Sähköautot

Liittynyt
7 Elokuu 2009
Viestit
2,290
Saksalainen akkujenkehittelijäfirma on saanut enemmän ja vähemmän tavallisen sähkömoottorilla varustetun Audin kulkemaan 600 km yhdellä kuuden minuutin latauksella. Reissun keskinopeuskin oli ihan tavallista luokkaa. Jutun mukaan käytetyn tyyppiset akut ovat olleet toiminnassa sähkötrukeissa jo jonkin aikaa, joten mistään tolkuttoman kalliista tai oudosta tekniikasta ei pitäisi olla kyse. Kuulostaa suorastaan liian hyvältä ollakseen totta, tai sitten pahalta, jos tämä tekniikka takaa autoilun haittojen jatkuvan halvan öljyn loputtua.

Muoks: Tuo pikalataus siis tasavirtalähteestä, jonka takana on oletettavasti joku aika massiivinen kapasitori- tai akkusysteemi. Oletettavasti homma ei ihan onnistuisi liittämällä auto olohuoneen töpseliin.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Sähköauton uusi akkumulaattori

Saksalainen akkujenkehittelijäfirma on saanut enemmän ja vähemmän tavallisen sähkömoottorilla varustetun Audin kulkemaan 600 km yhdellä kuuden minuutin latauksella.
Jutun jälkeisen keskustelun lukeminen vasta antoi osviittaa, mistä on kyse. Ensinnä Audissa oli 60 kWh:n akkukapasiteetti, kun se sähköauto, jonka luvataan kulkevan 150 km on varustettu yleensä 30 kWh:n akulla. Siis akkukapasiteetti oli tupla. Toiseksi, kun luvataan 150 km toimintasäde, sillä tarkoitetaan sekalaista auton käyttöä, ei ajamista tasaisella 80 km/h nopeudella maantietä. Tämän asian merkitystä havainnollistaa verrata kaupan olevien autojen ilmoitettuja normikulusarvojen eroja.

Tasaisella ajolla Sahkö-Audin kulutus siis on ollut luokkaa 0,1 kWh/km, joka ei ole mitenkään yllättävä arvo.

Ihmeelliseksi mainittu akkutekniikka on litium-polymeeriakku, joka on niin ihmeellistä, että näitä akkuja on nykyään käytössä miljoonissa kännyköissä. Sähkö-Audin akuston hinnasta ei ollut mitään puhetta. Ei tietenkään, koska se ei ole olennaista tällaisessä teknisessä promootiossa. Li-Po on kalliimpaa kuin Li-Ion, mutta kalliissa kännyköissä hintaero ei ole olennainen. 60 kWh:n autoakkupaketissa on. Sellaisen paketin hintaluokka on muutama kymppitonni, jolloin vaikka ”vähäinen” 15 % lisähinta on aika suuri.

Ja vielä siitä latauksesta. Akut voidaan kyllä ladata muutamassa minuutissa. Ongelma on, mistä saadaan megawatin luokassa oleva teholähde siihen lataukseen. Lohkolämmittimen töpselistä tulee 4 kW, jolla 60 kWh:n akun lataaminen kestää 15 tuntia. Metrojuna kykenee ottamaan 3000 kW virtakiskosta. Sillä teholla tuo akku latautuu 1,2 minuutissa. Metron muuntamot ovat omakotitalon kokoisia, että siltä pohjalta sitä pikalatausta.

Ja sitten vielä mitätön pikkujuttu. Tuollaisilla pikalatauksilla akun ikä voi lyhentyä 2500 latauksesta muutamaan sataan lataukseen. Ihan kivaa kymmenien tuhansien eurojen akuille. Eikä latauksen hyötysuhdekaan ole enää 95 %.

Että sellaista vallankumousta.

Antero
 
Vs: Sähköauton uusi akkumulaattori

Ehkä joudumme miettimään vielä uudestaan sitä vaihtoehtoista polttoainetta. ;)
 
Vs: Sähköauton uusi akkumulaattori

Ehkä joudumme miettimään vielä uudestaan sitä vaihtoehtoista polttoainetta. ;)

Ei välttämättä. Vielä on käsittelemättä mm. litium-ilma-akut ja sinkki-ilma-akut. Onkohan jollain näistä jotain tietoa? Googlesta löytyy vain hyvin sekalaista ja epäinformatiivista.
 
