Näytetään tulokset 1-8/8

Viestiketju: Jäsenten joukkoliikenneaiheisia ideoita ja haaveita

  1. #1
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Jäsenten joukkoliikenneaiheisia ideoita ja haaveita

    Haa tuosta sainkin idean
    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tämä foorumihan on täynnä harrastajien villiä ideointia raideliikennehankkeista, joiden toteutuminen nähtävissä olevassa tulevaisuudessa ei ole mitenkään realistista. Tällainen ideointi on osa joukkoliikenneharrastusta, joten antaa siitä kiinnostuneiden ideoida. Silloin pitää kuitenkin kestää kritiikki myös siitä, että ideat ovat ihan puhdasta unelmointia.
    Tässä ketjussa voi ideoida vapaasti erillaisilla joukkoliikenteeseen liittyvillä ideoilla ja haaveilla sekä haukkua ne ihan lyttyyn, sillä mikäs sen mukavampaa kuin sortua hetkittäiseen haaveiluun.
    Tässä yksi haaveilu. Tornio-Kemi raideyhteys 1435mm raideleveydellä (muistaakkseni siitä on ollut puhetta jollain tasolla), kun uusi Haaparannan rata ruotsissa valmistuu niin siellähän alkaa henkilöliikenne uudestaan. Jos Haaparannasta pääsisi Kemiin asti Ruotsalaisilla junilla niin Yö-juna yhteys Kemi-Haaparanta-Tukholma olisi mahdollinen, lähtö Kemistä olisi illalla siten että Kemijärven yö-junasta olisi vaihto mahdollisuus ja aamulla toisinpäin.

  2. #2

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Jäsenten joukkoliikenneaiheisia ideoita ja haaveita

    Aloitan vaatimattomasti.

    Haaveilen tasatahtiaikatauluista Suomen rautateillä. Tähän kuuluisi korkeintaan kahden tunnin vuoroväli tasaisesti koko rataverkolla. Ja lisäksi junaliikenne pitäisi palauttaa muutamille rataosille, mm. Raumalle.

    Lisäksi haaveilen siitä, että kaupunkeihin saataisiin toimiva joukkoliikenne. Toimivalla tarkoitan kävelyetäisyydellä pysähtyvää joukkoliikennevälinettä, joka veisi ihmiset sopivalla vuorovälillä töihin ja kauppaan ja harrastuksiin. Ja ei, Lappeenrannassa käytössä oleva kahden tunnin vuoroväli ei käy edes sunnuntaisin! Tietenkään tällaista joukkoliikennettä ei tarvita niissä taajamissa, joissa kaikki ovat kävelyetäisyydellä kaikesta.

    Nämä kaksi haavetta eivät ole mahdottomia tai kalliita toteuttaa - vaikka täällä jotkut uskovatkin niin. Voisin haaveilla myös siitä pikaraitiotiestä Hangon ja Haminan välillä, mutta ehkä sitten ensi kerralla. Aloitin näin vaatimattomasti.
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  3. #3

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Jäsenten joukkoliikenneaiheisia ideoita ja haaveita

    Aloitetaan lippujärjestelmän kehittämisellä. Münchenissä näkyi olevan mahdollisuus ostaa päivän ryhmälippu, joka maksoi alle kaksi kertaa yhden henkilön päivälipun verran. Ryhmälipulla pystyi matkustamaan kerralla jopa viisi henkilöä, joten tämä on suora ase henkilöautoliikennettä vastaan, ja auttaa varmasti houkuttelemaan esimerkiksi lapsiperheitä joukkoliikenteen pariin. Haluaisin samanlaisen lipputuotteen niin lähiliikenteeseen Suomessa, kuin pitkänmatkan junaliikenteeseen. Junaliikenteessä voitaisiin tyytyä myymään näitä hiljaisen ajan vuoroihin.

