkun Mennäänkö metrolla - joukkoliikenteen uusi aika). Samaten 4000 uutta autoa tarvitsevat kaupungissa 0,3-0,8 neliökilometriä uutta katutilaa. Mutta mitä nuo tekevät rakentamiskustannuksina? Ja voidaanko niitä verrata kustannuksiin, mitä toisessa tilanteessa säästettäisiin, siis jos uusi 8000 asukkaan alue rakennettaisiin nauhakaupunkina, josta olisi raitiovaunuyhteys keskustaan? Tällöin pärjättäisiin puolet kevyemmällä tiestöllä, ja olettaisiin, että tuomalla esille tierakentamisen kalleus tätä kautta saataisiin moni uskomaan joukkoliikenteen järkevyyteen.
-Wänskä
Mietiskelen tässä sellaista, että jos johonkiin pienehköön kaupunkiin rakennettaisiin esimerkiksi 8000 asukkaan uusi asuinalue, mitkä olisivat liikenteen aiheuttamien rakennuskustannusten erot kyseisessä kaupungissa riippuen siitä, perustuuko uuden alueen liikenne raitiotiehen vai autoiluun. Jos joukkoliikenne ei pelaa, kaupunkiin tulee päivittäin karkeasti ottaen 4000 autoa lisää.
Kotipihojen lisäksi tarvitaan siis 4000-8000 pysäköintipaikkaa, joiden tila on kadulla 12,5 ja pysäköintilaitoksissa 35 neliömetriä. (Lähteenä on tässä A.Alkun Mennäänkö metrolla - joukkoliikenteen uusi aika). Samaten 4000 uutta autoa tarvitsevat kaupungissa 0,3-0,8 neliökilometriä uutta katutilaa. Mutta mitä nuo tekevät rakentamiskustannuksina? Ja voidaanko niitä verrata kustannuksiin, mitä toisessa tilanteessa säästettäisiin, siis jos uusi 8000 asukkaan alue rakennettaisiin nauhakaupunkina, josta olisi raitiovaunuyhteys keskustaan? Tällöin pärjättäisiin puolet kevyemmällä tiestöllä, ja olettaisiin, että tuomalla esille tierakentamisen kalleus tätä kautta saataisiin moni uskomaan joukkoliikenteen järkevyyteen.
-Wänskä