Vs: Johdinautot

Omasta mielestäni on turha testailla montaa vuotta hybridejä, joissa hyödyt jäävät paljon pienemmiksi. Nytkin ärsyttää, kun hybridiautoa mainostetaan sähköautona, vaikka se ajaa latingillaan 60 kilometrin täysin sähköllä ja sitten ottaakin täysin polttoaineen käyttöön. Sähköauto on 100% sähköauto, eli semmoinen, johon ei pumpata sitä bensaa lainkaan ja sillä voi ajaa täysin sähköllä vähintään 80 mailia eli 120km, yleensä kuitenkin alle 150 km kulkevia ei enää valmisteta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Omasta mielestäni on turha testailla montaa vuotta hybridejä, joissa hyödyt jäävät paljon pienemmiksi. Nytkin ärsyttää, kun hybridiautoa mainostetaan sähköautona, vaikka se ajaa latingillaan 60 kilometrin täysin sähköllä ja sitten ottaakin täysin polttoaineen käyttöön. Sähköauto on 100% sähköauto, eli semmoinen, johon ei pumpata sitä bensaa lainkaan ja sillä voi ajaa täysin sähköllä vähintään 80 mailia eli 120km, yleensä kuitenkin alle 150 km kulkevia ei enää valmisteta.

Oleppa nyt ihan rehellinen. Mitä sitten kun haluamasi 120km on ajettu? Odotellaan tien varressa jospa jostain tupsahtaisi sähköä akkuihin, salamanjohdattimellahan sitä saattaisi tulla. Eikö kuitenkin ole parempi, että akun tyhjenemisen jälkeen voidaan matkaa jatkaa, niin ei tarvita erillisiä autoja työ- ja mökkimatkaa varten? Eräs sähköautoilla pidempään ajellut herra kertoi laskeneensa lataamisen ja akkujen (lyijyakut, uusitaan 5-10v välein) kustannuksiksi ~1€/100km, joka alittaa reippaasti bensan kustannukset, eli eiköhän kyseisen auton omistajat pitäisi huolta siitä, että sähköllä liikutaan siellä missä mahdollista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Oleppa nyt ihan rehellinen. Mitä sitten kun haluamasi 120km on ajettu? Odotellaan tien varressa jospa jostain tupsahtaisi sähköä akkuihin, salamanjohdattimellahan sitä saattaisi tulla. Eikö kuitenkin ole parempi, että akun tyhjenemisen jälkeen voidaan matkaa jatkaa, niin ei tarvita erillisiä autoja työ- ja mökkimatkaa varten? Eräs sähköautoilla pidempään ajellut herra kertoi laskeneensa lataamisen ja akkujen (lyijyakut, uusitaan 5-10v välein) kustannuksiksi ~1€/100km, joka alittaa reippaasti bensan kustannukset, eli eiköhän kyseisen auton omistajat pitäisi huolta siitä, että sähköllä liikutaan siellä missä mahdollista.
Sähköautoilla on nykyään olemassa sellaisia ufopaikkoja kuin latausasemia, joten ei tarvitse jäädä tien varteen. Niitä on jo 13 ja määrä on kasvussa. Helsingistä Tampereen sähkölatauspisteelle on 170 km, ja siitä seuraava pohjoiseen on 165 km päässä. Sitten seuraava pohjoisessa on 35 km päässä, ja sitten onkin yli 300 km väli seuraavaan. En tiedä, miksi näitä on järjestetty juuri ja juuri niin, ettei niitä voi käyttää nykytekniikalla mökkimatkailuun. Ainoa latausasemien ketju sähköautolle on Porvoo-Helsinki-Espoo-Turku-Uusikaupunki, jos mökki sattuu sillä akselilla päin olemaan niin homma hoituu. Onhan tuo sentään jonkin pituinen.