    Toinen mielenkiintoinen lipputuote Saksasta ja Sveitsitä on mahdollisuus ostaa matkustusoikeus puoleen hintaan maksamalla tietty vuosittainen maksu. Tämän haluaisin myös Suomeen: nykyisin opiskelijahintaan matkustaminen on kohtuullisen hintaista, mutta varsinkin opiskeluiden/varusmiespalveluksen päättyessä tapahtuu päivässä kohtuuton lippuhinnan tuplaantuminen. Varsinkin enemmän matkustavalle henkilölle tämä käy helposti sietämättömän kalliiksi, jolloin olisi mukava saada ostettua itselleen "lisäaikaa" kohtuulliseen hintaan.

    Ja kolmantena kehittämiskohteena juna- ja bussilippujen integrointi. Eli tulisi olla mahdollisuus saada samaan lippuun niin junamatka esimerkiksi Ylivieskasta Ouluun, josta bussiyhteys Kuusamoon. Ja hinnan laskemisessa ei tulisi käyttää kaavaa Ylivieska - Oulu + Oulu - Kuusamo, vaan Oulu - Kuusamo. Viimeisenä toivoisin vielä mahdollisuutta matkustaa juna-asemalle/asemalta junalipulla käyttäen julkista liikennettä sekä lähtö- että määränpäässä.

  4. #4
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: Jäsenten joukkoliikenneaiheisia ideoita ja haaveita

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Aloitetaan lippujärjestelmän kehittämisellä. Münchenissä näkyi olevan mahdollisuus ostaa päivän ryhmälippu, joka maksoi alle kaksi kertaa yhden henkilön päivälipun verran. Ryhmälipulla pystyi matkustamaan kerralla jopa viisi henkilöä, joten tämä on suora ase henkilöautoliikennettä vastaan, ja auttaa varmasti houkuttelemaan esimerkiksi lapsiperheitä joukkoliikenteen pariin.
    Erinomainen idea! Aloittaa voisi myymällä kahden aikuisen lipun hinnalla 5 hengen lippu. VR soveltaa tätä jo perhelipun muodossa, 1 aikuinen saa yhden alle 17-vuotiaan mukaansa lisämaksutta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Toinen mielenkiintoinen lipputuote Saksasta ja Sveitsitä on mahdollisuus ostaa matkustusoikeus puoleen hintaan maksamalla tietty vuosittainen maksu. Tämän haluaisin myös Suomeen: nykyisin opiskelijahintaan matkustaminen on kohtuullisen hintaista, mutta varsinkin opiskeluiden/varusmiespalveluksen päättyessä tapahtuu päivässä kohtuuton lippuhinnan tuplaantuminen. Varsinkin enemmän matkustavalle henkilölle tämä käy helposti sietämättömän kalliiksi, jolloin olisi mukava saada ostettua itselleen "lisäaikaa" kohtuulliseen hintaan.
    Veikkaan, että monet maksaisivat mielellään vaikka 50 euroa tuollaisesta kortista vuodessa. Itseni mukaanlukien, siis sitten kun opiskeluni päättyvät.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    hinnan laskemisessa ei tulisi käyttää kaavaa Ylivieska - Oulu + Oulu - Kuusamo, vaan Oulu - Kuusamo.
    Tarkoittanet kuitenkin Ylivieska - Kuusamo?
    Sakari Kestinen

  5. #5
    Max
    Max on nyt kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1000

    oletus Vs: Jäsenten joukkoliikenneaiheisia ideoita ja haaveita

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Viimeisenä toivoisin vielä mahdollisuutta matkustaa juna-asemalle/asemalta junalipulla käyttäen julkista liikennettä sekä lähtö- että määränpäässä.
    Tanskassa tuo on toiminut jo ainakin vuosituhannen alussa.

  6. #6
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5998

    oletus Vs: Jäsenten joukkoliikenneaiheisia ideoita ja haaveita

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Veikkaan, että monet maksaisivat mielellään vaikka 50 euroa tuollaisesta kortista vuodessa.
    Tuskinpa sitä nyt 50 eurolla saisi. Sveitsissä vuoden kortti maksaa 150 frangia.

