Jäsenten joukkoliikenneaiheisia ideoita ja haaveita

Liittynyt
4 Heinäkuu 2005
Viestit
1,069
Haa tuosta sainkin idean
Tämä foorumihan on täynnä harrastajien villiä ideointia raideliikennehankkeista, joiden toteutuminen nähtävissä olevassa tulevaisuudessa ei ole mitenkään realistista. Tällainen ideointi on osa joukkoliikenneharrastusta, joten antaa siitä kiinnostuneiden ideoida. Silloin pitää kuitenkin kestää kritiikki myös siitä, että ideat ovat ihan puhdasta unelmointia.
Tässä ketjussa voi ideoida vapaasti erillaisilla joukkoliikenteeseen liittyvillä ideoilla ja haaveilla sekä haukkua ne ihan lyttyyn, sillä mikäs sen mukavampaa kuin sortua hetkittäiseen haaveiluun.
Tässä yksi haaveilu. Tornio-Kemi raideyhteys 1435mm raideleveydellä (muistaakkseni siitä on ollut puhetta jollain tasolla), kun uusi Haaparannan rata ruotsissa valmistuu niin siellähän alkaa henkilöliikenne uudestaan. Jos Haaparannasta pääsisi Kemiin asti Ruotsalaisilla junilla niin Yö-juna yhteys Kemi-Haaparanta-Tukholma olisi mahdollinen, lähtö Kemistä olisi illalla siten että Kemijärven yö-junasta olisi vaihto mahdollisuus ja aamulla toisinpäin.
 
Aloitan vaatimattomasti.

Haaveilen tasatahtiaikatauluista Suomen rautateillä. Tähän kuuluisi korkeintaan kahden tunnin vuoroväli tasaisesti koko rataverkolla. Ja lisäksi junaliikenne pitäisi palauttaa muutamille rataosille, mm. Raumalle.

Lisäksi haaveilen siitä, että kaupunkeihin saataisiin toimiva joukkoliikenne. Toimivalla tarkoitan kävelyetäisyydellä pysähtyvää joukkoliikennevälinettä, joka veisi ihmiset sopivalla vuorovälillä töihin ja kauppaan ja harrastuksiin. Ja ei, Lappeenrannassa käytössä oleva kahden tunnin vuoroväli ei käy edes sunnuntaisin! Tietenkään tällaista joukkoliikennettä ei tarvita niissä taajamissa, joissa kaikki ovat kävelyetäisyydellä kaikesta.

Nämä kaksi haavetta eivät ole mahdottomia tai kalliita toteuttaa - vaikka täällä jotkut uskovatkin niin. Voisin haaveilla myös siitä pikaraitiotiestä Hangon ja Haminan välillä, mutta ehkä sitten ensi kerralla. Aloitin näin vaatimattomasti.
 
Aloitetaan lippujärjestelmän kehittämisellä. Münchenissä näkyi olevan mahdollisuus ostaa päivän ryhmälippu, joka maksoi alle kaksi kertaa yhden henkilön päivälipun verran. Ryhmälipulla pystyi matkustamaan kerralla jopa viisi henkilöä, joten tämä on suora ase henkilöautoliikennettä vastaan, ja auttaa varmasti houkuttelemaan esimerkiksi lapsiperheitä joukkoliikenteen pariin. Haluaisin samanlaisen lipputuotteen niin lähiliikenteeseen Suomessa, kuin pitkänmatkan junaliikenteeseen. Junaliikenteessä voitaisiin tyytyä myymään näitä hiljaisen ajan vuoroihin.

Toinen mielenkiintoinen lipputuote Saksasta ja Sveitsitä on mahdollisuus ostaa matkustusoikeus puoleen hintaan maksamalla tietty vuosittainen maksu. Tämän haluaisin myös Suomeen: nykyisin opiskelijahintaan matkustaminen on kohtuullisen hintaista, mutta varsinkin opiskeluiden/varusmiespalveluksen päättyessä tapahtuu päivässä kohtuuton lippuhinnan tuplaantuminen. Varsinkin enemmän matkustavalle henkilölle tämä käy helposti sietämättömän kalliiksi, jolloin olisi mukava saada ostettua itselleen "lisäaikaa" kohtuulliseen hintaan.

Ja kolmantena kehittämiskohteena juna- ja bussilippujen integrointi. Eli tulisi olla mahdollisuus saada samaan lippuun niin junamatka esimerkiksi Ylivieskasta Ouluun, josta bussiyhteys Kuusamoon. Ja hinnan laskemisessa ei tulisi käyttää kaavaa Ylivieska - Oulu + Oulu - Kuusamo, vaan Oulu - Kuusamo. Viimeisenä toivoisin vielä mahdollisuutta matkustaa juna-asemalle/asemalta junalipulla käyttäen julkista liikennettä sekä lähtö- että määränpäässä.
 
Aloitetaan lippujärjestelmän kehittämisellä. Münchenissä näkyi olevan mahdollisuus ostaa päivän ryhmälippu, joka maksoi alle kaksi kertaa yhden henkilön päivälipun verran. Ryhmälipulla pystyi matkustamaan kerralla jopa viisi henkilöä, joten tämä on suora ase henkilöautoliikennettä vastaan, ja auttaa varmasti houkuttelemaan esimerkiksi lapsiperheitä joukkoliikenteen pariin.
Erinomainen idea! Aloittaa voisi myymällä kahden aikuisen lipun hinnalla 5 hengen lippu. VR soveltaa tätä jo perhelipun muodossa, 1 aikuinen saa yhden alle 17-vuotiaan mukaansa lisämaksutta.