Toisaalta eipä paljoa maksaisi kehittää ketjut toimiviksi, mutta joka tapauksessa: 95% mattimeikäläisen automatkoista pystytään hoitamaan Suomessa nykyverkolla - tutkittu juttu. Jos mökille pääsee bussilla, ja sinne menee kerran vuodessa, eikä muita pitkiä matkoja ole, voi huoletta hankkia jo nyt sähköauton.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Yhden perheen auto on huono vertailukohta, koska se muutenkin seisoo paikallaan päivät pitkät. Tunti töihin, tunti töistä, pari tuntia vapaa-ajan ajoa: 16 tunnin päivästä on ruhtinaalliset 12 tuntia seisoskelua parkkipaikalla, tyhjän panttina. Huh, näin jopa 25% päiväsajasta menee ajamiseen. Bussilla siis tavoite 100%.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Sähköautoilla on nykyään olemassa sellaisia ufopaikkoja kuin latausasemia, joten ei tarvitse jäädä tien varteen. Niitä on jo 13 ja määrä on kasvussa. Helsingistä Tampereen sähkölatauspisteelle on 170 km, ja siitä seuraava pohjoiseen on 165 km päässä. Sitten seuraava pohjoisessa on 35 km päässä, ja sitten onkin yli 300 km väli seuraavaan. En tiedä, miksi näitä on järjestetty juuri ja juuri niin, ettei niitä voi käyttää nykytekniikalla mökkimatkailuun. Ainoa latausasemien ketju sähköautolle on Porvoo-Helsinki-Espoo-Turku-Uusikaupunki, jos mökki sattuu sillä akselilla päin olemaan niin homma hoituu. Onhan tuo sentään jonkin pituinen.

Toisaalta eipä paljoa maksaisi kehittää ketjut toimiviksi, mutta joka tapauksessa: 95% mattimeikäläisen automatkoista pystytään hoitamaan Suomessa nykyverkolla - tutkittu juttu. Jos mökille pääsee bussilla, ja sinne menee kerran vuodessa, eikä muita pitkiä matkoja ole, voi huoletta hankkia jo nyt sähköauton.
Lomalaisella on halua ja aikaa pysähdellä 100km välein latailemaan autoaan vähintään puoli tuntia kerrallaan? Kun valtaosa autoilla ajettavista matkoista on sellaisia, että myös plug-in hybridillä pärjää nämä matkat täyssähköllä, ei täyssähköautossa ole mitään järkeä.

Vai oletko oikeasti sitä mieltä, että omistat mieluummin yhden sähköauton jolla voit ajella kaupungissa, ja toisen polttomoottoriauton jolla voit ajella mökille? Vai oletko valmis lisäämään matka-aikaasi akkujen lataamisen 100km välein, jossa ei kyllä nykytekniikalla selvitä puolessa tunnissa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Johdinautot

Lomalaisella on halua ja aikaa pysähdellä 100km välein latailemaan autoaan vähintään puoli tuntia kerrallaan? Kun valtaosa autoilla ajettavista matkoista on sellaisia, että myös plug-in hybridillä pärjää nämä matkat täyssähköllä, ei täyssähköautossa ole mitään järkeä.

Vai oletko oikeasti sitä mieltä, että omistat mieluummin yhden sähköauton jolla voit ajella kaupungissa, ja toisen polttomoottoriauton jolla voit ajella mökille? Vai oletko valmis lisäämään matka-aikaasi akkujen lataamisen 100km välein, jossa ei kyllä nykytekniikalla selvitä puolessa tunnissa?
Sähköauton akuista 80% latautuu 10 minuutissa, mutta siitä ylöspäin joka kymmenes prosentti aika moninkertaistuu. Yleisesti kaikille riittää 80%, Helsingistä Turun latauspisteelle tarvitsee 90% latauksen (alle puoli tuntia) nykysähköautolla vaikkapa kotona pistokkeesta, eikä tarvitse pysähtyä kertaakaan matkalla. Pitkillä matkoilla joutuu suorittamaan yhden 30 minuutin pysähdyksen, mutta täytyy olla kova kiire mökille, jos 200 km matkalle ei yhtä pysähdystä mahdu.

Plug-in hybrideillä (jotka eivät siis ole sama asia kuin sähköauto, kuten valmistajat luulee/antaa luulla) pääsee 30-60 km täyssähköllä, ei jopa 160 km. Tämä ei riitä monelle yleisiin matkoihinkaan. Toki nämä ovat monella tapaa parempia, kuin yleiset polttomoottoriautot, mutta on jo jonkinmoista laiskuutta, jos ei täyssähköautolla yhtä mökkimatkaa saa hoidettua - tai joukkoliikenteellä. Jokaisella on omat tarpeensa, kaikille ei sähköauto käy - taksikuskeille, maailmanmatkaajille , niille, joilla on >300km mökkimatka ja käyvät siellä useasti, ym. Mutta täyssähköautot eivät ole turha keksintö, ja niiden kehitys ei ole vielä tiensä päässä.
 
