Helsingin Sanomat sanoi:Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk) on asettanut työryhmän, joka ryhtyy arvioimaan kovempia keinoja nuorten liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Työryhmä pohtii muun muassa niin sanotun 80 kilometrin lätkän ottamista uudelleen käyttöön ja yöajokieltoa nuorille kuljettajille. Tarkoituksena on arvioida myös avattujen alkoholijuomien kieltoa autoissa.
Kahdeksankympin lätkä oli käytössä vuosina 1972–1996. Jos ajokortin saanut ajoi yli 80 kilometriä tunnissa ensimmäisen ajovuoden aikana, seurauksena oli ajokortin menettäminen ja paluu autokouluun.
15–24-vuotiaiden nuorten liikennekuolemat ja -loukkaantumiset jatkavat kasvuaan, vaikka tieliikenteen turvallisuus on viime vuosina muuttunut yleisesti parempaan suuntaan.
Mielestäni yöajokielto on järjetön ajatus muun muassa siksi että Helsingin ulkopuolella ei ole joukkoliikennettä öisin. Moni nuori on töissä öisin, esimerkiksi tehtaalla vuorotyössä ja auto on ainoa mahdollinen kulkuneuvo.
80-lätkän sijaan moottoriteiden 120 km/h rajoitusta voisi mielestäni laskea 100 km/h ympärivuotisesti. Liikenneturvallisuuden parantamisen lisäksi se vähentäisi Suomen öljynkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Samalla pikavuorojen ja junien kilpailukyky paranisi. Tällä hetkellä Express Bussit ajavat enintään 100 km/h ja henkilöautot menevät ohi.