Toinen mielenkiintoinen lipputuote Saksasta ja Sveitsitä on mahdollisuus ostaa matkustusoikeus puoleen hintaan maksamalla tietty vuosittainen maksu. Tämän haluaisin myös Suomeen: nykyisin opiskelijahintaan matkustaminen on kohtuullisen hintaista, mutta varsinkin opiskeluiden/varusmiespalveluksen päättyessä tapahtuu päivässä kohtuuton lippuhinnan tuplaantuminen. Varsinkin enemmän matkustavalle henkilölle tämä käy helposti sietämättömän kalliiksi, jolloin olisi mukava saada ostettua itselleen "lisäaikaa" kohtuulliseen hintaan.
Veikkaan, että monet maksaisivat mielellään vaikka 50 euroa tuollaisesta kortista vuodessa. Itseni mukaanlukien, siis sitten kun opiskeluni päättyvät.

hinnan laskemisessa ei tulisi käyttää kaavaa Ylivieska - Oulu + Oulu - Kuusamo, vaan Oulu - Kuusamo.
Tarkoittanet kuitenkin Ylivieska - Kuusamo?
 
Viimeisenä toivoisin vielä mahdollisuutta matkustaa juna-asemalle/asemalta junalipulla käyttäen julkista liikennettä sekä lähtö- että määränpäässä.
Tanskassa tuo on toiminut jo ainakin vuosituhannen alussa.
 
Veikkaan, että monet maksaisivat mielellään vaikka 50 euroa tuollaisesta kortista vuodessa.

Tuskinpa sitä nyt 50 eurolla saisi. Sveitsissä vuoden kortti maksaa 150 frangia.

Suunnilleen 50 eurolla saa vastaavan kortin muillakin etuuksilla, kun kirjoittautuu sisään johonkin yliopistoon ja maksaa ylioppilaskunnan jäsenmaksun :)
 
Ja kolmantena kehittämiskohteena juna- ja bussilippujen integrointi. Eli tulisi olla mahdollisuus saada samaan lippuun niin junamatka esimerkiksi Ylivieskasta Ouluun, josta bussiyhteys Kuusamoon. Ja hinnan laskemisessa ei tulisi käyttää kaavaa Ylivieska - Oulu + Oulu - Kuusamo, vaan Oulu - Kuusamo. Viimeisenä toivoisin vielä mahdollisuutta matkustaa juna-asemalle/asemalta junalipulla käyttäen julkista liikennettä sekä lähtö- että määränpäässä.
Niin. VR uudistaa lippujärjestelmäänsä. HSL uudistaa lippujärjestelmäänsä. Varmaan Takaperäjoen Liikennekin uudistaa lippujärjestelmäänsä. Tyhmempi voisi kysyä että mitä jos tehtäisiin yksi uusi lippujärjestelmä? Semminkin kun nuo taustajärjestelmineen, ylläpitoineen ja muineen ei ole mitenkään halpoja, ja lisäksi niiden kustannukset on suureksi osaksi samat matkustajamääristä riippumatta. Jos LVM haluaisi tehdä jotain hyödyllistä niin se ajaisi tätä. Käytännössä VM:n, joka ymmärtää rahan päälle, alainen uusi valtion tietohallinto on todennäköisempi toimija.

Eli niin että kun minä lähden kotoa mökille Joutsaan niin saan samalla kortilla maksettua liityntäbussin asemalle, junamatkan Lahteen, bussin Lahdesta Joutsaan ja paikallislbussin perille Joutsasta. Ja järjestelmä ymmärtää että minulla on jo Helsingin sisäinen lippu, eli tuota liityntäbussia ei tarvitsee maksaa erikseen. Eikä tuo ole oikeasti edes vaikeata tehdä.
 
Pikametroverkko keskeisimpien liikennesolmujen välille. Kullakin reitillä vain kaksi asemaa, lähtö- ja saapumisasema. Junat yksivaunuisia ja automaattiohjattuja. Vaunujen päissä tuolit liikuntarajoitteisia varten, muut seisovat. Paljon ovia. Kukin matka kestää korkeintaan viisi minuuttia.

Reittejä voisivat olla:
- Kamppi - Pasilan asema
- Kamppi - Itäkeskus
- Kamppi - jokin henkilöliikennesatama (jonne voisi henkilöliikenteen keskittää)
- Pasilan asema - Itäkeskus
- Pasilan asema - lentokenttä
- Pasilan asema - jokin Länsimetron asema Espoossa
- Itäkeskus - lentokenttä

Tällöin osa junista voidaan päättää Pasilaan ja toisaalla saadaan useammalle keskustasta (ties kuinka) kauas itään (tulevaisuudessa) jatkavalle istumapaikka perinteisessä metrojunassa. Magneettilevitaatiota käyttämällä pitäisi teknisesti onnistua, joskin taitaa "perinteinen" suurnopeusjunatekniikkakin riittää.
 
Takaisin
Ylös