    Suunnilleen 50 eurolla saa vastaavan kortin muillakin etuuksilla, kun kirjoittautuu sisään johonkin yliopistoon ja maksaa ylioppilaskunnan jäsenmaksun

  7. #7

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Jäsenten joukkoliikenneaiheisia ideoita ja haaveita

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Ja kolmantena kehittämiskohteena juna- ja bussilippujen integrointi. Eli tulisi olla mahdollisuus saada samaan lippuun niin junamatka esimerkiksi Ylivieskasta Ouluun, josta bussiyhteys Kuusamoon. Ja hinnan laskemisessa ei tulisi käyttää kaavaa Ylivieska - Oulu + Oulu - Kuusamo, vaan Oulu - Kuusamo. Viimeisenä toivoisin vielä mahdollisuutta matkustaa juna-asemalle/asemalta junalipulla käyttäen julkista liikennettä sekä lähtö- että määränpäässä.
    Niin. VR uudistaa lippujärjestelmäänsä. HSL uudistaa lippujärjestelmäänsä. Varmaan Takaperäjoen Liikennekin uudistaa lippujärjestelmäänsä. Tyhmempi voisi kysyä että mitä jos tehtäisiin yksi uusi lippujärjestelmä? Semminkin kun nuo taustajärjestelmineen, ylläpitoineen ja muineen ei ole mitenkään halpoja, ja lisäksi niiden kustannukset on suureksi osaksi samat matkustajamääristä riippumatta. Jos LVM haluaisi tehdä jotain hyödyllistä niin se ajaisi tätä. Käytännössä VM:n, joka ymmärtää rahan päälle, alainen uusi valtion tietohallinto on todennäköisempi toimija.

    Eli niin että kun minä lähden kotoa mökille Joutsaan niin saan samalla kortilla maksettua liityntäbussin asemalle, junamatkan Lahteen, bussin Lahdesta Joutsaan ja paikallislbussin perille Joutsasta. Ja järjestelmä ymmärtää että minulla on jo Helsingin sisäinen lippu, eli tuota liityntäbussia ei tarvitsee maksaa erikseen. Eikä tuo ole oikeasti edes vaikeata tehdä.

  8. #8

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Jäsenten joukkoliikenneaiheisia ideoita ja haaveita

    Pikametroverkko keskeisimpien liikennesolmujen välille. Kullakin reitillä vain kaksi asemaa, lähtö- ja saapumisasema. Junat yksivaunuisia ja automaattiohjattuja. Vaunujen päissä tuolit liikuntarajoitteisia varten, muut seisovat. Paljon ovia. Kukin matka kestää korkeintaan viisi minuuttia.

    Reittejä voisivat olla:
    - Kamppi - Pasilan asema
    - Kamppi - Itäkeskus
    - Kamppi - jokin henkilöliikennesatama (jonne voisi henkilöliikenteen keskittää)
    - Pasilan asema - Itäkeskus
    - Pasilan asema - lentokenttä
    - Pasilan asema - jokin Länsimetron asema Espoossa
    - Itäkeskus - lentokenttä

    Tällöin osa junista voidaan päättää Pasilaan ja toisaalla saadaan useammalle keskustasta (ties kuinka) kauas itään (tulevaisuudessa) jatkavalle istumapaikka perinteisessä metrojunassa. Magneettilevitaatiota käyttämällä pitäisi teknisesti onnistua, joskin taitaa "perinteinen" suurnopeusjunatekniikkakin riittää.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Hernesaaren ja Kruunuvuoren väliaikaiskäyttöön ideoita
    kirjoittanut teme foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.03.2010, 16:15
  2. Joukkoliikenneaiheisia lahjoja Joulupukin konttiin
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 25.12.2009, 22:48
  3. Ideoita Töölönlahden raitiovaunulinjauksesta
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 47
    Viimeisin viesti: 20.02.2009, 11:58
  4. Poikittaisliikenne: ideoita
    kirjoittanut ultrix foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 08.03.2007, 12:24
  5. Henkilöliikennettä vähäliikenteisille radoille - ideoita?
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 74
    Viimeisin viesti: 02.07.2006, 18:28

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •