Erittäin hyvä kysymys pyöriteltäväksi, ja juuri tästä pitäisikin keskustella.
Autopaikkojen osalta tulee huomioida, että maanpäällinen autopaikka paitsi maksaa, se vie maanpäällistä tilaa rakentamiselta, jolla on arvonsa. Esimerkiksi jos rakennusoikeuden hinta on 200 e/m2 (tyypillinen keskisuuren kaupungin hyvän paikan rakennusoikeuden hinta) ja autopaikan vaihtoehto on kerrostalorakentaminen tehokkuudella 1,0, 25 m2 autopaikka vie rakennusoikeutta 5000 e verran ja 35 m2 autopaikka 7000 e verran.
12,5 m2 ei ole minkään autopaikan todellinen tilantarve, vaan tilantarve on 25-35 m2 ajotiloineen Kadunvarressakaan ajotila ei ole "ilmaista", ja tonttikatujen tekeminen pysäköintiä varten on lisäkustannus.
Laitosautopaikan hinta on voimakkaasti olosuhteista ja maastosta riippuvainen. Normaalisti kustannukset ovat välillä noin 10 000 e (yksinkertainen kansi edullisessa maastossa) - 30 000 e (esim. pihan alainen kansipaikka tai erillinen kallioluola tyyliin Oulun kallioparkki). Todella hankalissa oloissa autopaikan hinta voi olla paljon suurempikin, esim Turun toriparkin ainoa julkaistu kustannusarvio oli 77 000 e / paikka.
Kannattaa huomioida, että hyvä joukkoliikenne, kävely ja pyöräily Suomen nykyolosuhteissa ei poista autoilua, vaan vähentää sen määrää. Esimerkiksi tyypillisessä kerrostalolähiössä vaaditaan nykyään yksi autopaikka / 60-80 m2 tilaa, kun Turun ja Tampereen keskustoissa hyväksytään yksi autopaikka / 100-120 m2 ja Helsingin keskustan laajennusalueilla yksi autopaikka / 120-150 m2. Kun asuinpinta-ala asukasta kohden on n. 40 m2 niin tämä tarkoittaa vaihteluvälia yksi auto / 1,5 asukasta - yksi auto / 4 asukasta.
Järeimmillään autojen tarve voitaneen siis enintään noin puolittaa todella hyvin joukkoliikenne, kävely- ja pyöräilyolosuhtein.
Esimerkkisi 8000 asukkaan asuntoalueella, jollainen on mahdollinen vain keskisuuressa tai suuressa kaupungissa, ero voi olla esim.
- Autokaupunki: 600 autoa / 1000 asukasta = 4800 autopaikkaa
- Bussikaupunki: 450 autoa / 1000 asukasta = 3600 autopaikkaa
- Raideliikennekaupunki: 300 autoa / 1000 asukasta = 2400 autopaikkaa
Rakentamatta jäävät aina kalleimmat laitospaikat. Tällöin esim:
1200 autopaikkaa á 15 000 e = 18 miljoonaa euroa
Säästö autokaupungin ja raideliikennekaupungin välillä on siis tässä tapauksessa noin 36 miljoonaa euroa. Tämä vastaa yhtä metroasemaa tai noin 5-10 km raitiotietä esikaupunkiolosuhteissa.
Vielä eri asia on, että 8000 asukkaan asuntoalue toteutuu autokaupungissa kokonaan omakotimattona, kun taas raideliikennekaupungissa rakenne voi olla kokonaan toinen.