Vs: Johdinautot

Sähköauton akuista 80% latautuu 10 minuutissa, mutta siitä ylöspäin joka kymmenes prosentti aika moninkertaistuu. Yleisesti kaikille riittää 80%, Helsingistä Turun latauspisteelle tarvitsee 90% latauksen (alle puoli tuntia) nykysähköautolla vaikkapa kotona pistokkeesta, eikä tarvitse pysähtyä kertaakaan matkalla. Pitkillä matkoilla joutuu suorittamaan yhden 30 minuutin pysähdyksen, mutta täytyy olla kova kiire mökille, jos 200 km matkalle ei yhtä pysähdystä mahdu.
http://www.sahkoautot.fi/autot:saehkoeinen-toyota-corolla
Katsoppa huviksesi kyseistä artikkelia, otan kuitenkin tärkeimmät pointit tähän.
Ajokapasiteetti: 150 km
Akuston kapasiteetti 30 kWh
=> Saadaksesi 80 % latauksen 10 minuutissa (100 % hyötysuhteella) tarvitaan 30 kWH * 0,8 / 0,17h = 141 kW liitäntäteho (kiuas 9kW). Sähkövirtana tämä tarkoittaa 614 A, tyypillinen omakotitalon sähköliitäntä on noin 75 A. Eli mainitsemaasi lataustehoon tarvitaan yli kahdeksan tyypillistä omakotitalon sähköliitäntää. Kuulostaako realistiselta?
Tämän takia sivustolla mainitaankin seuraavat latausajat:
Vakiolaturi, 10 tuntia
Kolmivaihevirta, 3,5 tuntia

Plug-in hybrideillä (jotka eivät siis ole sama asia kuin sähköauto, kuten valmistajat luulee/antaa luulla) pääsee 30-60 km täyssähköllä, ei jopa 160 km. Tämä ei riitä monelle yleisiin matkoihinkaan. Toki nämä ovat monella tapaa parempia, kuin yleiset polttomoottoriautot, mutta on jo jonkinmoista laiskuutta, jos ei täyssähköautolla yhtä mökkimatkaa saa hoidettua - tai joukkoliikenteellä. Jokaisella on omat tarpeensa, kaikille ei sähköauto käy - taksikuskeille, maailmanmatkaajille , niille, joilla on >300km mökkimatka ja käyvät siellä useasti, ym. Mutta täyssähköautot eivät ole turha keksintö, ja niiden kehitys ei ole vielä tiensä päässä.

Muistaakseni yli 90 % matkoista on alle 10 km matkoja, joilla pärjää myös plugin-hybridi täyssähköllä loistavasti.
 
Vs: Johdinautot

http://www.sahkoautot.fi/autot:saehkoeinen-toyota-corolla
Katsoppa huviksesi kyseistä artikkelia, otan kuitenkin tärkeimmät pointit tähän.
Ajokapasiteetti: 150 km
Akuston kapasiteetti 30 kWh
=> Saadaksesi 80 % latauksen 10 minuutissa (100 % hyötysuhteella) tarvitaan 30 kWH * 0,8 / 0,17h = 141 kW liitäntäteho (kiuas 9kW). Sähkövirtana tämä tarkoittaa 614 A, tyypillinen omakotitalon sähköliitäntä on noin 75 A. Eli mainitsemaasi lataustehoon tarvitaan yli kahdeksan tyypillistä omakotitalon sähköliitäntää. Kuulostaako realistiselta?
Tämän takia sivustolla mainitaankin seuraavat latausajat:
Vakiolaturi, 10 tuntia
Kolmivaihevirta, 3,5 tuntia

Electric and hybrid cars: a history‎ sanoi:
Vuonna 1998 General Motors julkisti "Magne Charge"-järjestelmän, joka latasi nikkeli-metalli-hydridi (NiMH) akut kymmenessä minuutissa ja antoi ajomatkaa 100–160 kilometriä.
Eli ei ole mitään uutta ihmeteknologiaa. Sitä voidaan myöskin kehittää:
vihrealanka.fi artikkeli sanoi:
Tulevaisuudessa sähköauton voi ladata myös huoltoaseman pikalatauksessa jopa kuudessa minuutissa.
Vielä nopeampaa:
Raumiksen Ratinat sanoi:
Fortumin edustajan mukaan latausinfran kehittämisen päätavoite on kehittää pikalatausjärjestelmää siten, että se on tarvittaessa saatavilla tarvitseville. Fortumin kehittämä pikalataus on toiminto, jolla voi ladata auton akuston noin neljässä minuutissa 80% lataustasolle (4 min/150 km). Kaupallinen versio olisi artikkelin mukaan valmis vuosina ~2010-2011
Muistaakseni yli 90 % matkoista on alle 10 km matkoja, joilla pärjää myös plugin-hybridi täyssähköllä loistavasti.
Mutta jos reilusti yli 95 % vuoden matkoista on alle 80 km matkoja, et tarvitse enää hybridiä, kun tavallinenkin sähköauto riittää. Sähköauto olisi edullisempi rakentaa, kuin hybridi, jos sitä valmistettaisiin yhtä suurina massoina.
 
Vs: Johdinautot

Plug-in hybrideillä (jotka eivät siis ole sama asia kuin sähköauto, kuten valmistajat luulee/antaa luulla) pääsee 30-60 km täyssähköllä, ei jopa 160 km. Tämä ei riitä monelle yleisiin matkoihinkaan. Toki nämä ovat monella tapaa parempia, kuin yleiset polttomoottoriautot, mutta on jo jonkinmoista laiskuutta, jos ei täyssähköautolla yhtä mökkimatkaa saa hoidettua - tai joukkoliikenteellä.

Eiköhän yksityisautoiluun yleisesti liity aika voimakkaasti "jonkinmoinen laiskuus". Väitän, että itseni mukaanlukien 100% pk-seudun asukkaista tulisi hyvin toimeen ilman autoaan tai autojaan jos olisi pakko. Hyvä kun ei ole pakko, sillä elämme vapaassa maassa ja vielä ainakin toistaiseksi hyvinvointivaltiossa. Lisään vielä tästä laiskuudesta, kun kerran aloitin: Itselläni laiskuus ja mukavuudenhalu ohjaa puolestaan monesti käyttämään joukkoliikennettä Hesan keskustaan suuntautuvilla reissuilla. Ei oikein jaksa lisääntyneissä ruuhkissa istuskella auton puikoissa, sitä kun on tuolla tullut työn merkeissä meikäläisen kiintiön verran jo joskus tehtyä :smile:

Mutta sitten itse aiheeseen eli hyvä vaan jos markkinoilla on valinnanvaraa. "Töpselihybridit" on kuitenkin nykyisellään erittäin edistyksellistä ja toimintavarmaa tekniikkaa ja polttomoottori tuo joustoa toimintasäteeseen ja mm.vuodenaikojen aiheuttamiin haasteisiin siinä vaiheessa kun käyttäjä sitä tarvitsee. Sähköautoja kehitetään monellakin taholla siitä huolimatta, että näitä hybridejä on ollut myynnissä jo melkein 15 vuotta (ainakin ekan mallipolven Toyota Prius). Kehitys on ollutkin reipasta vaikka toki edelleen on varsinaisen läpimurron tiellä monta täälläkin keskusteltua seikkaa odottamassa.

Omasta mielestäni potentiaalisin ja kiinnostavin sähköautovalmistaja on ilman muuta Tesla. Olkoonkin, että tekevät kalliimman luokan vekottimia.(Jossain vaiheessahan samat ratkaisut tullevat myös vähemmän kalliin luokan autoihin, jos hyviksi osoittautuvat) Ilmoitettu toimintasäde tuotantoon tulevalla huippumallilla on n.480km sekä suorituskyky erittäin riittävä vähän tehokkaampaankin bensa-autoon tottuneelle. Ja kehitystyö ei varmasti pysähdy tuon S-mallin tullessa myyntiin.

Jokaisella on omat tarpeensa, kaikille ei sähköauto käy - taksikuskeille, maailmanmatkaajille , niille, joilla on >300km mökkimatka ja käyvät siellä useasti, ym. Mutta täyssähköautot eivät ole turha keksintö, ja niiden kehitys ei ole vielä tiensä päässä.

Niin. Toivottavasti valinnan vapaus säilyy jatkossakin. Onneksi on näitä hybridejä ja sähköautoja. Ja kyllä siinä isossa bensa-V8:ssa on tietyt kivat puolensa myös vaikka näin ei kai saisi nykyarvojen mukaan todeta :D
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Johdinautot

Eiköhän yksityisautoiluun yleisesti liity aika voimakkaasti "jonkinmoinen laiskuus". Väitän, että itseni mukaanlukien 100% pk-seudun asukkaista tulisi hyvin toimeen ilman autoaan tai autojaan jos olisi pakko. Hyvä kun ei ole pakko, sillä elämme vapaassa maassa ja vielä ainakin toistaiseksi hyvinvointivaltiossa. Lisään vielä tästä laiskuudesta, kun kerran aloitin: Itselläni laiskuus ja mukavuudenhalu ohjaa puolestaan monesti käyttämään joukkoliikennettä Hesan keskustaan suuntautuvilla reissuilla. Ei oikein jaksa lisääntyneissä ruuhkissa istuskella auton puikoissa, sitä kun on tuolla tullut työn merkeissä meikäläisen kiintiön verran jo joskus tehtyä :smile:
Kokonaan ilman autoa on jo paljon suurempi harppaus kuin ajella "pelkällä" sähköautolla.
Jos haluat, käyttämättä hintavaa taksia,
  • Kulkea arki/su-aamuyöllä HSL-alueella
  • Ruotsinlaivan lähtöpisteeseen Turkuun
  • Mahdollisuuden suuren joukkoliikennealan lakon tai junien reippaan myöhästelyn aikana
  • Säästää reilusti rahaa (kimppakyydit/perhematkat tms)
  • Myöhästyessäsi mahdollisuuden korjata tilanteen
  • Todella kurjalla säällä olla kävelemättä >1km (mukavuuskysymys kylläkin)
niin tarvitset auton. Et tarvitse bensaa, mutta auton kylläkin. Blug-in-hybridi on öljy-yhtiöiden ja autonvalmistajien yhteinen tuotos, kun sähköautolla on kysyntää ja pitäisi saada pikkusen bensaakin myytyä vielä, kun sitä on.

Mutta sitten itse aiheeseen eli hyvä vaan jos markkinoilla on valinnanvaraa. "Töpselihybridit" on kuitenkin nykyisellään erittäin edistyksellistä ja toimintavarmaa tekniikkaa ja polttomoottori tuo joustoa toimintasäteeseen ja mm.vuodenaikojen aiheuttamiin haasteisiin siinä vaiheessa kun käyttäjä sitä tarvitsee. Sähköautoja kehitetään monellakin taholla siitä huolimatta, että näitä hybridejä on ollut myynnissä jo melkein 15 vuotta (ainakin ekan mallipolven Toyota Prius). Kehitys on ollutkin reipasta vaikka toki edelleen on varsinaisen läpimurron tiellä monta täälläkin keskusteltua seikkaa odottamassa.

Omasta mielestäni potentiaalisin ja kiinnostavin sähköautovalmistaja on ilman muuta Tesla. Olkoonkin, että tekevät kalliimman luokan vekottimia.(Jossain vaiheessahan samat ratkaisut tullevat myös vähemmän kalliin luokan autoihin, jos hyviksi osoittautuvat) Ilmoitettu toimintasäde tuotantoon tulevalla huippumallilla on n.480km sekä suorituskyky erittäin riittävä vähän tehokkaampaankin bensa-autoon tottuneelle. Ja kehitystyö ei varmasti pysähdy tuon S-mallin tullessa myyntiin.
Itse olen katsellut vain Suomeen tulossa olevia malleja, mutta tuollaisellahan pääsee nykyverkostolla Rovaniemeen saakka sekä siitä etelämpään mihin tahansa Suomeen, paitsi Joensuun seudulle tai sitä idemmäs.
Niin. Toivottavasti valinnan vapaus säilyy jatkossakin. Onneksi on näitä hybridejä ja sähköautoja. Ja kyllä siinä isossa bensa-V8:ssa on tietyt kivat puolensa myös vaikka näin ei kai saisi nykyarvojen mukaan todeta :D
Itselläni ei ole mitään intohimoa (tarvittavaa) suurempiin henkilöautoihin, mutta makuasioista ei sovi kiistellä. Ei kukaan kiellä tekemästä isoja sähköautojakaan, mutta sitten tingitään joko hinnasta tai toimintasäteestä. Ja saahan niihin kaikki V8:n mukavuudet ihan samaan lisähintaan.
 
Vs: Johdinautot

Sen verran täsmennän aiempaa omaa jorinaani tuon Tesla S-mallin suhteen, että tämä 480km on siis toimintamatka EIKÄ toimintasäde kuten väitin. Eli auto kulkisi speksien mukaan sen 480kilsaa yhdellä "sähkötankkauksella". No onhan tuossa toimintasädettäkin ihan kivasti silti, jos verrataan vaikkapa Nissanin Leafiin:smile:

Tästä lisätietoa
 
Takaisin
Ylös